Recenze filmu Favoritka

73%

Komentáře a recenze 44

10 375 bodů
6
Hezky postupně odzadu jsem se vrhnul na filmografii Yorgose Lanthimose, a to především proto, že jeho kroky jsou od artovějšího režiséra k mainstreamovému. Ovšem vypadá to. že skutečně má a ještě bude mít, co nabídnout.. Od všelijakých artovějších pokusů se skoro až bizarní premisou k standardnímu historickému dramatu ze života královny Anny Stuartovny, jaký vypráví prostřednictvím tohoto příběhu. Lépe než-li favoritka by se měl nést s výstižnějším titulem oblíbenkyně, který ale asi distributorům neseděl, a tak dali přednost honosnějšímu oslovení.. Ústřední téma o získání přízně životem a nemocí zmáchané královny, které spustí rivalitu mezi dvěma dalšími ženami lady Sarah a novou služebnou Abigail.. Obě začali v podobné výchozí pozici, když pak Sarah se po několik let dostávala mezi britskou smetánku a budovala svoje postavení, zatímco o něco mladší Abigail si užívala rodinného krbu, až dokud celý neuhasl a nezbankrotoval. Teď jsou obě u královny Anny a žadoní o její náklonnost. Může mladá Abigail nějak ohrozit královninu favoritku? Dost komorní vyprávění, v němž se tvůrci neustále kontrolují, zda vše je i nadále na úrovni. Lanthimos upozadil sám sebe ve prospěch líbivosti Akademii a doručil poněkud sterilní historickou konverzačku. Intrikující dvůr, ženská žárlivost, lesbická náklonnost, jak by to možná znělo poutavě, tak není, a Favoritka diváka spíše neodmění a po celou dobu drží svůj chladný anglický nádech, který ani ve svém největším piklení nenabídne jakékoli vzrušení.. Oceňuji dobovou výpravu, nádherné interiéry a kostýmy a dost příjemné herecké výkony (v čele s roztomilou Emmou Stone), ale to je tak vše a Favoritka mi je pořád dosti vzdálená.. 60%
Wally007
Wally007
9 501 bodů
6
Historické filmy ze staré Anglie typu Pýcha a předsudek nebo Rozum a cit mne moc neberou... Tady to bylo podobné..plné ženských intrik a soupeření. Skvělé E. Stone perfektně asistovala R. Weisz... Zklamal mne nicneříkající konec...
8 955 bodů
6
Zábavný pohled na aristokracie utápějící se ve svém vlastním slabošství a zhýralosti.
Richard K
Richard K
8 438 bodů
10
Rivalky v boji o výsluní, které neváhají využít všech svých prostředků...na to se hodně dobře dívá a jak Emma,tak Rachel se svých rolí zhostily s přehledem (nominace na Oscara byly zasloužené). Sice kameraman na můj vkus nadužíval rybí oko a kakonické táhlé zvuky mi moc k historickému hávu neseděly,ale vše ostatní bylo lahůdkové. Ty přechody od komicky vyznívajících scén po dramatičtější,to naleštěné hulvátství a "parukářské" pletichy. Prostě taková malá velkolepost.
Tom Hardy
Tom Hardy
8 369 bodů
5
Druhou půli jsem téměř protrpěl, protože co šlo, to Yorgos Lanthimos řekl v úvodních šedesáti minutách. Pak už se jen protáčí ty samé situace do vyšších otáček, ale totálně rezignuje na moment překvapení. Teda, vyjma úplně posledního "nekonečného" záběru (minimálně pocitově) na Emmu Stone a králíčky. Na ten už jsem vážně připravený nebyl.
Jana Květoňová
Jana Květoňová
7 147 bodů
9
Je to nesmírně zajímavý historický film a Olivia Colman si Oscara plně zaslouží. Je to krásné i po výtvarné stránce (nádherné exteriéry, interiéry), kostýmy, ... Perfektní kamera Robbieho Ryana. Samozřejmě úchvatná hudba! Vynikající byly i obě herečky ve vedlejších rolích, jak Emma Stone, tak Rachel Weisz. Jen mě tak napadá, jestli by dneska "prošel" historický film bez homosexuální orientace! Přitom v té době, kdy neexistovala prakticky žádná hygiena - dobrou chuť! :-) A rovněž si všímám toho, že Angličani (a Američani jakbysmet) mají prakticky jen jedno sprosté slovo: FUCK! Ó, jak je čeština na výrazy bohatá řeč!!!
VládceVesmíru
VládceVesmíru
5 634 bodů
8
Nářez, inspirovaný skutečnou historickou událostí, v opulentním provedení. Byť to bylo poněkud předvídatelné, užíval jsem si ty drobné nuance postav, kterým sice musíte trochu fandit, ale zároveň víte, že byste neměli, protože jsou to z velké části hnusně manipulativní svině, se kterými ve skutečném životě byste asi nechtěli mít nic společného. Ale zároveň každá touží svým specifickým způsobem po lásce a respektu.
5 139 bodů
6
6/10. Tři bravurní herečky v poměrně kvalitně výpravném dramatu o hovně. Hrozná nuda.
HonzysKISS
HonzysKISS
4 041 bodů
6
Velmi zajímavý příběh mezi ženskými v 18 století, takový se moc nevidí. Ostatně, co taky čekat od pana Lanthimosa, jeho filmy miluji, ale jestli tahle doba byla dobrý nápad, to teda nevím. Napsaný je to excelentně, hudební stránka tomu dává šťávu a hrátky s kamerou jsou taky dost hustá podívaná, ale všechno ostatní je už slabší. Yorgos z toho až moc zbytečně udělal komedii. Sice jsem se občas zasmál dobře, ale k jeho stylu se mi spíš víc libí ty vážnější témata. Nejvíc mě zklamalo to, že to není tak bizární jak jsme zvyklí. Na celém snímku jde tak trochu vidět, že chtěl prostě natočit něco ohromně většího. Taky se mu to povedlo, jednou je fajn to zkouknout, ale víckrát už asi ne.
marie-kolarova
marie-kolarova
2 920 bodů
7.5
Na Lantimose umírněné, ale pořád ještě s bizarními prvky. Všechny tři dámy jsou výborné, pánové jen přihrávají. Královny mně bylo i malinko líto, je to sice panovačná nána, ale úplně hloupá není, a vlastně by chtěla někoho, kdo ji má doopravdy rád. Jenže to nejde, jelikož na to je příliš omezená a samolibá. Tož má osazenstvo, jaké je schopné zobchodovat podřízení se jejím vrtochům za cenu, že prosadí vlastní zájem. A vyhrává Abigail, která se musela propracovat z nižšího postavení a je důmyslnější oproti útočné manipulantce Sarah. Nejlépe se filmu rozumí jako nadčasové hračičce o dvou mrchách, které se intrikami snaží navzájem vyhodit ze sedla.