Ten film jsem kdysi ne ... vůbec, ani trochu. Hnusný Sekal, odporný Záprtek, okázale věřící křesťané-bohatí sedláci, kteří naplánují vraždu, ale nechtějí si před tím svým Bohem ušpinit ruce, tak k činu bezohledným vydíráním přinutí jiného - vydíráním stejným, jakým je ničí sám Sekal.A když je dokonáno, nechají ho napospas smrti ... Fuj, děs běs. A napodruhé už to všechno do sebe zapadalo - jako antické drama včetně katarze. Skvělý scénář Jirky Křižana (škoda, že jich nebylo víc ...), výborná práce Vladimíra Michálka.
Je třeba zabít Sekala je podobný film, jako třeba Habermannův mlýn.. řekl bych, že tento starší bratříček je o kousek lepší. Je to syrové, uvěřitelné a stejně jako u výše zmiňovaného filmu si divák připomene válečná léta, těžké časy a zlo mezi lidmi, které tu bylo vždy, a vždy tu bude. Spousta zajímavých neokoukaných herců, drsný příběh a výborná režie i lokace.
Ve filmu krásně zahráli všichni zúčastnění herci. Jak nám bylo předem zdůrazňováno, ve filmu byl opravdu brilantně nasnímaný zvuk dolby stereo. Jen ten příběh snad mohl být o něco pravděpodobnější. Přesto stojí za vidění, abyste si udělali sami obrázek, třeba se totiž pletu a příběh je skvělý a stál za natočení.
Vedle pár anomálií většinou urozené právě na konci devadesátek spadá i Je třeba zabít Sekala do toho nejlepšího ze samostatné české filmové tvorby.. První spojení Michálka s Křižanem zůstane navždy jako ono legendární spojení česko-polské filmografie.. Je válka, protektorát, ale něco takového skoro ani zdejší vesnici trápit nemusí, dokud se do vesnice nenavrátil Ivan Sekal, který využije válečné politiky a vztahů s Říší k osobní mstě vůči městu a za podpory protektorátního vedení se stává doma bohem, na co ukáže je jeho, ať už je to majetek, pivo nebo žena, a kdo se odváží odporovat, toho Sekal hravě srovná.. Nemůže to jít do nekonečna, konec Protektorátu v nedohlednu, a kdo zajistí, že se návrat demokratických sil znovu dostane i zpátky do vesnice, aby je zbavil Sekala. Je třeba jednat a Sekal musí zemřít.. Atmosféricky skvěle odvedené dobové drama o ospravedlnění toho nejhoršího zločinu, ve kterém i přes zřetelnou morální výhodu na své straně stejně není pro nikoho z ústředních aktérů provést, k čemu je vybízí už jen název snímku.. Ono pošťouchnutí vykresluje právě příběh a události, které zavrhují morálku a dovolují překročit boží přikázání.. Perfektně odvedené charaktery ústředních postav, které ani ze samotného Sekala nedělají absolutní zlo.. Boguslaw Linda je náš! 85%
Krásně natočený film o hnusných věcech, činech a lidech. Žádná přikrášlení, ale zobrazení doby, kde byla morálka podkopávána nejen okupací, ale i lidmi, kteří v ní žili. Michálek na ní nahlíží nezaujatě a pracuje s vizuálem tak, že ač se zdá pohoda a klídek navenek, uvnitř jde o dílo hořké, syrové a pravdivé. Těch 110 minut je člověk jako na trní a čeká, co se stane, protože stát se může všechno. Sakra dobrá filmařina a sakra dobrý film.
Pokaždé když tento film vidím, tak mi z něj naskakuje husí kůže....takového šmejda jakého hraje B. Linda potkat, tak ho sejmu :-) Člověk si říká (navzdory všem uvaděným důvodům), proč prostě po něm nejdou, nechytnou, nerozčtvrtí a nezahrabou i s tím slizkým skřetem :-) Hodně dobrej i když drsnej film.
Když jsem se začala na tento film s tím podivným názvem dívat, vůbec mne nenapadlo, že to bude pro mě tak strhující příběh, který mi vyloženě vezme dech! Je to takový český western. Geniální kovbojka, založená na skvělém scénáři a vynikajících hereckých výkonech. Neříkám vůbec, že není dobrý Jiří Bartoška nebo Vlasta Chramostová. Ale v tomto filmu excelují především výborní polští herci, u nás málo známí, o to pak působí film přirozeněji. Je to takový polsko-český herecký koncert s úžasnou hudbou Michała Lorence a neméně úžasnou kamerou Martina Štrby.