Karel Jičínský: Nejlepší filmy
a seriály

6.3

Karel Jičínský: Filmy a seriály

Karel Jičínský, český herec, se narodil 17. března 1885 v Praze. Po dokončení studií na Státní konzervatoři v Praze se začal věnovat herecké kariéře, přičemž se stal známým jak na divadelních scénách, tak ve filmu. Jeho filmová kariéra se postupně vyvinula a přinesla mu širokou popularitu.

Počátky filmové kariéry

Svůj filmový debut zaznamenal v roce 1915 ve snímku "Dívka v modrém", kde ztvárnil roli mladého muže. Tato role, byť menší, mu otevřela cestu k dalším filmovým příležitostem, kde se začal etablovat jako herec s výrazným charismatem.

Významné filmové role

V roce 1925 hrál ve filmu "Věčný boj" roli silného a čestného hrdiny. V roce 1930 ztvárnil postavu v melodramatu "Tajemství ztracené duše". V roce 1938 hrál v populárním filmu "Záhada" roli detektiva, což byla role, která ho etablovala mezi předními herci českého filmu.

Televizní tvorba

Kromě filmových rolí se Karel Jičínský objevil i v několika televizních projektech. V roce 1950 se objevil v televizní inscenaci "Po všech těch letech" jako vyšetřovatel. V roce 1956 hrál v televizním dramatu "V pozadí" roli advokáta, kde prokázal svou všestrannost.

Divadelní kariéra

Karel Jičínský působil nejen ve filmu, ale i na divadelních scénách, zejména v Národním divadle. V jeho repertoáru byly klasické i moderní hry, v nichž prokázal své herecké schopnosti a stal se váženým členem české herecké obce. Karel Jičínský zemřel 2. října 1970 ve věku 85 let.


