Veliká

78%
Veliká
Tony McNamara, na Oscara nominovaný scénárista filmu Favoritka, přichází s žánry mísící, anti-historickou jízdou napříč Ruskem 18. století. Satirické komediální drama Veliká pojednává o vzestupu Kateřiny Veliké z outsiderky k nejdéle vládnoucí panovnici v dějinách Ruska. První řada vypráví fiktivní, zábavný a anachronický příběh o idealistické, romantické mladé dívce, která přijíždí do Ruska uzavřít dohodnutý sňatek s náladovým carem Petrem. Kateřina, doufající v láskyplný a sluncem zalitý život, se místo toho ocitne v nebezpečném, zpustlém a zaostalém světě, který se rozhodne změnit. Jediné, co pro to musí udělat, je zabít svého manžela, přemoci církev, usměrnit armádu a získat dvůr na svoji stranu. Velmi aktuální příběh o minulosti zachycuje řadu rolí, které tato milenka, učitelka, panovnice, přítelkyně a bojovnice během svého života sehrála. (HBO Europe)




xxmartinxx
xxmartinxx
22 532 bodů
6
Je to jako by někdo vzal Favoritku, hodil ji do vody a deset hodin louhoval, pak scedil a servíroval. A je to... prostě to je. Chybí tomu jakákoliv nuance a vše je tak prvoplánové a povrchní, jak jen může být. Ale místy to je roztomilé a zábavné. Rozepíšu se tu ale o něčem trochu stranou: I když u filmů a seriálů zpravidla nevyžaduju historickou věrnost, mám morální problém s tím tou konkrétní situací, kdy je existující osoba zobrazena jako zlá prostě pro lenost vypravěčů. V The Great to je až absurdní. Petr III byl coby dítě oběť týrání a do dospělosti si hrál s hračkami. Jako panovník ale zavedl řadu pro Rusko nezvykle liberálních reforem - zrušil mučení i tajnou policii, podporoval vzdělání. Potom, co byl zmrzačený neštvovicemi a jeho ambiciózní a už tak nalomená manželka ho neshledávala atraktivním, jí byl svržený a zavražděný. V tomhle seriálu je zobrazený jako šovinistický sociopatický ignorantský egomaniak. Nemám problém s tím, že jedna z hlavních dějových linií je založena na tom, že má Petr III komplexy z toho, že nestačí čerstvému odkazu svého otce Petra Velikého, přičemž Petr Veliký ve skutečnosti nebyl jeho otec, ale dědeček, a mezi jejich vládami bylo šest jiných panovníků. Nevadí mi, že tu má Petr III vycpanou svou matku, která měla zemřít relativně nedávno a její výchova v něm zanechala hluboké stopy, i když ve skutečnosti zemřela matka Petra III tři týdny po jeho narození a neměl s ní tedy žádný vztah. Samozřejmě mi nevadí moderní vystupování a jazyk postav. Vadí mi ale, že celá epizoda je věnována tomu, jak dává Petr mučit svůj dvůr, když historický Petr mučení plošně zakázal - tady už nejde jen historickou nepřesnost, ale něco, co mi přijde zákeřné. Upřímně řečeno nechápu, když faktograficky nic krom aktu svržení manžela manželkou neodpovídá historickému předobrazu, že nebyla zvolena fiktivní jména. (Navíc mi přijde nepraktické pro popově feministický seriál zvolit událost, kdy je z možná slabého, ale rozhodně ne zlého člověka děláno všehoschopné monstrum, aby se na něm mohla utiskovaná Kateřina vyřádit bez pocitu viny.) Osobně bych považoval za lepší, kdyby ten seriál sledoval ruské panovníky, kteří neexistovali, než když sleduje ruské panovníky, kteří neexistovali, ale dává jim jména skutečných lidí, kteří s nimi nemají nic společného. Jde o bezohlednost ve jménu zábavního produktu, druhořadého vývaru lepšího filmu. Tohle sice nepromítám do hodnocení, protože z principu pořád zastávám, že filmy a seriály nemají žádnou povinnost vůči dodržování reality, ale v případech analogických s tímto mám dost velký morální problém. Protože jestli ten seriál bude úspěšný, tak si široká veřejnost nahradí oběť vraždy a týrání a člověka, o jehož charakteru není známo nic negativního, jakousi karikovanou zrůdou. A to mi prostě taky nepřijde v pořádku z principu. Takže dva principy proti sobě... Je to víc problém života toho seriálu jako média ve společnosti - kdybych věděl, že mediální gramotnost veřejnosti je dost vysoko na to, že budou všichni chápat, že z toho nemohou nic vyvozovat, byl bych klidnější. Ale tím si nejsem jistý. Nevím, jak se k tomu všemu postavit. PS: Je vtipné, že si v desáté epizodě dělá Petr legraci z francouzštiny, když myslím, že je celkem obecně známé, že celý ruský dvůr mluvil až do poloviny 19. století francouzsky a rusky umělo jen služebnictvo. Tvůrci tohohle seriálu ale očividně neví, že angličtina protagonistů nahrazuje francouzštinu, ne ruštinu. PPS: Zeptejte se schválně sami sebe, když o seriálu, kde jsou desítky, možná stovky historických nepřesností a je založen na tom, že je v něm historie uchopena stylizovaně, někdo jako tu jednu věc, která mu vadí, vyjme, že je tu "přenegrováno" obsazením dvou vedlejších rolí, oproti všem těm jiným a mnohem výraznějším odchylkám, než je pigment... Co to nevyhnutelně o tom člověku říká? A je jedno, jestli to formuluje otevřeně rasisticky, nebo se snaží volit neutrální jazyk a "péči o historii". Tvrdit, že v tomhle hyperstylizovaném seriálu nesmí hrát černoši a nějak ho to poškozuje, je rasizmus jak z učebnice. A pokud chce někdo říct, že to rasizmus není, tak schválně: Co by jím teda bylo?
hanys_
hanys_
18 781 bodů
8
Takový mix Favoritky a Smrti Stalina, možná ještě víc dovedený do absurdna. Akorát teda škoda že je to jen ta "občas pravdivá historie", protože Hoult jako car Petr je fantastický. Huzzah! 7.5/10
avenis
avenis
11 266 bodů
5
Nejásám, i když už si začínám zvykat na trend historizujících seriálů, kde se nehledí na věrohodnost a fakta. Velikou beru jako velkou srandu, kde obscénní humor je prvořadý. Vydržela jsem 4 díly jen kvůli skvělé Elle Fanning, jejíž herectví se mi líbí. Taky Phoebe Fox mě zaujala. Zbytek ani moc ne.


