Strašná kravina, ale místy zábavná. Vše založeno na absurdním humoru, který se po chvíli prostě omrzí a není to na celovečerní film. Jedna mimořádná událost a desítky slepených skečů, tak na mě působí tento snímek. Na odlehčení, jako jednohubku... klidně.
První třetina ještě povedená, pak se ale ten soubor karikatur začal Havelkovi nějak sypat. Být to 40 minutová epizoda z Bakalářů, tak by to mělo mnohem větší sílu. 5/10
Herec a dramatik Jiří Havelka dokázal v roce 2019 upoutat pozornost svým filmovým režijním a scenáristickým debutem Vlastníci. Film založený na jeho vlastní divadelní hře propagován jako ´´ komedie pro ty, kdo to nezažili, drama pro ty, kdo tím žijí ´´ zažil divácký úspěch a došel si celkem pro 12 nominací na Českého lva. Tři z nich nakonec proměnil, kdy si sám Havelka nakonec došel pro cenu za nejlepší scénář. S takovým úspěchem bylo jasné, že bude novinka Havelky výrazně vyhlížená. A přesto na to u Mimořádné události jde Havelka tak trochu jinak. Film je volně založen na skutečné události před pár lety na Českomoravské vrchovině, která ovšem trvala pouze 14 minut a sám Havelka dávno upozorňoval, že mu rozhodně nešlo o věrnou rekonstrukci, ale o zábavný ponor do světa lidí, kteří se ocitnou v extrémní situaci. Jen místo domovní schůze jde tentokrát o poruchu vlaku a s tím spojené obavy z terorismu či spiknutí. Jeden uzavřený prostor tak Havelka vyměnil za trošku větší uzavřený prostor a přesto je jeho novinka tak trochu rozmáchlejší. Mimořádná událost je absurdní film. Ovšem absurdní film, který je ve své absurdnosti skutečně zábavný. Tam, kde většina současných českých komedií v tomto selhává a zůstávají jen čirým způsobem absurdní, Havelka působí dojmem, že zná tu pravou míru a ví, jak to celé udělat absurdní oním zábavným způsobem. Po vzoru Vlastníků dokáže Mimořádná událost vlastně celkem věrohodně rekonstruovat různé sféry českých mentalit a být nejen zábavná, ale v jistých momentech i vyloženě rýpavá. Především v náznacích ohledně kvalit Českých drah, povrchnosti zpravodajství a pravděpodobně i v rýpnutí si do jednoho nejmenovaného politika. I tentokrát Havelka sází na plejádu od sebe odlišitelných postav a přitom i dobrých herců, které ty postavy hrají. Igor Chmela jako lehce zženštilý muž, Jana Plodková jako jeho žena trpící alkoholismem, Jenovéfa Boková jako mladá moderní matka, Ctirad Götz jako paranoidní myslivec, Jaroslav Plesl jako majitel krematoria snadno evokující Karla Kopfrkingla či Alois Švehlík jako válečný veterán. I tentokrát jsou postavy výrazné, jdou nějakým způsobem popsat a především je hrají velmi dobře dobří herci. I tentokrát se Havelka nebojí chvílemi vsadit na zpomalené záběry a utahování si filmu ze sebe samého. I tentokrát dokáže Havelka přijít s lehkým humorem, který povětšinu času dokáže fungovat. V jistých momentech sice dokáže Mimořádná událost vyvolat pocit, že se Havelka utrhl ze řetězů možná až příliš a někdy se to celé tak trochu míjí účinkem, velmi zábavných momentů má ovšem film dostatek. Zajímavé věci se přitom dějí nejen v motorovém vlaku, ale i mimo, kdy na tuhle mimořádnou událost reaguje okolní svět. Právě i v prostorách motorového vlaku a následně i v televizních studiích, okolí tratí a politické kanceláři je prostor pro satiru, která už tak funkčně fungovala ve zmíněných Vlastnících. I tentokrát to poté celé dokáže působit skutečně chytře a sebeuvědomělým způsobem. Především i v momentech, kdy dojde na odkazování na známou Bábu pod kořenem. I Mimořádnou událost by šlo vlastně velmi snadno zpracovat do podoby divadelní hry, přeci jen je i díky pohledu mimo zdi motoráčku velkolepější. Možná je tam toho v součtu až příliš a některé body vlastně nemají nějakou stěžejní dohru, přesto ovšem na Vlastníky dokázal Havelka nalákat slušně. Sofistikovaností a sebeuvědomělost dokáže v rámci českých komediích vyvolat naději, zábavností a pohodovou atmosférou poté nechá alespoň na chvíli zapomenout na úskalí aktuální lokální situace i osobní chmury. Díky za to. Po Vlastnících možná lehký sešup, přesto i tentokrát funkčně zábavná i chytrá česká komedie, která se musí z principu ocenit a chce to jen doufat, že i do třetice se Havelkovy na poli filmového režiséra a scenáristy povede stejně dobře.....
Nečetla jsem žádnou recenzi, tak možná opakuji názor nějakého filmového kritika a ani o tom nevím, ale to nevadí. Můj dojem z filmu je nevalný. První, co mě napadlo, byla podobnost s Kalamitou. A že na ni někdo přilepil mnoho útržků z dalších filmů, až film připomíná domeček larvy chrostíka, jak nám je barvitě popsal pan Ondřej Sekora v knize o Ferdovi Mravencovi.