  • Škola základ života
    Škola základ života (1938)
    FilmRole: továrník Krhounek
    • Oneplay
    Vše se tu točí kolem studentského časopisu Řev septimy, který napsal kdosi ze septimánů reálného gymnázia v Přívlakách a který šplhoun Krhounek předal třídnímu učiteli. Vzbudil v profesorském sboru značné pozdvižení, protože se poněkud humorným způsobem pojednával o jednotlivých členech profesorského sboru. Zatímco mladý profesor Bartoš a starý moudrý pedagog Gábrlík dokázali přejít celou věc s humorem, zbytek učitelského sboru zahájil zuřivé pátrání po viníkovi, jehož přiznání je podmínkou pro zrušení zákazu účasti na středoškolském sportovním turnaji. Zuřivé pátrání pak rámuje mozaiku veselých epizod ze života studentů i profesorského sboru tvořeného řadou typicky svérázných postaviček, z nichž vystupuje do popředí zejména aféra nejnadanějšího studenta Jindry Benetky, který ve slohové práci otevřeně kritizoval poměry na gymnáziu a byl za to navržen na vyloučení ze školy.
    Žánry:Komedie
    84%
    Vše se tu točí kolem studentského časopisu Řev septimy, který napsal kdosi ze septimánů reálného gymnázia v Přívlakách a který šplhoun Krhounek předal třídnímu učiteli. Vzbudil v profesorském sboru značné pozdvižení, protože se poněkud humorným způsobem pojednával o jednotlivých členech profesorského sboru. Zatímco mladý profesor Bartoš a starý moudrý pedagog Gábrlík dokázali přejít celou věc s humorem, zbytek učitelského sboru zahájil zuřivé pátrání po viníkovi, jehož přiznání je podmínkou pro zrušení zákazu účasti na středoškolském sportovním turnaji. Zuřivé pátrání pak rámuje mozaiku veselých epizod ze života studentů i profesorského sboru tvořeného řadou typicky svérázných postaviček, z nichž vystupuje do popředí zejména aféra nejnadanějšího studenta Jindry Benetky, který ve slohové práci otevřeně kritizoval poměry na gymnáziu a byl za to navržen na vyloučení ze školy.
    Žánry:Komedie
    1
  • Bílá nemoc
    Bílá nemoc (1937)
    FilmRole: vysoký úředník ministerského kabinetu
    • Oneplay
    • Canal+
    • iTunes
    • +1
    Do jakési země, jejíž národ je plamennými projevy diktátora právě úspěšně přesvědčován o své nadřazenosti a oprávněnosti vojenské expanze, se rozšířil bacil silně destruktivní formy malomocenství. Je nazýván morbus Tshengi nebo lidově „bílá nemoc“. Jediný, kdo proti němu vyvinul účinný lék, je lékař chudých jménem Galén. Odmítá však tajemství svého medikamentu prozradit, dokud mocní maří lidské životy válkami. Čapkova hra Bílá nemoc byla poprvé uvedena v lednu 1937, tedy v čase bezprostředního ohrožení nacismem, a její paralela s tehdejší současností a především blízkou budoucností je děsivě výstižná. Haasova filmová adaptace, jež měla premiéru už na konci téhož roku, v sobě díky stejnému obsazení hlavních rolí uchovala výjimečné kvality této první inscenace, zároveň však zůstává svébytným nadčasovým dílem. (NFA)
    Režie:Hugo Haas
    78%
    Do jakési země, jejíž národ je plamennými projevy diktátora právě úspěšně přesvědčován o své nadřazenosti a oprávněnosti vojenské expanze, se rozšířil bacil silně destruktivní formy malomocenství. Je nazýván morbus Tshengi nebo lidově „bílá nemoc“. Jediný, kdo proti němu vyvinul účinný lék, je lékař chudých jménem Galén. Odmítá však tajemství svého medikamentu prozradit, dokud mocní maří lidské životy válkami. Čapkova hra Bílá nemoc byla poprvé uvedena v lednu 1937, tedy v čase bezprostředního ohrožení nacismem, a její paralela s tehdejší současností a především blízkou budoucností je děsivě výstižná. Haasova filmová adaptace, jež měla premiéru už na konci téhož roku, v sobě díky stejnému obsazení hlavních rolí uchovala výjimečné kvality této první inscenace, zároveň však zůstává svébytným nadčasovým dílem. (NFA)
    Režie:Hugo Haas
    2
  • To neznáte Hadimršku
    To neznáte Hadimršku (1931)
    FilmRole: svatý Petr v nebi
    • Oneplay
    Třetí zvukový film Vlasty Buriana vznikl podle divadelní hry německých autorů Franze Roberta Arnolda a Ernsta Bacha. Původně šlo o jednu z nejúspěšnějších her, které měl Burian na repertoáru své scény. Upjatý bankovní revident Popelec Hadimrška zde přijde udělat pořádek v zadlužené gramofonové firmě zamilovaného majitele Jiřího Zlatníka, který se zapletl s kabaretní zpěvandulí Mici Angorou. Shodou okolností se však rázovitý starý mládenec ocitne v hledišti kabaretu a jeho jméno se dostane do refrénu lechtivého kupletu... Počestný maloměšťák Hadimrška se stal jednou z nejoblíbenějších Burianových postav. Král českých komiků v ní uplatnil mimořádně široký rejstřík svých komediálních schopností, jak ve slovním, tak v mimickém a situačním humoru. Film, který maximálně respektuje Burianův expresivní naturel a živočišný komický talent, natočili ve společné režii Karel Lamač a Martin Frič. (Česká televize)
    Žánry:Komedie
    77%
    Třetí zvukový film Vlasty Buriana vznikl podle divadelní hry německých autorů Franze Roberta Arnolda a Ernsta Bacha. Původně šlo o jednu z nejúspěšnějších her, které měl Burian na repertoáru své scény. Upjatý bankovní revident Popelec Hadimrška zde přijde udělat pořádek v zadlužené gramofonové firmě zamilovaného majitele Jiřího Zlatníka, který se zapletl s kabaretní zpěvandulí Mici Angorou. Shodou okolností se však rázovitý starý mládenec ocitne v hledišti kabaretu a jeho jméno se dostane do refrénu lechtivého kupletu... Počestný maloměšťák Hadimrška se stal jednou z nejoblíbenějších Burianových postav. Král českých komiků v ní uplatnil mimořádně široký rejstřík svých komediálních schopností, jak ve slovním, tak v mimickém a situačním humoru. Film, který maximálně respektuje Burianův expresivní naturel a živočišný komický talent, natočili ve společné režii Karel Lamač a Martin Frič. (Česká televize)
    Žánry:Komedie
    3
  • Tři vejce do skla
    Tři vejce do skla (1937)
    FilmRole: ředitel hotelu
    • Oneplay
    Vincenc Babočka, bezvýznamný zaměstnanec policejní stanice, si v soukromí hraje na detektiva, přesvědčen o svých výjimečných schopnostech. Dovolená v Karlových Varech mu však zcela nečekaně poskytne příležitost dokázat, co v něm opravdu vězí. Omylem je totiž považován za mezinárodního a policií stíhaného dobrodruha Leona Webera. Rozhodne se využít záměny a odhalit Weberovy komplice, chystající krádež diamantů patřících maharádžovi z Yohiru. Podle Weberova plánu se s maharádžou seznámí v přestrojení za generála Nariškina, ale vše klape jen do chvíle, kdy se ve městě objeví skutečný Weber. Oblíbená detektivní komedie, ve které si král komiků Vlasta Burian zahrál celkem tři role.
    Žánry:KomedieKrimi
    70%
    Vincenc Babočka, bezvýznamný zaměstnanec policejní stanice, si v soukromí hraje na detektiva, přesvědčen o svých výjimečných schopnostech. Dovolená v Karlových Varech mu však zcela nečekaně poskytne příležitost dokázat, co v něm opravdu vězí. Omylem je totiž považován za mezinárodního a policií stíhaného dobrodruha Leona Webera. Rozhodne se využít záměny a odhalit Weberovy komplice, chystající krádež diamantů patřících maharádžovi z Yohiru. Podle Weberova plánu se s maharádžou seznámí v přestrojení za generála Nariškina, ale vše klape jen do chvíle, kdy se ve městě objeví skutečný Weber. Oblíbená detektivní komedie, ve které si král komiků Vlasta Burian zahrál celkem tři role.
    Žánry:KomedieKrimi
    4
  • Naši furianti
    Naši furianti (1937)
    FilmRole: radní Václav Kožený

