Evropa

74%
Evropa
Pozoruhodný snímek EVROPA je třetí částí osobité autorské filmové trilogie, pátrající po duchovním fenoménu prostoru, v němž žijeme (PRVEK ZLOČINU, 1984, EPIDEMIE, 1987, EVROPA, 1991). Jeho tvůrce, dánský režisér Lars von Trier, situuje příběh do Německa "roku nula" (těsně po válce), do země těžce traumatizované svou prohrou, zmrazené do temnoty noci a beznaděje, a kontrolované (i devastovaného) Spojenci. Většina obyvatelstva tu však skrytě sympatizuje s nacistickými myšlenkami, a někteří se dokonce aktivně podílejí na destruktivních akcích werwolfů. Do tohoto místa a času přijíždí mladý Američan Leo, syn německého emigranta, aby "pomohl Německu". Pod přísným dohledem autoritářského strýce se stane průvodčím v lůžkových vozech první třídy u společnosti Zentropa. Seznámí se s majitelem společnosti, s Američany sympatizujícím Maxem Hartmannem, a zamiluje se do jeho dcery Kathariny. Avšak svět osobních jistot, jímž se citlivý mladík pokouší izolovat od okolní děsivé reality, snad právě proto drtivě zasáhne do jeho osudu... Situace "zlem nakaženého" Německa je pro režiséra (stejně jako pro mnoho jiných vynikajících tvůrců) východiskem k mnohem obecnější výpovědi o jedinci, osudově zmítaném vnějšími tlaky a navzdory všem svým idealistickým snahám zavedeném do slepé uličky. Vypovídá nejen o střetu humanistických a demokratických ideálů s mašinérií smrti, manipulativní moci a destrukce, ale i o evropských traumatech a křižovatkách; pro obojí je klíčová obrazová a významová metafora cesty po železnici. Velký důraz klade režisér na formu svého vyprávění. Širokoúhlý snímek je převážně monochromatický s významotvornými vstupy barvy; originálně využívá ateliéru a zadních projekcí. Koresponduje s díly Dreyerovými a Bergmanovými, na Fassbindera a Godarda odkazuje formálním experimentátorstvím a obsazením jejich "kultovních herců" (Eddie Constantine, Barbara Sukowá). V souladu s Trierovým chápáním filmu jako snění v bdělém stavu je Evropa vedle svého konkrétního geografického významu rovněž jakýmsi kulturním a politickým bodem v kolektivním podvědomí; celý příběh je prezentován jako hypnotická seance hrdiny i diváka, provázená podmanivým, chladným hlasem vypravěče (Max von Sydow).



