Jaroslav Radimecký: Nejlepší filmy
a seriály

5.8

Jaroslav Radimecký: Filmy a seriály

Jaroslav Radimecký, herec, se narodil 23. dubna 1921 v Chocni, Československo. Po skončení druhé světové války se rozhodl věnovat profesionálnímu herectví. Během své kariéry působil v několika divadlech, včetně Městského divadla v Mostě, Středočeského divadla v Mladé Boleslavi, Realistického divadla Zdeňka Nejedlého v Praze a Městského oblastního divadla v Kolíně, kde strávil 26 let a deset let zastával funkci ředitele.

Filmografie v 50. a 60. letech

Navzdory svému angažmá v mimopražských divadlech se Jaroslav Radimecký objevil v několika filmech. V 50. a 60. letech ztvárnil menší role, například úředníka s listinami ve filmu Nevěra (1956), nočního portýra ve snímku Dobrý voják Švejk (1956) a hospodského Martina ve filmu Závrať (1962). Jeho filmová kariéra v tomto období byla omezena kvůli jeho divadelním závazkům.

Výrazná role v 70. letech

Významnou filmovou příležitost získal v 70. letech, kdy ztvárnil britského premiéra Arthura Neville Chamberlaina ve filmu Dny zrady (1973) režiséra Otakara Vávry. Tato role mu byla nabídnuta díky jeho vnější podobnosti s historickou postavou a patří mezi jeho nejvýraznější filmové výkony.

Další filmové a televizní projekty

V následujících letech se objevil v dalších filmech, jako například Mladý muž a bílá velryba (1978), Temné slunce (1980) a Hořký podzim s vůní manga (1983). Jeho poslední filmovou rolí byla postava pana Jestřába ve filmu Jestřábí moudrost (1989). Kromě filmů se také věnoval televizní tvorbě, například ve filmu Případ se psem (1988). Jaroslav Radimecký zemřel 1. ledna 1991 ve věku 69 let.