    Slavná hra Ladislava Stroupežnického se dotýká v ironické nadsázce vesnického fanfarónství v 19. století, vychloubačností jednoho před druhým - a zjišťuje, že tato vlastnost protínala celou společnost od nejbohatších až po nejchudší. I když prvotním sporem se stává obsazení místa ponocného, vzájemně se předhánějí hlavně starosta a první radní, oba stejně namyšlení. Jejich nesmiřitelná rivalita ovlivňuje dění v celé vsi. Filmový přepis se opírá o svižně napsané dialogy i sugestivní herecké ztvárnění, s rozdílným štěstím se pokouší dosáhnout vypravěčské dynamiky.

    Žánry:Komedie
    68%

    Slavná hra Ladislava Stroupežnického se dotýká v ironické nadsázce vesnického fanfarónství v 19. století, vychloubačností jednoho před druhým - a zjišťuje, že tato vlastnost protínala celou společnost od nejbohatších až po nejchudší. I když prvotním sporem se stává obsazení místa ponocného, vzájemně se předhánějí hlavně starosta a první radní, oba stejně namyšlení. Jejich nesmiřitelná rivalita ovlivňuje dění v celé vsi. Filmový přepis se opírá o svižně napsané dialogy i sugestivní herecké ztvárnění, s rozdílným štěstím se pokouší dosáhnout vypravěčské dynamiky.

