Zajímavosti o Godzilla Minus One

74%

Zajímavosti 40

  • První film o Godzille nominovaný na Oscara, v tomto případě za nejlepší vizuální efekty. Filmy Godzilla (1998), Godzilla (2014) a Godzilla vs. Kong (2021) byly v užším výběru na stejnou cenu, ale nepostoupily.
  • O rozpočtu filmu se hodně spekulovalo, populárně se uváděla částka 15 milionů, dokud ji režisér nevyvrátil. Konečný rozpočet byl ve skutečnosti 1,5 miliardy jenů, tedy stejný jako u předchozího dílu společnosti Toho, Znovuzrození Godzilly (2016). Současný směnný kurz, který snížil hodnotu jenu, však znamenal, že to bylo jen asi 10 milionů USD. Oba filmy byly stále levnější než Godzilla poslední války (2004), která zůstává nejdražším filmem Toho o Godzille a stála 1,9 miliardy jenů.
  • Po filmu Na západní frontě klid (2022) druhý neanglicky mluvený film nominovaný na Oscara za nejlepší vizuální efekty.
  • Film se nedostal do kin v Číně, Koreji, na Tchaj-wanu a v mnoha dalších zemích jihovýchodní Asie a není známo, zda se vůbec dostane. Ačkoli nebylo vydáno žádné oficiální prohlášení, mnozí se domnívají, že se Toho vyhnulo uvedení filmu v těchto zemích kvůli jejich nepřátelství a přetrvávající zášti vůči Japonsku během druhé světové války, kterou ještě umocňuje prostředí, v němž se film odehrává.
  • Produkci filmu na počátku ovlivnila pandemie COVID-19. Zpoždění dalo režiséru Yamazakimu téměř tři roky na přepracování příběhu a scénáře. V letáku pro kina, který film doprovázel, Yamazaki popisuje, jaký to mělo vliv na téma filmu, a zmiňuje, že podobně jako Godzilla (1954) o bombardování Hirošimy a Nagasaki a Znovuzrození Godzilly (2016) o jaderné katastrofě ve Fukušimě, i jeho film Godzilla jemně přitakává pandemii.
  • Tento film porazil v japonských pokladnách všechny hollywoodské filmy z Monsterverse a překonal všechny jejich jednotlivé tržby.
  • Během následků útoku na Ginzu se na zdi objeví logo, které si mnozí spletli s logem The Umbrella Corporation. Tento symbol však ve skutečnosti pocházel z budovy 8. armádní výměnné služby Tokyo P.X. a lze jej vidět na historických fotografiích budovy z roku 1946.
  • Pojmenované torpédoborce a minolovky mají svá jména namalovaná na bocích trupu velkým latinským písmem ("JUKIKAZE" atd.), nikoliv obvyklou katakanou, která je správná pro poválečné odevzdané lodě.
  • Jedná se o první japonský film o Godzille, který byl v Brazílii uveden do kin od filmu Godzilla a Souboj Titánů (1975).
  • Godzilla minus jedna je film Takashiho Yamazakiho s největším počtem CGI záběrů, celkem 610, což je o sto více než ve filmu "Vesmírná bitevní loď Yamato" (2010), jeho předchozím rekordu.
  • Během úvodního víkendu vydělal na domácím trhu 11,4 milionu dolarů, což je více než jakýkoli jiný japonský hraný film. Je to také druhá nejvyšší částka pro jakýkoli neanglický hraný film po Hrdinovi (2002) se 17,8 milionu dolarů.
  • Velmi raná produkce filmu začala koncem roku 2019, ale kvůli nástupu pandemie Covid-19 začalo hlavní natáčení až v polovině března 2022 a odehrávalo se v Kantó.
  • Zobrazení Godzilly ve filmu má mnoho podobností s tím, jak je Godzilla zobrazena ve filmech Gojira, Mosura, Kingu Gidorâ: Daikaijû sôkôgeki (2001). Jamazaki se zmínil, že si po natočení filmu uvědomil, jak moc byl podvědomě ovlivněn GMK.
