Billy Wilder: Nejlepší filmy
a seriály

8.2

Billy Wilder: Filmy a seriály

  • Někdo to rád horké
    Někdo to rád horké (1959)
    Film
    • Google Play
    Ve slavné hudební komedii Někdo to rád horké (v originále Some Like It Hot) sledujeme duo chicagských muzikantů, Joeho (Tony Curtis) a Jerryho (Jack Lemon), které pronásleduje banda gangsterů, neboť se nechtěně stali svědky jedné z jejich akcí, při níž byl pobit konkurenční gang. Aby si Joe a Jerry zachránili holý život, rozhodnou se realizovat naprosto bláznivý nápad. Převléknou se do dámských šatů a jako hudebnice Josefína (Joe) a Dafné (Jerry) se vetřou do dívčího orchestru, který právě odjíždí na Floridu. Brzy se však ukazuje, že jejich plán může skrývat více problémů, než očekávali. Nedlouho po odjezdu se totiž Joe alias Josefína zamiluje do své nové kolegyně Sugar (Marilyn Monroe). Jerryho alias Dafné začne pro změnu krátce po příjezdu obtěžovat postarší boháč Osgood Fielding (Joe E. Brown). Pro oba je to však pouze začátek neuvěřitelné řady záměn, omylů a dvojsmyslů, během které si ani jeden z nich občas nebude jistý, jestli je zrovna mužem či ženou. A aby toho všeho nebylo málo, do hotelu, kde se Joe a Jerry zrovna skrývají, míří i gangsteři, kteří jim jdou po krku… Legendární snímek Billyho Wildera byl v roce 1960 oceněn třemi Zlatými glóby a dodnes je pravidelně zařazován do čela žebříčků nejlepších komedií všech dob.
    85%
    Ve slavné hudební komedii Někdo to rád horké (v originále Some Like It Hot) sledujeme duo chicagských muzikantů, Joeho (Tony Curtis) a Jerryho (Jack Lemon), které pronásleduje banda gangsterů, neboť se nechtěně stali svědky jedné z jejich akcí, při níž byl pobit konkurenční gang. Aby si Joe a Jerry zachránili holý život, rozhodnou se realizovat naprosto bláznivý nápad. Převléknou se do dámských šatů a jako hudebnice Josefína (Joe) a Dafné (Jerry) se vetřou do dívčího orchestru, který právě odjíždí na Floridu. Brzy se však ukazuje, že jejich plán může skrývat více problémů, než očekávali. Nedlouho po odjezdu se totiž Joe alias Josefína zamiluje do své nové kolegyně Sugar (Marilyn Monroe). Jerryho alias Dafné začne pro změnu krátce po příjezdu obtěžovat postarší boháč Osgood Fielding (Joe E. Brown). Pro oba je to však pouze začátek neuvěřitelné řady záměn, omylů a dvojsmyslů, během které si ani jeden z nich občas nebude jistý, jestli je zrovna mužem či ženou. A aby toho všeho nebylo málo, do hotelu, kde se Joe a Jerry zrovna skrývají, míří i gangsteři, kteří jim jdou po krku… Legendární snímek Billyho Wildera byl v roce 1960 oceněn třemi Zlatými glóby a dodnes je pravidelně zařazován do čela žebříčků nejlepších komedií všech dob.
    1
  • Sunset Boulevard
    Sunset Boulevard (1950)
    Film
    • Google Play
    • iTunes
    Počínaje první scénou, kdy v bazénu hollywoodské vily plave mrtvola a začíná vyprávět svůj příběh, až po scénu poslední, kdy Gloria Swansonová schází ze schodiště v záběru stejně legendárním jako kočárek z Potěmkina, je Sunset Blvd. nejlepším filmem o filmu, jaký kdy vnikl. Mezi oběma slavnými scénami se pak klene oblouk vyprávění, v němž autoři dokázali nemožné, totiž s nelítostným cynismem komentovat svět filmu s jeho marnivostí, stravujícími ambicemi i prodejností a zároveň postavit pomník jeho velikosti, respektive složit obdivný hold titánům éry němého filmu. Příběh zapomenuté hvězdy Normy Desmondové, která sní o návratu ke slávě a pořídí si hračku v podobě druhořadého scenáristy Joea Gillise, jež jí k tomuto návratu má dopomoci, je z rodu těch, které zcela postrádají kladné hrdiny. Norma si Joea prostě koupí, využívá ho a miluje v melodramatické dikci svého mládí, a přitom s neúprosnou panovačností hvězdy, jíž nikdy nepřestala být. O nic morálnější není ani Joe, který se do role gigola obsadil z pohnutek neméně sobeckých. A konečně Normin dokonalý sluha Max, z něhož se vyklube její první režisér i první manžel... Jediná osoba, prokazující jakési známky lidskosti, je mladá lektorka Betty, pro niž tu logicky není místo.
