Oscary si podmanil oficiálně nejoceňovanější snímek historie. Hollywood se opět klaní asijským osobnostem a kultuře
„Rozhodnutí změnit barvu slavnostního koberce z červené na šampaňskou svědčí o našem pevném přesvědčení, že nebude prolitá žádná krev,“ vtipkoval moderátor letošního oscarového ceremoniálu Jimmy Kimmel pro Associated Press. Komentoval sice koberec, po němž do Dolby Theatre proudí filmové hvězdy a který po dvaašedesáti letech změnil barvu, ale narážku na loňskou facku Willa Smithe Chrisu Rockovi pochopil každý.
Ostudný moment se loni probíral vášnivěji než výsledky, které lidi v posledních letech přestaly zajímat. Sledovanost kdysi oblíbené a respektované události upadá a ničemu nepomohly ani pocovidové experimenty. Formát s mnoha moderátory čelil kritice veřejnosti a loňské rozhodnutí odbýt vyhlášení méně prestižních kategorií během reklamních přestávek naštvalo i ty nejvlivnější osoby z filmové branže.
Letošní 95. ročník měl přinést mnoho změn i návratů ke kořenům. Jimmy Kimmel se potřetí chopil moderátorských povinností, což bylo sázkou na jistotu. V úvodní řeči vysekl poklonu rekordmanům Spielbergovi a Johnu Williamsovi a utahoval si z neúčasti Jamese Camerona a Toma Cruise. Neopomněl si rýpnout do Willa Smithe a zdůraznil, že letos se případní násilníci budou muset probít sálem plným superhrdinů a také přes krizový štáb, který Akademie pro tento ročník povolala.
Do živého vysílání, které u nás přenášela Česká televize, se opět vešly všechny kategorie. To ocenila i čtveřice nominovaných Čechů ve složení Viktor Prášil, Kamil Jafar, Linda Eisenhamerová a Viktor Müller, která pracovala na maskách, zvuku a vizuálních efektech filmu Na západní frontě klid.
V mnoha ohledech revoluční či průlomové bylo ale především složení nominační listiny, která mimo jiné zahrnula rekordní počet asijských herců a hereček. Nejvíce nominací, konkrétně jedenáct, si ostatně odnesla sci-fi komedie Všechno, všude, najednou, která oslavila asijskou kulturu a už před ceremoniálem se stala nejoceňovanějším filmem historie. Z všemožných galavečerů včetně Zlatých glóbů či Critics' Choice Movie Awards si odnesla víc cen než Pán prstenů: Návrat krále. A roli favorita během večera opakovaně potvrzovala.
Vítězové či vítězky jednotlivých kategorií jsou zvýraznění, navíc nabízíme zajímavé statistiky a reakce z pódia či z hlediště letošního předávání Oscarů.
Výběrem deseti nejlepších celovečerních filmů členové a členky Akademie reagovali na festivalové vavříny, úžasné finanční výsledky z kin i na osobní dramata velkých režisérů. Ve většině případů šlo o tematicky ambiciózní díla, o čemž svědčí i průměrná délka všech nominovaných titulů, která činí 144 minuty. S výjimkou evropské produkce Na západní frontě klid, která vznikla pro Netflix, rovněž všechny nominované tituly zamířily nejprve do kin. Akademie tak utnula soudobou nadvládu streamovacích služeb a podpořila kinosály, jež trpí skomírající návštěvností.
Vyhrála dojemná, akční i zábavná sci-fi Všechno, všude, najednou o daňovém přiznání, které se změní v epickou bitvu napříč dimenzemi a časoprostorem.
Také v režisérské kategorii se sešla konkurence z různých sfér filmové tvorby. Původně divadelní autor Martin McDonagh se postavil blockbusterovému mágovi Stevenu Spielbergovi, jenž se stal prvním režisérem nominovaným v šesti různých dekádách. Vedle nich se o zlatou sošku ucházeli festivalový hitmaker Ruben Ostlund, nezávislí filmaři Daniel Kwan a Daniel Scheinert a také Todd Field, jenž natočil první snímek po šestnácti letech.