  • Všechny jmenované válečné lodě ve filmu patří mezi několik málo lodí IJN, které válku ve skutečnosti přežily. Patří sem těžký křižník třídy Takao Takao, torpédoborec třídy Kagerou Jukikaze, torpédoborec třídy Akatsuki Hibiki, torpédoborec třídy Minekaze Juukaze, torpédoborec třídy Matsu Keyaki a minolovka třídy Sokuten Katašima.
  • Film byl prvním neanglicky mluveným hraným filmem, který se v USA dostal na první místo v domácím žebříčku hned první týden, posledním byl Hrdina v roce 2004.
  • První film o Godzille z produkce Toho, který se dočkal prodloužené premiéry v amerických kinech od Godzilly 2000: (1999). Většina následujících filmů byla v USA vydána přímo na domácích nosičích, zatímco Znovuzrození Godzilly (2016) se dočkalo omezeného vydání společností Funimation v průběhu října 2016. Jedná se také o první film o Godzille distribuovaný výhradně společností Toho International, protože až do filmu Znovuzrození Godzilly (2016) se Toho muselo spoléhat na americké distributory, kteří jejich filmy odebírali a vydávali.
  • Ačkoli v sérii Monsterverse už byly nějaké díly i anime adaptace, hlavní herečka Minami Hamabe propagovala tento film jako první skutečně nový film o Godzille po sedmi letech od filmu Shin Godzilla z roku 2016.
  • Schopnost Godzilly vytvořit atomovým dechem jaderný výbuch je převzata z filmu Gojira, Mosura, Kingu Gidorâ: Daikaijû sôkôgeki (2001).
  • Yamazakiho film se inspiruje různými předchozími filmy o Godzille a vzdává jim hold. Kromě původního filmu, Gojira, Mosura, Kingu Gidorâ: Daikaijû sôkôgeki (2001) se Godzilla stala základem pro její antagonistické ztvárnění. To, že hlavními hrdiny jsou obyčejní civilisté, si bere příklad z filmu Godzilla znovu útočí (1955), včetně toho, že v obou filmech jsou hlavními postavami piloti, a jejich charakteristika připomíná filmy o Godzille Ishirô Hondy. Hlavní hrdina Šikišima sdílí charakterovou motivaci s hlavními hrdiny filmů Znovuzrozený Megaguirus (2000) a Gojira X Mekagojira (2002). Politické pozadí, zabývající se napětím mezi USA a Sovětským svazem, je přístupem, který sdílí Návrat Godzilly (1984). Původ Godzilly je zkoumán podobně jako ve filmu Godzilla vs. King Ghidorah (1991). Stejně tak film sdílí tematické vyvrcholení, kdy se sebranka lidí spojí, aby se postavila Godzille, z filmu Znovuzrození Godzilly (2016).
  • Vzhled Godzilly ve filmu úzce vycházel z designu, který byl k vidění v krátkém CGI filmu z roku 2021, který doprovázel atrakci "Godzilla the Ride" v zábavním parku ve městě Tokorozawa. Krátký film režíroval rovněž Takaši Jamazaki a byl rovněž dobovým dílem zasazeným do éry Showa (1926-1989), přičemž Jamazaki tuto éru považuje za neoddělitelnou součást žánru. Yamazaki by tento design s několika změnami proporcí znovu použil pro tento film.
  • Společnost TOHO oznámila tento film 3. listopadu 2022 a uvedla ho o rok později, 3. listopadu 2023. Na 3. listopad připadá výročí původního filmu, přičemž TOHO jej začalo propagovat jako "Den Godzilly". Uvedení filmu se také shodovalo s novými restauracemi původních filmů o Godzille ve 4K rozlišení z filmové laboratoře Togen společnosti TOHO. Ve stejném měsíci však společnost TOHO filmovou laboratoř Togen uzavřela, což mělo za následek ztrátu více než 1000 filmových, televizních a anime titulů v důsledku japonského zákona o autorských právech.
