V kinech po celém světě právě kraluje V hlavě 2 (Inside Out 2). Nejnovější snímek od Pixaru láme rekordy v návštěvnosti i tržbách a vrací studio zpět na vrchol. Toto slavné animační studio vzniklo v roce 1979 a od té doby má na kontě dvacet osm celovečerních snímků, ohromné množství krátkých filmů a nyní už i několik seriálů.
Články 23
Dobyvatelé ztracené archy (Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark), retrospektivně známí jako první Indiana Jones, se kromě Poslední křížové výpravy (Indiana Jones and the Last Crusade) nedočkali jednoznačně přijatého pokračování. Chrám zkázy (Indiana Jones and the Temple of Doom) byl v době premiéry považován za nejslabšího Spielberga (a na co proboha myslel ohledně toho agresivního orientalismu?), Království křišťálové lebky (Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull) nešlo přijít na jméno kvůli syslům, atomové ledničce a ošklivým trikům a Nástroj osudu (Indiana Jones and the Dial of Destiny)… ten v první řadě nikdo neviděl.
Pixarovka V hlavě (Inside Out) patří mezi divácky nejoblíbenější animáky studia s lampičkou a jde v podstatě o jeden z jeho posledních originálních počinů mimo sequely, který u kritiků i diváků uspěl a nezanechal po sobě rozpačité reakce či tržby z kin. Nelze se proto divit, že se Pixar v neveselých časech k divácky oblíbené látce vrací a od 13. června ji hodlá v kinech přiživit druhým dílem. Nový trailer ale napovídá, že dvojka by nemusela být laciným ždímáním úspěšného animáku.
Disney je největší zábavní společnost světa se staletou tradicí a tak rozsáhlou knihovnou filmových děl a práv, že vedle finančních Goliášů mezi nimi přirozeně najdeme i velké průšvihy. Studiu pod vedením Boba Igera se z kasovního hlediska nepovedl především minulý rok, kdy série drahých produkcí včetně několika marvelovek a nového Indiana Jonese v kinech neuspěla a nejvýdělečnějším studiem se mohl stát konkurenční Universal. Ohlédneme-li se do nedávné historie, Disneyho filmová tvorba je tržebními fiasky naplněná podobně jako miliardovými hity. Představujeme deset nejbolestivějších propadáků, které v kinech tratily stovky milionů dolarů.
Uplynulý rok byl z optimistického a velmi selektivního úhlu pohledu pro Hollywood kvalitní a plný naděje. Do kin se podívala řada povedených filmů a několik z nich, jež nespadají pod žádnou zavedenou sérii a neoprašují starší náměty, dokonce generovalo nečekaně vysoké tržby. Jenže na každého Barbenheimera připadají tři předražené propadáky, průmysl ztratil jistotu v podobě publika lačnícího po komiksových adaptacích, Disney se z továrny na sny definitivně změnil ve fabriku na přešlapy, Warneři zoufale škrtí distribuci ve snaze smazat obří dluhy a streamovací služby si nevedou o nic lépe. Nemluvě o stávkách herců a scenáristů, které výrobu na půl roku pozastavily. Rok 2024 by ovšem mohl poskytnout stabilizaci a rehabilitaci, pokud se šťastně vyplní pár nadcházejících scénářů.
Disneymu se nedaří. Myšákovo impérium letos slaví stoleté výročí, které však má trochu nahořklou pachuť. I když se v poslední dekádě jednalo o největšího hollywoodského hráče, v poslední době se mluví o jednom neúspěchu za druhým – alespoň pokud vynecháme zábavní parky a další neaudiovizuální aktivity. Počet předplatitelů Disney+ stagnuje, nové seriály ze světa Hvězdných válek či od Marvelu budí rozporuplné reakce a filmová novinka Marvels si připsala nejhorší tržby v dějinách MCU.
Nový animovaný snímek pro mládež Krakenteena Ruby představuje příběh dospívající dívky, která se brzy dozví o svém pravém původu a objeví svou druhou stránku. Na rozdíl od odvážné hrdinky vyrážející vstříc dobrodružství se titul spokojí se zaměnitelností a připomíná spíš spotřební produkt.
Za Pyrrhovo vítězství bychom mohli označit celosvětové prvenství komiksového Flashe, který sice porazil konkurenci, přesto zůstal hluboko za očekáváním. U nás jej předběhl nejen animovaný hit Spider-Man: Napříč paralelními světy, ale nezvykle i nová pixarovka Mezi živly, jíž nepříliš nadšené ohlasy uškodily jen trochu.
Nová pixarovka Mezi živly se blíží do kin, ještě předtím se však stihla představit jako zakončovací snímek v Cannes. A pro kdysi nejmilovanější animační studio je možná dobře, že tou dobou už spousta novinářů a novinářek na festivalu nebyla.
V pořadí 95. udělování nejprestižnějších filmových cen Oscar proběhlo v noci z neděle na pondělí. Tentokrát bez facek a trapasů, zato s několika překvapeními a pod nadvládou filmu, v němž postavy skáčou na anální kolíky a místo prstů mají párky. Sci-fi Všechno, všude, najednou s asijskými protagonisty a protagonistkami získala sedm Oscarů včetně toho pro nejlepší film, což by před rokem hádal opravdu málokdo. Čtyři nominovaní Češi vyšli naprázdno.