    83%
    Počínaje první scénou, kdy v bazénu hollywoodské vily plave mrtvola a začíná vyprávět svůj příběh, až po scénu poslední, kdy Gloria Swansonová schází ze schodiště v záběru stejně legendárním jako kočárek z Potěmkina, je Sunset Blvd. nejlepším filmem o filmu, jaký kdy vnikl. Mezi oběma slavnými scénami se pak klene oblouk vyprávění, v němž autoři dokázali nemožné, totiž s nelítostným cynismem komentovat svět filmu s jeho marnivostí, stravujícími ambicemi i prodejností a zároveň postavit pomník jeho velikosti, respektive složit obdivný hold titánům éry němého filmu. Příběh zapomenuté hvězdy Normy Desmondové, která sní o návratu ke slávě a pořídí si hračku v podobě druhořadého scenáristy Joea Gillise, jež jí k tomuto návratu má dopomoci, je z rodu těch, které zcela postrádají kladné hrdiny. Norma si Joea prostě koupí, využívá ho a miluje v melodramatické dikci svého mládí, a přitom s neúprosnou panovačností hvězdy, jíž nikdy nepřestala být. O nic morálnější není ani Joe, který se do role gigola obsadil z pohnutek neméně sobeckých. A konečně Normin dokonalý sluha Max, z něhož se vyklube její první režisér i první manžel... Jediná osoba, prokazující jakési známky lidskosti, je mladá lektorka Betty, pro niž tu logicky není místo.
    2
  • Byt
    Byt (1960)
    Film
    • Google Play
    • iTunes
    C.C. Bud Baxter (Jack Lemmon) zná způsob, jak být úspěšný v podnikání… a to skrz dveře svého bytu. Poskytováním skvělého úkrytu pro nevěrné šéfy sklízí ctižádostivý mladý zaměstnanec řadu nezasloužených povýšení. A však poté, co Bud půjčí klíč velkému bossovi J. D. Sheldrakeovi (Fred MacMurray), postoupí nejen ve své kariéře, ale také ve svém milostném životě. Fran Kubelik (Shirley MacLaine) je půvabnou milenkou bosse Sheldrakea a právě ona se stane dívkou a andělem Budových snů. V přesvědčení, že právě on je pro Fran ten pravý, musí učinit nejdůležitější rozhodnutí ve své kariéře – buď ztratit dívku nebo svou práci.
    80%
    C.C. Bud Baxter (Jack Lemmon) zná způsob, jak být úspěšný v podnikání… a to skrz dveře svého bytu. Poskytováním skvělého úkrytu pro nevěrné šéfy sklízí ctižádostivý mladý zaměstnanec řadu nezasloužených povýšení. A však poté, co Bud půjčí klíč velkému bossovi J. D. Sheldrakeovi (Fred MacMurray), postoupí nejen ve své kariéře, ale také ve svém milostném životě. Fran Kubelik (Shirley MacLaine) je půvabnou milenkou bosse Sheldrakea a právě ona se stane dívkou a andělem Budových snů. V přesvědčení, že právě on je pro Fran ten pravý, musí učinit nejdůležitější rozhodnutí ve své kariéře – buď ztratit dívku nebo svou práci.
    3
  • Pojistka smrti
    Pojistka smrti (1944)
    Film
    • iTunes
    Do kanceláře pojišťovací agentury se v noci dopotácí postřelený pojišťovák Walter, který se rozhodne svému kolegovi Bartonovi na diktafon nahrát vzkaz, ve kterém se dozná ke zločinu jenž spáchal. Retrospektivně tak vypráví jeho příběh, během kterého se při jedné pracovní záležitosti setkal s vdanou paní Phyllis. Flirtují spolu, nicméně po chvilce Phyllis Walterovi sdělí, že by ráda zřídila životní pojistku pro svého muže, avšak bez jeho vědomí. Walter vytuší, že Phyllis plánuje manželovu vraždu a nechce s tím mít nic společného. Phyllis však Waltera svede a ten nakonec přistoupí na lest, která spočívá v tom, že nechají manžela Phyllis podepsat životní pojistku v domnění, že se jedná o prodloužení pojištění pro automobil. Aby však pojistka byla Phyllis vyplacena, její manžel musí zemřít. S Walterem manželovu smrt nafingují tak, aby vypadala jako sebevražda a jeho tělo vyhodí z jedoucího vlaku. Ve zprvu dokonalém plánu však začne šťourat Walterův kolega Barton, kterému se veškeré okolnosti úmrtí nezdají. Za Walterem přichází dcera zavražděného manžela a sděluje mu, že