Druhá Vaiana měla být seriálem, nakonec jde do kin. Chytá se Disney stébel?
Disneyho taktika posledních let spočívá v recyklaci osvědčených klasik, často formou akvizic (Pixar, Marvel, Lucasfilm, 20th Century Fox), a přetáčení animáků buď jako hraných, nebo v případě Lvího krále počítačově generovaných filmů. Hrané verze, kde si svou roli zopakuje i The Rock, se má ostatně dočkat sama Moana, i proto se příliš nepočítalo s brzkou animovanou dvojkou v kinech – pro publikum může být existence těchto dvou filmů vedle sebe poněkud matoucí.
Myšák Mickey za sebou rozhodně nemá nejlepší sezónu, nepodařilo se mu zvlášť přesvědčivě vyždímat žádný ze svých starých či nových brandů, naděje nenaplnily Přání ani Mezi živly. Zvěsti o tom, že Disney je na tom proto bídně, jsou však přehnané. Multimediální gigant je rozkročený nad tolika zlatými doly, že slabší výnosy z jednoho neohrožují celek. Disney se za svou historii jistě několikrát přiblížil vážným problémům a na konci osmdesátých let málem krachla celá animovaná divize, dnes je však oproti tomu firma jednoznačně existenčně stabilní. Byť možná ne zcela spokojená s maximalizací svých investic.
Než se tedy přidáme k diskutérům na sociálních sítích a začneme rozvíjet teorie o tom, že se Disney chytá stébel a přesun druhé Moany do kin je aktem čirého zoufalství a bezradnosti, podívejme se na další, ve skutečnosti mnohem příjemnější variantu, s níž souhlasí i analytici Variety. Tou je přehodnocení role streamu a kin pro budoucnost filmového průmyslu.
Poslední roky jsme s hrůzou sledovali přesun kapitálu a talentu z pláten na monitory a jako vždy se báli, že se posun trhu nijak nezastaví a bude pokračovat do nekonečna. Přijdeme o neopakovatelný zážitek z kinosálů? Ranou z milosti měla být pandemie. Seriálová Moana byla výsledkem tohoto uvažování. Že Disney jednu ze svých největších značek umístil rovnou na stream, mělo jen zvýšit prestiž Disney+.
Návrat Moany na plátna můžeme tedy považovat za znamení toho, že k nejhoršímu nedojde a zdánlivě nezastavitelný vývoj sám od sebe ustal. Nejde nakonec o jediný případ. Hned několik projektů začalo vznikal pro stream, studia se však nakonec rozhodla je uvést do kin. Jedná se mimo jiných například o produkci konkurenčního Paramountu, muzikál Protivný sprostý holky, a také spin-off Vetřelce Romulus. Konkurenční studia pochopila, že Netflix vyhrál streamové války a tahle komerční bublina není bezedná. Nad uvedením Moany a dalších titulů v kinech bychom tedy měli jásat. Ne, kina nebudou padat do nekonečna a studia si uvědomují, že je potřebují jako pevnou součást distribučního koloběhu. Nejde pouze o tržby, ale umístění snímku do veřejného prostoru, které následně žene kupředu kolos merchandisingu a VOD zájmu.
Jediné, co může vzbuzovat nervozitu, je v případě Moany přepnutí ze seriálu do celovečerního filmu. Vývoj animace je extrémně dlouhý a nákladný a na konci preprodukce bývá film/seriál zpravidla koncepčně hotový. Animace se například začíná renderovat až ve chvíli, kdy je jistota, že daná scéna ve filmu bude. Není možné jen tak nazdařbůh generovat scény, které by se nepoužily. Když se nyní seriál mění ve film, budou mít tvůrci obrovskou práci s tím, jak svůj chystaný tvar přetavit do celovečerní podoby.
Nevíme, kdy přesně tvůrci přepnuli produkci, letošní premiéra se ale jeví jako šibeniční termín. Může to vést k uspěchanosti, dramaturgické rozklíženosti a celkové nekvalitě výsledku. Doufejme však, že to dopadne dobře a druhé Moaně se zadaří. Do kin jde koncem listopadu ve stejný den jako adaptace milovaného broadwayskéhu muzikálu Wicked, s nímž sdílí kus potenciálního publika, bude to tedy ještě bitva.