Robert Schumann: Nejlepší filmy
a seriály

6.3

Robert Schumann: Filmy a seriály

  • Fanny a Alexandr
    Fanny a Alexandr (1982)
    Film
    • Edison
    Velkorysý tříhodinový projekt (v televizní verzi pětihodinový) realizoval Bergman ve své vlasti po několikaletém exilovém pobytu v Německu, kam se uchýlil na protest vůči skandální daňové aféře. Rozsáhlá rodinná měšťanská freska z počátku našeho století se očividně zrodila z Bergmanových autobiografických vzpomínek na dětství, i když těžil i z bohaté dětské fantazie. Ačkoli tento film zamýšlel jako poslední filmové dílo, své rozhodnutí od té doby už několikrát porušil. Přesto jej lze považovat za umělecky vrcholné dovršení jeho filmařské dráhy. Film představuje antologii Bergmanova díla, jež v souhrnu nabylo mocné pozitivní energie. Starý mistr překvapivě prosvětlil své celoživotní chmury a pohlédl na lidskou bídu a utrpení s vyrovnaností a úsměvem, který v jeho filmu umí vykouzlit šarmantní babička Ekdahlová. Nejroztodivnější lidské osudy členů Ekdahlova klanu - viděny dětskýma očima citlivého Alexandra - jsou ztlumeny, humorizovány nebo zaplašeny čarodějnými kouzly židovského starožitníka Izáka. Problémy lidské existence, které v někdejších Bergmanových filmech navozovaly tragickou tóninu nebo vedly ke skepsi či deziluzi, jsou v tomto filmu moudře odsouvány do pozadí sub specie aeternitatis. Finální rodinná oslava, kde se všichni radují ze života a z dobra zvítězivšího nad zlem, je téměř pohádkově idylická a zazní jako hymnická oslava všelidské pospolitosti a lásky. Oscar 1984 (nejlepší zahraniční film roku), BAFTA (nejlepší film roku), CÉZAR 1983 (nejlepš film roku), Zlatý glóbus 1984 (nejlepší film roku), Guldbagge 1984 (nejlepší film i režisér roku), Benátky 1983 (cena FIPRESCI).
    77%
    Velkorysý tříhodinový projekt (v televizní verzi pětihodinový) realizoval Bergman ve své vlasti po několikaletém exilovém pobytu v Německu, kam se uchýlil na protest vůči skandální daňové aféře. Rozsáhlá rodinná měšťanská freska z počátku našeho století se očividně zrodila z Bergmanových autobiografických vzpomínek na dětství, i když těžil i z bohaté dětské fantazie. Ačkoli tento film zamýšlel jako poslední filmové dílo, své rozhodnutí od té doby už několikrát porušil. Přesto jej lze považovat za umělecky vrcholné dovršení jeho filmařské dráhy. Film představuje antologii Bergmanova díla, jež v souhrnu nabylo mocné pozitivní energie. Starý mistr překvapivě prosvětlil své celoživotní chmury a pohlédl na lidskou bídu a utrpení s vyrovnaností a úsměvem, který v jeho filmu umí vykouzlit šarmantní babička Ekdahlová. Nejroztodivnější lidské osudy členů Ekdahlova klanu - viděny dětskýma očima citlivého Alexandra - jsou ztlumeny, humorizovány nebo zaplašeny čarodějnými kouzly židovského starožitníka Izáka. Problémy lidské existence, které v někdejších Bergmanových filmech navozovaly tragickou tóninu nebo vedly ke skepsi či deziluzi, jsou v tomto filmu moudře odsouvány do pozadí sub specie aeternitatis. Finální rodinná oslava, kde se všichni radují ze života a z dobra zvítězivšího nad zlem, je téměř pohádkově idylická a zazní jako hymnická oslava všelidské pospolitosti a lásky. Oscar 1984 (nejlepší zahraniční film roku), BAFTA (nejlepší film roku), CÉZAR 1983 (nejlepš film roku), Zlatý glóbus 1984 (nejlepší film roku), Guldbagge 1984 (nejlepší film i režisér roku), Benátky 1983 (cena FIPRESCI).
    1
  • 2
  • Plukovník Redl
    Plukovník Redl (1985)
    Film

