Píše se rok 1914 a zrovna začíná válka, když plukovník von Haukwitz zemře při podivné okultní seanci a jeho tělo je nalezeno bez hlavy, rukou a srdce. Pátrání zavede jeho snoubenku Kláru až k poručíkovi a kamarádovi plukovníka Heinrichu Rothovi a mezi oběma se rychle vytvoří pouto. Po zmizelých ostatcích pátrá i vojenský vyšetřovatel Karel Vrána, který chce, aby mu Klára pomohla v pátrání po antimonarchistickém okultním spolku, jehož byl plukovník členem. Mezitím je Roth povolán na frontu, kde přijde o ruku, a tak se vydává za Klárou na její rodný statek na Moravě. Později sem přijíždí i Vrána, který úspěšně vypátral zmizelé části plukovníkova těla. Ani jeden z mužů, i když oba Kláru milují, jí kvůli prázdnotě a frustraci z války nedokážou nabídnout, po čem ona touží. Nakonec příběhu Kláru zázračně oplodní plukovníkův uříznutý prst a ona tak v klidu může pohřbít jeho ostatky do země...
Surrealistická hříčka neunesla přesun s divadelních prken na filmové plátno - přesto působí zajímavě a nadčasově; pouze to chtělo větší (možná právě víc "divadelní") střídmost ve výrazových prostředcích a nepřehlcenou obrazivost. Mystický přesah je zřejmý, jako by chvílemi odkazoval na Švankmajera, ale chybí mu údernost a přímočarost tohoto vzoru. Některé obrazy však překračují z panoptika do symbolické výpovědi (dokonalý jin-jang kontrast mezi Rothem a Vranou, síla a schopnost Kláry vnímat a nakonec i konat).
výborné herecké obsazení (Čermáková, Uhlířová, Finger, ale především mysteriózní Schmitzer a trpitelský Zach)
Viktorie Čermáková neumí hrát. Respektive pracovat s hlasem. Její unylé kuňkání snižuje filmový prožitek o několik bodů. Nominace na Českého lva? Za výpravu snad. Za kameru, to je snad nějaký omyl... nebo spíš zákulisní machinace. Ale není divu, již dlouho si ceny rozděluje mezi sebou česká filmová mafie. Paralelní čtení dopisu dvěma odlišnými rychlostmi... chaos, chaos. Dlouhé, předlouhé nudné pasáže. Opakující se motiv záběru na Čermákovou a v pozadí mluví rozmazaný Zach. Drůbeží psychedelická část je ještě více odtržená od reality než celý film. Jedna scéna praštěnější než druhá, jako třeba návštěva báby v lese. A ten závěrečný skok v čase, to mělo být co??? Jaký má smysl, aby Státní fond České republiky pro podporu a rozvoj české knematografie přispíval na filmy, které jsou nudné, zvrácené a šílené... Mimochodem, drůbež se nepěstuje, nýbrž chová. Leda že by zasadili zobák a vyrostl by kohout...
(18.9.2022)
Hrozné utrpení. Příběh jsem nepochopil a případnou zápletku nenašel. Hlavní hrdinka nudná a při mluvení toporná jako po mrtvici... Tento druh filmu mi nic neříká...