„Jdeš woke, přijdeš na mizinu,“ škodolibě tvrdí škarohlídi zaměření na progresivní tendence Disneyho v reprezentaci menšinových skupin včetně LGBTQ+ komunity. Takoví diváci s potěšením registrovali obří finanční propadák nezvyklé pixarovky Rakeťák (Lightyear) z roku 2022, která to nezanedbatelně schytala za začlenění krátkého polibku mezi dvěma ženskými postavami, ve světě filmu manželskými partnerkami. Disney letos na jaře v Pixaru hromadně propouštěl a odmítl vyplácet bonusy za letní megahit V hlavě 2 (Inside Out 2), ačkoli zaměstnance několik měsíců nutil k vyčerpávající výkonnosti také kvůli změnám ústřední postavy, u níž se měly eliminovat jakékoli náznaky homosexuality či romance.
Články 17
I tento víkend se nese na streamu ve znamení nových lákavých seriálů ze všech koutů světa. Zároveň se do vašich obýváků chystají tituly, které měly v kinech střídavou úspěšnost a minimálně jeden z nich si nyní bude chtít u diváků zlepšit reputaci.
Společnost Disney má v zádech letitou historii filmových i seriálových projektů, do nichž více či méně nápadně začleňuje queer postavy nevyznačující se heterosexuální orientací (též LGBTQ+). Zatímco dříve to značilo spíš charakterní stigma a takové vedlejší postavy bývaly automaticky záporné, v posledních letech se obecně k menšinové reprezentaci přistupuje empatičtěji. Snímek Divnosvět (Strange World) před dvěma lety disponoval prvním otevřeně gay protagonistou Disneyho animáků a podle herce Harveyho Guilléna (seriál Co děláme v temnotách) nebude trvat dlouho, než se queer zastoupení dočká i jedna z nejzákladnějších pohádkových figur, totiž Disneyho princezna.
Už delší dobu se v kinematografii řeší, co bude s Disneym. Největšímu zábavnímu konglomerátu nehrozí zánik, ale současná zastřešující filmová stáj Star Wars, Marvelu, Avatara, Pixaru či pokladnice plné klasických animáků strádá obchodně i společensky. Akcie klesají, streamovací služba Disney+ se dere do profitu hodně ztuha a loňské předražené filmy udělaly pro tamní účetnictví medvědí službu. Stále nápadnější je navíc ideologická bitva „woke“ společnosti s konzervativním publikem, které hořce snáší ultraliberální orientaci na menšinové komunity, ať už sexuální, genderové nebo etnické, jež prostupuje většinou Disneyho děl. Někteří jeho tvůrci už mají odmítavého postoje dost a proti fanouškům se vymezují.
Čistě na povrchu se oznámení druhé Moany (používá ještě někdo nešťastné české jméno Vaiana?) nezdá podezřelé. Jeden z největších úspěchů studia poslední dekády si ve skutečnosti dal poměrně načas, pokračování bychom očekávali spíš dřív. Studio se však nakonec rozhodlo pro další ze své série hraných remaků (ach jo) s tím, že animované pokračování bude v seriálové podobě uvedeno na Disney+. Proto bylo takovým překvapením, když studio znenadání oznámilo, že se dvojky dočkáme už v listopadu tohoto roku. Ve světě mainstreamové animace nejsme na tak rychlé premiéry zvyklí. Znamená to, že se na projektu pracovalo tajně? Kdepak, to se jen producenti rozhodli chystaný seriál přebalit a vypustit do kin jako celovečerní film. Máme se radovat, nebo bát?
V Hollywoodu po 81. rozdali prestižní Zlaté glóby, jimiž asociace zahraničních novinářů každoročně oceňovala mimořádné umělecké úspěchy na poli filmu a televize. Letos ovšem hlasování poprvé připadlo novému a globálně vyváženějšímu sdružení 300 žurnalistů a žurnalistek z celého světa, kteří nejlepšími filmy roku zvolili drama Oppenheimer, komedii Chudáčci (Poor Things) a evropskou Anatomii pádu (Anatomie d'une chute). Na ceremonii, jíž provázel stand-up komik a herec Jo Koy, se z vítězství radovali rovněž herci Cillian Murphy, Paul Giamatti a Robert Downey jr. nebo herečky Emma Stone a Lily Gladstone. Nejlepším seriálem se jako tradičně stalo korporátní satirické drama Boj o moc, které si odneslo i tři herecké ceny. První Zlatý glóbus vyhrál také populární režisér Christopher Nolan.
Po vyklidněných Vánocích a před Novým rokem vzalo publikum tuzemská kina útokem. Mezi čtvrtkem a nedělí dorazilo do sálů na první dvacítku komerčně nejúspěšnějších filmů 216 tisíc divaček a diváků. Dominovala slovensko-česká bláznivá komedie Jedeme na teambuilding s Annou Polívkovou, Jakubem Prachařem, Robinem Ferrem a Vojtěchem Kotkem v hlavních rolích.
Nová filmová adaptace knihy Karlík a továrna na čokoládu spisovatele Roalda Dahla přináší spolu s koncem roku 2023 mimořádně kvalitní podívanou pro celou rodinu. Cukrář Willy Wonka v podání Timothée Chalameta nedal konkurenci šanci.
Pokud můžeme s jistotu něco říct o letošním roce, pak že nepřál velkým produkcím. U Disneyho si doslova musí trhat vlasy a nejen jejich sázka na „velké jistoty“ se míjela účinkem. V následujícím speciálu se podíváme na deset kousků, na kterých studia ve velkém tratila. Je třeba dodat, že ne všechny filmy si to zasloužily. Bavíme se čistě o desítce filmů, které nedokázaly pokrýt své náklady a studia po jejich pouti v kinech smutně sčítají, o kolik desítek či stovek milionů díky nim přišla.
Kinaři z multiplexů si na uplynulou adventní neděli připravili zlevněné vstupné za 79 korun. Tomu odpovídal i vzestup návštěvnosti z 94 tisíc platících na 136 tisíc. Pětice komerčně nejúspěšnějších titulů byla dost vyrovnaná, z novinek zapadla Jakubiskova posmrtně uvedená pohádka Perinbaba a dva světy.