Utajený pasažér

53%
Utajený pasažér

Utajený pasažér omylem poškodí základní systémy podpory života vesmírné lodi, která letí k Marsu. Zásoby docházejí, důsledky pro misi můžou být fatální a posádku čeká nelehká volba. (Netflix)




Recenze: Utajený pasažér

Kinobox.cz
65%

Utajený pasažér je tak příkladem filmu, jemuž se podařilo navzdory nepochopitelně pitomému dějovému základu přijít se solidní ukázkou žánru vesmírného thrilleru. Jeho hlavní kvality spočívají v technické stránce, jíž potěší fanoušky hardcore sci-fi (veškeré interiéry i "venkovní" scény a záběry vypadají velmi věrohodně), a v psychologii postav a s tím souvisejících hereckých výkonech, které ze snímku činí zdařilé drama, jež by se mohlo líbit i divákům, kteří filmy odehrávající se ve vesmíru jinak obvykle nevyhledávají.


Chrustyn
Chrustyn
43 674 bodů
4
Další sci-fi které sází spíše na atmosféru, než trikové atrakce. Bohužel pro tvůrce od doby co jsem viděl Gravitaci, poměřuji všechny sci-fi z vesmíru právě s ní a v tomto případě nemá Utajený pasažér co nabídnout, přestože se z původní premisy, dalo vyždímat něco zajímavého.
martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
36 594 bodů
9
Jednoduchá sci-fi povídka s pouhými čtyřmi postavami převedená do celovečerního formátu a to tak precizně, že by snímek mohl být příkladem, jak se to má dělat. K pousmání je český distribuční název snímku, neboť originální název ´Stowaway´ je v překladu ´Černý pasažér´. Protože tuto postavu hraje afroameričan, Češi se zalekli případného obvinění z rasismu? No, asi jediní, neboť ostatní státy název zachovali. Režisér Joe Penna, stojící také za scénářem spolu s Ryanem Morrisem, námětem úzce navázali na svůj předchozí film ´Arctic: Ledové peklo´ (2018) Pojítkem je síla rozhodnutí v boji o záchranu sebe sama před jistou smrtí. Je to snímek bez napětí a lecjakých dobrodružných eskapád, jak jsme jinak u takovýchto snímků zvyklí. Tady vznikne problém, který je potřeba vyřešit, což lze jen nějakou přirozenou cestou, na kterou se musí nejdříve přijít. Žádný spěch, jen přirozený vývoj. Daleko realističtější vyobrazení dané situace tak prezentuje uhlazenější přístup ve vyprávění a to především zachováním velmi omezené perspektivy. Optimismus je něco, co všechny udržuje, tak nějak, v poklidu. Vzniklý problém musí být vyřešen pouze vědecky, ale protože jsou v kosmické lodi někde ve vesmíru, možnosti jsou hodně omezené, čímž všichni se skrytou zoufalostí očekávají jistou smrtelný konec. Své tedy řeknou tané emoce, které jsou samozřejmě nejsilnější na samém konci vyprávění. Na celém příběhu se však poukazuje právě na sílu rozhodnutí o záchraně. A dalo by se říci, že obsazení onoho pasažéra navíc bylo, vlivem současné rasové politiky, úmyslně svěřeno afroameričanovi. Jde totiž o ústřední dilema a tím je hodnota lidského života. Správně, moralizační aspekt je tímto plně daný. Je morální obětovat něčí život v zájmu záchrany vlastního? Nebýt černého pasažéra, do problémů by se vůbec nedostali, takže by šlo o dostatečné zadostiučinění. Jenomže se také sází na myšlenku, že odpovědnost za lidský život nese ten, kdo jej dokáže zachránit, bez ohledu na osobní pocity. Bude se tedy, vlivem obsazení snímku, rasově bílý pasažér obětovat v zájmu života rasově černého? Všichni pospolu prostě přežít nemohou. To už prozradí daný příběh, který je vlivem produkce Netflixu, známý svou rasovou politikou ("Black Lives Matter"), jasně předvídatelný. Předpojatost? Tak to rozhodně ne. Jen pouhá zkušenost. Takže, jak to je? Jakou cenu má lidský život bez ohledu na fakt, jestli je dotyčný známý či ne? To je oč tu běží a odpovědět si na tuto otázku už musí každý sám.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
6
S ambiciózními sci-fi se v posledních letech roztrhl pytel. Pořádnou díru v něm v roce 2013 udělala Gravitace, v jejich stopách se poté v následujících letech vydali Interstellar, Příchozí, High Life nebo Ad Astra. A také spousta filmů, které by se kvalitám těchto výjimečných sci-fi chtělo přiblížit, ale tak úplně jim to nevyšlo. Jak už to tak bývá, spousty filmů se snaží dosáhnout kvalit vyhlášených snímků, tak úplně vydařit se jim to ovšem nemusí. Což je do jisté míry příklad i právě Utajeného pasažéra AKA Stowawaye. Trailer Stowawaye tak trochu lže. Film je totiž spíše než napínavým thrillerem z velké části konverzačkou, která se do velké míry snaží opírat o filozofické úvahy a ráda by se vydala ve stopách Gravitace nebo Interstellaru. Být velkolepou a zároveň uvědomělou sci-fi podívanou. Režie a scénáře se přitom chopil Joe Penna, který scénář sepsal společně s Ryanem Morrisonem. Společně již napsali scénář k filmu Artic, který pojednával o přežití v ledové pustině. Nyní Penna a Morrison sepsali příběh o přežití ve vesmíru. Najmuli si k tomu konzultanty a snažili se o co nejrealističtější zpracování. Celý film v podstatě sází na uzavřený prostor a čtveřici herců. A ve finále je to dohromady tak trochu nefunkční. V momentě, kdy má vzniknout chytrá sci-fi musí především existovat chytrý scénář/příběh. Ještě před sepsáním příběhu/scénáře poté musí existovat uvědomění toho, o čem chce vlastně film pojednávat. Právě v tomto ohledu se Stowaway dostává do zmíněné slepé uličky. I když divák u filmu náhodou vypne mozek, velmi pravděpodobné mu u sledování Stowawaye lehce naskočí hned několik otázek, které ovšem dost možná nejde vlastně nějakým racionálním způsobem vysvětlit. Film jde navíc velmi snadno rozdělit do dvou separátních polovin, kdy se v první polovině většinu času film snaží o budování atmosféry, charakterizaci postav atd. I když je ta snaha cítit, úplně to nefunguje. Přesto má ovšem Penna alespoň dobré/snaživé herce. Toni Colette je jako komandér Barnettová solidní a dle očekávání je nejvýraznějším členem obsazení. Po dlouhé době dostává výraznější roli Daniel Dae Kim, který nadále dokáže předvést, že je tak trochu nedoceněným korejsko-americkým hercem, který by si určitě zasloužil větší pozornost i kvůli jeho přirozenému a přesto procítěnému hereckému výkonu. Dosud spíše neznámý Shamier Anderson má zajímavou roli, přičemž minimálně snaha s ní slušně pracovat jde v samotném filmu vidět. A i Anna Kendrick rozhodně nepředvádí špatný výkon, jen je tak trochu menší problém v tom, že jakožto hlavní hrdinka není zrovna nejzajímavější postavou a v jistých momentech se dá polemizovat nad tím, zda Kendrick tato role skutečně sedne. Přesto se i na její výkon ovšem nedá vyloženě nadávat. Stowaway dokáže představit solidně působící scény s působivým vizuálem. Přitom všem nehrozí, že by ty scény ve vesmíru byli tak intenzivní a napínavé jako u zmíněné Gravitace. Nedá se ani říct, že by Pennova práce s těmito scénami působila vyloženě dojmem, že tvůrce dosáhl vrcholu svých sil. Především tomu filmu člověk totiž nevěří realističnost, které se tvůrci dle všeho pokusili dosáhnout. Ty triky nejsou dokonalé a vůbec při nich nemáte pocit, že vidíte záznam z nějaké vesmírné mise. Což se u takové Gravitace přeci jen uvěřit chvílemi dalo. Přitom všem ale i spousty aspektů funguje. Hudba Volkera Bertelmanna například v některých momentech velmi slušně graduje napětí. Neznámý kameraman Klemens Becker předvádí slušnou práci. Se zvukem je poté v rámci Stowawayem odvedená solidní práce, přesto se i v tomhle ohledu nedostaví úplný pocit autentičnosti a pocitu, že někdo odvedl tu nejlepší možnou práci. Stowaway se především skutečně snaží být zároveň dramatem a zároveň thrillerem. Přitom všem se snaží o filozofické otázky o životě a smrtí, nebezpečí vesmíru a toho, co je vlastně člověk ochoten podstoupit. Existuje přitom mnoho příkladů, kdy jde krom napínavé podívané dodat souběžně i vnímavou a přesahovou podívanou, v případě Stowawaye to ten případ ale není. Penna se v podstatě snaží diváka napnout, poučit a dost možná i šokovat. Přitom se ale nedá říct, že by mu vyšlo alespoň jedno z toho. Stowaway je slušná sci-fi, které člověk nemůže upřít ambice, pěkný vizuál, solidní zvuk a dobře zvolené obsazení. Nástupce Gravitace nebo Interstellaru z něj ovšem určitě nebude a přitom se nedá říct, že by na samotném počátku takové ambice neexistovali. Moment selhání už ovšem nastává v momentě, kdy tvůrci evidují snahu o natočení realistické podívané, přičemž se to nepovede a ve finále mají navíc scénář plný děr. Obtížná mise se Pennovi a Morrisonovi v tomhle případě dost možná rozpadla pod rukama už na samotném počátku. Minimálně solidní základ to ale má.......

