Recenze filmu Promlčeno

73%

Komentáře a recenze 28

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
44 045 bodů
6
Je fajn, že u nás občas vznikne něco jiného než pitomá komedie ale pořád nám ke konkurenci dost chybí. Promlčeno je vtahující, komorní thriller, který se všehovšudy odehrává ve čtyřech prostorech s herci a telefonu. Příběh dokáže zaujmout, řemeslně je vše ok, ale nakonec se vlastně nic nestane a divák si říká o čem, že ten původně zásadní příběh, který měl mít obrovský zvrat, vlastně byl. Režijně fajn, scenáristicky děravé.
Pete69
Pete69
33 045 bodů
8
Jsem nadšený, že jsem videl něco tak nudného a přeci pro naše vody tak svěžího a osobitého. Skvělý scénář, jednoduché až strohé provedení, které si vystačí s "pár místnostmi a jedním autem"... jenže to vůbec nevadí. Karel Roden ukázal, že je pan herec a za každý další takovýto film budu nesmírně rád.
hanys_
hanys_
18 781 bodů
6
Hned po zhlédnutí za 4, o den později, kdy se mi to rozlehává v palici, už mi to tak svělé nepříjde. Roden je hodně monotónní a celkově ten příběh, kdy se během jednoho večera protnou osudy zůčastněných, vypadal na papíře asi o dost líp. 6/10
filmfanouch6
filmfanouch6
12 654 bodů
6
Film Promlčeno mohl původně vypadat zcela jinak. Film totiž nejdříve chystal režisér Mirek Veselý, kromě Karla Rodena si ve filmu měli zahrát také Tereza Voříšková, Norbert Lichý, Zuzana Bydžovská či Sabina Rojková. Kvůli problémům s rozpočtem ovšem musel být film prodán, látky se až následně chopil režisér Robert Sedláček. Ten film s výjimkou Rodena kompletně přeobsadil, upravil scénář a realizoval film, který se po 2 letech odkladů spojený s pandemií COVID-19 konečně dočkal své premiéry. A ambicemi rozhodně nešetří. Promlčeno konkrétně pracuje s tématikou promlčení případů vražd. V době natáčení filmu se lhůta promlčení stahovala na 20 let od data vraždy, v samotném filmu se poté hraje o čas. Film se odehrává prakticky v reálném čase, stojí poté především na hereckých výkonech. Ovšem velmi povedených hereckých výkonech. Karel Roden, Igor Bareš, Denisa Barešová, Vilma Cibulková či Barbora Bočková jsou ve svých rolích velmi dobří. Igor Bareš například dokazuje, že se na záporné úlohy velmi hodí, Denisa Barešová naopak dokáže, že se o ní jako o jedné z nejlepších lokálních hereček své generace nemluví nadarmo. I díky těmto hereckým výkonům o poznání více funguje atmosféra. V Promlčeno přitom funguje i napětí a to i přesto, že se valná část filmu v podstatě skládá z vyprávění (bez flashbacků) a dialogových konfrontací. Ambicemi přitom Promlčeno skutečně nešetří, přesto jde dost možná o ukousnutí příliš velkého sousta. Je rozhodně zajímavé sledovat u nás vzniknout takovou neobvyklou žánrovku, která sice není vyloženě vyloženým psychologickým thrillerem, svět korupce a zkažených lidí s obří moci ovšem dokáže prodat o poznání přesvědčivěji, než se u nás pár let nazpátek pokusili například Hranaři či Příběh Kmotra. Klíč totiž není ve velkoleposti, ale právě v tom, že scénář ze začátku dokáže schopně načrtnout motivy ústředních postav. Hlavní hrdina, který se snaží vypořádat s minulostí, ambiciózní moderátorka, která před sebou vidí prozatímní největší případ své kariéry, mladá matka, která skrze finanční přilepšení přijímá nabídku na promluvení si v rádiu, mocný člověk, kterému se rázem začíná