Žánrová hříčka Všechno, všude, najednou vytěžila téma mnohovesmíru způsobem, jemuž se v očích Akademie nevyrovnala ani McDonaghova černohumorná satira o konci přátelství, ani nejosobnější Spielbergův snímek.
Ve čtyřech z pěti případů šlo o pokračování nebo o remaky původních děl. Na nože: Glass Onion i Top Gun: Maverick okupují danou kategorii díky rozhodnutí, že sequely adaptují již zpracovanou látku. Na západní frontě klid dle Remarqueova románu se dočkalo první filmové verze roku 1930, vyhrála Oscary pro nejlepší film a režii. Britské Žít reagovalo na stejnojmenný, 61 let starý snímek Akiry Kurosawy.
Zvítězilo ovšem Women Talking a Sarah Polley si odnesla Oscara za emancipační konverzační drama o osudné volbě žen, které v uzavřené komunitě čelí fyzické i psychické tyranii mužů. Women Talking adaptovalo stejnojmennou knihu spisovatelky Miriam Toews na motivy skutečných událostí z předminulé dekády.
Celá pětice se o zlatou sošku ucházela premiérově, což se událo poprvé od roku 1934. Volba padla na Brendana Frasera, jenž díky Velrybě zažívá kariérní comeback. Dřívější akční hrdina z Mumie si Oscara vyzvedl v slzách a neskrýval dojetí, které s ním evidentně sdíleli i členové Akademie.
V ženské kategorii se očekával těsný souboj mezi Cate Blanchett, která již dva Oscary vyhrála, a Michelle Yeoh – první ženou asijského původu nominovanou za výkon v hlavní roli. Podobně výsadní postavení zaujímala také Ana de Armas, která byla první nominovanou herečkou kubánského původu a teprve pátou latinskoamerickou ženou v dané kategorii.
Ještě pozoruhodnější však byla účast nepříliš známé Andrey Riseborough. Tvůrci filmu To Leslie ji propagovali neobvyklou osobní formou a prostřednictvím slavných přátel, kteří šířili o snímku i herečce pozitivní šeptandu. Akademie zvažovala anulování šokující nominace (film skoro nikdo neviděl a neprošel tradičním výběrovým procesem), ale nakonec ji uznala.
Vyhrála favorizovaná Yeoh, jejíž triumf zpečetil asijskou radost a vyšlapal cestu pro hlavní cenu večera, která rovněž připadla originálnímu projektu studia A24.
Favoritem byl v průběhu roku hojně oceňovaný Ke Huy Quan, jenž se proslavil jako dětský herec ve dvojce Indiana Jonese a nyní se k herectví vrátil po dvaceti letech. Ohrozit jej mohl sedmaosmdesátiletý Judd Hirsch, jenž se dočkal své druhé nominace po dvaačtyřiceti letech. Jde o vůbec nejdelší hereckou prodlevu mezi dvěma nominacemi, Hirsche si Akademie naposledy všimla roku 1981 v dramatu Obyčejní lidé.
Radoval se sympatický Quan, jenž si získal srdce publika jako dobrosrdečný Waymond ve Všechno, všude, najednou a na Zlatých glóbech přítomné uzemnil srdceryvnou děkovnou řečí. Na pódiu dal na odiv pokoru a vděčnost, sošku za svůj komplexní výkon dostal zaslouženě.
Vše hrálo do karet Angele Bassett, která se stala první nominovanou herečkou ve filmu od Marvelu. Vůbec první nominaci si vysloužila ikonická Jamie Lee Curtis, jejíž oba rodiče o zlatou sošku rovněž usilovali – otec Tony Curtis za Útěk v řetězech a matka Janet Leigh za Psycho.
