Hollywood se rozpadá před očima. Může se během letošního roku postavit zpátky na nohy?
Méně drahých produkcí
Podíváme-li se na rozpis filmových premiér, pro příštích dvanáct měsíců v něm najdeme podezřele málo blockbusterů, jimž se predikují miliardové tržby a které by měly snadno oslovit publikum všech generací. Upřímně, k deseticiferné hranici se teoreticky může přiblížit pouze třetí Deadpool, který bude sázet nejen na popularitu prostořekého Reynoldsova antihrdiny, ale rovněž na předesílané začlenění Wolverina (Hugh Jackman) a oficiálního marvelovského vesmíru MCU.
Jedná se ostatně o jedinou velkou marvelovskou premiéru příštího roku, která by po kasovní turbulenci trojky Ant-Mana a Marvels měla sérii konsolidovat a nastavit nový směr. Komiksovky vůbec vyklízí pozice, neboť DC univerzum čeká po nedávné premiéře Aquamana 2 velký restart a žezla se chopí především studio Sony s jeho přidruženou Marvel sérií. Madam Web, Lovec Kraven ani Venom 3 ovšem s velkou pravděpodobností nebudou miláčky kritiky ani publika, i když by to celý průmysl potřeboval.
Zraky se tak budou upínat hlavně na druhou Dunu, která na rozdíl od jedničky nemusí bojovat s koronavirem a může značně navýšit tržby, jež minule umenšilo také simultánní uvedení na HBO Max. Pixarovka V hlavě 2 a další animovaná pokračování Kung Fu Panda 4 a Já, padouch 4 by měla skýtat jisté rodinné hity, podceňovat nemůžeme ani Království Planety opic a samozřejmě monster-trhák Godzilla x Kong, což jsou ovšem všechno letité populární série.
Menší projekty budou mít šanci vzniklé mezery vyplnit a publikum, které si na přesycenost neoriginalitou stále hlasitěji stěžuje (a skutečně se to podepisuje na tržbách), může svými preferencemi samo vytyčit lukrativnější tvůrčí směr. Drahé filmy vznikat nepřestanou, ale letošní účetní průšvihy třísetmilionových produkcí jako Indiana Jones 5 nebo Mission: Impossible 7 svědčí o tom, že nastal čas utahovat rozpočtové opasky.
Společnými silami za stabilizaci a transparenci
Šetřit se ostatně musí a vidět to můžeme všude možně. Studia se několik měsíců cukala, než na podzim konečně odklepla zlepšení finančních podmínek, bonusů či autorské ochrany pro stávkující herce a scenáristy. Nově zformovaná společnost Warner Bros. Discovery raději zavřela do trezoru už hotové filmy jako Batgirl nebo Coyote vs. Acme, aby se s neperspektivními projekty nemusela daňově zatěžovat. Ze streamovacích služeb rovněž mizí kdysi s fanfárou uváděné pořady, jiné seriály s velkým potenciálem i pochvalnými recenzemi (netflixovská Těla) zkrátka nedostanou nové série, protože o ně nebyl dostatečný zájem. Lidé v létě nejvíc sledovali několik let staré série Kravaťáků, nový obsah zaostává a nenaplňuje standardy související se zlatou érou televize a seriály jako Perníkový táta, Hra o trůny či Potvora.
Z velkých distribučních společností pouze Netflix vykázal profit, přibyli mu uživatelé, a dokonce nastavil nový trend transparence, když v listopadu jako první streamovací služba zveřejnil vyčerpávající přehled sledovanosti všech svých titulů. O trendu se, pravda, zatím hovořit nedá. Jenže ostatní platformy většinou Netflix poslušně následují a dá se očekávat, že v tomto případě tomu nebude jinak.