drtit led po nohama. Dojem následně mohou kazit jen jednotlivosti. Očividně grandiózně delší roky spřádaný plán přeci jen působí tak trochu zvláštně, postavy jednotlivých postav za pochodu může působit tak trochu zvláštně (a jen v jistých případech skutečně realisticky). I přes funkčně budované napětí a obstojné dějové kotrmelce ovšem nejvíce může zamrzet vyvrcholení, které vlastně ovšem celému Promlčeno tak trochu chybí. Je víceméně bez katarze a to co má představovat vyvrcholení víceméně nekoresponduje s tím, co se v rámci Promlčeno dělo předtím. Zamrzí to, především i proto, že po stránce řemesla je Promlčeno velmi povedené. Kamera Jana Šustera v jistých momentech dokáže například slušně pracovat s osvětlením, Matouš Outrata poté nepodcenil střih a prostřihávání z rádiového studia do jiných lokalit působí svižně, Promlčeno především nikdy nepůsobí televizním dojmem. Jde o komorní záležitost, přesto svým vyprávěním skutečně dokáže působit v rámci možností velkolepě. Je to až právě závěr, který výsledné dojmy z celého filmu shazuje. Celý film v podstatě staví na tajemné minulosti ústřední postavy, kterou nám ústřední postava v průběhu sděluje. Hříchy/stíny minulosti, svoje motivace, náznaky svých dalších kroků. Dojde přitom na několik dějových kotrmelců, ty ovšem vždy nejsou vyloženě k prospěchu věci. Podzápletka o policistech, kteří živě poslouchají líčení hlavní postavy vlastně vyznívá do ztracena, o to více ovšem zamrzí vyvrcholení celého příběhu. K samotnému závěru se lze vlastně stavit zcela dvěma odlišnými pohledy na věc, oba vlastně ovšem popírají prakticky vše, co jsme předtím sledovali. Působí to celé jako přesně ten typ zvratu, který se snaží za každou cenu šokovat, aby v závěru vlastně nedával tak úplně smysl. Nutno dodat, že onen šokující závěr má nejspíš dodat tak definiční pohled na to, že je nespravedlnost všude a že vždycky není tak, jak se to celé zdá, přesto ovšem nadále platí, že Promlčeno díky tomu nedokáže fungovat přesně tak, jak by nejspíš samo chtělo. Chování jednotlivých postav totiž v průběhu začne tak trochu popírat samo sebe, o poznání podivněji poté v součtu vyznívá právě ona ústřední zápletka o tom, že je nutné vše sdělit v živém rádiovém vysílání. I to vybízí k očekávání jistého vyvrcholení a pointy navíc, v tomto případě se ovšem vyplatí očekávání zchladit. Je to přitom skutečně škoda, protože tu bylo slušně našlápnuto k velmi povedenému kriminálnímu thrilleru. A těch nejen u nás vzniká pramálo. Ambiciózní, v mnoha ohledech zajímavá, v součtu nedopečená podívaná, která stojí především na silných hereckých výkonech a funkční atmosféře. Škoda scénáře, který v průběhu začíná tak trochu podrážet nohy sám sobě a v jistých ohledech příběhové roztěkanosti......
avenis
avenis
11 610 bodů
8
No páni! To jsem nečekala. Na dnešní poměry, kdy filmová produkce hrne jednu blbost za druhou, tento film je jiný level. Od začátku až do konce jsem zůstala v lehkém napětí a rozhodně jsem neztrácela pozornost. Co na tom, že se nekonaly akce a vše bylo civilní, poklidné a takové... prostě normální. O napětí opravdu nouze nebyla. Akorát tam bylo celkem dost chyb. Tak třeba když se volá do rádia a to rádio má volající puštěné, vazbí to... tedy z rádia se to ozývá se zpožděním. Proč to rejža nevzal v potaz? Bylo toho víc, ale proč si kazit dojem...