  • Když Godzilla použije svůj atomový dech, její hřbetní pláty se posunou směrem ven z těla a zároveň se rozsvítí, což odkazuje na filmy Gojira, Mosura, Kingu Gidorâ: Daikaijû sôkôgeki (2001), protože oblek Godzilly použitý v tomto filmu měl mechanismus, který také posouval její hřbetní pláty nahoru, i když jemněji. Osvětlení od ocasu nahoru také odkazuje na nedávné hollywoodské filmy.
  • Yamazaki byl velkým fanouškem filmu Znovuzrození Godzilly (2016) a právě jeho úspěch a VFX ho nakonec motivovaly k natočení vlastního filmu, i když Yamazaki přiznaně váhal, zda na něj navázat, když prohlásil: "Shin Godzilla byla úžasná. Když se mě společnost Toho zeptala, jestli bych nechtěl natočit další film o Godzille, mohl jsem si jen pomyslet: "Musím navázat na Shin?". To ho inspirovalo k tomu, aby se ve svém filmu vydal jiným směrem a vyhnul se jejímu přímému napodobování. Přesto Yamazaki uspořádal promítání s režisérem Hideakim Anno a prozradil, že se Anno během natáčení skutečně zastavil, k velkému nadšení hlavních herců Ryunosuke Kamikiho a Minami Hamabe (kteří si zahráli i v Annově filmu Shin Kamen Raidâ (2023)). Anno pochválil Yamazakiho práci a zvláště ocenil scénu v Ginze.
  • Postava Tachibana má stejné příjmení jako admirál Tachibana, otec hlavního hrdiny filmu Gojira, Mosura, Kingu Gidorâ: Daikaijû sôkôgeki (2001).
  • Před uvedením filmu do kin vybral režisér Takashi Yamazaki vybrané filmy o Godzille, které byly před tímto filmem znovu uvedeny do kin. Jednalo se o původní Godzillu (1954), Ghidoraha, Tříhlavou příšeru (1964), Gojiru, Mosuru, Kingu Gidorâ: Daikaijû sôkôgeki (2001) a Znovuzrození Godzilly (2016).
  • Film debutoval se 100 % na Rotten Tomatoes a recenze Američanů byly vesměs pozitivní, i když někteří kritizovali a stěžovali si na nedostatek času Godzilly na plátně. Když se objevila první negativní recenze, Yamazaki v reakci na ni na Twitteru jednoduše napsal: "Konečně (lol).".
  • Jméno hlavního hrdiny, Šikišima, se shoduje s názvem letky, která provedla první úspěšný útok kamikadze. "Šikišimova eskadra", vedená poručíkem Yukio Seki, zasáhla a potopila v roce 1944 USS St. Lo.
  • Vzhled této Godzilly, ačkoli byl vytvořen pomocí CGI, měl připomínat klasickou "suitmation" techniku, s držením těla spíše vzpřímeným než nakloněným dopředu. V designu se mísí prvky z několika předchozích filmů, přičemž nejsilnější vliv má design z 90. let ze série VS / éry Heisei, což je generický design, který Toho dlouho používalo pro merchandising, a design z filmů Gojira, Mosura, Kingu Gidorâ: Daikaijû sôkôgeki (2001).
  • Režisér Takaši Jamazaki uvedl filmy Gojira, Mosura, Kingu Gidorâ: Daikaijû sôkôgeki (2001), který režíroval Shûsuke Kaneko, jako svůj nejoblíbenější film o Godzille.
  • V článku na webu časopisu Variety z 10. prosince 2023 se píše, že film "Godzilla minus jedna" dosáhl v pokladnách kin celkové tržby 25,3 milionu dolarů, což z něj činí nejvýdělečnější japonský hraný film v severoamerické historii. Předpokládá se také (ačkoli to v článku není uvedeno), že umístění filmů "Godzilla Minus jedna" a Chlapec a volavka (2023) na třetím a prvním místě žebříčku nejvýdělečnějších filmů o víkendu 9. prosince je prvním případem v historii severoamerických pokladen, kdy se dva japonské filmy dostaly do první pětky během stejného víkendu.