    Žánry:Komedie
    5
  • Filosofská historie
    Filosofská historie (1937)
    FilmRole: profesor
    67%
    6
  • Děvčata, nedejte se !
    Děvčata, nedejte se ! (1937)
    FilmRole: farář
    67%
    7
  • Ze soboty na neděli
    Ze soboty na neděli (1931)
    FilmRole: pan Ervín
    • Oneplay
    • iTunes
    Psychologické drama sleduje příběh dvou stenotypistek, které po týdnu monotónní kancelářské práce hledají o sobotním večeru únik z každodenního stereotypu. První zvukový film Gustava Machatého propojuje realismus s poetickým viděním všedního městského života a odvážně experimentuje s využitím zvuku v rámci moderního filmového jazyka. Na svou dobu tematicky i stylově progresivní film, podbarvený jazzovými melodiemi Jaroslava Ježka, vznikl podle námětu Vítězslava Nezvala. Méně známý, ovšem neméně zdařilý snímek režiséra filmů Erotikon (1929) či Extase (1933), vyniká využitím progresivních tvůrčích postupů, filmových montáží a především povýšením zvukové složky filmu na plnohodnotný vyjadřovací prostředek, nezávislý na obraze. Prostřednictvím kontrapunktu obrazu a zvuku Machatý dosahuje nových, překvapivých významů i humorného účinku. Také dobová kritika přijala Ze soboty na neděli jako dosud nejzdařilejší zvukový film. Na výsledku se bezpochyby podepsala i Machatého schopnost obklopovat se významnými osobnostmi umělecké avantgardy. Kromě již zmíněných Vítězslava Nezvala a Jaroslava Ježka se na filmu jako architekt podílel Alexandr Hackenschmied a Machatého stálý spolupracovník, kameraman Václav Vích. (NFA)
    Žánry:DramaRomantický
    66%
    Psychologické drama sleduje příběh dvou stenotypistek, které po týdnu monotónní kancelářské práce hledají o sobotním večeru únik z každodenního stereotypu. První zvukový film Gustava Machatého propojuje realismus s poetickým viděním všedního městského života a odvážně experimentuje s využitím zvuku v rámci moderního filmového jazyka. Na svou dobu tematicky i stylově progresivní film, podbarvený jazzovými melodiemi Jaroslava Ježka, vznikl podle námětu Vítězslava Nezvala. Méně známý, ovšem neméně zdařilý snímek režiséra filmů Erotikon (1929) či Extase (1933), vyniká využitím progresivních tvůrčích postupů, filmových montáží a především povýšením zvukové složky filmu na plnohodnotný vyjadřovací prostředek, nezávislý na obraze. Prostřednictvím kontrapunktu obrazu a zvuku Machatý dosahuje nových, překvapivých významů i humorného účinku. Také dobová kritika přijala Ze soboty na neděli jako dosud nejzdařilejší zvukový film. Na výsledku se bezpochyby podepsala i Machatého schopnost obklopovat se významnými osobnostmi umělecké avantgardy. Kromě již zmíněných Vítězslava Nezvala a Jaroslava Ježka se na filmu jako architekt podílel Alexandr Hackenschmied a Machatého stálý spolupracovník, kameraman Václav Vích. (NFA)
    Žánry:DramaRomantický
    8
  • Falešná kočička
    Falešná kočička (1937)
    FilmRole: továrník Janota
    66%
    9
  • Co se šeptá
    Co se šeptá (1938)
    FilmRole: sekretář Stavovského divadla
    Hugo Haas sice proslul komediálními úlohami, ale jako režisér se začal přiklánět k vážně míněným příběhům. Nejznámější je zajisté Bílá nemoc, avšak i poslední snímek, který u nás natočil před odchodem do emigrace, se stává tklivou sondou do manželského svazku, nad nímž se vznáší stín nevěry. Svedenou dívku zachrání počestný muž, ožení se s ní, oba manželé se mají rádi, avšak svůdník se po letech vrací, aby ženu zase pokoušel.
    Žánry:DramaRomantický
    Režie:Hugo Haas
    66%