její vlastní matka zemřela za podobně záhadných okolností, jelikož Phyllis byla její doktorka. Tížící svědomí donutí Waltera onu dceru chránit před samotnou Phyllis, jelikož zesnulý manžel přepsal svou závěť, ve které vše odkázal své dceři, což dává Phyllis další vražedný motiv. Zároveň se Walter dozvídá, že Phyllis udržuje milenecký vztah s mužem jménem Nino, načež jí komfontuje. Phyllis Waltera postřelí, nicméně nezvládne smrt dokončit. Walter využije šance a Phyllis zastřelí. Poté utíká do kanceláře, čímž se vracíme na začátek příběhu. Zde se během vyprávění setká s Bartonem, který od Waltera slyší pravdu. Nemohoucímu Walterovi zapálí cigaretu a společně čekají na příjezd policie.
    80%
    Do kanceláře pojišťovací agentury se v noci dopotácí postřelený pojišťovák Walter, který se rozhodne svému kolegovi Bartonovi na diktafon nahrát vzkaz, ve kterém se dozná ke zločinu jenž spáchal. Retrospektivně tak vypráví jeho příběh, během kterého se při jedné pracovní záležitosti setkal s vdanou paní Phyllis. Flirtují spolu, nicméně po chvilce Phyllis Walterovi sdělí, že by ráda zřídila životní pojistku pro svého muže, avšak bez jeho vědomí. Walter vytuší, že Phyllis plánuje manželovu vraždu a nechce s tím mít nic společného. Phyllis však Waltera svede a ten nakonec přistoupí na lest, která spočívá v tom, že nechají manžela Phyllis podepsat životní pojistku v domnění, že se jedná o prodloužení pojištění pro automobil. Aby však pojistka byla Phyllis vyplacena, její manžel musí zemřít. S Walterem manželovu smrt nafingují tak, aby vypadala jako sebevražda a jeho tělo vyhodí z jedoucího vlaku. Ve zprvu dokonalém plánu však začne šťourat Walterův kolega Barton, kterému se veškeré okolnosti úmrtí nezdají. Za Walterem přichází dcera zavražděného manžela a sděluje mu, že její vlastní matka zemřela za podobně záhadných okolností, jelikož Phyllis byla její doktorka. Tížící svědomí donutí Waltera onu dceru chránit před samotnou Phyllis, jelikož zesnulý manžel přepsal svou závěť, ve které vše odkázal své dceři, což dává Phyllis další vražedný motiv. Zároveň se Walter dozvídá, že Phyllis udržuje milenecký vztah s mužem jménem Nino, načež jí komfontuje. Phyllis Waltera postřelí, nicméně nezvládne smrt dokončit. Walter využije šance a Phyllis zastřelí. Poté utíká do kanceláře, čímž se vracíme na začátek příběhu. Zde se během vyprávění setká s Bartonem, který od Waltera slyší pravdu. Nemohoucímu Walterovi zapálí cigaretu a společně čekají na příjezd policie.
    4
  • Raz, dva, tři
    Raz, dva, tři (1961)
    Film
    C.R. MacNamara zvaný Mac je hlavou západoberlínské pobočky společnosti Coca-Cola. Sám by se ale nejraději viděl na lepším místě v Londýně, přestože jeho manželka Phyllis chce, aby získal stabilní práci na ústředí v Atlantě. Mac je právě uprostřed složitého vyjednávání o dovozu Coca-Coly do Ruska, když mu generální ředitel společnosti pošle svou sedmnáctiletou dceru Scarlett, o kterou se má postarat. Mac na to nemá ani pomyšlení a o dívku se začne zajímat až ve chvíli, kdy je mu oznámeno, že si pro ni přijedou rodiče. Zděšeně poté zjišťuje, že je těhotná a provdaná za komunistu z východního Berlína...
    Žánry:KomedieSatira
    80%
    C.R. MacNamara zvaný Mac je hlavou západoberlínské pobočky společnosti Coca-Cola. Sám by se ale nejraději viděl na lepším místě v Londýně, přestože jeho manželka Phyllis chce, aby získal stabilní práci na ústředí v Atlantě. Mac je právě uprostřed složitého vyjednávání o dovozu Coca-Coly do Ruska, když mu generální ředitel společnosti pošle svou sedmnáctiletou dceru Scarlett, o kterou se má postarat. Mac na to nemá ani pomyšlení a o dívku se začne zajímat až ve chvíli, kdy je mu oznámeno, že si pro ni přijedou rodiče. Zděšeně poté zjišťuje, že je těhotná a provdaná za komunistu z východního Berlína...
    Žánry:KomedieSatira
    5
  • Eso v rukávu
    Eso v rukávu (1951)
    Film

