Recenze filmu Ubal a zmiz

52%

Komentáře a recenze 15

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
44 045 bodů
4
Přiznávám si, že na huličskou českou komedii jsem byl docela zvědavý. Matouš Ruml hodně fajn ale přál bych mu nějaké zajímavější projekty. Celkově dost nevtipné, bez zábavných momentů a s otravným Martinem Hofmannem.
Pete69
Pete69
32 979 bodů
5
Strašná "zhulenecká blbost" :) Ale jde to, je to prostě v marihuanovém oparu, Matouš Ruml byl asi dobrou volbou. Stereotypní projev občas rozčísne duo svérázných policajtů v podání Martina Hofmanna a Leoše Nohy. Scénář je okoukaný a nepřináší nic nového.
hanys_
hanys_
18 781 bodů
2
Docela zírám. Prý česká ričiovka. Za mě teda šílená patlanina s nesympatickým duem a béčkovou zápletkou. Vrchol všeho telefonáty Mirečka s matkou.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 654 bodů
8
Ubal a zmiz je režijním debutem scenáristy a režiséra Adama Hobzika. Jde o tvůrce seriálu Pizza Boy, který měl rozhodně své silné momenty a dokázal, že by tento tvůrce mohl v celovečerním formátu s více penězi předvést zajímavé věci. S Pizza Boy pojí Ubal a zmiz též práce hlavního hrdiny, prim tu ovšem rozhodně nehraje pizza. Hobzik totiž přiznaně těží z britských gangsterek Guye Ritchieho a vytvořil jednoduše něco neskutečně svěžího v rámci aktuální české tvorby. Dle samotných producentů a Hobzika je shánění peněz na žánrový film v Čechách ještě výrazně těžší a i kvůli zápletce, která se točí kolem drog to se samotnými sponzory též nebylo lehké. Jenže Ubal a zmiz má naštěstí srdíčko. Skutečně působí jako film natočený s láskou k filmovému řemeslu, je poznat, že má jeho tvůrce nakoukáno a přesně ví, co chce dodat. A to i samotnou stylizací, která sice velmi těží ze stylu Guye Ritchieho a spousta lidí nejspíš Hobzika odsoudí jako prostého imitátora, jde ovšem naštěstí spíše o inspiraci než vyložené kopírování. Hobzik sám moc přesně ví, co tenhle žánr snese. Dle jeho vlastních slov mu přijde žánr gangsterek nejhravější. Můžou dle něj být absurdní, vtipné, akční i stylizované. Sám navíc prohlásil, že se chtěl u svého prvního celovečerního filmu především pobavit a pořádně se vyřádit. Je to na Ubal a zmiz strašně poznat a je strašně sympatické. Ubal a zmiz má sice vzhled těžící z inspirace v zahraničí, v zárodku je ovšem jednoduše českým filmem a to i samotným českým humorem. Jenže Hobzik ukazuje, že u nás může vzniknout zajímavý film z kriminálního podsvětí. Jen se místo Bronxu brykule dějí na pražském Žižkově a místo černošských gangů jsou za největší drsňáky ve finále Vietnamci. V tomhle ohledu se skutečně daří udržet rovnováhu mezi těžením inspirace u Ritchieho a zároveň dodat něco specifického. Ubal a zmiz především ukazuje českým komediím, že se na to musí nějak takto. Humor, který nenutí diváka cítit se za samotné tvůrce trapně. Humor, který je v mnoha momentech skutečně vtipný. Humor, který těží ze samotných hereckých výkonů. Je prostě neskutečně příjemné vidět českou komedii, která je reálně vtipná. Po vzoru právě oněch britských gangsterek se příběh Ubal a zmiz točí kolem tři různých příběhů, které dohromady dávají mozaiku. Přesně po vzoru Sbal prachy a vypadni nebo Podfu(c)k tak sledujeme velké množství postav, přičemž všechny dohromady tvoří jednu velkou mozaiku. U Ritchieho gangsterek se přitom většinou dařilo ty postavy představit, každou předvést v nějakém výrazném světle a ve