Takový mix Favoritky a Smrti Stalina, možná ještě víc dovedený do absurdna. Akorát teda škoda že je to jen ta "občas pravdivá historie", protože Hoult jako car Petr je fantastický. Huzzah! 7.5/10
Nejásám, i když už si začínám zvykat na trend historizujících seriálů, kde se nehledí na věrohodnost a fakta. Velikou beru jako velkou srandu, kde obscénní humor je prvořadý. Vydržela jsem 4 díly jen kvůli skvělé Elle Fanning, jejíž herectví se mi líbí. Taky Phoebe Fox mě zaujala. Zbytek ani moc ne.
Nevím, komu můžou zrovna zde vadit černoši na carském dvoře. Dyť celý tento seriál je historický nesmysl. Výborně napsaný a zahraný historický nesmysl.
Huzzah!!!! The Great je skutečně povedený kousek, který téměř netrpí žádnými chybami. Je to vtipné, je to úchylné, někdy je to smutné, někdy je to dost překvapující. Byly tu i šokované události, které díky vtipné atmosféře, jsem si danou událost užíval ještě více. Z počátku mi trochu trvalo, než si mě Elle Fanning získala, ale poté mě opravdu překvapila. Nicholas Hoult mě uchvátil hned a bylo mi hned jasné, že on bude středem zábavy a všech úchyláren. Šokující zvyky oné země byly též vtipné. Tohle celé doprovázely i perfektní postavy, které byly svým způsobem mazané. Velementov, Grigor nebo Hugo a jeho Hugoland mi budou dost chybět. Tony McNamara je prostě génius. Při poslední řadě jsem vnímal jistý pokles ohledně humoru a to díky jisté události, která se stala v polovině třetí řady. Na čtvrtou řadu jsem se těšil, ale zároveň bál. Jenomže je nakonec nyní seriál ukončený a musím říct, že to byla velká porce ZÁBAVY. Mé hodnocení: 8/10
Hodnotím po druhé sérii. Osciluji mezi 3* a 4*. První série je špičková, druhá se trochu táhne, ale dá se to. Přiznám se, že mi asi trochu vadí, jak moc je to mimo. Resp. že to je mimo, ale vlastně není mimo... no nevím. Ale je to prdel :)
Poměrně atraktivní odsýpající light verze příběhu KV. Žádná pecka, ale spolehlivě pobaví. Car je svou zvráceností k sežrání, carevna roztomilostí a trošku jinak. :-)
Je to jako by někdo vzal Favoritku, hodil ji do vody a deset hodin louhoval, pak scedil a servíroval. A je to... prostě to je. Chybí tomu jakákoliv nuance a vše je tak prvoplánové a povrchní, jak jen může být. Ale místy to je roztomilé a zábavné. Rozepíšu se tu ale o něčem trochu stranou: I když u filmů a seriálů zpravidla nevyžaduju historickou věrnost, mám morální problém s tím tou konkrétní situací, kdy je existující osoba zobrazena jako zlá prostě pro lenost vypravěčů. V The Great to je až absurdní. Petr III byl coby dítě oběť týrání a do dospělosti si hrál s hračkami. Jako panovník ale zavedl řadu pro Rusko nezvykle liberálních reforem - zrušil mučení i tajnou policii, podporoval vzdělání. Potom, co byl zmrzačený neštvovicemi a jeho ambiciózní a už tak nalomená manželka ho neshledávala atraktivním, jí byl svržený a zavražděný. V tomhle seriálu je zobrazený jako šovinistický sociopatický ignorantský egomaniak. Nemám problém s tím, že jedna z hlavních dějových linií je založena na tom, že má Petr III komplexy z toho, že nestačí čerstvému odkazu svého otce Petra Velikého, přičemž Petr Veliký ve skutečnosti nebyl jeho otec, ale dědeček, a mezi jejich vládami bylo šest jiných panovníků. Nevadí mi, že tu má Petr III vycpanou svou matku, která měla zemřít relativně nedávno a její výchova v něm zanechala hluboké stopy, i když ve skutečnosti zemřela matka Petra III tři týdny po jeho narození a neměl s ní tedy žádný vztah. Samozřejmě mi nevadí moderní vystupování a jazyk postav. Vadí mi ale, že celá epizoda je věnována tomu, jak dává Petr mučit svůj dvůr, když historický Petr mučení plošně zakázal - tady už nejde jen historickou nepřesnost, ale něco, co mi přijde zákeřné. Upřímně řečeno nechápu, když faktograficky nic krom aktu svržení manžela manželkou neodpovídá historickému předobrazu, že nebyla zvolena fiktivní jména. (Navíc mi přijde nepraktické pro popově feministický seriál zvolit událost, kdy je z možná slabého, ale rozhodně ne zlého člověka děláno všehoschopné monstrum, aby se na něm mohla utiskovaná Kateřina vyřádit bez pocitu viny.) Osobně bych považoval za lepší, kdyby ten seriál sledoval ruské panovníky, kteří neexistovali, než když sleduje ruské panovníky, kteří neexistovali, ale dává jim jména skutečných lidí, kteří s nimi nemají nic společného. Jde o bezohlednost ve jménu zábavního produktu, druhořadého vývaru lepšího filmu. Tohle sice nepromítám do hodnocení, protože z principu pořád zastávám, že filmy a seriály nemají žádnou povinnost vůči dodržování reality, ale v případech analogických s tímto mám dost velký morální problém. Protože jestli ten seriál bude úspěšný, tak si široká veřejnost nahradí oběť vraždy a týrání a člověka, o jehož charakteru není známo nic negativního, jakousi karikovanou zrůdou. A to mi prostě taky nepřijde v pořádku z principu. Takže dva principy proti sobě... Je to víc problém života toho seriálu jako média ve společnosti - kdybych věděl, že mediální gramotnost veřejnosti je dost vysoko na to, že budou všichni chápat, že z toho nemohou nic vyvozovat, byl bych klidnější. Ale tím si nejsem jistý. Nevím, jak se k tomu všemu postavit. PS: Je vtipné, že si v desáté epizodě dělá Petr legraci z francouzštiny, když myslím, že je celkem obecně známé, že celý ruský dvůr mluvil až do poloviny 19. století francouzsky a rusky umělo jen služebnictvo. Tvůrci tohohle seriálu ale očividně neví, že angličtina protagonistů nahrazuje francouzštinu, ne ruštinu. PPS: Zeptejte se schválně sami sebe, když o seriálu, kde jsou desítky, možná stovky historických nepřesností a je založen na tom, že je v něm historie uchopena stylizovaně, někdo jako tu jednu věc, která mu vadí, vyjme, že je tu "přenegrováno" obsazením dvou vedlejších rolí, oproti všem těm jiným a mnohem výraznějším odchylkám, než je pigment... Co to nevyhnutelně o tom člověku říká? A je jedno, jestli to formuluje otevřeně rasisticky, nebo se snaží volit neutrální jazyk a "péči o historii". Tvrdit, že v tomhle hyperstylizovaném seriálu nesmí hrát černoši a nějak ho to poškozuje, je rasizmus jak z učebnice. A pokud chce někdo říct, že to rasizmus není, tak schválně: Co by jím teda bylo?