Vítězství připadlo právě Curtis, která se proslavila hororovou sérií Halloween a v průběhu let dokazovala, že zvládá i komediální polohy. Ve Všechno, všude, najednou zúročila své letité zkušenosti a jako zapšklá úřednice v roláku rozesmávala i znervózňovala. Přesto šlo o překvapivou volbu a na zkamenělé tváři Bassett to bylo znát.
Kategorie nejlepších neanglicky mluvených filmů se musela obejít bez českého zástupce, historické drama Il Boemo se do nejužšího výběru neprobojovalo. Nepřekvapivě zvítězilo německé Na západní frontě klid, které se ucházelo rovnou o devět sošek a zčásti vznikalo v České republice.
Dle očekávání uspěl projekt Guillerma del Tora o dřevěné loutce, která se chce stát opravdovým chlapcem. Režisér v děkovné řeči zdůraznil, že animace není pouze žánr, nýbrž esenciální součást kinematografie, o níž by se mělo mluvit. Mexický tvůrce je prvním umělcem, jenž získal sošku za nejlepší režii, film (Tvář vody) a animovaný film.
Cenu si odnesl dokument Daniela Rohera o ruském opozičním vůdci Alexeji Navalnym, jenž dlouhodobě kritizuje Putinovu politiku a válku na Ukrajině. Na pódiu vystoupila Navalnyho žena, která mu popřála mnoho sil a štěstí. Její manžel je od února 2021 ve vězení, kde málem zemřel při držení hladovky. Současnou situaci na Ukrajině tedy Akademie zohlednila, ačkoli zamítla žádost prezidenta Zelenskyho o živý vstup na ceremoniál.
Ze skladatelů se nejvíc probíral John Williams, jehož Akademie nominovala třiapadesátkrát. To je druhý nejlepší individuální výsledek historie a Williams, jenž vyhrál pět Oscarů (posledního roku 1994 za Schindlerův seznam), ztrácí šest nominací na vedoucího Walta Disneyho. Za soundtrack k dramatu Fabelmanovi jej nominovali v jeho 90 letech, čímž o rok překonal scenáristu Jamese Ivoryho a stal se nejstarším uchazečem historie.
Williams však protáhl svůj oscarový půst na 29 let a místo něj se poprvé radoval Volker Bertelmann, jenž do zákopů první světové války vnesl komplexní dávku emocí.
Akademici ocenili dlouhé záběry a komplikované inscenace zákopové války ve filmu Na západní frontě klid. James Friend si odnesl první sošku ze své premiérové nominace a porazil i Mandy Walker, která je historicky teprve třetí nominovanou ženou v této kategorii. Žádná z nich Oscara nezískala.
Nejlepší střih
Víly z Inisherinu
Elvis
Všechno, všude, najednou
TÁR
Top Gun: Maverick
Přednost dostal nejnápadnější a nejdynamičtější střih roku, který držel pohromadě mnohovesmírnou story o řadě dimenzí, žánrů i nálad. I v tomto ohledu potvrdilo Všechno, všude, najednou úlohu favorita.
Nejlepší píseň
Applause – Tell It Like a Woman, hudba a text – Diane Warren
Hold My Hand – Top Gun: Maverick, hudba a text – Lady Gaga a BloodPop
Lift Me Up – Black Panther: Wakanda nechť žije, hudba – Rihanna, Ryan Coogler a Ludwig Goransson, text – Tems a Ryan Coogler
Naatu Naatu – RRR, hudba – M. M. Keeravaani, text – Chandrabose
This Is a Life – Všechno, všude, najednou, hudba – Ryan Lott, David Byrne a Mitski, text – Ryan Lott a David Byrne
V průběhu večera zazněly všechny nominované skladby od uvedených interpretů a interpretek, nechyběly mezi nimi ani popové ikony Lady Gaga a Rihanna. Zámořské hvězdy se ale musely sklonit před indickou senzací RRR a tanečním hitem Naatu Naatu, který na YouTube nastřádal stovky milionů zhlédnutí. Akademií přehlížený snímek, který veřejně adorovali i Spielberg s Cameronem, si tak vysloužil alespoň jeden přelomový úspěch. Za nejlepší skladbu putuje Oscar do Indie vůbec poprvé.