finále tak ani nevadilo, že se tolik nebral důraz na nějaký vývoj postav. Na toho Ritchieho gangsterky nikdy dvakrát zřetel nebrali. Hobzik se přitom o něco takového snaží, přesto mu ovšem nohy v tomhle ohledu podráží čas. A i díky němu se mezi jednotlivými příběhy přeskakuje tak trochu moc a některé postavy se díky tomu dostávají o poznání méně prostoru a ve finále působí i tak trochu navíc. Většina postav přitom v podstatě dopadne stejně jako v Ritchieho gangsterkách a nikam se neposunou. U Ubal a zmiz ovšem platí výjimka především u hlavního hrdiny v podání Matouše Rumla. Hobzik nastíní, že byl kdysi populární, přičemž aktuálně je v dosti mizivé situaci. Právě jeho hrdina zažije za jednu divokou noc spoustu zážitků včetně zamilování, které ho pořádně nakopnou k zamyšlení se nad svým životem a jeho budoucností. A vlastně to do jisté míry funguje. Jen je to pořád gangsterka a kvůli kulometnému tempu na tohle budování vývoje zas tolik času není. I díky tomu to ve finále působí tak trochu urychleně. Přesto je i ovšem zde zajímavé vnímat, že se o kopírku Ritchieho 50:50 skutečně nejde. Nebylo skutečně snadné sehnat na Ubal a zmiz peníze. Dává to naprostý smysl. Přesto tvůrci dělají v rámci možností tu nejlepší práci. Velmi snadno se dá rýpat do toho, že s větším rozpočtem by nějaká scéna vypadala přeci jen více efektivněji a že s větším rozpočtem by to celé bylo ještě o poznání stylovější. Jenže i přes produkční limity jde jednoduše o tu nejlepší profesionální českou komedii od dob Okresního přeboru: Posledního zápasu Pepíka Hnátka. Kde chybí více peněz, tam se Hobzikovi alespoň podaří přijít s nějakým kreativním nápadem. Je vidět, že menší rozpočet dorovnávají právě ty nápady a i díky tomu se musí Ubal a zmiz do jisté míry sklonit poklona. I díky tomu vizuálu prostě působí jako výrazná odchylka od většiny aktuální české tvorby. Dost slušný je i soundtrack Petra Wajsara. Ten již dlouho nemá problém s přeskakováním mezi různými žánry hudby a jeho soundtrack k Ubal a zmiz k tomu filmu jednoduše sedí. Dost často se možná příliš dokola opakuje a díky tomu se do jisté míry ohraje, přesto je to jako hudební doprovod pořád fajn. "České Sbal prachy a vypadni" Ubal a zmiz je příjemný svěží vítr, který dokazuje, že u nás to jde. Inspirace a zároveň vlastní iniciativa, netrapný a vyloženě vtipný humor, výtečné zvolené obsazení a především skutečně kreativní záležitost. Dá se snadno rýpat do scénáře a dramaturgie, sem tam do nějakého toho tvůrčího rozhodnutí a celkového zpracování některých scén, spíše než výtek by se mělo ovšem Ubal a zmiz dočkat uznání. Hobzika se určitě vyplatí sledovat, protože tohle je trefa. Není to dokonalé, přesto velmi zábavné. Neříkám, aby se tímto směrem ihned ubírala celá česká tvorba, přeci jen Ubal a zmiz ukazuje, že to jde. A snad více tvůrců v nadcházejících letech dostane podobnou šanci se vyřádit ve své první štaci. Režijní debut přece člověk točí jen jednou za život...
avenis
avenis
11 521 bodů
6
Ne, že bych z toho filmu byla buhvíjak unesená, natož pak unešená, ale musím ocenit snahu o napodobení stylu Dannyho parťáků. Někdo to přirovnává spíš k filmu Sbal prachy a vypadni, ale ten jsem neviděla, tak nevím. Děj sám o sobě se také snaží být napínavě komediální, ale na mě to moc nefunguje. Matouš Ruml, Martin Hofmann, Predrag Bjelac... to jsou tváře, které vždycky ráda vidím. Ale ani kvůli nim si už film asi nepustím.