    Příběh neúspěšného novináře, který začne pracovat pro okresní noviny v Novém Mexiku, protože už ho jinde nechtějí. Když náhodou objeví ve skalním indiánském sídlišti zasypaného člověka, ucítí velkou příležitost k návratu mezi žurnalistickou elitu. Věrný heslům dobrá zpráva, žádná zpráva" a špatná zpráva se prodává nejlíp" zorganizuje záchrannou akci takovým způsobem, aby mohl exkluzivními materiály co nejdéle zásobovat lačné noviny. Na opuštěném místě staré indiánské památky vypukne obrovský mediální cirkus s podporou tisíců čumilů, kteří se přijedou podívat i s rodinami na cizí neštěstí a hrdinskou práci záchranářů a tisku".

    Žánry:DramaFilm NoirSatira
    80%

    Příběh neúspěšného novináře, který začne pracovat pro okresní noviny v Novém Mexiku, protože už ho jinde nechtějí. Když náhodou objeví ve skalním indiánském sídlišti zasypaného člověka, ucítí velkou příležitost k návratu mezi žurnalistickou elitu. Věrný heslům dobrá zpráva, žádná zpráva" a špatná zpráva se prodává nejlíp" zorganizuje záchrannou akci takovým způsobem, aby mohl exkluzivními materiály co nejdéle zásobovat lačné noviny. Na opuštěném místě staré indiánské památky vypukne obrovský mediální cirkus s podporou tisíců čumilů, kteří se přijedou podívat i s rodinami na cizí neštěstí a hrdinskou práci záchranářů a tisku".

    Žánry:DramaFilm NoirSatira
    6
  • Stalag 17
    Stalag 17 (1953)
    Film

    Dva vážení nositelé oscarových nominací za Sunset Boulevard (1950) – herec William Holden a režisér Billy Wilder – se o tři roky později znovu sešli ve strhujícím dramatu z 2. světové války Stalag 17. Výsledkem byla další nominace za nejlepší režii pro Wildera (jeho čtvrtá) a Oscar za nejlepší herecký výkon pro Holdena. Holden vytvořil postavu cynického, protřelého seržanta J. J. Seftona,vězně v nechvalně známém německém zajateckém táboře, který tráví své dny vymýšlením všelijakých kšeftíků a obchodováním s Němci výměnou za zvláštní výsady. Když jsou ale dva vězni zabiti při pokusu o útěk, ukazuje se, že mezi vězni je zrádce. Je to Sefton? Role velitele tábora je výjimečně ujal slavný producent a režisér Otto Preminger, herec Robert Strauss získal oscarovou nominaci za postavu "Zvířete".

    79%

    Dva vážení nositelé oscarových nominací za Sunset Boulevard (1950) – herec William Holden a režisér Billy Wilder – se o tři roky později znovu sešli ve strhujícím dramatu z 2. světové války Stalag 17. Výsledkem byla další nominace za nejlepší režii pro Wildera (jeho čtvrtá) a Oscar za nejlepší herecký výkon pro Holdena. Holden vytvořil postavu cynického, protřelého seržanta J. J. Seftona,vězně v nechvalně známém německém zajateckém táboře, který tráví své dny vymýšlením všelijakých kšeftíků a obchodováním s Němci výměnou za zvláštní výsady. Když jsou ale dva vězni zabiti při pokusu o útěk, ukazuje se, že mezi vězni je zrádce. Je to Sefton? Role velitele tábora je výjimečně ujal slavný producent a režisér Otto Preminger, herec Robert Strauss získal oscarovou nominaci za postavu "Zvířete".

    7
  • Sabrina
    Sabrina (1954)
    Film
    • Google Play
    • iTunes
    Sabrina je dcerou šoféra miliardářské rodiny, která se bláznivě zamilovala do jejich syna Davida. Ten však o chudé děvče ani pohledem nezavadí. A tak zklamaná Sabrina odchází do Paříže, kde se ze škaredého káčátka promění v půvabnou, sebevědomou mladou dámu. Po triumfálním návratu domů se jí podaří očarovat nejen Davida, ale i jeho bratra Linuse. Vznikne tak nečekaný milostný trojúhelník a tentokrát si může vybírat Sabrina...
    76%
    Sabrina je dcerou šoféra miliardářské rodiny, která se bláznivě zamilovala do jejich syna Davida. Ten však o chudé děvče ani pohledem nezavadí. A tak zklamaná Sabrina odchází do Paříže, kde se ze škaredého káčátka promění v půvabnou, sebevědomou mladou dámu. Po triumfálním návratu domů se jí podaří očarovat nejen Davida, ale i jeho bratra Linuse. Vznikne tak nečekaný milostný trojúhelník a tentokrát si může vybírat Sabrina...
    8
  • Ztracený víkend
    Ztracený víkend (1945)
    Film
    • iTunes

    Nejlepší film roku 1945 ukazuje na svou dobu velmi otevřeně zničující vliv alkoholismu. Je ironií osudu, že toto vynikající dílo klasika Billyho Wildera téměř nešlo do kin, protože ho testovací publikum, nezvyklé na tak syrový realismus, hodnotilo velmi negativně. V dnešní době je film označován za jedno z nejlepších dramat v historii kinematografie vůbec. Neúspěšný spisovatel, v podání vynikajícího Raye Millanda, prožívá hluboké rozčarování ze života, které ho přivede na třídenní sebezničující flám. Film byl ověnčen hned několika cenami Americké filmové akademie.