    V 80. letech minulého století se István Szabó proslavil volnou trilogií psychologicko-historických filmů, v nichž zkoumal vztah jedince a moci v soukolí zásadních dějinných událostí 20. století. Mezi snímky Mefisto a Hanussen (1988), které se dotýkají nástupu fašismu, nacistické ideologie a jejího vlivu na člověka a jeho ambice, pak natočil titul Plukovník Redl, v němž se vrací na počátek 20. století, do období doznívající slávy Rakousko-Uherska a sleduje jeho pád. Kromě zázemí velkých mezinárodních koprodukcí tyto snímky spojuje také osobnost rakouského herce Klause Marii Brandauera, pro kterého se stala spolupráce s Istvánem Szabóem výrazným mezníkem v jeho filmové kariéře. Brandauer bravurně ztvárnil všechny tři titulní hrdiny, jejichž předobrazem jsou většinou skutečné historické postavy. Každá z těchto rozporuplných osobností podřídila život kariéře a pro získání úspěchu byla ochotna obětovat téměř vše včetně morálky. Hrdinové zároveň mají i své temné stránky, které se jim stávají osudnými.
    Ukázkový portrét kariéristické touhy po moci a napínavé konspirační drama Plukovník Redl se v zásadě neopírá o historické dokumenty, ale inspiruje se především provokativní divadelní hrou britského dramatika Johna Osborna A Patriot for Me (Můj vlastenec, 1965). Ta sice vychází ze skutečného příběhu ambiciózního vojáka rakousko-uherské armády Alfréda Redla, ale více než historickým faktům věnuje pozornost proměně člověka, který touží po vzestupu a společenském uplatnění. Skandál, který se strhl, když bylo odhaleno, že tento přední vlastenec a vysoký vojenský činitel je zároveň ruským špehem, byl jednou z bezprostředních příčin vypuknutí 1. světové války.
    Scénář psal Szabó společně s Péterem Dobaiem přímo na tělo Brandauerovi: „Mefisto chtěl zůstat takový, jaký byl. Redl se snaží být jiný, než byl dřív. A mě zajímá dvojtvářnost lidí a změny, které se s nimi stanou během jejich života. Snad právě proto jsme psali scénář pro Klause Mariu Brandauera, který se přerodí z Mefista v Redla, aby vytvořil druhou podobu charakteru a lidského typu," komentuje volbu herce režisér. Na barvitém pozadí rakouského dvora, nevěstinců, kaváren a kasáren sledujeme Redlovu závratnou armádní kariéru i jeho soukromý život, plný milostných zklamání a frustrace. Redl je zde vykreslen jako nejednoznačná postava, neustále svádějící boj s nepřejícím světem i sebou samým. Zapírá svou chudou rodinu, tají svou - pro danou dobu nepřípustnou - homosexualitu, milostný poměr s vdanou ženou i částečný židovský původ. Ovšem vinou vlastních komplexů se nemůže stát ničím víc než obětí dějinných událostí.
    Nutno dodat, že Brandauer neměl lehkou úlohu: musel se vypořádat s omezením, které s sebou přinášela důstojnická uniforma a vojenské chování a převážnou část svého projevu soustředil do mimiky obličeje. (Letní filmová škola)

