Tato komedie je dalším snímkem, překvapujícím svou tematickou a vizuální agresivitou a opět spjatým s hudebním žánrem. Téma tolerance k sexuálním menšinám je nepochybně jedním z nejzávažnějších prvků, prostupujících filmové příběhy posledních let. Ve snímku režiséra Stephana Elliotta má toto téma provokativně výstřední podobu. Hrdiny svérázného road movie jsou dva transvestité a jeden transsexuál, kteří se ze Sydney vypraví v rozhrkaném autobuse s ženským jménem Priscilla přes poušť do australského vnitrozemí, aby v městečku Alice Springs účinkovali se svou show. V ní muži tančí v excentrických ženských kostýmech na populární hity ze 70. let. Cestou se trojice setkává s nejrůznějšími lidmi; jen někteří jsou však ochotni jejich odlišnost akceptovat. Patří k nim zestárlý automechanik Bob, který propadne melancholickému kouzlu elegantního transsexuála Bernadette, nebo skupina domorodých dělníků, kterou cizinci okouzlí svým vystoupením. Většinou však Bernadette, Tick/Mitzi a Adam/Felicia narážejí na nepochopení a odpor. I když je takové reakce zraňují, nehodlají a ani nedovedou přestat být sami sebou. Ani uvnitř trojice však nevládne harmonie: upjatá, stárnoucí Bernadette, která se jen těžce vzpamatovává z nedávné smrti svého přítele, žárlí na provokativního mladíčka Adama; Tick se zase potýká s utajovanou existencí manželky a synka. Trojice, poznamenaná střety s okolím a vzájemnými šarvátkami, však nakonec nachází dosud postrádanou naději a životní rovnováhu.
Režisér se ve svém snímku nevyhýbá pečlivě volené vulgaritě a křiklavé melodramatičnosti. Jeho snímek, odkazující ke klasickým, často kýčovitým hollywoodským muzikálům, je zpestřen množstvím tanečních čísel, v nichž dominují výstřední kostýmy, paruky a líčení ústřední trojice. Bizarní odraz dnes módních 70. let doplňuje dobová hudba a četné odkazy na skupinu ABBA, jež je idolem jak nejmladšího z trojice, Adama, tak takřka všech Australanů. Snímek maximálně těží z bizarnosti svých protagonistů, jejichž okázalé masky a "civilní", často žalostná a pochybující podoba, tvoří "samozřejmou" jednotu. Jistou jednotvárnost dramaticky řídkého děje se autor pokouší vyvážit množstvím vizuálních atrakcí. Důležitou roli ve vyprávění má australská poušť, jíž kameraman Brian J. Breheny dodal téměř "mimozemský" vzhled. Mezi klady zajímavého snímku patří herecké výkony trojice hlavních představitelů. Dominuje tu Terence Stamp jako fascinující Bernadette, která se v touze změnit svůj mužský osud dostala snad nejdále.
No.. film o třech "tranďácích" na cestách mě úplně neoslovil. Postupně se rozjíždějící roadmovie třech potulných transvestitů, kteří v různých štacích berou různě a tak si zažívají své. V závěru už to mělo šťávu a docela se na to dalo koukat. Film mě ničím neobohatil, snad jen tím, že už nikdy neuvidím agenta Smithe tak, jako dřív :)
V hadrech a namaskovanej nejlíp vypadal Guy Pearce, při vystoupeních nejlíp zpíval Hugo Weaving a Terence Stamp (chlap, do kterýho byste to nikdy neřekli) byl nejlepší přirozená ženská. A pak že se mi nelíbí filmy o buznách. Škoda, že všechny svoje nejlepší kostýmy předvedli během jedné jediné písničky, to bylo trapný (jako že se nemohli stíhat tak rychle převlíkat) - ale leguáni z nich byli úžasní. No byla to zábava! A všimněte si takovýho toho plk plk zvuku, ten je tam pořád...
Dodatečné informace
Původní název:
The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert (více)
Dobrodružství Priscilly, královny pouště
The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert
Avanture Prisile, kraljice pustinje
Harpatkaoteha Shel Priscilla Malkat Ha-Midbar
Las aventuras de Priscilla, reina del desierto
Les aventures de Priscilla folle du désert
Oi peripeteies tis Priscilla, vasilissas tis erimou