  • Dobrý voják Švejk
    Dobrý voják Švejk (1957)
    FilmRole: noční portýr
    • VOYO
    • Prima Plus
    • O2 TV
    • +1
    Kinematografií se už od dob němého filmu táhne pestrá nit pokusů o více či méně věrné adaptace tohoto Haškova slavného románu. Mezi nejznámější patří bezesporu Lamačův film z roku 1926 s Karlem Nollem v roli Švejka, Fričova adaptace se Sašou Rašilovem, natočená na počátku třicátých let, či zdařilá animovaná verze Jiřího Trnky. V roce 1957 natočil dvoudílnou a dodnes nejznámější adaptaci režisér Karel Steklý. Její první část (Dobrý voják Švejk) zpracovává první díl románu a vy se tedy můžete setkat s Josefem Švejkem, pražským obchodníkem se psy, a sledovat jeho osudy od chvíle, kdy je po sarajevském atentátu zatčen, vyšetřován a po čase přes diagnózu notorického blba povolán do armády. Dostává se do vězení, odkud je vyreklamován feldkurátem Katzem jako jeho osobní sluha, a když ten jej po čase prohraje v kartách, stává se neštěstím nadporučíka Lukáše.
    84%
    Kinematografií se už od dob němého filmu táhne pestrá nit pokusů o více či méně věrné adaptace tohoto Haškova slavného románu. Mezi nejznámější patří bezesporu Lamačův film z roku 1926 s Karlem Nollem v roli Švejka, Fričova adaptace se Sašou Rašilovem, natočená na počátku třicátých let, či zdařilá animovaná verze Jiřího Trnky. V roce 1957 natočil dvoudílnou a dodnes nejznámější adaptaci režisér Karel Steklý. Její první část (Dobrý voják Švejk) zpracovává první díl románu a vy se tedy můžete setkat s Josefem Švejkem, pražským obchodníkem se psy, a sledovat jeho osudy od chvíle, kdy je po sarajevském atentátu zatčen, vyšetřován a po čase přes diagnózu notorického blba povolán do armády. Dostává se do vězení, odkud je vyreklamován feldkurátem Katzem jako jeho osobní sluha, a když ten jej po čase prohraje v kartách, stává se neštěstím nadporučíka Lukáše.
    1
  • Po stopách krve
    Po stopách krve (1969)
    FilmRole: otec Tůma
    • VOYO
    Autorský film Petra Schulhoffa navazuje postavou majora Kalaše na film Vrah skrývá tvář. V naší kinematografii tyto snímky představují zásadní počin v detektivním a kriminálním žánru, a to nejen let šedesátých. Všechny detektivky se opírají o skutečné případy a vyznačují se skvěle vybudovanou tíživou atmosférou, umně vykonstruovanou zápletkou i výbornými hereckými výkony, kterým vévodí Rudolf Hrušínský v postavě majora Kalaše. Po stopách krve vypráví o nesnadném pátrání kriminalistů po sexuálně úchylném vrahovi dětí. Film splňuje všechny požadavky detektivního žánru: napínavost, pátrání po vrahovi probíhá po řadě linií a vede k několika podezřelým, zatímco vlastní pachatel zůstává až do samotného závěru skryt a v jeho odhalení nechybí potřebný moment překvapení. Pro většinu postav si Petr Schulhoff cílevědomě vybral méně známé herce, jejichž velmi dobré typy dodaly jeho filmu rys autentičnosti. (Česká televize)
    Žánry:Krimi
    78%
    Autorský film Petra Schulhoffa navazuje postavou majora Kalaše na film Vrah skrývá tvář. V naší kinematografii tyto snímky představují zásadní počin v detektivním a kriminálním žánru, a to nejen let šedesátých. Všechny detektivky se opírají o skutečné případy a vyznačují se skvěle vybudovanou tíživou atmosférou, umně vykonstruovanou zápletkou i výbornými hereckými výkony, kterým vévodí Rudolf Hrušínský v postavě majora Kalaše. Po stopách krve vypráví o nesnadném pátrání kriminalistů po sexuálně úchylném vrahovi dětí. Film splňuje všechny požadavky detektivního žánru: napínavost, pátrání po vrahovi probíhá po řadě linií a vede k několika podezřelým, zatímco vlastní pachatel zůstává až do samotného závěru skryt a v jeho odhalení nechybí potřebný moment překvapení. Pro většinu postav si Petr Schulhoff cílevědomě vybral méně známé herce, jejichž velmi dobré typy dodaly jeho filmu rys autentičnosti. (Česká televize)
    Žánry:Krimi
    2
  • Soukromá vichřice
    Soukromá vichřice (1967)
    FilmRole: vrátný
    • VOYO
