V Praze ve středu začal festival krátkometrážních filmů přidružený ke karlovarskému festivalu Pragueshorts. Nabízí některé z nejlepších a nejoceňovanějších světových kraťasů minulé sezóny, stejně jako vyhlížené snímky nadějných českých tvůrců. Jako vždy platí, že vyrazit klidně náhodně na některé z pásem je prakticky zárukou stylisticky i tematicky podnětného zážitku, protože to by v tom byl čert, aby vás nezaujal alespoň jeden ze snímků, jež málokdy přesáhnou půl hodiny. Organizátoři nám do Kinoboxu poslali ochutnávku toho nejlepšího z letošní nabídky, podívejme se tedy, co vás mimo jiné čeká.
Články 12
V sobotu večer se v pražském Divadle Archa uskutečnilo slavnostní vyhlášení 14. ročníku Cen české filmové kritiky, jež každoročně organizuje Sdružení české filmové kritiky za podpory České televize, Státního fondu kinematografie či Ministerstva kultury ČR. Ceny se snaží odlišit od ještě zavedenějších Českých lvů, což potvrdily i letošní nominace. Zatímco u lví konkurence získalo nejvíce nominací drama Bratři, u kritiků příběh bratrů Mašínů vyšel naprázdno a nejvíc želízek měla před dnešním večerem hororová komedie Přišla v noci. Nakonec dominovala i během samotného večera.
Celkem osmnáct titulů se letos uchází o Ceny české filmové kritiky, jež každoročně organizuje Sdružení české filmové kritiky za podpory České televize, Státního fondu kinematografie či Ministerstva kultury ČR. Nejvyšší počet – pět nominací – obdržela černá hororová komedie Přišla v noci od režisérů Jana Vejnara a Tomáše Pavlíčka, která po úspěchu na karlovarském festivalu pobavila publikum v listopadu také v českých kinech.
Nenápadný snímek Pohani si zaslouží respekt za svou ambici chopit se odkazu zesnulé ukrajinské dramatičky a nabídnout dílo, jež se potýká s problémy moderní doby. Jenže ambice je také tím jediném, co lze na daném díle pochválit.
České sci-fi jsou skoro vždy komedie či parodie. Téměř nikdo si netroufá na vážná témata a seriózní vyznění. Bod obnovy je pokusem o český Minority Report nebo Půjčovnu masa. Režisér Robert Hloz se uvedl jako schopný řemeslník. Teprve druhý film ukáže, zda je v něm něco víc.
Je to jako David Lynch, nebo je to cringe? Tak trochu oboje. Český snímek Brutální vedro je obtížné popsat slovy. Je to absudní retro sci-fi z alternativní reality Pardubic a jeho Perník Peaks.
Upoutávka na Brutální vedro přišla odnikud. O režiséru Albertovi Hospodářském nikdo nikdy neslyšel, jeho původně absolventský film z FAMU nikdo nevyhlížel a jeho zařazení do karlovarského programu nikdo neočekával. To znamenalo, že nás buď čeká jedno z festivalových překvapení, která se zjeví odnikud a získají si divácká srdce, nebo nesnesitelný a nedotažený film, kterému se nějakým způsobem podařilo zaplnit mezeru v programu. A povedlo se. Film nyní vstupuje do široké kinodistribuce.
V Karlových Varech skončil 57. filmový festival. Redakce Kinoboxu zrecenzovala čtyři desítky uvedených děl a nad jejich kvalitou panovala všeobecná spokojenost. Nyní přinášíme souhrn osmi nejvýraznějších premiér, které v nadcházejících měsících doputují i do široké tuzemské distribuce. Je přitom pravděpodobné, že řada oceňovaných premiér včetně vítězného snímku hlavní soutěže Blažiny lekce či diváckého favorita Ve jménu cti svého distributora teprve získá.
Čtyřicet filmů z letošního programu Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary pro vás letos zrecenzovali redaktoři Kinoboxu. Řada z nich půjde do české distribuce, podívejte se proto, o kterých snímcích je už teď rozhodnuté, že je budete moci zhlédnout. Filmy řadíme abecedně, u některých se můžete podívat na trailer či ukázku, případně si přečíst recenzi.
Bulharsko-německý snímek Blažiny lekce režiséra Stephana Komandareva zvítězil v hlavní soutěži 57. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary. Eli Skorčeva si odnesla cenu za nejlepší ženský herecký výkon za protagonistku tohoto filmu. Z českých snímků si nejlépe vedlo Brutální vedro, které obdrželo zvláštní cenu v soutěži Proxima.