    Žánry:DramaLGBTQ+Retro
    74%

    V 80. letech minulého století se István Szabó proslavil volnou trilogií psychologicko-historických filmů, v nichž zkoumal vztah jedince a moci v soukolí zásadních dějinných událostí 20. století. Mezi snímky Mefisto a Hanussen (1988), které se dotýkají nástupu fašismu, nacistické ideologie a jejího vlivu na člověka a jeho ambice, pak natočil titul Plukovník Redl, v němž se vrací na počátek 20. století, do období doznívající slávy Rakousko-Uherska a sleduje jeho pád. Kromě zázemí velkých mezinárodních koprodukcí tyto snímky spojuje také osobnost rakouského herce Klause Marii Brandauera, pro kterého se stala spolupráce s Istvánem Szabóem výrazným mezníkem v jeho filmové kariéře. Brandauer bravurně ztvárnil všechny tři titulní hrdiny, jejichž předobrazem jsou většinou skutečné historické postavy. Každá z těchto rozporuplných osobností podřídila život kariéře a pro získání úspěchu byla ochotna obětovat téměř vše včetně morálky. Hrdinové zároveň mají i své temné stránky, které se jim stávají osudnými.
    Ukázkový portrét kariéristické touhy po moci a napínavé konspirační drama Plukovník Redl se v zásadě neopírá o historické dokumenty, ale inspiruje se především provokativní divadelní hrou britského dramatika Johna Osborna A Patriot for Me (Můj vlastenec, 1965). Ta sice vychází ze skutečného příběhu ambiciózního vojáka rakousko-uherské armády Alfréda Redla, ale více než historickým faktům věnuje pozornost proměně člověka, který touží po vzestupu a společenském uplatnění. Skandál, který se strhl, když bylo odhaleno, že tento přední vlastenec a vysoký vojenský činitel je zároveň ruským špehem, byl jednou z bezprostředních příčin vypuknutí 1. světové války.
    Scénář psal Szabó společně s Péterem Dobaiem přímo na tělo Brandauerovi: „Mefisto chtěl zůstat takový, jaký byl. Redl se snaží být jiný, než byl dřív. A mě zajímá dvojtvářnost lidí a změny, které se s nimi stanou během jejich života. Snad právě proto jsme psali scénář pro Klause Mariu Brandauera, který se přerodí z Mefista v Redla, aby vytvořil druhou podobu charakteru a lidského typu," komentuje volbu herce režisér. Na barvitém pozadí rakouského dvora, nevěstinců, kaváren a kasáren sledujeme Redlovu závratnou armádní kariéru i jeho soukromý život, plný milostných zklamání a frustrace. Redl je zde vykreslen jako nejednoznačná postava, neustále svádějící boj s nepřejícím světem i sebou samým. Zapírá svou chudou rodinu, tají svou - pro danou dobu nepřípustnou - homosexualitu, milostný poměr s vdanou ženou i částečný židovský původ. Ovšem vinou vlastních komplexů se nemůže stát ničím víc než obětí dějinných událostí.
    Nutno dodat, že Brandauer neměl lehkou úlohu: musel se vypořádat s omezením, které s sebou přinášela důstojnická uniforma a vojenské chování a převážnou část svého projevu soustředil do mimiky obličeje. (Letní filmová škola)

    Žánry:DramaLGBTQ+Retro
    3
  • Abrahámovo údolí
    Abrahámovo údolí (1993)
    Film

    Proslulý venkovský lékař je okouzlen dospívající dcerou majitele panství Emou, zdánlivě křehkou, avšak záhadně zkázonosnou, a později se s ní ožení. Zápletka, volně vycházející z Flaubertova románu Paní Bovaryová, však není jen studií nevěry: je to příběh dospívání ženy v bigotním a konzervativním prostředí portugalské provincie, která se po provdání za nemilovaného muže ocitá v citovém prázdnu. Jedinou útěchu jí dává vnitřní souznění s hluchoněmou služkou - jejíma očima sledujeme události na starém venkovském sídle. Oliveirovy obrazy prostředí a krajiny (malebné údolí řeky Douro s vinicemi na svazích) zvýrazňují vztahy mezi charaktery a okolím. Zdánlivě archaické prostředky (mimo obraz čtené úryvky románu, povlovné záběry statické kamery s malířským rámováním obrazů či frontální záběry připomínající divadelní inscenaci) dávají jeho poetice nenapodobitelný ráz. Z překrásných dlouhých záběrů vyzařuje zvláštní hypnotická síla.

    70%

    Proslulý venkovský lékař je okouzlen dospívající dcerou majitele panství Emou, zdánlivě křehkou, avšak záhadně zkázonosnou, a později se s ní ožení. Zápletka, volně vycházející z Flaubertova románu Paní Bovaryová, však není jen studií nevěry: je to příběh dospívání ženy v bigotním a konzervativním prostředí portugalské provincie, která se po provdání za nemilovaného muže ocitá v citovém prázdnu. Jedinou útěchu jí dává vnitřní souznění s hluchoněmou služkou - jejíma očima sledujeme události na starém venkovském sídle. Oliveirovy obrazy prostředí a krajiny (malebné údolí řeky Douro s vinicemi na svazích) zvýrazňují vztahy mezi charaktery a okolím. Zdánlivě archaické prostředky (mimo obraz čtené úryvky románu, povlovné záběry statické kamery s malířským rámováním obrazů či frontální záběry připomínající divadelní inscenaci) dávají jeho poetice nenapodobitelný ráz. Z překrásných dlouhých záběrů vyzařuje zvláštní hypnotická síla.