Dodatečné informace

Původní název:
Estraneo a bordo (více)
  • Velká Británie Utajený pasažér
  • Velká Británie Estraneo a bordo
  • Velká Británie Le Passager nº4
  • Velká Británie Polizón
  • Velká Británie Stowaway
Premiéra v ČR:
22. 4. 2021
Distributor:
Netflix
Země původu:
Velká Británie, Německo, USA
Rozpočet:
10 mil. USD
Ocenění:
Žádná ocenění

Podobné


Powered byJustWatch

  • Před objevením je Michael ukryt za šroubovaným panelem ve velmi malém prostoru. Neexistuje žádný zřejmý způsob, jak se tam dostal, aniž by vstoupil zevnitř samotné lodi. Musel být tedy na tomto místě uzamčen jinou osobou. To však není nikdy vysvětleno ani zpochybněno.
  • Hvězdy se vždy zpracovávaly špatným směrem. Pokud umělá gravitace působí prostřednictvím dostředivé síly, když se člověk postaví, střed otáčení je nad ním. Pokud se dívá kolmo na vektor rychlosti (tj. "z okna"), hvězdy budou předcházet zprava doleva, nikoliv nahoru dolů.
  • Výron koronální hmoty (sluneční "bouře") by nepřišel náhle nebo bez předchozího varování. Pozorování Slunce z vesmírných sond a ze Země poskytují několikadenní varování. Samotné nabité částice jsou příliš malé na to, aby je bylo možné spatřit, i když některé z nich pronikají očima a vytvářejí viditelné záblesky, jak bylo pozorováno během misí Apollo na Měsíc. Zobrazené éterické zelené výpary jsou naprostou fikcí.