Avatar: The Way of Water – Joe Letteri, Richard Baneham, Eric Saindon a Daniel Barrett
The Batman – Dan Lemmon, Russell Earl, Anders Langlands a Dominic Tuohy
Black Panther: Wakanda nechť žije – Geoffrey Baumann, Craig Hammack, R. Christopher White a Dan Sudick
Top Gun: Maverick – Ryan Tudhope, Seth Hill, Bryan Litson a Scott R. Fisher
Na západní frontě klid sice mnoha technickým kategoriím dominovalo, ale Viktor Müller s Kamilem Jafarem nemohli na poli vizuálních efektů soupeřit s druhým Avatarem. Velkofilm Jamese Camerona představil průlomovou podvodní technologii, která vznikala v průběhu třinácti let, a zaslouženě ukázal konkurenci záda.
The Batman – Naomi Donne, Mike Marino a Mike Fontaine
Black Panther: Wakanda nechť žije – Camille Friend a Joel Harlow
Elvis – Mark Coulier, Jason Baird a Aldo Signoretti
Velryba – Adrien Morot, Judy Chin a Anne Marie Bradley
Česká zástupkyně Linda Eisenhamerová bohužel neuspěla, Oscaři putovali za týmem, který proměnil Brendana Frasera v takřka třísetkilového muže neschopného opustit vlastní byt. Aplikace protetických tělních záhybů zabrala několik hodin a maskéři si museli pohlídat, aby maska nebránila Fraserovi v mimice.
Nejlepší zvuk
Na západní frontě klid – Viktor Prášil, Frank Kruse, Markus Stemler, Lars Ginzel a Stefan Korte
Avatar: The Way of Water – Julian Howarth, Gwendolyn Yates Whittle, Dick Bernstein, Christopher Boyes, Gary Summers a Michael Hedges
The Batman – Stuart Wilson, William Files, Douglas Murray a Andy Nelson
Elvis – David Lee, Wayne Pashley, Andy Nelson a Michael Keller
Top Gun: Maverick – Mark Weingarten, James H. Mather, Al Nelson, Chris Burdon a Mark Taylor
Ani poslední česká naděje neuspěla a musela se sklonit před stíhačkami Top Gunu. Hojně navštěvovaný trhák nezískal cenu za kameru, přestože nabídl dosud nejrealističtější pohled do kokpitů stíhacích letounů. Zvukový design ale zanechal mohutný dojem.
Nejlepší výprava
Avatar: The Way of Water – Dylan Cole, Vanessa Cole, Ben Procter
Babylon – Anthony Carlino, Florencia Martin
Elvis – Beverley Dunn, Catherine Martin, Karen Murphy
Fabelmanovi – Rick Carter, Karen O'Hara
Na západní frontě klid – Christian M. Goldbeck, Ernestine Hipper
Mezi nejkrásnějšími scénografiemi a dekoracemi roku vyčnívaly retro kulisy z Elvise, Fabelmanových a Babylonu a samozřejmě fantaskní svět planety Pandora. Cenu jim ale opět vyfouklo Na západní frontě klid, které přibližně v polovině přenosu platilo za největšího favorita večera.
Kompletní přehled najdete na oficiálních stránkách Akademie.
Kinolog: Covid byl srandokalypsa, říká film Velké nic, který vás naštve, jak už to Klusák umí
Pandemie covidu trvala s přestávkami dva roky. S malým odstupem přichází dokument Mariky Pecháčkové a Víta Klusáka o tom, jak absurdní divadlo jsme v Česku zažívali. Bohužel nešlo jen o mediální show, ale i tragédii s desítkami tisíc mrtvých.