Zemětřesení v Pixaru. Po propadáku s líbajícími se ženami utnul moderní tendence a propouští
Rakěťák zamířil do nekonečna a do světových kin dva roky po vypuknutí pandemie a jako první pixarovka v tomto nestabilním období. Zvláštní výtažek z milované série Toy Story, vyprávějící jakýsi origin známé hračky na její lidské inspiraci, měl potenciál k nostalgickému provětrání pokladen. Rodiny se však matoucím konceptem nenechaly zlákat jako u tradičního pokračování Toy Story 4 a nákladný projekt v kinech počítal stomilionové ztráty. Vyvolal navíc kontroverzi homosexuálním polibkem, který možná trval sotva vteřinu, ale konzervativce ohánějící se pixarovským rodinným odkazem nažhavil do letitého běsnění.
Pixar v posledních letech opravdu rozšiřoval svou tematickou působnost na menšinové komunity. Duše představily afroamerického protagonistu, Proměna zaostřila na dívčí dospívání a Luca vykresloval chlapeckou fantaskní bromanci skoro jak od Lucy Guadagnina. Letošní želízko v ohni V hlavě 2 ale muselo po Disneyho patáliích s otevřeně gay Divnosvětem či nepříznivě přijatým Přáním uspět, což animátoři z různých pozic silně pocítili. Několik se jich čerstvě svěřilo pro IGN s tím, že po měsících tvrdé dřiny jim společnost v květnu namísto bonusů ukázala dveře. A že z Rakeťáka Disneyho vedení učinilo kvapný precedens.
„Stále to tak je, že vedení pravidelně vytáhne Rakeťáka a jeho finanční krach svede na obsažený queer polibek. Kvůli tomu ten film ale nepropadl,“ vyjádřil se jeden z propuštěných zaměstnanců. Společně s kolegy dřel přesčasy a snažil se splnit vytyčený letní termín, kvůli čemuž v týlu neustále pociťoval narůstající tlak. „Myslím, že animátoři pracovali jeden nebo dva měsíce sedm dní v týdnu. Obrovské množství produkčních pracovníků, lidé byli dosazováni na práce, které nikdy předtím nedělali… Bylo to hrozné.“
Pixar prý tvrdou dřinu kompenzoval, ale v dlouhodobém horizontu se přesto jednalo o vyčerpávající proces. „Když máme bolesti a potíže, postarají se o nás. Nabídnou nám všechno možné, aby nám pomohli. Zdravotní benefity jsou opravdu skvělé, včetně péče o duševní zdraví. Není to tak, že by se nesnažili nebo nám nic nenabízeli. Ale na konci dne mám pocit, že očekávání ve stylu ‚pojďme to rychle dodělat‘, které pak trvá měsíce a měsíce, není udržitelné.“
V květnu přišlo propuštění 175 zaměstnanců Pixaru, kteří tak v době po skončení postprodukce a před letní premiérou V hlavě 2 neměli nárok na bonusy. Na nich přitom jejich živobytí v drahé kalifornské lokalitě stojí. Disney podobnou taktiku razil také loni, kdy se hromadně zbavoval pracovních sil jen měsíc před premiérou pixarovky Mezi živly. Mezi lidmi hozenými na dlažbu tehdy figuroval i režisér Rakeťáka Angus McClane, v čemž lze spatřit zřejmý oslí můstek k situacím okolo V hlavě 2.
Pokračování úspěšného animáku z roku 2015 nás opět zavádí do života a také do hlavy pubertální protagonistky Riley, jejíž Radost, Smutek, Strach, Vztek a hrst nových emocí včetně Úzkosti chaoticky čelí výzvě v podobě odjezdu na fyzicky i psychicky vyčerpávající hokejový nábor. Podle zdrojů IGN se mnoho úsilí vrhlo na eliminaci jakýchkoli queer prvků, a to včetně postprodukční úpravy světla, které by na scéně mohlo naznačovat romanci zejména mezi postavami Riley a její nové obdivované kamarádky Val. Jejich vztah měl zůstat za každou cenu platonický, což původně možná nebylo úplně v plánu . „Jen pro upřesnění, Riley není oficiálně homosexuální postava. V tom filmu, který jste viděli, to nic přímo nenaznačuje, ale je to tak trochu naznačeno na základě určitých kontextů. A to je něco, co se snažili v několika momentech potlačit.“
Studio tak dostává slovům prezidenta Peta Doctera, jenž se nechal slyšet, že Pixar hodlá inklinovat k „univerzálním příběhům.“ Protiřečí tím předcovidové tvůrčí odvaze, s níž Disney reagoval na své původně vlažné vyjádření na adresu skandálního návrhu floridského zákona známého pod heslem „Don't Say Gay Bill“, který ve školách zakazoval jakákoli LGBTQ+ témata. Filmy jako Proměna, Duše a Luca poté navíc putovaly rovnou na Disney+ a může se zdát, že společnost začíná naslouchat prskajícím anti-woke extremistům. „Mnoho z nás akceptovalo skutečnost, že v pixarovce zřejmě nikdy neuvidíme majoritní homosexuální postavu,“ uzavřel jeden z bývalých pracovníků.