Chrustyn
Chrustyn
44 881 bodů
4
Tak toto jsem bohužel moc nepochopil. Zjiišťuji, že filmy Larse von Triera asi nejsou pro mě. Zatím jsem viděl jen dva a ani jeden se mi nelíbil. 2* dávám pouze za zajímavý vizuální styl, který střídá černobílou i barevnou kameru a také za originalitu, kterou byl film natočen (filmem diváka provází jakýsi vypravěč, který diváka vtahuje do filmu a dělá z něj jednu z postav). Jinak jsem se od začátku do konce nudil a tím jsem se i ve filmu ztrácel.
junxi91
junxi91
6 913 bodů
8
Celkem jednoduchý příběh v krapet ponurém umělecky zpracovaném podání. Vše se točí kolem železnice, lásky, smrti. Německo po druhé světové válce – zničené, plné beznaděje, okupované Američany (a to je ještě ta lepší varianta oproti Russácké okupaci). Přijíždí zde mladý idealista Leopold, kterého pozval jeho přísný strýc, aby pracoval jako průvodčí v lůžkových vagonech německé přepravní firmy Zentropa. Leo se zamiluje do dcery majitele Maxe Hartmanna Katharine. Maxovi hrozí, že o firmu přijde, a tak se na scéně objevuje podplacený žid, který jej prohlásí za svého přítele a obejme jej, takže firma Maxovi zůstane. Přesto si Max podřeže žíly ve vaně. Chodily mu totiž výhružky od německých partyzánů zvaných Verwolfové neboli vlkodlaci, kteří jsou "nebezpeční pouze v noci". Chudák Leo, který se snaží poctivě vykonávat svou práci, jim také jednou nevědomky pomůže – šéf Verwolfů mu podstrčí dva malé kluky, kteří začnou ve vlaku střílet po amerických vojácích. Pak je nucen k tomu, aby odpálil most a přerušil spojení Frankfurtu s Brémami. Navíc má dělat před inspekcí odborné zkoušky na průvodčího, a strýc na něj naléhá, že je musí zvládnout, aby mohl vykonávat svou práci. Tlak je na něj vyvíjen ze všech stran, přestává se ovládat, nezvládne to a bombu prostě odpálí. Jeho situaci si dovedu dost dobře představit, také si často připadám jako mezi mlýnskými kameny. Shrnul bych to tak, že příběh je celkem jednoduchý, ale to černobílé zpracování s občasnými barevnými vstupy s chladným vypravěčem, který nás tu a tam provází dějem a vyžívá se v odpočítávání do deseti nebo do tří, podle toho, co se má stát. "Až napočítám do deseti tak budeš v Evropě". Tohle dílo je mnohem srozumitelnější, než Prvek zločinu.
Renfield
Renfield
5 427 bodů
9
"Až řeknu deset, budeš v Evropě." Těžký, přesto dějem nijak zvlášť složitý (na Larse von Triera) závěr evropské trilogie. Do Evropy jsem se vlastně plně dostal až napotřetí, donedávna byl pro mě nejsilnějším filmem trilogie Prvek zločinu, což i přes jeho kvalitu nyní vnímám jako chybu. Evropa je totiž dokonale nádherná, naivní, dramatická idylická a tak bych mohl pokračovat. Její dokonalost je znát již z prvního záběru na koleje, kdy poprvé zazní hlas Maxe von Sydowa, i pro zbytek filmu tak důležitý hlas vypravěče! Cesta Evropou začíná, von Trier je technicky zase na výši, černobílá filmu prospívá, stejně tak barevné vypíchnutí "toho důležitějšího". U několika záběrů je dobře využita i hloubka ostrosti kamery, ale zase, je toho mnoho. Jmenovat jednotlivé scény je složité, přesto musím alespoň atentát na starostu, půlnoční mše, svatba, nebo celá závěrečná jízda... ta svou absurditou občas až zarážející, jenže k dění a především vývoji postavy dosud naivního Lea sedne. Herecky právě Jean-Marc Barr zaujme nejvíce, Leova změna a povaha je znát. Potěšil Ernst-Hugo Järegård jako autoritářský a prací žijící strýc a stejně tak zajímavý byl Udo Kier. Zásadní pro mnohé scény je hudba Joachima Holbeka, už jen první "výjezd" spacího vozu, nebo výše zmíněné kostel a závěrečná jízda, taktéž výborná práce. Lars von Trier opět nezklamal, navíc dal Evropě zase jinou a zase jedinečnou atmosféru. Dokonalou atmosféru poválečného Německa...

Dodatečné informace

Původní název:
Europa (více)
  • Dánsko Evropa
  • Dánsko Europa
  • Dánsko Avrupa
  • Dánsko Európa
  • Dánsko Rakavot lai'la
  • Dánsko Zentropa
  • Dánsko Европа
Premiéra v ČR:
1. 9. 1993
Země původu:
Dánsko, Švédsko, Francie, Německo, Švýcarsko
Přístupnost:
15+
Tržby:
1,01 mil. USD (celosvětově)

Podobné


  • 'Evropa' byla jedním z prvních filmů, které Lars von Trier natočil v angličtině, což mu pomohlo získat mezinárodní uznání.
  • 'Evropa' byla inspirována poválečnou Evropou a zkoumá téma viny a vykoupení v kontextu druhé světové války.
  • Film 'Evropa' je třetím dílem tzv. 'Evropské trilogie' Larse von Triera, která zahrnuje také filmy 'Prvek zločinu' a 'Epidemie'.