Trochu se stydím, ale překvapivě jsem se bavil. Margot Robbie je fajn a výrazná barevná paleta mě bavila. Navíc akčních scén je dost a jsou celkem fajn. Pro mě o něco zábavnější než Sucide Squad.
Opět zářný příklad ženské emancipace (a Eman Cipace je bratrem Karla Cipace) a toho, že Hollywood na nás chtěl vychrlit ryze pohlavně ženskou týmovku. A když už takhle pohlavně, tak hlavně nezapomenout obsadit všechny lidské rasy (bílá, černá, latino, šikmooká).. plus hyenu, aby ten seznam byl kompletní. Největší WTF jsou ty momenty, kdy se holky perou v situacích, kde by se mělo střílet. Ale záporáci je v tom asi přišli podpořit a zbraně často nechali doma nebo si je nechali vykopnout z bezprostřední blízkosti. Margot Robbie si roli očividně užívala, i když její nadšení vyšlo naprázdno a děj byl smutně blbý. A protože nám jej vypráví bláznivá Harley Quinn, je to trochu na přeskáčku, aby to vypadalo komplikovaněji. Ewan McGregor coby Black Mask je dost slabý záporák - mnohem víc se předvede jeho poskok Victor Zsasz. Ale my cílíme hlavně na ženské postavy, takže prostoru mají trestumálo (trestuhodně málo). Rating 18+ je tady jen kvůli nějaké té sprosté mluvě a závěrečnému odpálení granátem, jinak je to jak pro děcka. Nebo možná pro ty ženy/dívky, které by se v tom měly najít. Pro mě ta podivuhodná proměna Harley Quinn byla zabití postavy a nevyužitý potenciál a spíš mě nebavil, než bavil. Zasloužilo by si to jednu hvězdu, ale kvůli několika ucházejícím momentům to přesouvám do průměru... ééé, rozmyslel jsem si to.
Na to, jaký průser jsem po matných a nudných trailerech čekal, jsem se vlastně nakonec i malinko bavil. Margot Robbie je v roli Harley stále skvělá, Ewan McGregor si svého záporáka také užívá a na akci je místy vidět, že si ji vzal do parády Chad Stahelski. A díky střídmé stopáži to vlastně příjemně uteče. Jenže, tím všechna pozitiva vlastně končí. Jakmile se totiž snímek začne soustředit na zbytek dámské sestavy, nebo si nedej bože začnou postavy povídat, je to dost velká nuda. Ženské charaktery jsou navíc buď naprosto nezajímavé, nebo mají jen minimum prostoru (Mary Elizabeth Winstead). Sázka na „ženského Deadpoola“ s rozverným stylem a přeskakujícím vyprávěním je sice místy sympatická, většinu času ale selhává na nedotaženém scénáři a matné režii, která nedokáže ani vyloženě cool nápady pořádně vytěžit a v podstatě vždy zůstane někde na půli cesty. Pod jistějším a výraznějším režijním dohledem mohl být Harleyin příběh zábavnou kulervoucí podívanou, takhle se jedná o comicsový průměr, jenž se mi už vlastně vykouřil z hlavy.
Překvapivě dobře konsolidované vyprávění, které především v první polovině nápaditě odráží nepředvídatelnou náturu svých protagonistek. Na Margot se navíc pořád bezvadně kouká a maniakální verze jindy sympatického McGregora mi přišla spíše nevinně zábavná než trapná a otravná. Po srovnání motivací a stanovení jasného cíle se vyprávění uklidní a společně s tím začíná film ztrácet náboj a progresivní nápady - akční scény se stávají rutinnějšími (s výjimkou závěrečné nahánění na bruslích) a zpočátku chytře protlačovaný feminismus se ohraje a tlačí na pilu až příliš. A vedlejší postavy zkrátka nejsou tak zajímavé, aby tu snaživou one-woman-show nějak přínosně doplnily - což je asi největší škoda, protože z formálního hlediska jsem byl relativně spokojen a kvituji i fakt, že jsem hned po chvilce úplně zapomněl, že má jít o superhrdinský film.
