Godzilla terorizuje lidstvo, potažmo jej tahá z problémů s gigantickými netvory, rovných sedmdesát let. Nikdy ale nenaháněl větší hrůzu než v loňském hitu Godzilla -1.0 (Godzilla Minus One), kde japonští tvůrci v čele s režisérem a trikařem Takašim Jamazakim použili mořského ještěra jako alegorii poválečného traumatu i samotných jaderných útoků. Snímek, který zvládl vykřesat dokonalé triky a realistickou dobovou výpravu za pouhých 15 milionů dolarů, po celém světě vydělal 116 milionů a oslněná zámořská scéna mu přiklepla Oscara za vizuální efekty, se dočká pokračování v Jamazakiho režii.
Články 20
Z pohledu kombinace tržeb a oscarových vavřínů jde o jeden z nejúspěšnějších filmů všech dob, jehož téma nicméně zůstává citlivé a kontroverzní. Oppenheimer od Christophera Nolana konečně dorazil do japonských kin jakožto snímek, který sedmi Oscary zpečetil celoroční dominanci stejně jako důležitý příběh vývojáře nejvlivnějšího a nejnebezpečnějšího vynálezu 20. století. Atomové bomby, jež po dopadu na Hirošimu a Nagasaki připravily o život stovky tisíc lidí, jsou ve filmu nahlížené pouze ze zákulisí a kajícné perspektivy zarmouceného vědce, jenž se o pečlivě plánované japonské zkáze dozvídá z rádiového vysílání. A to vadí některým japonským divákům, podle nichž film znevažuje genocidu.
V prvních pár minutách filmu Godzilla x Kong: Nové impérium (Godzilla x Kong: The New Empire) vidíme japonského megaještěra probudit se v Koloseu, kde spokojeně podřimoval od konce minulého dílu. Okamžitě se brutálně porube s kajdžu, zlikviduje půlku města a druhou půlku pokryje vrstvou křiklavé zelené krve, díky jejíž fantaskní barvě si snímek může zachovat nízkou věkovou přístupnost. Tomuhle se říká statement. Kdo po téhle scéně zůstane, si rozhodně nebude moct stěžovat na to, že film je přeplácaná blbost.
Už na konci března se světová kina skloní před jedním z největších blockbusterů roku. Ve filmu Godzilla x Kong: Nové impérium (Godzilla X Kong: The New Empire) se znovu sejdou legendární monstra, jenže zatímco v Godzilla vs. Kong si šly po krku, zde budou muset kvůli záchraně světa spolupracovat. Už uplynulé upoutávky lákaly na až absurdně přepálené velkolepé momenty, u nichž bude potřeba nechat mozek doma ve skříni. Nejnovější upoutávka s dalšími záběry však naplno potvrzuje, že větší blbinu letos asi v kinech neuvidíme.
Stejně jako v loňském roce se oscarové předávání neslo v poměrně poklidném duchu a dva roky stará facka Willa Smithe se stává dávnou minulostí. To však neznamená, že by se během několikahodinového přenosu neodehrálo nic zajímavého, co hýbe internetem a co dodává čtení výsledků punc velké filmové události. Na několik zásadních momentů se proto zčerstva podíváme.
Nejprestižnější oslava filmového umění v noci z neděle na pondělí zodpověděla otázku, která se objevovala ve většině odborných i laických úvah – kolik Oscarů si na 96. ceremoniálu uzme Oppenheimer? Životopisný portrét komplikovaného konstruktéra první jaderné zbraně si jich před zraky hollywoodské smetánky nakonec vysloužil sedm, přičemž se čtyřmi soškami mu nejtěsněji konkurovala osobitá satirická komedie Chudáčci (Poor Things). Moderátor Jimmy Kimmel sice stačil zesměšnit Donalda Trumpa a prostor dostal i citát ruského opozičního politika Alexeje Navalného, ale jinak se večer nesl v uctivém, místy překvapivě rozverném a ryze filmovém duchu.
Obliba kaiju monster v kinematografii ani sedmdesát let od prvního filmu s Godzillou neklesá, o čemž svědčí i divácký úspěch a oscarová nominace pro loňský japonský hit Godzilla Minus One. Prapor jinak drží hlavně franšíza amerického studia Legendary, která se od 28. března rozroste o epický příspěvek Godzilla x Kong: Nové impérium (Godzilla x Kong: New Empire). Egyptská sfinga či socha Krista v Riu de Janeiru se v nové upoutávce krčí ve stínu dvou nejslavnějších titánů, jež čekají zásadní výzvy. Kong v podzemní říši nalézá svou mini verzi a rovněž nový kmen obřích primátů vedených King Scarem. S Godzillou, s nímž nemá úplně nejlepší vztah, bude muset opičák spolupracovat, neboť na obzoru je ještě další a dosud nejmonstróznější hrozba.
Americká filmová akademie jako každoročně zveřejnila seznam filmů a umělců, kteří se 10. března budou ucházet o prestižní oscarové ceny. Nominovaná díla a osobnosti vyhlásili herci Zazie Beetz a Jack Quaid. Ač došlo i na překvapení a bez nominace skončili Leonardo DiCaprio či režisérka Barbie Greta Gerwig, ostatní favorité si své pozice uhájili. S úctyhodnými 13 nominacemi vévodí Oppenheimer, Chudáčci (Poor Things) mají 11 nominací, Zabijáci rozkvetlého měsíce (Killers of the Flower Moon) 10, Barbie 8 a Maestro uzavírá vedoucí pětku se sedmi šancemi na Oscara. Už 54. nominaci obdržel legendární skladatel John Williams, jenž vylepšil vlastní rekord jako nejčastěji nominovaná žijící osoba.
Lidé ze uplynulý rok v amerických kinech nechali lehce přes devět miliard dolarů, což je jasně nejlepší výsledek od roku 2019. Tehdy se tržby vyšplhaly na 11,4 miliardy, načež pozitivní prognózy spláchl koronavirus. Rok 2023 je příslibem lepších zítřků především díky trojici filmových hitů – Barbie od Warner Bros. si celosvětově přišla na 1,4 miliardy (636 v USA) a produkce Universal Pictures Super Mario Bros. ve filmu a Oppenheimer vydělaly 1,3 miliardy, respektive 950 milionů (v USA 575 milionů a 326 milionů). Právě Universal se stal nejúspěšnějším studiem roku, když s tržbami 4,907 miliardy poprvé od roku 2015 porazil bezkonkurenční společnost Disney.
Filmů vzniká tak mnoho a existuje tolik různých diváckých skupin, že není možné vytvořit žebříček ani základně přijatelných nejlepších filmů roku. Zahraniční weby to řeší vyhlašováním 20, 50 nebo 100 nejlepších snímků roku, což je však také svého druhu devalvace pojmu „nejlepší“.