  • Jedná se o první dobový film o Godzille, který se odehrává v době americké okupace Japonska a téměř deset let před původním filmem Godzilla (1954). Podle letáku vydaného k filmu v kinech byl film Znovuzrození Godzilly (2016) natolik úspěšný, a to jak kriticky, tak finančně, že se společnost Toho snažila natočit pokračování. Padlo nespočet návrhů, ale žádný z nich neměl pocit, že by se mohl vyrovnat tomu, jaký dopad mělo Znovuzrození Godzilly (2016), s jakým ohlasem a uznáním se setkalo u japonského publika. Teprve když Yamazaki přišel s návrhem natočit dobový snímek, mohlo Toho konečně začít produkovat nový film.
  • Tento film o Godzille se stal nejrychleji uvedeným snímkem v USA, a to měsíc po své premiéře v Japonsku. Předchozím držitelem rekordu byl film Znovuzrození Godzilly (2016), kterému uvedení v USA trvalo necelé tři měsíce po první japonské premiéře. Po filmech Mothra vs. Godzilla (1964) a Znovuzrození Godzilly (2016) je to také teprve třetí film o Godzille, který byl v USA uveden do kin ve stejném roce jako jeho původní japonská premiéra.
  • Podle Yamazakiho by jeho Godzilla měla zůstat blízká tématům původního filmu Ishirô Hondy: "Mám rád původní Godzillu a cítil jsem, že bych měl zůstat věrný jejímu duchu a zabývat se otázkami války a jaderných zbraní".
  • Jméno hlavní postavy, Koichi, bylo poklonou Koichimu Kawakitovi, režisérovi speciálních efektů z konce 80. až 90. let ve filmech o Godzille.
  • Podle režiséra Yamazakiho obsahuje jeho Godzilla jedinečné japonské aspekty, když zmiňuje: "V Japonsku existuje pojem, kterému se říká 'tatarigami' (duchové, kteří přinášejí pohromu). Existují dobří a zlí bohové. Godzilla je napůl monstrum, ale také napůl bůh."
  • Pro Godzillí suitu, která zazněla při dopadu Godzilly na pevninu, použil skladatel Naoki Satô verzi Godzillího tématu, jak byla upravena ve filmu Mothra vs. Godzilla (1964). Ve druhé verzi suity pro finále Sató zakomponoval pochod z původního filmu s tématem z filmu King Kong vs. Godzilla (1962), což je totéž, co udělal skladatel Akira Ifukube pro svou Symphonic Fantasia, která bude znovu použita pro závěrečné titulky filmu Gojira vs. Desutoroiâ (1995).
  • Na otázku ohledně rozdílů mezi americkými adaptacemi a japonskými originály Jamazaki uvedl, že zatímco americká Godzilla se zaměřuje pouze na to, že je monstrózní, japonská interpretace je jak monstrum, tak bůh. Yamazaki upřesnil: "Pointa mezinárodní Godzilly spočívá v tom, že je to opravdu mocné monstrum, ale japonská Godzilla je v mnoha ohledech napůl božské stvoření. Ne nutně jako náboženský bůh, ale spíš jako japonský bůh, zlovolný a ničivý."
  • Mínus jedna odkazuje na skutečnost, že Japonsko bylo zdevastováno již druhou světovou válkou (sníženo na nulu), ale s příchodem Godzilly se dostává do záporných hodnot. To se odráží i v původním japonském sloganu filmu, který v překladu zní: "Poválečné Japonsko. Od nuly k mínusu".
  • Gareth Edwards, režisér filmu Godzilla (2014), se zúčastnil promítání tohoto filmu. Při sledování filmu popsal pocit závisti a prohlásil: "Takhle by měl vypadat film o Godzille." A pak se na něj podíval.
  • Místo vytvoření nového řevu štáb jednoduše pustil původní řev Godzilly z reproduktorů a nahrál zvuk.