6.2

František Nechyba: Filmy a seriály

  • Marketa Lazarová
    Marketa Lazarová (1967)
    FilmRole: vozka
    • O2 TV
    • iTunes
    • KVIFF TV
    Proslulá historická balada Františka Vláčila dodnes fascinuje zemitostí, s jakou je postižen život ve středověku. Titulní hrdinkou je ctná dívka, předurčená klášteru, ale přinucená stát se milenkou násilnického mladíka. Brutální boje i bizarní postavičky ploužící se zdivočelou zemí jsou postiženy s mimořádnou výmluvností i obrazovou podmanivostí. Režisér chystal tento podmanivý projekt několik let, nachystal si podrobně rozkreslené koncepty záběrů, pečlivě studoval dobové reálie, oblečení a způsob bydlení. Snažil se co nejvěrohodněji postihnout mentalitu středověkého člověka (ale zase ne natolik, aby postavy nechal rozmlouvat staročeštinou). Ve snaze zachytit jakoby v průřezu celé společenské spektrum do příběhu ještě zařadil výjevy odehrávající se na královském dvoře, ale ty již nemohl realizovat. Jednak by výsledná délka příběhu kvůli tomu přesáhla únosnou projekční dobu, jednak by se ještě o mnoho zvýšily finanční náklady - ostatně i tak Markéta Lazarová zůstává nejdražším filmem 60. let.
    81%
    Proslulá historická balada Františka Vláčila dodnes fascinuje zemitostí, s jakou je postižen život ve středověku. Titulní hrdinkou je ctná dívka, předurčená klášteru, ale přinucená stát se milenkou násilnického mladíka. Brutální boje i bizarní postavičky ploužící se zdivočelou zemí jsou postiženy s mimořádnou výmluvností i obrazovou podmanivostí. Režisér chystal tento podmanivý projekt několik let, nachystal si podrobně rozkreslené koncepty záběrů, pečlivě studoval dobové reálie, oblečení a způsob bydlení. Snažil se co nejvěrohodněji postihnout mentalitu středověkého člověka (ale zase ne natolik, aby postavy nechal rozmlouvat staročeštinou). Ve snaze zachytit jakoby v průřezu celé společenské spektrum do příběhu ještě zařadil výjevy odehrávající se na královském dvoře, ale ty již nemohl realizovat. Jednak by výsledná délka příběhu kvůli tomu přesáhla únosnou projekční dobu, jednak by se ještě o mnoho zvýšily finanční náklady - ostatně i tak Markéta Lazarová zůstává nejdražším filmem 60. let.
    1
  • Ďáblova past
    Ďáblova past (1962)
    FilmRole: šafář
    Ve střetu náboženského a přírodovědeckého názoru se prostý mlynář Spálený ukázal moudřejším než bohatý regent a fanatický kněz. Děj balady se odehrává v 1. polovině 18. století v Moravském krasu. O krásné krajině kolovaly podivné zvěsti, ve kterých se objevoval ďábel. Mlynářská rodina Spálených odedávna zkoumala tajemství přírody, které vždy dokázala využít ku prospěchu svému i vesnického lidu. To se však nezamlouvalo regentovi a biskupovi, a tak spojili síly, aby nepohodlného mlynáře zničili… (oficiální text distributora)
    76%
    Ve střetu náboženského a přírodovědeckého názoru se prostý mlynář Spálený ukázal moudřejším než bohatý regent a fanatický kněz. Děj balady se odehrává v 1. polovině 18. století v Moravském krasu. O krásné krajině kolovaly podivné zvěsti, ve kterých se objevoval ďábel. Mlynářská rodina Spálených odedávna zkoumala tajemství přírody, které vždy dokázala využít ku prospěchu svému i vesnického lidu. To se však nezamlouvalo regentovi a biskupovi, a tak spojili síly, aby nepohodlného mlynáře zničili… (oficiální text distributora)
    2
  • Hrdina má strach
    Hrdina má strach (1965)
    FilmRole: hostinský
    Vcelku krotká moralita zdůrazňuje osobní statečnost. Když ustrašený úředníček na kterémsi vysokém úřadu nedopatřením projeví rozhodný názor, není potrestán, ale naopak povýšen. Televizní režisér František Filip zužitkoval satiricky zacílenou divadelní předlohu Jaroslava Dietla, avšak počínal si přece jen opatrnicky. Rudolf Hrušínský v hlavní úloze pronáší působivé vnitřní monology, v nichž komentuje své počínání, zevrubně zkoumá pohnutky u sebe i svého okolí.
    Žánry:KomedieSatira
    71%
    Vcelku krotká moralita zdůrazňuje osobní statečnost. Když ustrašený úředníček na kterémsi vysokém úřadu nedopatřením projeví rozhodný názor, není potrestán, ale naopak povýšen. Televizní režisér František Filip zužitkoval satiricky zacílenou divadelní předlohu Jaroslava Dietla, avšak počínal si přece jen opatrnicky. Rudolf Hrušínský v hlavní úloze pronáší působivé vnitřní monology, v nichž komentuje své počínání, zevrubně zkoumá pohnutky u sebe i svého okolí.
    Žánry:KomedieSatira
    3
  • Spanilá jízda
    Spanilá jízda (1963)
    Film
    • VOYO
