Michel Hazanavicius

6.5
Michel Hazanavicius
Michel Hazanavicious je francouzský režisér, scénárista, střihač a producent. Narodil se 29. března 1967 v Paříži do židovské rodiny s litevskými kořeny. Své režisérské začátky spojil s francouzskou komerční stanicí Canal+. Na konci 80. let režíroval reklamy pro obuvnickou firmu Rebook či francouzské telekomunikace Bouygues Telecom. Svůj první film, La Classe américaine (1993), vytvořil ve spolupráci s Dominiquem Mézerettem právě pro Canal+. Jednalo se o parodii sestavenou zejména z nově nadabovaných částí scén filmů společnosti Warner Bros. z let 1952 až 1980. Pospojované a nadabované scény v něm vytvářely zcela jiný, originální význam. Na první sólový celovečerní projekt uvedený v kině musel Michel čekat dalších šest let. Nakonec se jím stala komedie Mes amis (1999). Již v ní prokázal svou slabost pro filmy z prostředí natáčení, vypráví totiž o producentovi a herci, kterým nález těla mrtvé ženy značně zkomplikuje situaci na place. Následovala komerčně úspěšná dvojice parodií na bondovky Agent 117 (2006) a OSS 117: Ztracen v Riu (2009). Michelovým dosud nejúspěšnějším filmem je bezpochyby Umělec z roku 2011. Na fiktivní postavě hvězdy němé kinematografie Georgeovi Valentinovi v něm ukazuje skutečné dilema známých tváří němé éry, které se na přelomu 20. a 30. let 20. století musely vyrovnávat s příchodem zvuku, ač zvukovým filmem, stejně jako Valentino, často opovrhovaly. Umělec se tématu drží i formálně, celý snímek se obejde bez jediného dialogu a hlavními vyjadřovacími prostředky se stávají mimika, gesta a tanec. Od filmové akademie tradičně nakloněné snímkům o Hollywoodu si počin odnesl hned pět Oscarů a stal se historicky prvním dílem z neaglicky mluvící země, které získalo Oscara za nejlepší film. K filmové tématice se režisér vrací i dál. V roce 2017 tak světlo světa spatřuje Obávaný a je uveden v hlavní soutěži festivalu v Cannes. Tento biografický snímek se zaměřuje na klíčové roky v životě Jeana-Luca Godarda, 1967 a 1698. Sleduje tak Godardovu krizi po uvedení jeho snímku Číňanka a vliv revolučních událostí 1968 na politické smýšlení tohoto slavného tvůrce. Filmové natáčení rámuje i děj autorova nejnovějšího snímku Poslední střih (2022), který zahajoval festival v Cannes. Vypráví o filmování béčkového zombie hororu, které neurotický režisér oživí sesláním skutečné zombie kletby. I zde se tak jedná o další z řady Michelových milostných dopisů kinematografii.



Michel Hazanavicius: Filmy a pořady 61



Dodatečné informace

Narození:
29. 3. 1967
Paříž, Francie

Další články

  1. Nejočekávanější prosincové premiéry? Star Wars, zpívající Wolverine a hodně těsné šortky v Jumanji
    8. 12. 2017
    Nejočekávanější prosincové premiéry? Star Wars, zpívající Wolverine a hodně těsné šortky v Jumanji

    Máme tu prosinec a s ním je třeba vypíchnout to nejzajímavější, na co můžete v následujících týdnech vyrazit do kina. Opět je to hodně barvitá sestava.

  2. 11. týden-kinopremiéry: Trabanty, pandy, vlci a dva Sokolové
    17. 3. 2016
    11. týden-kinopremiéry: Trabanty, pandy, vlci a dva Sokolové
  3. Oscar 2012: Výsledky. Vyhrál němý muzikál, který oslovil celý svět
    27. 2. 2012
    Oscar 2012: Výsledky. Vyhrál němý muzikál, který oslovil celý svět
  4. BAFTA (Britská akademie pro filmové a televizní umění) 2012 - Výsledky
    12. 2. 2012
    BAFTA (Britská akademie pro filmové a televizní umění) 2012 - Výsledky
  5. Recenze: The Artist je nostalgickou podívanou (Oscar 2012)
    29. 1. 2012
    Recenze: The Artist je nostalgickou podívanou (Oscar 2012)
  6. Zlatá palma letos zapustila kořeny v mediální realitě
    23. 5. 2011
    Zlatá palma letos zapustila kořeny v mediální realitě

    Byl to trochu zvláštní a rozháraný ročník festivalu v Cannes. Veterán Terrence Malick se v neděli dočkal Zlaté palmy za duchovní podobenství o světě Strom života. Dramata se však odehrávala nejen na filmovém plátně, ale i mimo ně. Nakonec sporný výsledek zastínily nejen skandály a nevhodné žertíky Larse von Triera.

  7. Konec světa podle Larse von Triera
    19. 5. 2011
    Konec světa podle Larse von Triera