    Hugo Haas sice proslul komediálními úlohami, ale jako režisér se začal přiklánět k vážně míněným příběhům. Nejznámější je zajisté Bílá nemoc, avšak i poslední snímek, který u nás natočil před odchodem do emigrace, se stává tklivou sondou do manželského svazku, nad nímž se vznáší stín nevěry. Svedenou dívku zachrání počestný muž, ožení se s ní, oba manželé se mají rádi, avšak svůdník se po letech vrací, aby ženu zase pokoušel.
    Žánry:DramaRomantický
    Režie:Hugo Haas
    10
  • Z mého života
    Z mého života (1955)
    FilmRole: dr. Ambros
    64%
    11
  • Strakonický dudák
    Strakonický dudák (1955)
    FilmRole: Aleonoros
    Český celovečerní barevný film byl natočen podle stejnojmenné dramatické báchorky zakladatele moderního českého divadla Josefa Kajetána Tyla, která patří nejen k nejznámějším a nejoblíbenějším hrám tohoto autora, ale i českého divadelního repertoáru vůbec. Autor scénáře se držel přísně Tylovy předlohy, vyprávějící o dudákovi Švandovi, který se pro peníze a slávu vydal do ciziny, ale u kterého nakonec vítězí láska k vlasti. Věčně platnou hodnotou „Strakonického dudáka“ je horoucí Tylovo vlastenectví a nesmiřitelný odpor proti kosmopolitismu. A tu se právě autoru filmu podařilo vyzvednout to, co bylo dříve naším divadlem Tylovi soustavně odpíráno - jeho vlasteneckou a revoluční bojovnost.
    Žánry:Pohádka
    61%
    Český celovečerní barevný film byl natočen podle stejnojmenné dramatické báchorky zakladatele moderního českého divadla Josefa Kajetána Tyla, která patří nejen k nejznámějším a nejoblíbenějším hrám tohoto autora, ale i českého divadelního repertoáru vůbec. Autor scénáře se držel přísně Tylovy předlohy, vyprávějící o dudákovi Švandovi, který se pro peníze a slávu vydal do ciziny, ale u kterého nakonec vítězí láska k vlasti. Věčně platnou hodnotou „Strakonického dudáka“ je horoucí Tylovo vlastenectví a nesmiřitelný odpor proti kosmopolitismu. A tu se právě autoru filmu podařilo vyzvednout to, co bylo dříve naším divadlem Tylovi soustavně odpíráno - jeho vlasteneckou a revoluční bojovnost.
    Žánry:Pohádka
    12
  • Lidé pod horami
    Lidé pod horami (1937)
    FilmRole: vyšetřující soudce
    58%
    13
  • Výdělečné ženy
    Výdělečné ženy (1937)
    FilmRole: generální ředitel
    Rozvedená mladá matka Kamila Benderová pracuje jako úřednice a stenotypistka v rozhlase. Manžel ji před lety opustil a ona žije s malou dcerkou u své matky. Zaměstnanec rozhlasu Ing. Marek jednoho dne předvádí generálnímu řediteli a dalším odborníkům svůj vynález – televizor vylepšený tak, že může na velké ploše zobrazovat nejen scény ze studia, nýbrž i z běžného prostředí s obyčejným denním osvětlením. Je tam i Kamilin bývalý muž, který pod jménem Wells předstírá zájem o koupi přístroje. Ve skutečnosti chce jen ukrást plány na jeho výrobu. Proto záměrně prezentaci překazí a odradí tak investory od toho, aby Markův vynález podporovali.
    Žánry:Drama
    Režie:Rolf Wanka
    56%
    Rozvedená mladá matka Kamila Benderová pracuje jako úřednice a stenotypistka v rozhlase. Manžel ji před lety opustil a ona žije s malou dcerkou u své matky. Zaměstnanec rozhlasu Ing. Marek jednoho dne předvádí generálnímu řediteli a dalším odborníkům svůj vynález – televizor vylepšený tak, že může na velké ploše zobrazovat nejen scény ze studia, nýbrž i z běžného prostředí s obyčejným denním osvětlením. Je tam i Kamilin bývalý muž, který pod jménem Wells předstírá zájem o koupi přístroje. Ve skutečnosti chce jen ukrást plány na jeho výrobu. Proto záměrně prezentaci překazí a odradí tak investory od toho, aby Markův vynález podporovali.
    Žánry:Drama
    Režie:Rolf Wanka
    14
  • Rozvod paní Evy
    Rozvod paní Evy (1937)
    FilmRole: předseda soudu
    53%
    15
  • Jan Výrava
    Jan Výrava (1937)
    FilmRole: Karmín

