Úsvit

71%
Úsvit
Film Úsvit se odehrává v roce 1937, kdy do města Svit na úpatí Tater přijíždí těhotná lékařka Helena s manželem. Ten jako ředitel továrny má za úkol spolu s ostatními vytvořit z místa nové „baťovské“ město po vzoru Zlína. Plán se zkomplikuje, když v areálu naleznou mrtvého hermafroditního novorozence. Helena se rozhodne kauzu vyřešit sama, zatímco přitom naráží na různá genderová témata, které jsou aktuální i v dnešní době.



Recenze: Úsvit

Kinobox.cz
70%

Sledování Úsvitu není procházka růžovou zahradou. V některých pasážích budete tápat, proč vypadají právě takto, jindy budete film prosit, aby přestal být tak polopatický. Přesto jde o sympaticky ambiciózní dílo, jež nastoluje řadu komplikovaných otázek, které jsou problémem dnes stejně jako před sto lety. Film má v sobě materiál na to, aby iritoval snad každý segment publika, přesto je možné v něm najít i tvůrčí radost a zápal.


Chrustyn
Chrustyn
43 674 bodů
6
Ožehavé téma, které se snaží dotýkat dnešní problematiky, komplikované sexuality ale balí ho ve scénáristicky rozbitém filmu se spoustou dalších témat, které jsou okrajově nakousnuta ale nijak rozvedena. Eliška Křenová vynikající, audio vizuální stránka velice poutavá a v nejlepších chvílích připomínající Mallicka. Kdyby šel příběh více na dřeň a vygradoval by v intenzivnější závěr, byl bych spokojenější.
Pete69
Pete69
32 609 bodů
6
Film začal moc dobře. Pěkná atmosféra, na jednu stranu nadšení z budování elitní továrny a komunity, na stranu druhou sterilní až sektářská atmosféra, krásně masnímané Tatry... Potom se rozběhne zvláštní kriminální případ, který se však změní v dnes popularní propagaci nestandardní sexuality, v tomto případě však geneticky předurčenou.. Začne to být celkem nuda. Ve filmu je navíc dost dobových nepřesností. Celkově to není vůbec zlé - 60%.
avenis
avenis
11 266 bodů
6
Musím se oprostit jakýchkoliv snah o hodnocení autenticity, protože žuchlání Křenkové spolu s vulgárním výrazivem a termínem "mikina" je zcela mimo mísu roku 1937. Beru film tedy jako paralelní realitu v snově vyfabulovaném světě volně na motivy historických faktů. Pak se můžu posunout do roviny hodnocení filmového vnímání a zpracování, což je celkem zdařilé. Asi jako obživlé domečky pro panenky s obživlýma panenkama. S tím koresponduje minimální kostýmový šatník a současně barevné odlišení jednotlivých skupin lidí (modrá Helena, červené ostatní ženy atd.) Tím asi kladné hodnocení končí.
Mladý ředitel má do očí bijící současný vzhled (vlasy a hlavně plnovous), kamera je zbytečně nervózní a střih překotný, až z toho bolí oči.
Téma hermafroditismu ani nesoudím ani netleskám, určitě stojí za to. No a postava Heleny, zpovykaná, namyšlená, sebevědomá, tak ta nemá moje sympatie. Její manžel jí to na té chodbě řekl správně.


Dodatečné informace

Původní název:
Úsvit (více)
  • Česká republika Úsvit
  • Česká republika We Have Never Been Modern
Premiéra v ČR:
1. 7. 2023
Distributor:
Bontonfilm
Země původu:
Česká republika, Slovenská republika