    Soukromá vichřice je prvním filmovým přepisem Páralova románu, také se odehrává v Ústí nad Labem, městě s početným chemickým průmyslem - avšak zvolené prostředí se mění v pouhou kulisu. Režiséra Hynka Bočana více zajímají proměnlivé vztahy mezi manžely i milenci, dvojice se rozcházejí i scházejí, hádají se i usmiřují. Malé milostné dobrodružství sice vnáší vzrušení, avšak neméně důležité je přiměřené hmotné zajištění. Pod zábavným zevnějškem příběhu probleskují úvahy o leckdy sporných hodnotách, k nimž dospěli lidé žijící v socialismu. Smutná komedie do značné míry staví na hereckém ztvárnění, avšak ve výsledku působí přece jen vyšuměle, u postav občas postrádáme věrohodné motivace.
    Žánry:Komedie
    75%
    Soukromá vichřice je prvním filmovým přepisem Páralova románu, také se odehrává v Ústí nad Labem, městě s početným chemickým průmyslem - avšak zvolené prostředí se mění v pouhou kulisu. Režiséra Hynka Bočana více zajímají proměnlivé vztahy mezi manžely i milenci, dvojice se rozcházejí i scházejí, hádají se i usmiřují. Malé milostné dobrodružství sice vnáší vzrušení, avšak neméně důležité je přiměřené hmotné zajištění. Pod zábavným zevnějškem příběhu probleskují úvahy o leckdy sporných hodnotách, k nimž dospěli lidé žijící v socialismu. Smutná komedie do značné míry staví na hereckém ztvárnění, avšak ve výsledku působí přece jen vyšuměle, u postav občas postrádáme věrohodné motivace.
    Žánry:Komedie
    3
  • Mladý muž a bílá velryba
    Mladý muž a bílá velryba (1978)
    FilmRole: otec Břeti
    • VOYO
    65%
    4
  • Závrať
    Závrať (1962)
    FilmRole: Martin
    65%
    5
  • Volání rodu
    Volání rodu (1977)
    Film
    • VOYO
    Závěrečná část pravěké trilogie (Osada Havranů, Na Veliké řece), která vznikla na motivy předloh Eduarda Štorcha, jenž toto dávné období s úspěchem popularizoval. Dobrodružné příběhy, které prožívají mladík Havranpírko a zkušený lovec Sokol, se v tomto snímku uzavírají. Ačkoliv předurčenost této trilogie mladému publiku předem vyloučila drsnější věrohodnost a do jisté míry převažuje svého druhu vzdělávací poloha, která přibližuje nejdůležitější životní aktivity pravěkých lidí, jde o jeden z nejzajímavějších projektů české kinematografie v normalizačních 70. letech. Za pozornost stojí, kromě hereckých výkonů, kamery a výpravy, zejména hudba filmového skladatele Zdeňka Lišky, který pro celou trilogii vytvořil rozsáhlou kompozici navozující pravěký svět.
    64%
    Závěrečná část pravěké trilogie (Osada Havranů, Na Veliké řece), která vznikla na motivy předloh Eduarda Štorcha, jenž toto dávné období s úspěchem popularizoval. Dobrodružné příběhy, které prožívají mladík Havranpírko a zkušený lovec Sokol, se v tomto snímku uzavírají. Ačkoliv předurčenost této trilogie mladému publiku předem vyloučila drsnější věrohodnost a do jisté míry převažuje svého druhu vzdělávací poloha, která přibližuje nejdůležitější životní aktivity pravěkých lidí, jde o jeden z nejzajímavějších projektů české kinematografie v normalizačních 70. letech. Za pozornost stojí, kromě hereckých výkonů, kamery a výpravy, zejména hudba filmového skladatele Zdeňka Lišky, který pro celou trilogii vytvořil rozsáhlou kompozici navozující pravěký svět.
    6
  • Červnové dny
    Červnové dny (1961)
    FilmRole: Petr Petráň
    64%
    7
  • Veronika
    Veronika (1985)
    FilmRole: J.E. Purkyně
    Po biografickém Horoucím srdci z roku 1962 je Veronika již druhým filmem režiséra Otakara Vávry, jenž čerpá námětově ze života největší české spisovatelky 19. století Boženy Němcové. Proti předchozímu filmu, zachycujícímu poměrně široký obraz české vlastenecké společnosti v letech 1851-1856, je záběr Veroniky, natočené podle stejnojmenné novely Miloše V. Kratochvíla, podstatně užší a časově jej vymezuje období pouhých několika měsíců zimy 1854 a jara 1855. Jde tedy o epizodu ze života spisovatelky, literární historií málo připomínanou, jejíž tragickou hrdinkou je mladá dívka Viktorie Paulová, vystupující ve filmu pod smyšleným jménem Veronika Pavlitová. Tato vlastenka se stala nedobrovolnou konfidentkou rakouské policie a svou bezděčnou zradu Němcové a jejích přátel zaplatila životem. Na okraji v podstatě psychologického příběhu jejího utrpení zachytili autoři životní situaci Boženy Němcové v období, kdy začala psát Babičku, zejména pak její nenaplněnou lásku k mediku Hanuši Jurenkovi.