    75%

    Nejlepší film roku 1945 ukazuje na svou dobu velmi otevřeně zničující vliv alkoholismu. Je ironií osudu, že toto vynikající dílo klasika Billyho Wildera téměř nešlo do kin, protože ho testovací publikum, nezvyklé na tak syrový realismus, hodnotilo velmi negativně. V dnešní době je film označován za jedno z nejlepších dramat v historii kinematografie vůbec. Neúspěšný spisovatel, v podání vynikajícího Raye Millanda, prožívá hluboké rozčarování ze života, které ho přivede na třídenní sebezničující flám. Film byl ověnčen hned několika cenami Americké filmové akademie.

    9
  • Sladká Irma
    Sladká Irma (1963)
    Film
    „Vše,“ zvolá vypravěč, „díky čemu má smysl žít.“ Irma La Douce je nejúspěšnější prostitutkou Paříže. Je moudrá, oblíbená, obléká se do nápadně zelených šatů a na rue Casanova je takřka neomezenou vládkyní. Triumfálně provozuje své řemeslo na nejžádanějším rohu ulice, kde se policisté ochotně dívají na druhou stranu a zákazníci nechávají tučné spropitné. Její ulice žije spokojeně pod heslem „žij a nech žít a užít“. Nový policista-moralista Nester Patou však i malý prohřešek proti zákonu považuje v prvé řadě za trestný čin, a tak nedlouho po svém čerstvém povýšení z dozoru nad dětským hřištěm organizuje na rue Casanova zátah. Přestože je razie v zásadě neoprávněná a je provedena značně amatérsky, Irma i její kolegyně jsou zatčeny. Nad Irmou se Nester slituje, avšak „smlsne si“ na přistižených zákaznících, a to včetně policejního kapitána. Po zátahu je Nester okamžitě propuštěn, ale nedá mu to a vrací se na místo činu a vyhledá Irmu. Poté, co porazí jejího pasáka, získává Nester nevědomky jeho pozici. Bláznivě se do sebe s Irmou zamilují, Nester však brzy začne žárlit na Irminy zákazníky. Převleče se tedy za zámožného anglického šlechtice a stává se Irminým jediným zákazníkem - nakonec však začne žárlit i na sebe sama. Záhy je tento formálně zásadový policista komickým způsobem uvězněn za brutální vraždu. Jak je slibováno v úvodu, film je oslavou života od počátku do konce a otevřeně uctívá chtíč, citovou opravdovost a nadevše pak pošetilost lásky.
    74%
    „Vše,“ zvolá vypravěč, „díky čemu má smysl žít.“ Irma La Douce je nejúspěšnější prostitutkou Paříže. Je moudrá, oblíbená, obléká se do nápadně zelených šatů a na rue Casanova je takřka neomezenou vládkyní. Triumfálně provozuje své řemeslo na nejžádanějším rohu ulice, kde se policisté ochotně dívají na druhou stranu a zákazníci nechávají tučné spropitné. Její ulice žije spokojeně pod heslem „žij a nech žít a užít“. Nový policista-moralista Nester Patou však i malý prohřešek proti zákonu považuje v prvé řadě za trestný čin, a tak nedlouho po svém čerstvém povýšení z dozoru nad dětským hřištěm organizuje na rue Casanova zátah. Přestože je razie v zásadě neoprávněná a je provedena značně amatérsky, Irma i její kolegyně jsou zatčeny. Nad Irmou se Nester slituje, avšak „smlsne si“ na přistižených zákaznících, a to včetně policejního kapitána. Po zátahu je Nester okamžitě propuštěn, ale nedá mu to a vrací se na místo činu a vyhledá Irmu. Poté, co porazí jejího pasáka, získává Nester nevědomky jeho pozici. Bláznivě se do sebe s Irmou zamilují, Nester však brzy začne žárlit na Irminy zákazníky. Převleče se tedy za zámožného anglického šlechtice a stává se Irminým jediným zákazníkem - nakonec však začne žárlit i na sebe sama. Záhy je tento formálně zásadový policista komickým způsobem uvězněn za brutální vraždu. Jak je slibováno v úvodu, film je oslavou života od počátku do konce a otevřeně uctívá chtíč, citovou opravdovost a nadevše pak pošetilost lásky.
    10
  • Štístko
    Štístko (1966)
    Film