Je jedno jak moc se vám líbil či nelíbil Sebevražedný oddíl, téměř každý se ale shodl na tom, že mezi nejlepší věci patřila především Harley Quinn v podání Margot Robbie. Joker Jareda Leta se tehdy v roce 2016 ukázal jako naprostý přešlap, jeho něžná polovička byla ale v podání Robbie naprosto boží a Robbie se zapsala do té kategorie komiksových postav u níž si nedovedeme představit, že by je ve filmové adaptaci hrál někdo jiný. A plány na její spin-off tak dávali smysl zvláště když se ukázalo, že by na to ta postava prostě mohla mít. A po 4 letech kdy se motala možnost hned kolem 3 projektů s Harley Quinn nakonec místo Gotham City Sirens a Jokera vs Harley Quinn padla volba na týmovku Birds of Prey. A hned na začátek se sluší poznamenat, že rozchod s Jokerem Harley Quinn jedině prospěl. Letovo podivná WTF verze Jokera je díky bohu pryč a díky bohu je Margot Robbie zase boží. I přes fakt, že by Birds of Prey měli být týmovka se sluší poznamenat, že většinu prostoru zde dostává především Harley Quinn a právě je ona jasná hvězda. Robbie opět zvládá tuhle živočišnou sílu uhrát a v roli Harley rozhodně neomrzela. Pořád je v téhle roli naprosto skvělá a i přes zlomené srdíčko je to pořád ta živelná šílenkyně, která se tu navíc dostává do polohy starší sestry a zjistí, že jí tahle poloha vlastně nevadí. Hned po Harley má nejvíce prostoru mladá Cass v podání mladé Elly Jay Basco, která tuhle šmátravou kapsářku ošlehanou ulicemi velkoměsta hraje opravdu slušně a především její interakce s Harley stojí za to. Opravdu mezi nimi funguje cosi jako vztah sourozenců a i když se zpočátku nemůžou tak úplně vystát, cestu si k sobě hledají hodně snadno, protože se od sebe vlastně zase tak moc neliší. O pětici (pokud počítáme i Cass) platí, že každá dostane momenty, které si krade pro sebe. Krom Harley a Cass tu ještě máme Huntress, Black Canary a Renee Montoyu. Huntress v podání Mary Elizabeth Winstead má ve finále prostoru nejméně, o to větší dojem ale dokáže na plátně zanechat. I Black Canary v podání Jurnee Smollett-Bell vůbec není špatná postava a krade si pro sebe minimálně dvě scény, nejzajímavější postavou ze zbylé trojice je ale nakonec Renee Montoya. Rosie Perez si tuhle lesbickou policistku se sklony k alkoholismu fakt chvílemi vyloženě užívá a i když má pro to nejmenší předpoklady, je ve finále dost možná ze všech (nových) ženských postav postavou nejzajímavější. Na Birds od Prey především cením fakt, že tohle je film co mi servíruje silné ženské hrdinky...... aniž by mi pořád cpal do ksichtu, že mi cpe silné ženské hrdinky! Nic co by smrdělo feminismem, nic co by chtělo brutálně bojovat proti sexismu a snažit se říct jaký jsou muži odporný prasata, vše je zde naprosto v pořádku. Je zde dostatečná girl power aniž by se tvůrci snažili mi cpát, že se tu vlastně servíruje Girl Power. Ty sami o sobě obstojný postavy holt někdy sami o sobě stačí. Je sice pravda, že tu parta 4-5 žen bojuje proti bohatému mafiánovi a jeho armádě poskoků, to ale vůbec nevadí a je to naprosto v pořádku pokud se proti padouchovi nebojuje jen proto, že to je úspěšný muž. A diky tomu to opravdu není. Roman Sionis v podání Ewana McGregora je totiž šílené hovado, které si užívá když je jeho nepřátelům seřezovaná kůže z obličeje, pokud se někdo začne smát v jeho blízkosti a on má pocit, že se směje jemu tak ho donutí tancovat ve spodním prádle a i kdyby se nad vámi přece jen smiloval, pokud vám poteče nudle na jeho rukavice, budete hned určitě o krk kratší. McGregor si tohohle záporáka vyloženě užívá a předvádí tu fenomenální výkon. Má své dětské trauma, má své důvody, je to ale pořád především mocichtivý psychopat, který má ale díky McGregorovi boží charizma. Jinak i zde platí, že Birds of Prey dokáží skvěle reprezentovat LGBTQ komunitu. Jak ? Záporák nám nemusí říkat, že je gay, ono nám to totiž dojde samo. Zároveň se ale na tom nestaví dialogy nebo vtipy a to je hrozně potěšující fakt. A to samé platí i o jeho zabijákovi a partnerovi Victorovi Zsaaszovi v podání Chrise Messina, který si tuhle úlohu sidekicka záporáka v rámci možností taky užívá. V Birds of Prey je postav méně než v Sebevražedném oddílu, díky tomu ale ten menší počet výraznějších postav dostává větší prostor zazářit a je to potěšující. Režisérka Cathy Yen díkybohu opravdu dodala film se silnými ženskými hrdinkami, který se sice v rámci scénáře nebo celkem výtvarném pojetí nezapíše