    4
  • Tristram Shandy
    Tristram Shandy (2005)
    Film

    Inspirací tohoto neortodoxního filmového díla je román Život a názory blahorodého pana Tristrama Shandyho, který napsal britský pastor Laurence Sterne v letech 1759–1767. Rozsáhlý román, patřící k anglickým literárním skvostům, byl považován za nezfilmovatelný, ale Winterbottom jej přetvořil v pozoruhodně invenční podívanou. Když Tristram Shandy začíná vyprávět svůj životní příběh, ocitáme se v 18. století. V dramatickém okamžiku hrdinova zrození však zjistíme, že jsme přítomni natáčení filmu. Za hereckým představitelem Shandyho Stevem Cooganem přijíždí jeho žena se šestiměsíčním dítětem, pronásleduje ho novinář, objeví se i jeho agent... „V knižní předloze je procesu psaní věnováno tolik prostoru, že jediný způsob, jak jej reflektovat, byl tento,“ říká režisér, který ve svém filmu složil poklonu i svému oblíbenému režisérovi R. W. Fassbinderovi.

    68%

    Inspirací tohoto neortodoxního filmového díla je román Život a názory blahorodého pana Tristrama Shandyho, který napsal britský pastor Laurence Sterne v letech 1759–1767. Rozsáhlý román, patřící k anglickým literárním skvostům, byl považován za nezfilmovatelný, ale Winterbottom jej přetvořil v pozoruhodně invenční podívanou. Když Tristram Shandy začíná vyprávět svůj životní příběh, ocitáme se v 18. století. V dramatickém okamžiku hrdinova zrození však zjistíme, že jsme přítomni natáčení filmu. Za hereckým představitelem Shandyho Stevem Cooganem přijíždí jeho žena se šestiměsíčním dítětem, pronásleduje ho novinář, objeví se i jeho agent... „V knižní předloze je procesu psaní věnováno tolik prostoru, že jediný způsob, jak jej reflektovat, byl tento,“ říká režisér, který ve svém filmu složil poklonu i svému oblíbenému režisérovi R. W. Fassbinderovi.

    5
  • Strom života
    Strom života (2011)
    Film
    • Filmbox+
    66%
    6
  • 7
  • Bílá hraběnka
    Bílá hraběnka (2005)
    Film
    • iTunes

    Film Bílá hraběnka naposledy svedl dohromady legendárního producenta Ismaila Merchanta a režiséra Jamese Ivoryho, třikrát nominovaného na Oscara za nejlepší film a nejlepší režii (Pokoj s vyhlídkou, 1986; Howards End, 1993; Soumrak dne, 1994). Drama o vyhnanství, touze a triumfu lásky nad nepřízní osudu natočené podle scénáře cenami ověnčeného autora Kazuo Ishigura (Soumrak dne) se odehrává v Číně 30. let minulého století. Šanghaj té doby je vzkvétající, fascinující a neřestí prosáklé město. Jeho okouzlující atmosféra se ale rozplývá s příchodem japonské armády a rozpoutanou občanskou válkou. Hlavním hrdinou filmu je slepý americký diplomat Todd Jackson, kterého ztvárnil na Oscara dvakrát nominovaný Ralph Fiennes (Nejlepší herec v hlavní roli - Anglický pacient, 1997; nejlepší herec ve vedlejší roli - Schindlerův seznam, 1994) a zchudlá ruská aristokratka na útěku Sofia Belinskaya (Natasha Richardson - Krásná pokojská) V Šanghaji, kde našla dočasné útočiště, si na živobytí vydělává za barem a jako příležitostná prostitutka. Když Jackson s pomocí svého tajemného japonského přítele Matsudy (Hiroyuki Sanada – Poslední samuraj) otevírá úspěšný noční klub, hraběnka Sofie se stává jeho hlavní hvězdou.

    Působivým vrcholem celého filmu je hromadný útěk obyvatel z obsazeného města. Poté se Sofia ocitá oddělena od své rodiny. S dcerkou Katyou, tetou Olgou (Lynn Redgrave - dvě nominace na Oscara, nejlepší herečka v hlavní roli - Dívka Georgy, 1967; nejlepší herečka ve vedlejší roli - Bohové a monstra, 1999) a Verou (Vanessa Redgrave - Oscar pro nejlepší herečku ve vedlejší roli - Julie, 1978) se na konci znovu shledává. Zvláštní a váhavý vztah mezi Sofií a Jacksonem se prohlubuje a všichni společně unikají do bezpečného Macaa.