hrumsrt
hrumsrt
10 976 bodů
6
Ambiciózní český projekt, který mohl a může nabídnout takový trailer, že se okamžitě dostanete do výborného tempa. Perfektní námět o promlčení vraždy, které tikají hodinky stíhatelnosti. Právě celý příběh, který se tahá z minulosti je podán výborně poutavým způsobem a vskutku není těžké se do něj ponořit natolik, že lačníte po nějakém drobečku, který by Vás posunul blíže. Karel Roden i v nepříliš komfortním prostředí přestavuje již tradičně výborný výkon a pořád potvrzuje, že každý jím vybraný projekt má něco do sebe. V čem ale spatřuji hlavní nedostatek filmu, i přes několik rádoby zvratů, je jeho čitelnost. Přestože to není jasně řečeno, tak jen skrze ty náznaky onu pravdu vidíte a scénáristi si nelámou hlavy, že by diváka nějak překvapili. Svědomí je někdy tak tíživé, že si ho musel hlavní hrdina provětrat, jen měl zrovna potřebu k tomu zneužít rádiový pořad a dojít svým cílům hlava-nehlava. A zase rozhlasové pijavice tolik touží po pozornosti, že jsou schopní přiživit se i na lidské bolesti. V závěru to místy přešlo v takovou snahu dokázat jak je náš právní systém pořád destabilizován komunistickým režimem a my nemůžeme nic než jen smutně věřit, že i zločiny proti existenci budou někdy odtajněné a lidé za to budou muset zaplatit. 60%
JosefTomas
JosefTomas
9 986 bodů
7.5
Není lepšího pocitu, než když s minimálním očekáváním dostanete film, který vás nejenže nezklame, ale i příjemně překvapí. S málem si vystačující thriller, kterému nejvíce prospívá, čím méně o něm divák ví. Sedláček si dává na čas, atmosféru buduje až nečekaně dobře, a když Roden poprvé spustí, jde skoro husina po zádech. Potud dobře, jenže přichází ono ALE, v které jsem během sledování bláhově doufal, že nepřijde. V prvé řadě je to mnohdy nezájem některých herců hrát, takže ve výsledku své dialogy spíše odříkají a za druhé přílišná roztříštěnost příběhu, která se na střídmé stopáži 95 minut (pro thriller adekvátní) pokouší vštěpovat myšlenky s přesahem (pro thriller už ne tak adekvátní), ale nakonec je pouze nadhazuje, než aby je řešila (pro jakýkoliv film neadekvátní). Trošičku paradox, kdy minimalistický snímek nakonec nedokáže přijmout, že méně je někdy více. Nakonec však i toto mírné škobrtnutí nemůže zakrýt fakt, že jde o skvělou zábavu a hlavně vítanou změnu v rámci české tvorby.
Jana Květoňová
Jana Květoňová
7 228 bodů
9
Napřed jsem vůči tomu filmu cítila značnou nedůvěru. Nakonec jsem ji překonala, podívala se a byla jsem překvapena opravdu skvělými hereckými výkony, všemi, samozřejmě exceloval Karel Roden, ale taktéž Igor Bareš, Barbora Bočková, Vilma Cibulková i Denisa Barešová. Čím delší film byl, tím byl nikoli nudnější, ale dramatičtější. Skutečný thriller! To se povedlo! Vytknout by se rovněž ledacos dalo. Třeba určitá překombinovanost, kdy se divák místy musel v ději ztrácet. Ale to napětí až do samotného konce každému pozornost muselo udržet, nešlo se zamyslet nad něčím jiným, nebo v případě televizní obrazovky odejít něco si rychle dodělat. Málokdy je český film tak napínavý.
mojmir.sedlacek
6 286 bodů
6
Rozhodně ne dokonalý, přesto v mnoha ohledech zajímavý a podnětný thriller, jakých se u nás moc netočí. Největším problémem pro nesporně schopného režiséra je bohužel scenárista sázející na překombinovaný a do všech stran rozbíhavý příběh. A oba mají jméno Robert Sedláček. Více zde.
blackkocour
blackkocour
5 025 bodů
8
známí fuckt, že je český film v posledním tažením, a totálním downgradu, ale občas se najde něco dobrého. Not bad, Not terrible..