Příběh svérázné dvojice. Jeden bojuje proti "žlořádu" , druhý se snaží plout s proudem, ale vyjadřuje se přes rapp. Film působí dosti neuspořádaně a naivně. První polovinu jsem čekal, že přijde něco většího, potom mi došlo, že se asi ničeho nedočkám. Celkem koukatelný film, který rozhodně nezapadá do dnešní klasické tvorby dnešních vztahových komedií.. za mě je to ale málo.
Jsem člověk, který je v obraze ohledně toho jak je v rámci českého filmu Petr Zelenka už dosti významné jméno, viděl jsem od něj ale jen jediný film a to Rok ďábla, který mě tehdy hodně zklamal a vlastně mě tehdy i odradil od toho abych si od Zelenky doplnil jeho zbylé snímky jako Knoflíkáři, Samotáři (ke kterým ovšem psal pouze scénář a režíroval David Ondříček) nebo Ztraceni nebo v Mnichově. Modelář mě ale z ukázek lákal a vlastně jsem se začal opatrně těšit.... a můžu díky němu říct, že vlastně mám teprve teď chuť si zbylé Zelenkovy věci dohnat a podívat se minimálně na dlouho odkládané Ztraceni v Mnichově. Ve finále je to ale dost možná nejpozitivnější věc, kterou o Modeláři můžu říct. Ale zase nebudu úplný škarohlíd a musím zůstat, že Zelenka své kvality má a krom postu režiséra jako scénárista napsal na poměry české tvorby velmi ambiciozní námět, který se dokonce nebojí jít za kopečky. Konkrétně se vrací až k prezidentskému panování George Bushe jakožto prezidenta USA a pohrává si s myšlenkami toho jestli Bush, jeho pravá ruka Dick Cheney a spol. tak trochu nepřesáhli své pravomoce a v Guantanama Bay porušili práva na lidech. Zelenka tu rozjíždí poměrně ambiciozní a vážný námět, který sice střídají momenty humorného odlehčení, Modelář ale rozhodně není komedií. Naopak může hodně snadno způsobit menší formu deprese a v hlavě utkvět ještě nějakou tu chvilku. A to na tom námětu strašně cením. Modelář hezky vypadá a to i když zrovna nekoukáme z pohledu dronu. Kameraman Alexander Šurkala obstaral většinou parádní obrazovou kompozici a několik hodně vydařených moneyshotů. Kamera Modeláře je fakt super a i když mě chvilkami mrzelo jak příliš se přeskakuje z místa na místo a jak nepřehledné to vše vlastně někdy je tak jsem s ní rozhodně spokojený a Šurkalovi palec hore. Dvojice Kryštof Hádek/Jiří Mádl je super a především jejich konflikt ohledně toho, že Hádek je ten, který se snaží naivně za každou cenu dostát spravedlnosti, zatímco Mádl je zase ten, který na morální hodnoty dávno zapomněl a jde mu jen o byznys a zisk. Ostatně mu nedělá ani problém makat pro člověka, který mu dost možná zničil život ještě před tím než se narodil. Mezi dvěma kámoši z gymplu tak vzniká menší rivalita nad tím co je správně a co ne a jak se má člověk k různým věcem postavit a za jakou cenu. Hádek i Mádl tu podávají parádní herecké výkony, Mádl co by šišlající raper, Hádek potom jaké postava co si by si skutečně mohla podat ruku třeba s Travisem Bicklem z Taxikáře. Ne, já blázen se opravdu nepokouším srovnávat výkon Hádka z Modeláře s výkonem De Nira v Taxikářovi. V rámci přístupu k životu okolo sebe ale mají Hádkův Pavel a De Nirův Travis k sobě dost možná blíž než se zdá. A teď jdeme trochu k té negativnější stránce: A osobně mám největší problém s faktem samotného příběhu, takže se oklikou vrátíme ke scénáři. Zelenka sice bere do parády ambiciozní téma, rozhodně mám ale problém s tím jak k samotné zápletce přistupuje. Ze začátku jsem měl tak trochu problém s faktem, že se v roce 2019 hlásá, že je prezidentská kampaň za rohem (kéž by Miloši!) i přesto, že se pořád mluví o tom, že stát vedou pičusové jako Babiš a Zeman. Tím jak ale Zelenka pracuje s oním pozadím období panování George Bushe si v mých očích tak trochu podráží nohy. S postavou Hádka a jeho naivním přístupem k státnímu systému bych vlastně neměl vůbec problém, kdyby se jeho zápletka vydala trochu jiným směrem. Třeba zápletkou s potencionálním prezidentským kandidátem v podání Richarda Stankeho. Tím jak si ale Zelenka ukusuje velký kus dortu a do popředí tahá právě Dicka Cheneyho a spol. si zároveň podkopává nohy. Na Modeláře jsem se celou dobu koukal jako na krásně vypadající film co má povedené dva hlavní protagonisty, jakmile ale došla řeč na události po 11. září, mučení v Guantanama Bay nebo třeba na zmínku o fiktivním útoku na Hlavní nádraží v Berlíně, začínal jsem mít pocit, že se souběžně dívám na dva rozdílné filmy, které dohromady nefungují. Zelenka má fakt dobré nápady, psát umí a očividně ví co chce říct, v případě Modeláře to ale za mně tolik nefunguje. V průběhu filmu je mnohokrát něco naznačeno, mnohokrát něco vypadá, že se vydá nějakým směrem..... ve finále většina těch věcí nikam nevede. Nejvíc do prázdna vyšumí podzápletka s Hádkovou sestrou v podání Heleny Dvořákové a jejím milencem v podání Jiřího Štrébla, navíc je ve finále dost možná i konverzace s bratrancem v podání Kamila Halbicha (nutno ovšem dodat, že Halbich tento charakter dokáže v pouhé jedině scéně naprosto prodat). Ve finále mi vlastně i nějak chybí smysl existence postavy Veroniky Khek Kubařové. Modelář je v rámci českého rybníku rozhodně solidní řemeslo co hezky vypadá, má dva parádní hlavní hrdiny a Petr Zelenka tu přišel s námětem co je na poměry této malé zemičky hodně revoluční a neskutečně to na tom cením. Zároveň ale Zelenka prostě a jednoduše v jisté míře způsobil to, že Modelář skutečně působí jako dva odlišné navzájem překrývající se snímky. Film kde se jednu chvíli řeší práva evropská, práva v USA a na druhou svým způsobem situace v politice české. Zelenka opravdu chtěl točit něco ambiciozního, výsledek ale ve finále sice hezky vypadá ale funkčně úplně nefunguje. Zelenkovu tvorbu ale v brzké době rozhodně doženu. Jen mám pocit, že po dokoukání jeho filmografie mi vzpomínek na Modeláře utkví ještě méně než by ten film sám o sobě chtěl.....