    Na panství Josefov přinese hejtman zprávu o patentu císaře Josefa II., podle kterého se ruší robotní povinnost sedláků. Vrchnost se však rozhodne patent před sedláky utajit. I tak se však lidé o císařském výnosu dozvědí. Mezi sedláky se začne schylovat ke vzpouře. Rychtář Jan Výrava se ujme jednání s panstvem, avšak marně: správce panství dá do sedláků střílet. Tím však jen přilije oleje do ohně. Povstání už nelze zabránit. Obranu panství proti rozlíceným sedlákům má na starosti kromě jiných i mladý Výravův syn Jeroným. Ten je zamilovaný do komtesy Sylvie a nedokáže splnit slib, který dal otci, že přijde ochránit sedláky...

    Žánry:DramaHistorický
    53%

    Na panství Josefov přinese hejtman zprávu o patentu císaře Josefa II., podle kterého se ruší robotní povinnost sedláků. Vrchnost se však rozhodne patent před sedláky utajit. I tak se však lidé o císařském výnosu dozvědí. Mezi sedláky se začne schylovat ke vzpouře. Rychtář Jan Výrava se ujme jednání s panstvem, avšak marně: správce panství dá do sedláků střílet. Tím však jen přilije oleje do ohně. Povstání už nelze zabránit. Obranu panství proti rozlíceným sedlákům má na starosti kromě jiných i mladý Výravův syn Jeroným. Ten je zamilovaný do komtesy Sylvie a nedokáže splnit slib, který dal otci, že přijde ochránit sedláky...

    Žánry:DramaHistorický
    16
  • Láska a lidé
    Láska a lidé (1937)
    FilmRole: ředitel
    Automobilový konstruktér Viktor Kovařík a závodník Jan Horn jsou nejlepšími přáteli. Spolu už vyhráli řadu závodů. Oba však milují stejnou dívku Annu, která se rozhodne provdat za Viktora. Oba přátelé se pohádají, avšak rychle se zase smíří. V závodním autě jsou totiž spolu nepřekonatelní a potřebují jeden druhého. Při dalších závodech však mají těžkou nehodu, po které zůstane Viktor odkázán na kolečkové křeslo. Když pochopí, že jeho zranění nelze vyléčit, nabídne Anně svobodu. Žena se o něj chce starat, a tak odmítne, avšak později se začne scházet s Hornem.
    Žánry:Drama
    49%
    Automobilový konstruktér Viktor Kovařík a závodník Jan Horn jsou nejlepšími přáteli. Spolu už vyhráli řadu závodů. Oba však milují stejnou dívku Annu, která se rozhodne provdat za Viktora. Oba přátelé se pohádají, avšak rychle se zase smíří. V závodním autě jsou totiž spolu nepřekonatelní a potřebují jeden druhého. Při dalších závodech však mají těžkou nehodu, po které zůstane Viktor odkázán na kolečkové křeslo. Když pochopí, že jeho zranění nelze vyléčit, nabídne Anně svobodu. Žena se o něj chce starat, a tak odmítne, avšak později se začne scházet s Hornem.
    Žánry:Drama
    17
  • Hudba srdcí
    Hudba srdcí (1934)
    FilmRole: otec Strady
    Nadaná houslistka Milada Bendlová končí studia na konzervatoři a díky finanční podpoře houslařského mistra Strady může pokračovat ve studiu u profesora Ševčíka v Písku. Stradův syn Karel Miladu miluje a odloučení ho trápí. Profesor Ševčík je Miladiným uměním nadšen. Na jeho doporučení ji přijme impresário Benoni, který pořádá světové turné. Milada vystupuje se slavným tenoristou Štěpánem Urbancem. Oba mají obrovský úspěch. Pěvec je obletován ženami, chce však získat Miladino srdce...
    Žánry:DramaRomantický
    48%
    Nadaná houslistka Milada Bendlová končí studia na konzervatoři a díky finanční podpoře houslařského mistra Strady může pokračovat ve studiu u profesora Ševčíka v Písku. Stradův syn Karel Miladu miluje a odloučení ho trápí. Profesor Ševčík je Miladiným uměním nadšen. Na jeho doporučení ji přijme impresário Benoni, který pořádá světové turné. Milada vystupuje se slavným tenoristou Štěpánem Urbancem. Oba mají obrovský úspěch. Pěvec je obletován ženami, chce však získat Miladino srdce...
    Žánry:DramaRomantický
    18