    Podle mnohých kritiků je hnací silou filmu Štístko, další z Wilderových originálních a inteligentních komedií, Oskarem oceněný Walter Matthau v roli vydřidušského právníka Willieho Gingriche. Partnerem mu je další hvězda Jack Lemmon. Ten si zahrál kameramana CBS Harryho Hinklea, jejž nešťastnou náhodou při utkání týmu Cleveland Browns poraní fotbalista Luther Jackson (Ron Rich). Mazaný Willie, Harryho švagr, s vidinou získání spousty peněz zraněného filmaře přesvědčí, aby předstíral, že v důsledku nehody částečně ochrnul. Aby zajistil spolupráci svého klienta, přesvědčí Harryho chamtivou bývalou ženu Sandy (Judi West), aby předstírala oživení jejich romantického vztahu. Ranou pro Harryho svědomí je ale účastné chování fotbalisty, který je z celé kauzy úplně zničený. Mezitím Harryho neustále sleduje soukromý detektiv Purkey (Cliff Osmond), jenž doufá, že jej nachytá v situaci, která by prokázala, že Harry postižení jen hraje, a pojišťovna by se vyhnula vyplacení obrovského plnění. Hvězdný tandem Matthau-Lemmon v dokonalé herecké souhře statečně překonává všechny překážky, i když je jasné, že jejich finta nakonec nemůže vyjít. Pod scénář tohoto úspěšného snímku se podepsala osvědčená dvojice Billy Wilder a I.A.L Diamond.

    72%

    Podle mnohých kritiků je hnací silou filmu Štístko, další z Wilderových originálních a inteligentních komedií, Oskarem oceněný Walter Matthau v roli vydřidušského právníka Willieho Gingriche. Partnerem mu je další hvězda Jack Lemmon. Ten si zahrál kameramana CBS Harryho Hinklea, jejž nešťastnou náhodou při utkání týmu Cleveland Browns poraní fotbalista Luther Jackson (Ron Rich). Mazaný Willie, Harryho švagr, s vidinou získání spousty peněz zraněného filmaře přesvědčí, aby předstíral, že v důsledku nehody částečně ochrnul. Aby zajistil spolupráci svého klienta, přesvědčí Harryho chamtivou bývalou ženu Sandy (Judi West), aby předstírala oživení jejich romantického vztahu. Ranou pro Harryho svědomí je ale účastné chování fotbalisty, který je z celé kauzy úplně zničený. Mezitím Harryho neustále sleduje soukromý detektiv Purkey (Cliff Osmond), jenž doufá, že jej nachytá v situaci, která by prokázala, že Harry postižení jen hraje, a pojišťovna by se vyhnula vyplacení obrovského plnění. Hvězdný tandem Matthau-Lemmon v dokonalé herecké souhře statečně překonává všechny překážky, i když je jasné, že jejich finta nakonec nemůže vyjít. Pod scénář tohoto úspěšného snímku se podepsala osvědčená dvojice Billy Wilder a I.A.L Diamond.

    11
  • 12
  • Odpolední láska
    Odpolední láska (1957)
    Film

    Gary Cooper se v této dnes již klasické romantické komedii typově vrací ke své roli lehkomyslného svůdníka z filmu Bluebeard's Eighth Wife (1938), i když tentokrát jako stárnoucí playboy Frank Flannagan. Na scénáři k oběma snímkům se podílel slavný Billy Wilder, který Odpolední lásku i režíroval. Audrey Hepburn zde ztvárnila Ariane, dceru pařížského soukromého detektiva Clauda Chavasseho (Maurice Chevalier). Ten sleduje Flannaganovy milostné pletky a výsledek sděluje podváděnému manželovi (John McGiver), jenž se rozhodne záletníka zabít. To ale zaslechne Ariane, která okamžitě spěchá Franka zachránit. Dokáže jej udržet v bezpečné vzdálenosti od McGivera tím, že se sebe dělá světačku; to Frank sice rychle prokoukne, ale Ariane jej stejně velmi fascinuje a poté, co dívka zmizí, rozhodne se ji hledat... Když se pak jednou setká s Chavassem, vypráví mu o krásné neznámé a netuší, že jde o detektivovu dceru - a ten mu rovněž v nevědomosti nabídne, že mu ji najde. Když pak ale zjistí, že by tak podporoval vztah své dcery s o mnoho let starším casanovou, začne ji od něj zrazovat. Ariane však na jeho naléhání nedá, což otvírá cestu k velkému romantickému finále. Film osvěžuje jemný humor jako je například výborný opakující se gag s kvartetem cikánských houslistů, kteří záletníka Coopera sledují úplně všude, včetně koupele v páře. Tato plynulá, inteligentní a mistrně natočená romantická komedie získala kromě řady nominací také několik cen; jako adaptaci románu Ariane Clauda Aneta ji napsali společně Wilder a I.A.L. Diamond.