Takže jediný, kdo vyčnívá herecky i textově, je malý Oliver Vyskočil.
(21.10.2022)
Říkal jsem si, že když je to film Jirky Havelky, který před třema rokama upoutal perfektními Vlastníky, kde zobrazil běžnou situaci a povýšil ji na něco více, tak to musím vidět. Tehdy to stálo na perfektních hereckých výkonech a poctivém scénáři. Celou tu dobu mě to tehdy drželo v zaujetí a tím svým humorem mě to několikrát dostalo. Takže jdeme-li do toho podruhé, tak nemůžu chybět. Jenže se potvrzuje, že nejde až o takový supertalent, jenž cokoli stvoří je skvělá práce. Námět je tentokrát dosti konkrétní a banální, takže to chce velké zkušenosti a perfektní herecké výkony, aby to zase povýšil o něco více. Jenže ani tak hvězdné a talentované obsazení "neuplete z hovna bič". Aby to fungovalo musí se to položit na absolutní hranu, a aby každý výkon dokazoval, co největší spontánnost. A přesně na tomhle to selhalo. Herci se strašně snaží a odvádějí, co jen mohou, jenže toho manévrovacího prostoru je daleko méně. Navíc se na plnější obrátky tlačí na humor a mám pocit, že taktéž byl úmysl celý film více předat mase. Je jasné, že za celou tu cestu se musí stát několik situací, které se tak nějak budou řešit. Je, že ano? No, úplně není, v podstatě jde jen o nahodilé sketche, které pojí jen stejný časoprostor. Navíc celá událost je mapovaná nejen přímo z vlaku, ale zapojují se do toho různé další skupinky osob, které mají s problémem ve vlaku nějaké spojení. A pravé na těchto osobách to už jde vyloženě do kytek, každý z nich je povrchní a v podstatě není jeho osud důležitý. Pro mě největším kamenem úrazu je satira politických či vůbec některých společenských osudů, na nichž, a rovnou na několika, stojí řada humorných narážek. K tomu mi ještě vadí, jak byl humor našroubován na tradičního českého diváka, kterému absence chytrosti vůbec nevadí. Absurdnost z toho až kape! Z hereckých výkonů mě nejvíc zaujal Jarda Plesl, který zase podal stoprocentní výkon a karikaturu chladného pohřebáka ztvárnil jak šéf. Jinak právě ostatní nenechala režie tolik vyniknout a striktně se drželi, tentokrát spíše suššího, scénáře. Přesto si myslím, že zaměřovat českou tvorbu tímhle směrem je skvělé. Má to svoje kouzlo a osobité provedení. Na závěr smekám pomyslný klobouček před běžeckým výkonem strojvedoucího Václava Kopty, který bavil v každé scéně, leč jednotvárně, tak to fungovalo pokaždé. /viděno v kině/ 65%
Jedno velké překvapení. Havelka opět dokázal, že si ho jako filmaře musím hlídat, protože je v tom sakra schopný. Naprosto groteskní situaci se díky zajímavé paletě postav daří prodávat na výbornou, včetně ten veškerý komediální moment. Pravda, Havelka (zřejmě cíleně) negraduje v celku, nýbrž v jednotlivých momentech, ale přesto nepřestává být absurdní, až přímo parodický. Ta satira je dávkována sice po doušcích, ale v takovém tempu, že na konci už člověk chtě nechtě je trochu nacamraný a záleží na odolnosti. Já dostal snesitelnou dávku a odcházel s debilním úsměvem, ale úplně pochopím, že někdo už víc nezvládal a skončil s agresivní opicí, nebo naopak odmítl tento vyzrálý film byť jen degustovat. PS: Jsem zapřisáhlý NEalkoholik, ale mám jich kolem sebe dostatek, že mě ten příměr lákal. Řeknu vám, že to je těžký, protože vás všichni nutí pít, i když vy nechcete, tak chtějí aspoň trochu... Počkat, proč to sem vlastně píšu?
Čekal jsem mimořádný zážitek, ale zase tak slavné to nebylo...kecal bych, kdybych tvrdil, že jsem se nezasmál...několik forů bylo fakt povedených, ale postupně ve mně rostl pocit, že je to furt dokola...možná způsobené tím omezeným prostorem vagónu... Nevím, každopádně, když někde poběží, znovu kouknu, ale hledat to nebudu...
Situační komedie plná absurdit a vtipných momentů natočená na základě skutečné až těžko uvěřitelné události. Pár vtipků se zde skutečně povedlo, nektěré postavy zahrány skutečně skvěle, ale místy humor trošku ujížděl (na můj vkus) do rovin trapnosti. Vlastníci se mi zkrátka líbili ještě o level více, přesto docela spokojenost a víc takových filmů prosím, obzvláště v české tvorbě...65%.
"Vlastníci" ještě docela ušly. Zato tady ta "Mimořádná událost", to je tedy bída! Dvakrát jsem u toho skoro usnula. Myslela jsem si, že když tam bude hrát Václav Kopta, Igor Chmela, Alois Švehlík, Jana Plodková, Marie Ludvíková nebo Jenovéfa Boková, tak že to bude k světu. Bohužel nebylo. Rozhodně to není na celovečerní film! Scénář je příliš slabý! Začátek byl dobrý, ale velice brzy se to stalo nudnou záležitostí bez kouska vtipu.