Festival Ostrava Kamera Oko nabídne pohled pod pokličku Rodu draka i ruské cenzury. K tomu využije kulis industriální Ostravy

Festival Ostrava Kamera Oko nabídne pohled pod pokličku Rodu draka i ruské cenzury. K tomu využije kulis industriální Ostravy
Specifická atmosféra festivalu Ostrava Kamera Oko v roce 2021. | Monika Abrhámová
„Asi jste někdy viděli opravu dlážděného chodníku, že? Ve skrytu duše tak všichni dobře víme, že pod dlažbou je přece vždycky pláž,“ zmiňuje dramaturg Martin Horyna ústřední heslo letošního ročníku festivalu Ostrava Kamera Oko (OKO). Sousloví „pod dlažbou je pláž“ totiž používali francouzští studenti během rozsáhlých protestů v roce 1968 a v souvislosti s ruskou invazí na Ukrajinu je zřejmě potřeba toto revoluční heslo oprášit, jak řekla ředitelka festivalu Gabriela Knýblová.
festival-ostrava-kamera-oko-nabidne-pohled-pod-poklicku-rodu-draka-i-ruske-cenzury-vyuzije-i-kulis-industrialni-ostravy
Festival Ostrava Kamera Oko | Monika Abrhámová
Od svého vzniku v roce 2009 se festival zaměřoval na kameramanskou profesi, postupem času však svůj záběr rozšiřuje. Vyjadřování obrazem už totiž dávno není jen doménou filmu, nýbrž audiovizuálního umění obecně a koneckonců i našich každodenních životů. Cílem organizátorů je tedy napomoci současnému publiku v orientaci mezi množstvím audiovizuální tvorby, jež nás ze všech stran obklopuje.

Pestrý filmový výběr

Festival klade důraz na osobité kurátorské výběry, za nimiž stojí erudované osobnosti svých profesí. Kameramanka Yvon Teysslerová se podělí o svou fascinaci černobílým filmem Údolí včel, hudební novinář Pavel Klusák zase zorganizuje seanci s názvem Snídaně: Jez zvuků, jejíž součástí bude vedle promítnutí starých vzdělávacích filmů o jídle i vystoupení experimentálních muzikantů. Galerijní prostor Plato obsadí Edith Jeřábková a Jakub Adamec, kteří nabídnou možnost vyzkoušet akustické vlastnosti nového koncertního sálu.
Dramaturg Martin Horyna, který na OKO letos pojede poprvé, představí snímky Atlantida (která velmi rezonovala letos v Karlových Varech), Whipping Zombie a The Challenge. Svůj výběr vysvětluje: „Všechny samozřejmě musím srdečně pozvat na svůj kurátorský výběr. Společně s filmařem a kamarádem Lukášem Kokešem v něm představím část pozoruhodné filmografie italského vizuálního umělce Yuriho Ancaraniho. Vedle tohoto programu se těším na oficiální výběr. Z něj jsem v Locarnu viděl výborný portugalský film Národ statečných, zvědavý jsem dále především na snímky Jonase Trueby a Joãa Pedra Rodriguese.“
Atlantida
Atlantida | Rapid Eye Movies
Trueba letos za snímek Musíte se přijet podívat obdržel zvláštní cenu poroty v Karlových Varech, v Ostravě bude představena jeho monumentální, bezmála čtyřhodinová novinka Kdo tomu brání. Časosběrný dokument je ambiciózním portrétem mladé generace, zato Portugalec Rodrigues se podílel na výrazně úspornějším dokumentárním zachycení proměn Lisabonu ve filmu s názvem Kde je ta ulice? aneb Bez předtím a bez potom.
Výběr doplňují dva francouzské příspěvky: drama Andělé v Americe od známého režiséra Arnauda Desplechina a středometrážní Píseň za pohřbené město z uprchlického tábora v Calais. O dramaturgii hlavní soutěže se stará Jakub Felcman, který z nabídky vyzdvihl ještě rozhovor s ukrajinským prezidentem Volodymyrem Zelenským, natočený z krytu během bombardování.
Kromě oficiálního výběru mezi sebou soutěží také krátkometrážní filmy, zahrnující snímky Schránky, Tři pro dívku, čtyři pro chlapce, 42,5 metru a Under Ground. Chybět nebude ani debata věnovaná významu veřejnoprávních médií, doplněná promítáním téměř dekádu starého dokumentu Radima Špačka, který nese stejný název jako letošní motto – tedy Pod dlažbou je pláž. V rámci speciálního uvedení se prostoru dočkají rovněž filmy Erupce lásky, Libertad a De humani corporis fabrica. Nejen kameramani, ale i další tvůrci navíc uvedou nedávné snímky Hranice lásky, Lidi krve, Přípravy k filmu T a Kdyby radši hořelo.
Miroslav Krobot, Michal Isteník
Kdyby radši hořelo | Bontonfilm

Debaty a hudba v Ostravě

Hlavní zahraniční hvězdou bude Catherine Goldschmidt, americká kameramanka, která se během své masterclass podělí o zkušenosti z natáčení seriálů Rod draka (prequelu Hry o trůny), Doctor Who či Dummy. Zajímavou osobností jistě bude i ruský režisér Vadim Kostrov, jenž si z loňského ročníku jihlavského festivalu odvezl zvláštní uznání. Kostrov společně s kurátorem Tomášem Slunským v Ostravě ve světové premiéře promítne trilogii autobiografických snímků Léto, Zima a Podzim. Podnětné bude jistě i Kostrovovo povídání o specifikách natáčení v Rusku včetně ostrakizace a cenzury, jimž musí čelit.
Filmoví odborníci se mohou těšit na industry program, ostatní návštěvníci a návštěvnice se zase dočkají bohatého doprovodu filmových lahůdek v podobě audiovizuálních akcí, výstav a dalších formátů. V souhrnu to pro letošek vychází na tři desítky filmů a řadu dalších možností, jak se v industriálním ostravském prostředí napříč pěti festivalovými dny zabavit. Pokud vás tedy programová nabídka zaujala, můžete v termínu od 28. září do 2. října vyrazit na severovýchod republiky a užít si tak trochu jiný festival.

Kinolog: Co je nejhorší na seriálovém Pánovi prstenů? Jeff Sauron Bezos

Služba Prime Video, která patří Amazonu, přišla s nejdražším fantasy seriálem všech dob, jenž je dokonce ještě dražší než původní Pán prstenů. První ohlasy jsou natolik rozporuplné, že se této záhadě podíváme na zoubek.