    63%
    Po biografickém Horoucím srdci z roku 1962 je Veronika již druhým filmem režiséra Otakara Vávry, jenž čerpá námětově ze života největší české spisovatelky 19. století Boženy Němcové. Proti předchozímu filmu, zachycujícímu poměrně široký obraz české vlastenecké společnosti v letech 1851-1856, je záběr Veroniky, natočené podle stejnojmenné novely Miloše V. Kratochvíla, podstatně užší a časově jej vymezuje období pouhých několika měsíců zimy 1854 a jara 1855. Jde tedy o epizodu ze života spisovatelky, literární historií málo připomínanou, jejíž tragickou hrdinkou je mladá dívka Viktorie Paulová, vystupující ve filmu pod smyšleným jménem Veronika Pavlitová. Tato vlastenka se stala nedobrovolnou konfidentkou rakouské policie a svou bezděčnou zradu Němcové a jejích přátel zaplatila životem. Na okraji v podstatě psychologického příběhu jejího utrpení zachytili autoři životní situaci Boženy Němcové v období, kdy začala psát Babičku, zejména pak její nenaplněnou lásku k mediku Hanuši Jurenkovi.
    8
  • Dny zrady
    Dny zrady (1973)
    FilmRole: Chamberlain
    • VOYO
    I. Tento velkofilm předkládá podrobný záznam událostí, vedoucích k přijetí osudné, ponižující smlouvy. Rozmluvy státních představitelů prý vycházejí ze zachovaných stenografických záznamů. Avšak zdánlivě objektivní pojetí je zcela poplatné ideologickým požadavkům - jedinou silou, která odmítala podřízení nacistickému Německu, byli českoslovenští a sovětští komunisté. II. Dopad mnichovských událostí je sledován jak ve vládních kruzích, tak v osudech dělnických rodin a také u vojenských jednotek v příhraničních oblastech. Lid vedený komunistickou stranou se chtěl bránit, ale ničemná buržoazie jej zradila. Postižení vzhledu historických postav je přesvědčivé, stejně jako napodobení způsobu mluvy, v gestech i chůzi, jen jazyková rovina není zcela domyšlena: zatímco Hitler vyřvává německy, francouzští a angličtí diplomaté mluví česky.
    59%
    I. Tento velkofilm předkládá podrobný záznam událostí, vedoucích k přijetí osudné, ponižující smlouvy. Rozmluvy státních představitelů prý vycházejí ze zachovaných stenografických záznamů. Avšak zdánlivě objektivní pojetí je zcela poplatné ideologickým požadavkům - jedinou silou, která odmítala podřízení nacistickému Německu, byli českoslovenští a sovětští komunisté. II. Dopad mnichovských událostí je sledován jak ve vládních kruzích, tak v osudech dělnických rodin a také u vojenských jednotek v příhraničních oblastech. Lid vedený komunistickou stranou se chtěl bránit, ale ničemná buržoazie jej zradila. Postižení vzhledu historických postav je přesvědčivé, stejně jako napodobení způsobu mluvy, v gestech i chůzi, jen jazyková rovina není zcela domyšlena: zatímco Hitler vyřvává německy, francouzští a angličtí diplomaté mluví česky.
    9
  • Stíhán a podezřelý
    Stíhán a podezřelý (1978)
    Film
    • VOYO
    54%
    10
  • Temné slunce
    Temné slunce (1980)
    FilmRole: Harry
    53%
    11
  • Černá punčocha
    Černá punčocha (1987)
    FilmRole: dr. Lukáš
    • VOYO
    52%
    12
  • 13
  • Můj hříšný muž
    Můj hříšný muž (1987)
    Film
    • VOYO
    Úsměvný příběh o rodině a kariéře. Nadaní mikrobiologové mají velké plány, ale po fakultním plese spolu stráví noc. Marta otěhotní a následuje svatba. Po narození dcery zůstává žena doma, zatímco manžel Zdeněk aspiruje na místo vedoucího oddělení buněčné fyziologie. Po čase i Marta nastoupí do práce a o dcerku má pečovat babička. Ta ovšem dlouho nevydrží, a tak přijde na řadu chůva. To rodinu finančně zatěžuje a napětí mezi manželi roste.
    46%
    Úsměvný příběh o rodině a kariéře. Nadaní mikrobiologové mají velké plány, ale po fakultním plese spolu stráví noc. Marta otěhotní a následuje svatba. Po narození dcery zůstává žena doma, zatímco manžel Zdeněk aspiruje na místo vedoucího oddělení buněčné fyziologie. Po čase i Marta nastoupí do práce a o dcerku má pečovat babička. Ta ovšem dlouho nevydrží, a tak přijde na řadu chůva. To rodinu finančně zatěžuje a napětí mezi manželi roste.