    V husitských dobách se náboženská pravda šířila i na hrotech zbraní. Když se husité chystají na výpad do Norimberka, aby tam obhájili své učení, mladý velitel jízdní výpravy, jemuž zlotřilý křižák kdysi unesl nevěstu, to chápe jako příležitost k osobní mstě. Oldřich Daněk se sice snažil nastolit osobitý výklad historických událostí, přemítá o tom, kam vede zaslepená touha trestat zlý skutek dalším ukrutnictvím, avšak jeho verze působí příliš tezovitě a neživotně, nepovznesla se nad popisně ilustrované výjevy ze starých letopisů českých.
    69%
    V husitských dobách se náboženská pravda šířila i na hrotech zbraní. Když se husité chystají na výpad do Norimberka, aby tam obhájili své učení, mladý velitel jízdní výpravy, jemuž zlotřilý křižák kdysi unesl nevěstu, to chápe jako příležitost k osobní mstě. Oldřich Daněk se sice snažil nastolit osobitý výklad historických událostí, přemítá o tom, kam vede zaslepená touha trestat zlý skutek dalším ukrutnictvím, avšak jeho verze působí příliš tezovitě a neživotně, nepovznesla se nad popisně ilustrované výjevy ze starých letopisů českých.
    4
  • Zabitá neděle
    Zabitá neděle (1969)
    FilmRole: strážný
    Jeden z trezorových filmů, který byl před diváky tajen celá dvě desetiletí, líčí tragický osud mladého důstojníka, ubíjeného monotónní existencí v jedné odlehlé pevnostní posádce. Rutina všedních povinností, konflikty v hospodě i rozhárané osobní vztahy, to vše poznamenává hlavního hrdinu, neznajícího jiné řešení než osudový čin v závěru. Iva Palúch zaujme neprostupnou tváří, která nedovoluje nahlédnout, co se odehrává v nitru. I bezcitnost se nakonec ukazuje být jen vnější maskou, ochraňující před zraňujícími doteky okolí. Režisérka Drahomíra Vihanová, která později našla uplatnění jedině v dokumentu, působivě zaznamenává existenční bezvýchodnost, jejíž sdělnost nezeslábla ani nyní.
    Žánry:Drama
    66%
    Jeden z trezorových filmů, který byl před diváky tajen celá dvě desetiletí, líčí tragický osud mladého důstojníka, ubíjeného monotónní existencí v jedné odlehlé pevnostní posádce. Rutina všedních povinností, konflikty v hospodě i rozhárané osobní vztahy, to vše poznamenává hlavního hrdinu, neznajícího jiné řešení než osudový čin v závěru. Iva Palúch zaujme neprostupnou tváří, která nedovoluje nahlédnout, co se odehrává v nitru. I bezcitnost se nakonec ukazuje být jen vnější maskou, ochraňující před zraňujícími doteky okolí. Režisérka Drahomíra Vihanová, která později našla uplatnění jedině v dokumentu, působivě zaznamenává existenční bezvýchodnost, jejíž sdělnost nezeslábla ani nyní.
    Žánry:Drama
    5
  • Kde řeky mají slunce
    Kde řeky mají slunce (1961)
    FilmRole: sedlák
    57%
    6
  • Kolonie Lanfieri
    Kolonie Lanfieri (1969)
    Film
    56%
    7
  • Místo v houfu
    Místo v houfu (1964)
    FilmRole: (segment "Jak se kalí ocel")
    Povídkový film podle námětu a scénáře debutujícího Antonína Máši se pokoušel o osobitější a nekonvenčnější přístup k námětům ze života mladých. V době vzniku byla kritikou nejlépe hodnocena Brynychova povídka. Povídky: 1. Šestnáctiletý student je pověřen agitační kampaní za včasné dokončení zemědělských prací. Tuto naplánovanou akci neberou vážně ani profesionální svazáčtí funkcionáři. 2. Pražští studenti na chmelu - první láska a místo v partě. 3. Rozporuplné zážitky a zkušenosti nesmělého a nešikovného studenta na žňové brigádě.
    Žánry:DramaPovídkový
    55%
    Povídkový film podle námětu a scénáře debutujícího Antonína Máši se pokoušel o osobitější a nekonvenčnější přístup k námětům ze života mladých. V době vzniku byla kritikou nejlépe hodnocena Brynychova povídka. Povídky: 1. Šestnáctiletý student je pověřen agitační kampaní za včasné dokončení zemědělských prací. Tuto naplánovanou akci neberou vážně ani profesionální svazáčtí funkcionáři. 2. Pražští studenti na chmelu - první láska a místo v partě. 3. Rozporuplné zážitky a zkušenosti nesmělého a nešikovného studenta na žňové brigádě.
    Žánry:DramaPovídkový
    8
  • Dvacátý devátý
    Dvacátý devátý (1974)
    Film

    V éře normalizace vznikla řada (pseudo)historických filmů, dokonce označovaných za rekonstrukce, které velebily světodějné poslání komunistické strany a přisuzovaly jí výhradně lidumilné úmysly. V roce 1929, kdy se sešel její pátý sjezd, totiž do čela komunistů nastoupil Klement Gottwald, jenž se přiklonil k linii ruských bolševiků. Zjevná poplatnost ideologickým schématům i realizační selhání zavinily, že dnes tento film působí jako nezamýšlená parodie.

    29%

    V éře normalizace vznikla řada (pseudo)historických filmů, dokonce označovaných za rekonstrukce, které velebily světodějné poslání komunistické strany a přisuzovaly jí výhradně lidumilné úmysly. V roce 1929, kdy se sešel její pátý sjezd, totiž do čela komunistů nastoupil Klement Gottwald, jenž se přiklonil k linii ruských bolševiků. Zjevná poplatnost ideologickým schématům i realizační selhání zavinily, že dnes tento film působí jako nezamýšlená parodie.

    9