Dodatečné informace

Původní název:
The Great (více)
  • USA Veliká
  • USA The Great
  • USA A Grande
  • USA Buyuk
  • USA Nagy Katalin - A kezdetek
  • USA Nữ Hoàng Nước Nga
  • USA The Great~エカチェリーナの時々真実の物語〜
  • USA Velika
  • USA Veľká
  • USA Wielka
  • USA Велика
  • USA Великая
Premiéra v ČR:
23. 12. 2021
Distributor:
SkyShowtime
Země původu:
USA
Čeština:
Veliká je dostupný s českými titulky a českým dabingem

Podobné


Půjčení nebo nákup

Powered byJustWatch

  • Během rozhovoru v září 2020 Elle Fanningová hovořila o tom, jak osvobozující je hrát Kateřinu: "Skutečná Kateřina Veliká byla sexuálně velmi svobodná a lidé ji kvůli tomu shazovali. Sex je velkou součástí tohoto seriálu a já jsem byla nadšená, že mohu prozkoumat i tuto stránku díla." Poté dodala: "Osobně miluji být nahá. Chodím nahá snad pořád. Je to součást života!"
  • Nicholas Hoult byl obsazen, když tvůrce seriálu Tony McNamara viděl Houlta při zkouškách na film Favoritka (2018). Tento film je podobný filmu Veliká, protože se také jedná o svižné, temné komediální dílo, které se odehrává v určitém časovém období.
  • V tomto seriálu se znovu setkávají herec Nicholas Hoult a scénárista a tvůrce Tony McNamara z filmu Favoritka (2018).