    71%

    Gary Cooper se v této dnes již klasické romantické komedii typově vrací ke své roli lehkomyslného svůdníka z filmu Bluebeard's Eighth Wife (1938), i když tentokrát jako stárnoucí playboy Frank Flannagan. Na scénáři k oběma snímkům se podílel slavný Billy Wilder, který Odpolední lásku i režíroval. Audrey Hepburn zde ztvárnila Ariane, dceru pařížského soukromého detektiva Clauda Chavasseho (Maurice Chevalier). Ten sleduje Flannaganovy milostné pletky a výsledek sděluje podváděnému manželovi (John McGiver), jenž se rozhodne záletníka zabít. To ale zaslechne Ariane, která okamžitě spěchá Franka zachránit. Dokáže jej udržet v bezpečné vzdálenosti od McGivera tím, že se sebe dělá světačku; to Frank sice rychle prokoukne, ale Ariane jej stejně velmi fascinuje a poté, co dívka zmizí, rozhodne se ji hledat... Když se pak jednou setká s Chavassem, vypráví mu o krásné neznámé a netuší, že jde o detektivovu dceru - a ten mu rovněž v nevědomosti nabídne, že mu ji najde. Když pak ale zjistí, že by tak podporoval vztah své dcery s o mnoho let starším casanovou, začne ji od něj zrazovat. Ariane však na jeho naléhání nedá, což otvírá cestu k velkému romantickému finále. Film osvěžuje jemný humor jako je například výborný opakující se gag s kvartetem cikánských houslistů, kteří záletníka Coopera sledují úplně všude, včetně koupele v páře. Tato plynulá, inteligentní a mistrně natočená romantická komedie získala kromě řady nominací také několik cen; jako adaptaci románu Ariane Clauda Aneta ji napsali společně Wilder a I.A.L. Diamond.

    13
  • Soukromý život Sherlocka Holmese
    Soukromý život Sherlocka Holmese (1970)
    Film
    • Google Play
    • iTunes
    Soukromý život Sherlocka Holmese (The Private Life of Sherlock Holmes) je britsko-americký kriminální film inspirovaným dílem sira Arthura Conana Doylea s postavou slovutného detektiva Sherlocka Holmese. Kdesi v útrobách trezoru londýnské banky Cox & Company leží schránka se jménem doktora Watsona, která má být otevřena až padesát let po jeho smrti. Obsahuje vzpomínky na dlouholeté přátelství s mužem, jenž povýšil schopnost dedukce na umění. Během života doktor Watson zaznamenal nějakých šedesát případů, demonstrujících jedinečný detektivní dar Sherlocka Holmese. Ovšem zažili i jiná dobrodružství, jež se Watson z diskrétních důvodů rozhodl až do jisté doby před veřejností utajit. Jednalo se o události takříkajíc delikátní osobní povahy. A jedno takové dobrodružství začíná v srpnu 1887, kdy se oba přátelé vracejí z Yorkshiru, kde Sherlock vyřešil záhadnou vraždu admirála Abernettiho. Události uvede do pohybu anonymní pozvání na vystoupení Ruského carského baletu.
    71%
    Soukromý život Sherlocka Holmese (The Private Life of Sherlock Holmes) je britsko-americký kriminální film inspirovaným dílem sira Arthura Conana Doylea s postavou slovutného detektiva Sherlocka Holmese. Kdesi v útrobách trezoru londýnské banky Cox & Company leží schránka se jménem doktora Watsona, která má být otevřena až padesát let po jeho smrti. Obsahuje vzpomínky na dlouholeté přátelství s mužem, jenž povýšil schopnost dedukce na umění. Během života doktor Watson zaznamenal nějakých šedesát případů, demonstrujících jedinečný detektivní dar Sherlocka Holmese. Ovšem zažili i jiná dobrodružství, jež se Watson z diskrétních důvodů rozhodl až do jisté doby před veřejností utajit. Jednalo se o události takříkajíc delikátní osobní povahy. A jedno takové dobrodružství začíná v srpnu 1887, kdy se oba přátelé vracejí z Yorkshiru, kde Sherlock vyřešil záhadnou vraždu admirála Abernettiho. Události uvede do pohybu anonymní pozvání na vystoupení Ruského carského baletu.
    14
  • Zahraniční aféra
    Zahraniční aféra (1948)
    Film