    62%

    Film Bílá hraběnka naposledy svedl dohromady legendárního producenta Ismaila Merchanta a režiséra Jamese Ivoryho, třikrát nominovaného na Oscara za nejlepší film a nejlepší režii (Pokoj s vyhlídkou, 1986; Howards End, 1993; Soumrak dne, 1994). Drama o vyhnanství, touze a triumfu lásky nad nepřízní osudu natočené podle scénáře cenami ověnčeného autora Kazuo Ishigura (Soumrak dne) se odehrává v Číně 30. let minulého století. Šanghaj té doby je vzkvétající, fascinující a neřestí prosáklé město. Jeho okouzlující atmosféra se ale rozplývá s příchodem japonské armády a rozpoutanou občanskou válkou. Hlavním hrdinou filmu je slepý americký diplomat Todd Jackson, kterého ztvárnil na Oscara dvakrát nominovaný Ralph Fiennes (Nejlepší herec v hlavní roli - Anglický pacient, 1997; nejlepší herec ve vedlejší roli - Schindlerův seznam, 1994) a zchudlá ruská aristokratka na útěku Sofia Belinskaya (Natasha Richardson - Krásná pokojská) V Šanghaji, kde našla dočasné útočiště, si na živobytí vydělává za barem a jako příležitostná prostitutka. Když Jackson s pomocí svého tajemného japonského přítele Matsudy (Hiroyuki Sanada – Poslední samuraj) otevírá úspěšný noční klub, hraběnka Sofie se stává jeho hlavní hvězdou.

    Působivým vrcholem celého filmu je hromadný útěk obyvatel z obsazeného města. Poté se Sofia ocitá oddělena od své rodiny. S dcerkou Katyou, tetou Olgou (Lynn Redgrave - dvě nominace na Oscara, nejlepší herečka v hlavní roli - Dívka Georgy, 1967; nejlepší herečka ve vedlejší roli - Bohové a monstra, 1999) a Verou (Vanessa Redgrave - Oscar pro nejlepší herečku ve vedlejší roli - Julie, 1978) se na konci znovu shledává. Zvláštní a váhavý vztah mezi Sofií a Jacksonem se prohlubuje a všichni společně unikají do bezpečného Macaa.

    8
  • 9
  • Sedmý hřích
    Sedmý hřích (2001)
    Film

    Kuba, devatenácté století. Bohatý obchodník Luis Vargas (Antonio Banderas) hodlá upevnit své společenské postavení sňatkem s Američankou. Nehledá skutečnou lásku a dohoda je uzavřena čistě na obchodním základě. O to víc je pak překvapen, když mu do života místo prosté ženy vstoupí svůdná Julia (Angelina Jolie). Netrvá dlouho a Vargas se do ní zamiluje. Zanedlouho se objeví i tajemný a podezřívavý Walter Downs (Thomas Jane), který tvrdí, že Julia není tím, kým se být zdá. Vargas sice zpočátku odmítá uvěřit, ale když manželka zmizí i s jeho penězi, rozhodne se zjistit, jak se věci doopravdy mají. Vydává se na pouť temnou stránou vášně, která jej může zavést až do pekel...

    55%

    Kuba, devatenácté století. Bohatý obchodník Luis Vargas (Antonio Banderas) hodlá upevnit své společenské postavení sňatkem s Američankou. Nehledá skutečnou lásku a dohoda je uzavřena čistě na obchodním základě. O to víc je pak překvapen, když mu do života místo prosté ženy vstoupí svůdná Julia (Angelina Jolie). Netrvá dlouho a Vargas se do ní zamiluje. Zanedlouho se objeví i tajemný a podezřívavý Walter Downs (Thomas Jane), který tvrdí, že Julia není tím, kým se být zdá. Vargas sice zpočátku odmítá uvěřit, ale když manželka zmizí i s jeho penězi, rozhodne se zjistit, jak se věci doopravdy mají. Vydává se na pouť temnou stránou vášně, která jej může zavést až do pekel...

    10
  • Druhá míza
    Druhá míza (2001)
    Film

    Kate, Janine a Molly, pohledné čtyřicátnice, jsou nerozlučné kamarádky. V malém středoanglickém městě, kde žijí, mají významná postavení, ale když se každé pondělí sejdou, baví se při cigaretách a sladkostech raději o mužích než o své práci. Nejzkušenější je Molly, která má za sebou tři dramatické rozvody, a Janine ze studentské lásky zůstal nezvládnutelný syn, jenž se právě potýká s pubertou. Není divu, že muži v jejich očích nedopadají právě nejlépe, a dosud svobodná Kate jim ochotně přizvukuje. Až do okamžiku, kdy na pohřbu kolegyně přeskočí jiskra mezi ní a mladým Jedem, jejím někdejším žákem. Z chvilkové vášně se rodí hlubší vztah a kamarádky zneklidní, že jejich "spolku" hrozí rozpadnutí. Navíc jsou šokovány patnáctiletým věkovým rozdílem mezi milenci, a tak Molly vymyslí plán, jak "nešťastnou" Kate zachránit. Její počínání má fatální následky...