    14
  • Jestřábí moudrost
    Jestřábí moudrost (1989)
    FilmRole: Jestřáb
    Ponurá pohádka o králi, kterého pýcha připravila o lásku, přátele i moc. Na počátku příběhu výpravné pohádky, která vznikla na motivy staré irské legendy, je krutá kletba. Dokud právě narozený králův syn nepozvedne meč proti svému otci, nenastane v Jestřábím království jaro. Král sice nařídí rádci Ordonovi, aby dítě zabil, ale chůva ho zachrání a dítě svěří do výchovy ptáčníkovi. Ten mu dá jméno Kryštof a vychová ho společně se svým synem Jankem. O dvacet let později podlehne král Ordonovu naléhání k válce se sousedním králem Ubaldem. A právě v této válce se naplní kletba a začne se odvíjet tragický osud nového krále, jenž neumí naslouchat správným ústům.
    46%
    Ponurá pohádka o králi, kterého pýcha připravila o lásku, přátele i moc. Na počátku příběhu výpravné pohádky, která vznikla na motivy staré irské legendy, je krutá kletba. Dokud právě narozený králův syn nepozvedne meč proti svému otci, nenastane v Jestřábím království jaro. Král sice nařídí rádci Ordonovi, aby dítě zabil, ale chůva ho zachrání a dítě svěří do výchovy ptáčníkovi. Ten mu dá jméno Kryštof a vychová ho společně se svým synem Jankem. O dvacet let později podlehne král Ordonovu naléhání k válce se sousedním králem Ubaldem. A právě v této válce se naplní kletba a začne se odvíjet tragický osud nového krále, jenž neumí naslouchat správným ústům.
    15
  • Nevěra
    Nevěra (1956)
    FilmRole: úředník s listinami
    43%
    16
  • Botostroj
    Botostroj (1954)
    Film
    Příběh je situován do třicátých let, do období hospodářské krize. Šéf Botostroje, velkopodniku na výrobu bot (jasně míněná paralela k meziválečné prosperitě Baťova závodu), odmítá přijímat do práce komunistické příslušníky. Jeden z nich, Joska, se však rozhodne proti nespravedlivým praktikám Botostroje bojovat. Na svou stranu postupně získává i ostatní dělníky. Film končí těsně před vypuknutím druhé světové války, kdy spojení dělníci věří, že Botostroj bude jednou jejich... Ve filmu se setkáváme s černobílým nahlížením na téma prvorepublikových sociálních jevů: podlý ředitel podniku versus vykořisťovaní dělníci, jejichž chvíle má teprve přijít.
    Žánry:Drama
    41%
    Příběh je situován do třicátých let, do období hospodářské krize. Šéf Botostroje, velkopodniku na výrobu bot (jasně míněná paralela k meziválečné prosperitě Baťova závodu), odmítá přijímat do práce komunistické příslušníky. Jeden z nich, Joska, se však rozhodne proti nespravedlivým praktikám Botostroje bojovat. Na svou stranu postupně získává i ostatní dělníky. Film končí těsně před vypuknutím druhé světové války, kdy spojení dělníci věří, že Botostroj bude jednou jejich... Ve filmu se setkáváme s černobílým nahlížením na téma prvorepublikových sociálních jevů: podlý ředitel podniku versus vykořisťovaní dělníci, jejichž chvíle má teprve přijít.
    Žánry:Drama
    17
  • Hněv
    Hněv (1977)
    FilmRole: Klaus

    Normalizační režim se snažil vzbudit zdání, že pečuje o blaho dělnické třídy. Zatímco zakuklení pravičáci se v 60. letech snažili rušit nevýnosné provozy, o desetiletí později nová vláda taková ukvapená rozhodnutí odložila. Hrdinou velice toporného příběhu, který nezastírá politickou agitaci, je starý horník, jenž celý život spojil s dolováním uhlí, dokonce jeden jeho syn zůstal pod závalem. Ale vždycky myslel na blaho ostatních, nikoli svůj prospěch.

    26%

    Normalizační režim se snažil vzbudit zdání, že pečuje o blaho dělnické třídy. Zatímco zakuklení pravičáci se v 60. letech snažili rušit nevýnosné provozy, o desetiletí později nová vláda taková ukvapená rozhodnutí odložila. Hrdinou velice toporného příběhu, který nezastírá politickou agitaci, je starý horník, jenž celý život spojil s dolováním uhlí, dokonce jeden jeho syn zůstal pod závalem. Ale vždycky myslel na blaho ostatních, nikoli svůj prospěch.

    18
  • 19