Přípravy k filmu T

?
Přípravy k filmu T

Milan Klepikov se ve filmu na pomezí experimentu a poetického dokumentu zabývá koncem světa, alespoň tedy tak, jak ho definoval básník Petr Král. Podle něj se totiž děti rodí do světa, který má svůj konec už za sebou. S cílem pochopit, jak se na tento koncept dívá samotná mladá generace, a zároveň zaznamenat konec kinematografie, jak jsme ji znali dodnes, vytváří Klepikov neuspořádaným lovem vizuálních i auditivních podkladů filmový skicář, jemuž vévodí útržky životů mladých aktérů, kteří mají konec světa již zdánlivě za sebou, ale i dlouhá léta budoucnosti před sebou. (Ji.hlava)



Smazaný uživatel
0 bodů
8
Má to v sobě hodně chytlavé energie, i když v jádru je to maličko archaicky romantické vůči svým protagonistů - a tím myslím opravdu romantické v duchu nějakého románu 19. století studujícího s trochou ironie, s trochou nostalgie a s trochou závisti naivní mladé muže, jak tápou světem a rozhlížejí ses hůlkami po boku nad zamlženými údolími, jen tady to má holt formu polehávání po starém nábytku na parkovišti. Svým způsobem je to zajímavý dialog s Dálavou a Sílou - dvěma filmy Martina Marečka o krizi současné maskulinity, kdy hrdinové, kteří se zatím nestihli "zkazit" věkem, představují jakousi (nejspíš bláhovou) alternativu. Zaujalo mě taky, že přes určitou snahu se nepodařilo plně včlenit ženský prvek, kdy veškerá pozornost dál patří mladickému dovádění dvou pánů, zatímco jejich kamarádky je trpělivě pozorují (nejpatrnější to je u mladé ženy, která má ve vedlejší linii doslova na starost chůvovat jakéhosi dětského-intelektuála a poslouchat jeho banální moudra). Nechci říkat, že film nesmí být zaměřený na mužský prvek - tady na to mám potřebu upozornit proto, že se zdálo, jako by autor chtěl organicky včlenit femininitu, protože ženy to často mluví, často je na ně pozitivně obracena pozornost, ale vždy to působí jako vsuvka, zatímco emocionální těžiště vždy míří za muži. Možná chtěl postavením ženských postav do archetypálních především pečovatelských rolí oproti rozjíveným protagonistům na něco poukázat, ale to nic nemění na tom, že muži tu prožívají své individuální příběhy a vyjadřují se, zatímco ženy tu jsou pasivní "přizvané" figury. To ale neznamená, že je ten film špatný - žádný film nemůže plně uchopit komplexitu světa, že jo, a já jako taky muž bych velmi pravděpodobně měl stejný, možná i větší problém ve snaze opustit vlastní perspektivu. Každopádně i když nevím, jestli byla celková naivita a romantičnost toho filmu záměr, nebo to tak dopadlo, koukalo se na to dobře. (PS: Doufám, že je to ten materiál, který jsem viděl v Marienbadu. Dlouho jsem si nebyl jistý, jestli je tenhle projekt totéž, ale podle fotek se zdá, že ano.)

Dodatečné informace

Původní název:
Přípravy k filmu T (více)
  • Česká republika Přípravy k filmu T
  • Česká republika Preparations for Film T
Premiéra v ČR:
26. 11. 2021
Distributor:
Klára Khine
Země původu:
Česká republika
Ocenění:
Žádná ocenění