    Film v komediální nadsázce promlouvá o tom, že ani nejlepší přátelé se sobě navzájem nemohou nadměrně plést do života.

    55%

    Kate, Janine a Molly, pohledné čtyřicátnice, jsou nerozlučné kamarádky. V malém středoanglickém městě, kde žijí, mají významná postavení, ale když se každé pondělí sejdou, baví se při cigaretách a sladkostech raději o mužích než o své práci. Nejzkušenější je Molly, která má za sebou tři dramatické rozvody, a Janine ze studentské lásky zůstal nezvládnutelný syn, jenž se právě potýká s pubertou. Není divu, že muži v jejich očích nedopadají právě nejlépe, a dosud svobodná Kate jim ochotně přizvukuje. Až do okamžiku, kdy na pohřbu kolegyně přeskočí jiskra mezi ní a mladým Jedem, jejím někdejším žákem. Z chvilkové vášně se rodí hlubší vztah a kamarádky zneklidní, že jejich "spolku" hrozí rozpadnutí. Navíc jsou šokovány patnáctiletým věkovým rozdílem mezi milenci, a tak Molly vymyslí plán, jak "nešťastnou" Kate zachránit. Její počínání má fatální následky...

    Film v komediální nadsázce promlouvá o tom, že ani nejlepší přátelé se sobě navzájem nemohou nadměrně plést do života.

    11
  • 12
  • Od vraždy jenom krok ke lži
    Od vraždy jenom krok ke lži (1982)
    Film
    47%
    13
  • Hlava-Ruce-Srdce
    Hlava-Ruce-Srdce (2010)
    Film
    • SledovaniTV

    Píše se rok 1914 a zrovna začíná válka, když plukovník von Haukwitz zemře při podivné okultní seanci a jeho tělo je nalezeno bez hlavy, rukou a srdce. Pátrání zavede jeho snoubenku Kláru až k poručíkovi a kamarádovi plukovníka Heinricha Rotha a mezi oběma se rychle vytvoří pouto. Po zmizelých ostatcích pátrá i vojenský vyšetřovat Karel Vrana, který chce, aby mu Klára pomohla v pátrání po antimonarchistickém okultním spolku, kterého byl plukovník členem. Mezitím je Roth povolán na frontu, kde přijde o ruku, a tak se vydává za Klárou na její rodný statek na Moravě. Později sem přijíždí i Vrána, který úspěšně vypátral zmizelé části plukovníkova těla. Ani jeden z mužů, i když oba Kláru milují, jí kvůli prázdnotě a frustraci z války nedokáží nabídnout, po čem ona touží. Nakonec příběhu Kláru zázračně oplodní plukovníkův uříznutý prst a ona tak v klidu můžu pohřbít jeho ostatky do země...
     

    47%

    Píše se rok 1914 a zrovna začíná válka, když plukovník von Haukwitz zemře při podivné okultní seanci a jeho tělo je nalezeno bez hlavy, rukou a srdce. Pátrání zavede jeho snoubenku Kláru až k poručíkovi a kamarádovi plukovníka Heinricha Rotha a mezi oběma se rychle vytvoří pouto. Po zmizelých ostatcích pátrá i vojenský vyšetřovat Karel Vrana, který chce, aby mu Klára pomohla v pátrání po antimonarchistickém okultním spolku, kterého byl plukovník členem. Mezitím je Roth povolán na frontu, kde přijde o ruku, a tak se vydává za Klárou na její rodný statek na Moravě. Později sem přijíždí i Vrána, který úspěšně vypátral zmizelé části plukovníkova těla. Ani jeden z mužů, i když oba Kláru milují, jí kvůli prázdnotě a frustraci z války nedokáží nabídnout, po čem ona touží. Nakonec příběhu Kláru zázračně oplodní plukovníkův uříznutý prst a ona tak v klidu můžu pohřbít jeho ostatky do země...
     

    14