Legendární dvojice Galů se z komiksových sešitů přesouvá do hrané či animované podoby poměrně pravidelně. Jejich nedávný celovečerní pokus Asterix a Obelix: Říše středu ovšem diváky neoslnil, a tak je nutné spoléhat na animovanou jistotu. Francouzskou klasiku si teď poprvé bere na paškál samotný Netflix, který vsadil na již osvědčeného a mnohými fanoušky oblíbeného tvůrce.
Články 13
Festival v Cannes sice už máme za sebou a pozornost milovníků filmu se pomalu začíná upínat ke Karlovým Varům, přesto se ještě v jednom ohledu na Francouzskou Riviéru vraťme. V souvislosti s tamním největším filmovým trhem totiž Evropská audiovizuální observatoř (European Audiovisual Observatory) zveřejnila statistiky týkající se evropského filmu a chození do kina. Co tedy u publika starého kontinentu během loňského roku bodovalo nejvýrazněji?
Francouzsko-belgický Asterix jistě patří k nejúspěšnějším evropským brandům. Po premiéře v komiksových sešitech roku 1959 expandoval z mysli Alberta Uderza do knih, televizních seriálů a také deseti animovaných a pěti hraných filmů, samozřejmě velmi proměnlivé kvality a úspěchu. Samozřejmě neřekl zdaleka poslední slovo a chystá návrat jak v animované, tak hrané podobě.
Mým původním plánem bylo vystřelit speciál o nejhůře hodnocených filmech, které v roce 2023 dorazily do českých kin. Jenže by to z většiny bylo zaplněné českými marnými pokusy a upřímně, od řady těch kousků ani nikdo zázraky nečekal (a také se nedostavily). Takže si místo toho dáme seznam filmů, které měly nějaký potenciál, ale nakonec z toho bylo jen nekonečné zklamání v přítmí kinosálu.
Na co se v květnu podívat na Netflixu? Na výběr bude z velkého množství reality show, dokumentů a anime. O pozornost si určitě řekne první akční seriál Arnolda Schwarzeneggera Fubar, akční thriller Matka s Jennifer Lopez, VOD premiéra nejnovějšího snímku Toma Hankse Muž jménem Otto, spin-off Bridgertonových Královna Šarlota: Příběh Bridgertonových a jihokorejský sci-fi seriál Rytíř v černém na motivy stejnojmenného webtoonu.
Avatar: The Way of Water klesá mimo hlavní pozornost tuzemského publika. A jak se zdá, bude hodně dlouho trvat, až nějaký nový titul získá jeho komerční potenciál. Marvelovka Ant-Man a Wasp: Quantumania jím není ani omylem.
Aktuálně už není o snímek Avatar: The Way of Water mimořádný zájem, novinka Jamese Camerona ale stále přepisuje historické statistiky tržeb a návštěvnosti českých kin. Navíc se do sálů k 25. výročí premiéry vrací další Cameronův velký biják – Titanic. Tuzemské tvůrce a vyznavače české kinematografie pro změnu může hřát, že aktuálně patří prvenství romantické komedii Rudolfa Havlíka Ostrov.
Osmý víkend se pro Avatara ukázal osudným, první pozici v žebříčku návštěvnosti opustil ve Spojených státech i v Česku. Nejde ale o ostudný ústup, nyní již více než dvoumiliardový kolos stále neřekl poslední slovo. Jednička u nás však již připadla české mainstreamové komedii Ostrov Rudolfa Havlíka, který si nejspíš bude moct spravit chuť po podměrečné Prezidentce.
Asterix s Obelixem za sebou mají řadu filmových dobrodružství. Klasický animovaný kabát oblékli v rámci celovečerního formátu osmkrát, dvakrát si s úspěchem vyzkoušeli modernější 3D animaci a nyní přichází do kin v pořadí již páté hrané dobrodružství.
K tomu další lákadlo na nového Ant-Mana, druhou sérii průměrného sitcomu Jak jsem poznala vašeho otce a až vzácně mizerná ukázka dabingu nového Asterixe a Obelixe.