Podobné


Kde se natáčel Úsvit

Film Úsvit se odehrává ve 30. letech 20. století ve městě Svit pod Tatrami, které v té době skutečně začal budovat podnikatel Jan Antonín Baťa. Dnešní Svit je však od své tehdejší podoby k nerozeznání, a filmaři tudíž museli filmové město vystavět sami.
„Tím těžkým úkolem nebylo ani zreplikovat dobové baťovské město, ale stvořit Svit ve výstavbě. Rozestavěné funkcionalistické město – silnice jen z hlíny, nedokončené betonové základy, pár hotových dvojdomků, prostě tatranský western z 30. let 20 století,“ uvedl architekt Henrich Boráros.
Svit, jak jej vidíme na plátně, je pouhou filmovou iluzí a fyzicky nikdy neexistoval. Tvůrci totiž umně spojily několik lokací, vzdálených třeba i stovky kilometrů od sebe, s obřím modelem vlastního vymyšleného města v měřítku 1:7. Vycházeli z dobové architektury a citlivě skládali například prvky Beniesovy vily v Lysé nad Labem, proskleného Památníku Tomáše Bati ve Zlíně s kulisami postavenými v Dřísech a Tatrami na pozadí.
Starosvětskou slovenskou vesnici, do níž Helena zavítá v druhé polovině filmu, představuje skanzen Muzeum slovenskej dediny u Martina. Tvůrce hned zaujal dlouhou příjezdovou cestou s dřevěným kostelíkem na konci. Muzejní expozici bylo třeba jen trochu upravit a zabydlet, aby vytvořila dokonalou iluzi světa, který zůstal stejným po staletí.

Jak vznikal Úsvit

Za zrodem filmu Úsvit stálo setkání scenáristy Mira Šifry s prvorepublikovou učebnicí soudního lékařství od Františka Hájka, kterou našel v antikvariátu. Kapitola „O věcech sexuálních“ rozebírala dodnes tabuizované případy a Šifru překvapilo, že lidé před sto lety měli stran těchto témat méně předsudků než my dnes.
Scénář zaujal mladého režiséra Matěje Chlupáčka. Podle jeho vlastních slov mu nabídl možnost natočit historický film s přesahem, který může promlouvat k dnešním divákům a působit mladým, svěžím dojmem. Navíc v Úsvitu spatřil projekt, který by mohl mít šanci překročit hranice Česka a oslovit také publikum v zahraničí.
Kromě napínavého příběhu zaujme Úsvit svým vizuálním zpracováním. Kameraman Martin Douba totiž film (dnes už) netradičně nasnímal na analogový 35mm materiál. Cílem bylo dosáhnout barevnosti, kterou digitální kamery nezachytí, ale nikoli vytvořit archaickou patinu. Negativ tvůrci proto naskenovali ve vysokém rozlišení a do značné míry zbavili zrnitosti.

O čem je film Úsvit?

Film Úsvit se odehrává v roce 1937 ve slovenském městě Svit. Ředitel továrny Alois Haupt sem přijíždí s manželkou Helenou, která bude co nevidět rodit, aby dohlížel na stavbu nového „baťovského“ města po vzoru Zlína. Na staveništi je nalezena mrtvolka hermafroditního dítěte. Zavolaní detektivové případ vyšetřují jako pokus o sabotáž ze strany komunistických dělníků. Helena však této teorii nevěří a začne případ vyšetřovat na vlastní pěst.
Podívejte se na další skvělé filmy v žebříčku nejlepších filmů roku 2023 , nejlepších českých filmů , kde se film Úsvit drží na hezké pozici.

Powered byJustWatch

  • Kriminální drama Úsvit nabízí pohled na meziválečné období z perspektivy dnešní doby.
  • Postavy v tomto filmu jsou vykresleny komplexně, bez jednoduchého rozdělení na dobré a zlé. Zejména Eliška Křenková v roli hlavní postavy podává vynikající výkon a přesvědčivě přechází mezi různými emocionálními stavy.
  • Film se vyznačuje fluidní žánrovou povahou, která osciluje mezi detektivním dramatem, vědeckým snímkem, melodramatem a společenským dramatem. Tato žánrová nejednoznačnost reflektuje jedno z ústředních témat filmu – proměnlivost genderových identit a společenských rolí.