Američané už dávno vstoupili do volební sezóny, jež se nese jednak v duchu obecné frustrace nad oběma kandidáty, jednak nejistoty ohledně toho, jestli vítězství kteréhokoliv z opotřebovaných seniorů vyřeší ostrý politický a ideologický rozkol v zemi. Ta po minulých volbách zažila poněkud amatérský a k neúspěchu předem odsouzený pokus o převrat a britský režisér a scenárista Alex Garland nyní nabízí spekulativní situaci, kdy agrese neskončí u několika zmatených konspirátorů bloudících Kapitolem, ale promění se v plnohodnotnou Občanskou válku (Civil War). Co tento film říká o Američanech a co si z něj můžeme vzít my?
Články 20
Padesátiletý představitel Batmana z trilogie Christophera Nolana se po premiéře filmu Vice roku 2018 dušoval, že s extrémními tělesnými transformacemi v zájmu vlastního zdraví skončí. Christian Bale byl jako záporák Gorr the God Butcher ve čtvrtém Thorovi (Thor: Love and Thunder) přesto k nepoznání a nyní se chopil jednoho z nejproslulejších tragických hrdinů literatury i stříbrného plátna. První fotografie z chystané adaptace románu Mary Shelley The Bride ukazují oscarového herce jako Frankensteinovo monstrum. Nevěstu si v režii Maggie Gyllenhaal (Temná dcera) zahraje oceňovaná Jessie Buckley (Men, Černobyl).
Občanská válka (Civil War) je pro mnohé jeden z nejočekávanějších filmů roku. Nejen, že jde o práci milovaného a svérázného Brita Alexe Garlanda, navíc přichází ve chvíli, kdy je americká společnost extrémně polarizovaná a představa fyzického konfliktu nadcházejícího blížícím se prezidentským volbám není zcela smetena ze stolu. Podle prvních reakcí amerických recenzentů nás přesně za měsíc 18. dubna čeká v kinech strhující a znepokojivá podívaná.
Nezávislé filmové studio A24 začíná do své oceňované produkce sypat víc peněz a Občanská válka (Civil War) od jejího nejosobitějšího režiséra Alexe Garlanda (Anihilace, Men) rázem vypadá jako jeden z nejintenzivnějších výpravných filmů letoška. V blízké budoucnosti se Spojené státy rozkmotří a americké vláda v čele s prezidentem (Nick Offerman) vede ozbrojený konflikt se separatistickým západním územím pod vedením Texasu a Kalifornie. Válka objektivem titulní reportérky (Kirsten Dunst) probouzí v lidech to nejhorší a pod nálety masivních vojenských helikoptér se na americké bratříčkování rozhodně nehraje.
Téměř dekádu předtím, než začali být zombíci díky seriálu Živí mrtví (The Walking Dead) sexy, k žánru přičichl Danny Boyle snímkem 28 dní poté (28 Days Later). Využíval tehdy ještě neokoukanou ruční kameru, mladičkého Cilliana Murphyho (Thomas Shelby z Peaky Blinders – Gangy z Birminghamu a především Oppenheimer) a hutnou atmosféru.
Dvorní režisér nejúspěšnější současné filmové značky posledních let, studia A24, Angličan Alex Garland, přišel s dalším provokativním nápadem. Po milovaném sci-fi Ex Machina, ambivalentním Annihilation a kontroverzních Mužích přichází s námětem, který zvedá ze židle z principu. Zatímco s blížícími se americkými prezidentskými volbami roste povážlivě napětí ve společnosti, chystá snímek s názvem Občanská válka. To stěží zůstane bez povšimnutí.
Produkční a distribuční společnost A24 je ve filmových kruzích pojmem, který s každým rokem a každou novou premiérou nabývá na významu. Nezávislé studio založené před jedenácti lety má na svém kontě dva Oscary za nejlepší film (Moonlight; Všechno, všude, najednou) a především sérii autorských hororů, které diktují směr expandujícího žánru a mají kultovní fanouškovskou základnu. Podle reportáže magazínu The Wrap ale společnost s hodnotou 2,5 miliardy dolarů na nízkonákladových projektech finančně strádá a potřebuje svou působnost rozšířit do mainstreamu. Pomoci jí k tomu má například série Pátek třináctého.
Všeobecně uznávaný herecký tahoun seriálů Narcos, Mandalorian a The Last of Us se v osmačtyřiceti letech konečně vrhá do hollywoodských filmových velkoprodukcí. Poté, co se připojil k Denzelu Washingtonovi ve dvojce Gladiátora, si jej vyhlédla také vycházející hororová hvězda Zach Cregger. Pedro Pascal ztvární hlavní roli v jeho připravovaném filmu, který má být nebývalou žánrovou epikou.
Ari Aster si díky svým posledním dvěma počinům pro nejúspěšnější filmový brand současnosti, studio A24, vydobyl pověst novodobého mistra hororu. Děsivé dědictví i Slunovrat však byly pouhou rozcvičkou oproti tomu, co si pro nás přichystal nyní, když získal absolutní tvůrčí svobodu.
Pokud jste nikdy neslyšeli o filmovém studiu A24, znamená to, že jste staří a ničemu nerozumíte. Ale nezoufejte, jsme tu od toho, abychom vám představili značku, která letos díky desetiletému intenzivnímu budování renomé ukořistila nejvíc oscarových nominací a patří k nejrespektovanějším a nejmódnějším v oboru.