Jana Květoňová
Jana Květoňová
7 207 bodů
6.5
Šílená kravina, ale místy jsem se i zasmála. Policajti Martin Hofmann a Leoš Noha mě bavili. A pak Predrag Bielac, známý zejména ze seriálu "Duch". Drsný Tomáš Matonoha v malé roličce šéfa skupiny Kranken Wagen zazářil jak hvězda na obloze. Matouš Ruml nebyl špatný a pak vietnamský herec Duy Anh Tran v roli Dužana, kdy jsem si celý film myslela, že v roli Dušana. Trošku mi bylo líto toho papouška, puštěného na svobodu. Hudba Petra Wajsara měla švih, Marek Lambora v roli rockera Andrého pobavil a Karel Dobrý v roli pravé ruky nebezpečného Bulhara (Predraga Bielaca) byl charismatický. Prostě dalo se to vidět. Nebyl to nějaký úplný odpad!
InJo
InJo
1 832 bodů
6.5
Překvapivě povedené. Z Ritchieho stylu a poetiky to čerpá příjemně decentně, rozhodně se nejedná jen o hloupou a lacinou nápodobu. Velký hit z toho asi nebude, jako žánrová jednohubka to však funguje bez větších problémů. A taky oceňuju, že tu někdo měl ambici natočit pro mainstreamového diváka i něco jiného než jen další romantickou komedii s Jiřím Langmajerem a Petrou Hřebíčkovou.
davus.p
1 323 bodů
6
Film, kterému bych hrozně rád dal alespoň čtyři hvězdy. Jasně, je to "jenom" imitace Guye Ritchieho zasazená do českých reálií, ale je to zatraceně dobře zvládnutá imitace - alespoň po formální stránce, a vidět Žižkov očima Guye Ritchieho je prostě hrozně fajn. Za geniální scénu průjezdu vietnamským podsvětím se mi chce dát pět hvězd, ale nemůžu. Kamenem úrazu Hobzíkova debutu je to, že nemá žádné postavy. Jen figurky na šachovnici, s nimiž Hobzík provádí překvapivé tahy a zábavné rošády, ale nedovolí jim se jakkoli vyvinout a změnit. Na film se hrozně dobře kouká, je vtipné sledovat hovadské chování všech postav, zvraty jsou překvapivé - přesto si ale po skončení filmu kladu otázku: proč jsem na to celé koukal? Dokáže se Mireček postavit na vlastní nohy? Poučí se Vilém ze svého neúspěšného šmelení a přestane riskovat život pro peníze? Uvědomí si policajt Hofmann, že je nevyzpytatelný kretén, a pokusí se napravit svoji reputaci? To jsou otázky, které měly být v centru veškerého dění, ale ani jedna z nich se vlastně doopravdy neřeší. Ubal a zmiz! tak zůstává jen zábavnou formální hříčkou. Což je škoda, protože to mohl být opravdu dobrý (a v českém prostředí nevídaný) film.
Slezan123
Slezan123
851 bodů
6
Tomuhle filmu jsem se dlouho vyhýbal a myslel jsem si, že to bude trapná blbost. Vlastně jsem se bál zbytečně, není to až tak špatné jak jsme očekával. Je to natočené pěkně, s tím nemám žádné problémy, Matouš Ruml hrál dobře. Nevím, ale Marek Lambora mě poslední dobou hrozně rozčiluje. Příběh mi ale přišel utahaný, nevím proč. Některé dějové linky mi přišly zbytečné. O postavy mi začalo jít tak v půlce. Komedie, no nevím, zasmál jsem se dvakrát. Film, ale ve mě nic nezanechal, kdybych si zavřel okno se stránkou na ČSFD, tak si ani nevzpomenu, že jsem včera tenhle film viděl. Ale přes to jsem rád, že tenhle film vznikl. Žádná sláva, ale dívat se na to šlo. ***, 52%
Bori02
404 bodů
7
Od tohoto filmu jsem nic nečekal. Asi i proto jsem byl s tím filmem spokojený. Je to slušně natočená kriminální komedie, která se přiznaně inspiruje filmy Guye Ritchieho. Během filmu jsem se dokonce i párkrát nahlas zasmál, což se mi u současných českých filmů skoro nikdy nestane, za poslední roky se to stalo možná akorát u filmu Vlastníci. Žádný takový český film v kinech jen tak znovu neuvidíme a myslím, že tahle tvorba by se měla podporovat. Protože bych rád měl častěji v kinech český film, který by mě upřímně zajímal. A proto jsem teď i zvědavý co dalšího režisér Adam Hobžík natočí.