Keith Gordon, narozen 3. února 1961 v New Yorku, USA, je americký herec, režisér, scenárista a producent. Jako syn herců Marka a Barbary Gordonových vyrůstal v uměleckém prostředí a k herectví ho ve dvanácti letech inspirovalo představení s Jamesem Earlem Jonesem v broadwayské inscenaci Of Mice and Men.
Herecká kariéra
Svou profesionální hereckou dráhu zahájil ve čtrnácti letech v televizním seriálu Medical Center. Na filmovém plátně debutoval v roce 1978 jako sedmnáctiletý v roli Douga ve filmu Jaws 2. Následně se objevil v několika významných filmech, včetně role mladého Joea Gideona (alter ego režiséra Boba Fosseho) v semi-autobiografickém snímku All That Jazz (1979), kde hrál mladší verzi postavy ztvárněné Royem Scheiderem.
Výrazný průlom v jeho herecké kariéře přišel díky spolupráci s režisérem Brianem De Palmou, pro kterého hrál nejprve ve filmu Home Movies (1979) a následně v thrilleru Dressed to Kill (1980), kde ztvárnil syna postavy Angie Dickinsonové. Právě role v Dressed to Kill mu vynesla uznání kritiky jako bystrému mladému hrdinovi v hitchcockovském thrilleru.
Jednou z jeho nejznámějších rolí se stala postava Arnieho Cunninghama v hororovém filmu Christine (1983) režiséra Johna Carpentera, natočeném podle románu Stephena Kinga. V tomto snímku ztvárnil nesmělého středoškolského studenta, který se po koupi démonického automobilu Plymouth Fury z roku 1958 postupně mění v sebevědomého, ale temného mladíka. Tato role dokonale využila Gordonovu schopnost ztvárnit komplexní postavy balancující mezi zranitelností a temnotou.
V polovině 80. let se objevil ve filmu The Legend of Billie Jean (1985) jako Lloyd Muldaur a v populární komedii Back to School (1986) po boku Rodneyho Dangerfielda, kde hrál jeho syna Jasona Melona. V mnoha svých hereckých rolích Gordon ztvárňoval inteligentní, často brýlaté nerdy, přičemž jeho dlouhý obličej a živé oči vyzařovaly inteligenci a entuziasmus.
Přechod k režii
Zatímco jeho herecká kariéra úspěšně pokračovala, Gordon se postupně začal zajímat o práci za kamerou. Jako přechodový krok k režii nejprve hrál v nezávislém filmu Static (1986), který také spolurežíroval, spoluprodukoval a spolupsal. Za tento snímek získal ocenění za nejlepšího herce na filmovém festivalu v Madridu v roce 1987.
V roce 1988 debutoval jako režisér filmem The Chocolate War, adaptací klasického románu Roberta Cormiera o studentovi, který se vzepře rigidní hierarchii na své katolické škole. Tento film odstartoval jeho úspěšnou režisérskou kariéru zaměřenou na vážnější, umělecky hodnotné snímky.
Režisérská kariéra
Po svém debutu Gordon natočil několik kritiky oceňovaných filmů. V roce 1992 režíroval protiválečný film A Midnight Clear s hvězdným obsazením včetně Ethana Hawkea a Garyho Siniseho. Tento snímek, odehrávající se během druhé světové války, vypráví příběh americké zpravodajské jednotky, která narazí na německý oddíl, jenž se chce vzdát. Film byl nominován na Independent Spirit Award za nejlepší scénář.
V roce 1996 režíroval adaptaci románu Kurta Vonneguta Mother Night s Nickem Noltem v hlavní roli. Zajímavostí je, že Gordon se s Vonnegutem nepřímo setkal již dříve – v komedii Back to School z roku 1986 se jeho postava setkala se samotným spisovatelem, a o deset let později Gordon režíroval filmovou adaptaci jeho díla.
Následoval film Waking the Dead (2000) podle románu Scotta Spencera, který byl opět nominován na Independent Spirit Award za nejlepší scénář. V roce 2003 režíroval The Singing Detective s Robertem Downeym Jr. a Melem Gibsonem v hlavních rolích.
Televizní režie
Od počátku 21. století se Gordon stal vyhledávaným televizním režisérem, který pracoval na mnoha prestižních seriálech. Režíroval epizody pro seriály jako Dexter (kde režíroval deset epizod), Homeland, The Leftovers, Fargo, Better Call Saul, Legion, Masters of Sex, Nurse Jackie, The Killing a mnoho dalších. Jeho práce v televizi zahrnovala také pilotní epizody seriálů The Returned (kde působil i jako výkonný producent) a Rectify.
Pedagogická činnost
Kromě své filmové a televizní práce Gordon také vyučoval a mentoroval pro American Film Institute, Sundance Film Institute a University of Southern California, kde předával své bohaté zkušenosti z obou stran kamery nastupující generaci filmařů.
Keith Gordon je příkladem umělce, který úspěšně přešel z herectví k režii a dokázal se prosadit jak v nezávislé filmové tvorbě, tak v prestižní televizní produkci. Jeho filmy se vyznačují citlivým přístupem k postavám, silnými příběhy a schopností pracovat s herci, což nepochybně vychází z jeho vlastních hereckých zkušeností.