Každá postava je velmi precizně vykreslená a vlastně tam není ani jedna kladná postava. Ani ten Pavel není sympatický tou svou absolutní pravdomluvností a silnou naivitou. Má ve své naivitě tu svou pravdu a ostatní mu ji nedokážou vyvrátit. Já v tom vidím takový dobrý nástin dnešní doby, morálky a lidských vzorců chování. Za takových 15 - 20 let to nabude na hodnotě. Zdá se mi, že to Petr Zelenka tak uchopil. Nebere si servítky a snaží se zachytit otisk doby. Nadneseně řečeno. Je to rozhodně film, o kterém by se dalo dlouho diskutovat a rozebírat ho.
(25.3.2021)
Ve snaze vrátit Česko na mapu světa film o dronech, právu a jednom českém lůzrovi. Natočit takový film dá hroznou práci, kterou málokdo ocení. Obsazení je prostě suprový, jen by ten Mádl mohl zase jednou hrát někoho jinýho než pokřivenýho debílka. Nevím, kdo by si místo sexu s podbízivou Veronikou KHEK Kubařovou mluvil o fascinaci nějakého právního případu, který je tak absurdní, že je-li to vůbec pravda, tak ze zoufalství věřit tomu, nemá ani cenu vylézat z postele. Moc by mě zajímalo, jaký by na tenhle snímek měl názor právě Bush a Cheney. Záběry točené dronem jsou parádní a nádherně cítit, ale to je pořád málo! 40%
Zajímavý film. Začátek takový zvláštní, pak skoro celý film docela super a konec lehce přitažený za vlasy. Jak ho moc nemusím, tak Mádl mne tady překvapil...na jazyk si šlape normálně, ale tady ještě přidal a hned to byl dobrý herecký výkon... a k tomu ten rap 👍😊
Neskutečně hloupý politický film. Čekala jsem od toho podle názvu něco naprosto jinýho. Že byl film oceněn, to mě nepřekvapuje. Moc politických filmů se u nás netočí. Nicméně mě neoslovil. A že si Mádl šlape na jazyk, to jako mám být unešena z jeho hereckého výkonu?!!
Je zajímavé, že oba české filmy na téma terorismu se zabývají především motivacemi atentátníků. A ty jsou zde průzračně jasné. Pokrytectví, s jakým naše česká společnost posuzuje zločiny proti lidskosti, je zarážející. Nad čím na jedné straně mávneme rukou, to na druhé straně odsuzujeme jako největší zlo. Záleží nám mnohem více na tom, kdo čin spáchal, než jak ohavný tento čin je. V tomto směru považuji film za výjimečný a také chápu, proč se některým lidem nelíbí. Bezohledná a vcelku hysterická reakce státní moci byla pak jen završením tohoto nepříjemného pohledu do našeho svědomí. Jediné, co mě trochu mrzelo, bylo to, že se titulní role neujal sám Kato. Za mě další pozoruhodný počin pana Mádla, kterého tímto srdečně zdravím.
Pavlova postava působí až příliš rozpolceně, jakoby si Zelenka nedokázal vybrat, jakého hrdinu by si přál, anebo si ujasnit poselství. Anebo zamýšlel ztvárnit bojovníka za spravedlnost, který se neštítí nespravedlivých prostředků. Chvíli je to čistá duše prahnoucí po spravedlnosti za využití výhradně zákonných prostředků, aby po chvíli bez zaváhání vzal spravedlnost do vlastních rukou. Pavel není konzistentní a nefunguje, chvíli vzbuzuje soucit, chvíli politování, chvíli je nezajímavý. Nesedí mně ani mix reálných událostí a fabulace, alespoň vzhledem k tomu, co postavy deklarují. Zelena pracuje s fakty zcela volně, resp. vybírá si jen, co se mu hodí do krámu. Stejný motiv byl fungoval lépe, kdyby Zelenka nepracoval s konkrétními historickými události, ale kompletně s fikcí.