Hozená rukavice to bude zejména pro jeho největšího konkurenta, Disney+. Ten by dle odhadů IndieWire i prohlášení Disneyho ředitele Boba Igera v příštím roce měl překlenout magickou bariéru a stát se druhou profitující streamovací službou. Jednotlivé platformy si ostatně začínají pomáhat a sdílet svůj obsah s ostatními, přičemž někteří se domnívají, že může dojít k větším propojením. Uživatelé a uživatelky by tudíž koncem příštího roku mohli platit 40 dolarů měsíčně za obsah poskládaný kolem jedné či dvou „mateřských lodí“ (Netflix, Max, Amazon, Disney+) a několika menších přidružených platforem.
Počítá se s tím, že objem nových televizních pořadů se výrazně sníží. Disney už vyhlásilo dvoumiliardové osekání nákladů oproti letošku, do amerických kin navíc poprvé pošle pandemické pixarovky Duše, Proměna a Luca, které jsme dosud mohli vidět pouze na Disney+. Iger k novému fiskálnímu období vzhlíží s optimismem a zaměstnancům v listopadu tvrdil, že „překonal období napravování a míří do opětovné výstavby“.
Bestiální spojení gigantů?
Něco podobného v kostech rozhodně necítí šéf Warner Bros. Discovery David Zaslav, jenž rozvířil debaty v médiích a zamával s cenami akcií své společnosti schůzkou s ředitelem Paramount Global Bobem Bakishem. Údajně s ním hovořil o možné akvizici, což by mimo jiné znamenalo prolnutí dvou klasických hollywoodských studií s nebývale rozsáhlými archivy – Warner Bros. a Paramount Pictures. Streamování v podstatě odsunuje dříve širokopásmový zábavní rozsah konglomerátů, po nichž Wall Street žádá čísla. Zadlužený Paramount, jenž má mít hodnotu kolem deseti miliard dolarů, je evidentně k dispozici a zájem projevuje rovněž studio SkyDance.
Další investice jsou pro tradiční mediální společnosti nevyhnutelné, pokud chtějí ekonomicky stíhat streamovací platformy v čele s Netflixem. Disney ostatně v minulosti odkoupil Marvel, Lucasfilm či 20th Century Fox, přičemž tvůrčí konsolidace je obtížná a z finančního hlediska se tyto nákupy mohou změnit v začarovaný kruh. Obzvlášť pro zadlužené Warner Bros. Discovery, jehož vliv, knihovna a autorský rozsah od tvorbu pro kina přes stream až po kabelové televize jsou v Hollywoodu vedle Disneyho nejsilnější. Podle ekonomických analytiků ostatně k avizovanému obchodu nedojde, jednalo by se o příliš divoké spojení lineárně vedeného obchodování.
Dobré příběhy se neztratí
První velká hollywoodská stávka po 15 letech, série drahých a nečekaných propadáků a zvěsti o možném spojení dvou z pěti nejsilnějších filmových studií vypovídají o tom, v jakém rozpoložení se Hollywood nachází. Rok 2024 tudíž předkládá spoustu otázek a možných scénářů, z nichž některé by skutečně mohly být přechodové. A snad i v pozitivním směru, i když restrukturalizace podobných rozměrů se neodehraje přes noc.
Klíčovou každopádně zůstane tvorba kvalitních příběhů, na nichž si kolébka kinematografie postavila renomé i ekonomickou moc. Není to zdaleka poprvé, co se průmysl zmítá v existenční krizi a ztěžka se adaptuje na měnící se dobové požadavky. Jak ovšem ukazuje Netflix, který s druhou řadou Hry na oliheň v blízké době opět rozbije bank i žebříček sledovanosti, nebo úspěchy originálních filmů jako Barbie a Oppenheimer, Hollywood si najde cestu, pokud ji umělci a umělkyně nepřestanou hledat a nepohltí je doprovodné (a neméně důležité) byrokratické procesy.
zdroje: The Hollywood Reporter, Variety, IndieWire
Prohlédněte si žebříček nejlépe hodnocených filmů a seriálů roku 2023 dle uživatelů a uživatelek Kinoboxu.