do historie, rozhodně jde ale o fajn film. A díky ratingu R se díkybohu tvůrci mohli vyřadit ještě o trochu víc, protože úspěch Jokera Warnery přesvědčil aby byla sólová jízda Harley Quinn reálně drsná. Oproti Jokerovi jsou Birds of Prey otočením o 180% kdy se z temné sondy do nitra lidské psychiky dostává do barevné zábavné šílenosti, která snadno připomíná Deadpoola. Nápad, že bude Harley Quinn po vzoru žoldáka s prořízlou pusou mluvit k žoldákovi mluvit přímo k divákovi mě ze začátku děsil, toho pomyslného bourání čtvrté zdi ale ve finále není díkybohu ve filmu tolik a kdovíjak když na něj dojde z vyprávění nevyrušuje. Díky tomu jak Birds of Prey časově přeskakuje z místa na místo je to celé naopak hyperaktivní a vypravěčsky záživné. Především se ale mohlo jít do morku kosti u akčních scén. A ty si během dotáček vzal na starost Chad Stahelski, bývalý kaskadér a režisér trilogie John Wick. A Stahelski sólovému dobrodružství Harley Quinn dodal scény přesně jak z Johna Wicka kdyby tyhle akční scény z Johna Wicka byli obalené o nejšílenější barvy a vulgární hlášky. Akční scény z Birds of Prey jsou tak přehledné, poctivé, zábavné a v hlavě utkví ještě nějakou dobu. Birds of Prey je ale především zábavná švanda, která bilancuje na hranici parodie a odlehčené komiksovky, která pravděpodobně nesedne každému. Řadí se spíš k tomu slabšímu z DC Extended Universe, není kdovíjak revoluční nebo dokonalá, je ale prostě zábavná, barevná a v rámci reprezentace Girl Power celkem pokroková. Na kameru Matthewa Libatiquea se hezky dívá a Robbie a McGregor jsou prostě boží. A to občas je spokojenosti stačí. Neříkám, že je tohle směr, kterým se má DCEU úplně vydat. Nehlásím ani nadšenost. Jsem jenom spokojenej. Spokojenej, protože to neskončilo průserem, dost možná se tu objevila šikovná režisérka, určitě pamětihodný akční scény, ženy jsou tu vážně silné a Robbie a McGregor dostali příležitost se prostě vyřadit. To mi stačí k spokojenému palci nahoru, kterej sice neznamená, že se tu rodí nová komiksová klasika nebo revoluční produkt.... Rozhodně to ale šlo udělat hůř. A méně pamětihodněji!
Nevkusné, chaotické, hloupé...jednu hvězdu dávám za odvahu, za sexy Black Canary a za to, jak bylo vidět, že to R. Margot baví... bohužel to je málo...
Jedinou dobrou herečkou je tam Margot Robbie, mimicky to dává, ale hraje afektovanou píču, pro kterou nic není výzvou a tak si napochoduje do policejní stanice a vystřílí ji celou třpytkama, barvou a gumovými projektily. Vtipné to neni. Scénáricticky je to vyloženě otřesné. Emancipace vycucaná z prstu. Akce je průměrná a působí spíš jako atrakce a bojovej tanec. Ve skutečnosti žádný eRko. McGregor tam hrál nějakýho teplouše.
Snaživá hra s dávkováním příběhu, která bohužel potvrzuje, že jakmile vezmete výraznou vedlejší figurku a dáte ji do středu dění, přijde o velkou část kouzla, protože najednou nestačí jen energické vstupy, ale musí fungovat jako komplexní charakter. A právě ona konkretizace najednou vezme veškeré tajemství a tím i faktor zábavy. Margot Robbie do té role dává všechno, ale jakmile utváří situace a jen na ně vtipně nereaguje, nemá vlastně úplně jak zářit. A zbytek, tam se bohužel sešly jen průměrné prvky, ze kterých nedokázal se ctí vybruslit ani jindy jistý Ewan McGregor. Spálená šance.
Epileptická, rozháraná, barevná a zbytečná; taková je celovečerní jízda s Harley Quinn. Je šílené si myslet, že pouhé obsazení ženských postav dokáže zakrýt či rovnou vykompenzovat chabý příběh a nudnou akci – ještě šílenější pak bude, až se ukáže, že to za oceánem možná opravdu stačit může. Samotná Margot Robbie v titulní roli se sice snaží, ovšem její sociopaticky-infantilní póza se po deseti minutách okouká a následně nemá co nabídnout. Zbytek horkou jehlou poskládaného ženského týmu je nevýrazné a příběhy jednotlivých dam jsou až příliš zaměnitelné – především bije do očí, že jediná rovina, v níž se ženy dokážou za něco postavit, je jejich vymezení vůči mužům; víc toho tyto figury nabídnout nemohou. Bohužel ani Mary Elizabeth Winstead nemá dost prostoru, aby něco rozehrála, a tak nejlépe prokreslenou i nejprocítěněji zahranou figurou je paradoxně slizce homosexuální záporák Ewana McGregora. Dokonce ani akce není nijak úchvatná, přestože s choreografií a barevnými efekty zjevně muselo být dost práce. Jenže pod všemi barvami hrajícím pozlátkem je jen šeď a prázdnota, a to je velká škoda.