    Billy Wilder se vrátil v roce 1945 do Německa na žádost Úřadu válečných informací. Díky svému předválečnému působení dobře znal většinu pracovníků německého filmového průmyslu a mohl se tedy kompetentně podílet na jeho denacifikaci. Kilometry spojeneckého filmového materiálu, zachycujícího osvobozování koncentračních táborů, ho přitom inspirovaly k vytvoření dokumentu Death Mills (Mlýny smrti), který měl německé obyvatelstvo konfrontovat s vlastní minulostí a odpovědností za ni. Ironií je, že zatímco vedle služebních povinností (marně) pátral po osudu své rodiny, pobyt v Německu mu vnukl i myšlenku na nový film - romantickou komedii. Berlín v ruinách, plný zoufalých hladovějících lidí, byl pro ni podle něj dokonalou kulisou. Souhlas s natáčením získal u vojenského velení argumentem, že němečtí diváci už jsou vůči přímočaré propagandě imunní, zatímco on je zabaví a přitom jim kýžené poselství jakoby mimochodem podsune. Ať už byly Wilderovy osobní pocity vůči Němcům jakékoli (Jeho zkušenost: "Nepotkal jsem jediného nacistu. Každý byl oběť, každý byl v odboji" se po letech objeví i v Raz dva tři), jeho popis situace a vztahů v poválečné metropoli je podle očekávání sarkastický. Na jednom pólu je úchvatná barová zpěvačka Erika von Schlutowová, která byla za války "Goebbelsovou milenkou - nebo Göringovou? Jednoho z nich určitě" a která beze studu přežívá díky náklonnosti spojeneckých důstojníků. Na straně druhé stojí upjatá členka kongresové komise Phoebe Frostová z Iowy, jež přijela do Berlína na vizitaci. K ruce je jí přidělen kapitán John Pringle, který je ovšem Eričiným milencem. Další směřování děje je zřejmé.
    Rámec, který Wilder pro tento klasický model "muže mezi dvěma ženami" zvolil, je pro romantickou komedii velmi atypický, však je také Zahraniční aféra více politickým filmem než romancí. Jako romance popravdě příliš nefunguje, už proto, že postava Eriky je podstatně životnější a přitažlivější než rigidní Phoebe, vztahové rozuzlení je tudíž diktováno více potřebou než logikou. Daleko přesvědčivější je snímek coby režisérův pohled na viníky a spravedlivé, přičemž jednoznačnost tohoto hodnocení se (pro Wildera typicky) záměrně a významně rozostřuje. Snad proto byl tento původně propagandistický film v Německu poprvé uveden až v roce 1977! - Iva Hejlíčková (Letní filmová škola)

    71%

    Billy Wilder se vrátil v roce 1945 do Německa na žádost Úřadu válečných informací. Díky svému předválečnému působení dobře znal většinu pracovníků německého filmového průmyslu a mohl se tedy kompetentně podílet na jeho denacifikaci. Kilometry spojeneckého filmového materiálu, zachycujícího osvobozování koncentračních táborů, ho přitom inspirovaly k vytvoření dokumentu Death Mills (Mlýny smrti), který měl německé obyvatelstvo konfrontovat s vlastní minulostí a odpovědností za ni. Ironií je, že zatímco vedle služebních povinností (marně) pátral po osudu své rodiny, pobyt v Německu mu vnukl i myšlenku na nový film - romantickou komedii. Berlín v ruinách, plný zoufalých hladovějících lidí, byl pro ni podle něj dokonalou kulisou. Souhlas s natáčením získal u vojenského velení argumentem, že němečtí diváci už jsou vůči přímočaré propagandě imunní, zatímco on je zabaví a přitom jim kýžené poselství jakoby mimochodem podsune. Ať už byly Wilderovy osobní pocity vůči Němcům jakékoli (Jeho zkušenost: "Nepotkal jsem jediného nacistu. Každý byl oběť, každý byl v odboji" se po letech objeví i v Raz dva tři), jeho popis situace a vztahů v poválečné metropoli je podle očekávání sarkastický. Na jednom pólu je úchvatná barová zpěvačka Erika von Schlutowová, která byla za války "Goebbelsovou milenkou - nebo Göringovou? Jednoho z nich určitě" a která beze studu přežívá díky náklonnosti spojeneckých důstojníků. Na straně druhé stojí upjatá členka kongresové komise Phoebe Frostová z Iowy, jež přijela do Berlína na vizitaci. K ruce je jí přidělen kapitán John Pringle, který je ovšem Eričiným milencem. Další směřování děje je zřejmé.
    Rámec, který Wilder pro tento klasický model "muže mezi dvěma ženami" zvolil, je pro romantickou komedii velmi atypický, však je také Zahraniční aféra více politickým filmem než romancí. Jako romance popravdě příliš nefunguje, už proto, že postava Eriky je podstatně životnější a přitažlivější než rigidní Phoebe, vztahové rozuzlení je tudíž diktováno více potřebou než logikou. Daleko přesvědčivější je snímek coby režisérův pohled na viníky a spravedlivé, přičemž jednoznačnost tohoto hodnocení se (pro Wildera typicky) záměrně a významně rozostřuje. Snad proto byl tento původně propagandistický film v Německu poprvé uveden až v roce 1977! - Iva Hejlíčková (Letní filmová škola)

    15
  • 16
  • 17