Recenze filmu Favoritka

73%

Komentáře a recenze 45

Dle počtu bodů
Brenan88
Brenan88
47 170 bodů
8.5
Jednu věc vím s naprostou jistotou. Takový historický film jsem stoprocentně ještě nikdy neviděl a už nejspíš ani neuvidím. Yorgos Lanthimos potvrdil svou pozici nejosobitějšího režiséra současnosti. Favoritka stejně jako jeho předchozí filmy nebude sedět každému,ale pokud přistoupíte na její pravidla,tak si jí zamilujete. Pokud s Yorgosem nemáte žádné zkušenosti,tak bych vám doporučil shlédnout nějaké jeho starší filmy. Jinak se budete celkem divit tomu co se to na plátně děje. Dialogy jsou strohé,ale přitom trefné a upřímné. Nechybí WTF momenty a perverze. Postavy jsou výborně napsané a vývoj jejich charakterů je skvěle vystupňovaný. Vůbec se nedivím nominaci na Oscara pro Colman v hlavní roli a hlavně pro duo Weisz - Stone v rolích vedlejších. Jejich vzájemné soupeření o přízeň královny graduje každou scénou. Pokud bych si měl tipnout vítězku tohoto klání,tak by to byla Stone. Její přerod z chudinky v naprostou potvoru je fantastický a bezchybný. Za zmínku však stojí i práce s kamerou,která je místy velmi zvláštní. Jde vidět,že se Yorgos nebojí experimentovat,protože použit kameru ve stylu rybího oka jako ve Skate videu,tak to chce opravdu odvahu. Celé to podtrhuje zajímavý hudební doprovod,který je místy až nepříjemný. Těžko říct jestli si Favoritka odnese Oscara v hlavní kategorii,ale pokud by se to stalo,tak bych se ani nezlobil.
Chrustyn
Chrustyn
44 025 bodů
6
Režisér podivností, jako Zabití posvátného jelena nebo Humr, natočil kostýmní drama po svém. K ruce má výborné herečky a zajímavý scénář. Tempo je pomalé a občas jakoby se film ani příběh nehnuli z místa, ale za podívání film rozhodně stojí a pokud vám sedí podobně laděné filmy, klidně si 1* přidejte.
martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
36 628 bodů
9
Boj o moc má různé podoby. Jeden takový příběh nás přivádí do Anglie na počátek 18 století, který se o něco více posouvá k hlavnímu proudu, jelikož vypráví něco, co by se klidně mohlo stát i v reálném životě. Recky režisér Yorgos Lanthimos je považován za mistra her s lidskými tajemstvími a propastmi za podpory psycho-kulminujici komorní hudby, ve které se příběhy a scény velmi dobře prolínají. Moc, bohatství a prestiž na pozadí anglických hradů a zahrad. Výprava a kostýmy jsou na nejvyšší úrovni, scenérie velkolepá a velice přesvědčivý scénář realizovaný úchvatnými hereckými výkony. Tzv. idiosynkratické pohledy kamery přispívají k tomu, že mnohé věci divákovi zůstávají poněkud cizí, a to i přes jejich charakter a ztvárněnou dokonalost. Aby snímek mnohé oslovil to sice ještě stále nestačí, ale byla by škoda něco takového vynechat. Je to jeden z nejzábavnějších a nejzávažnějších dramat z poslední filmové dekády, jaký lze v současné době vidět.
Pete69
Pete69
32 824 bodů
7.5
Pěkně natočený snímek o poslední Stuartovně na anglickém trůnu. Dvě šlechtičny, které se jí pokoušejí dostat do přízně všem prostředky. To vše doprovázeno skvělou hudbou, moc dobrou kamerou, kde jsem se nesetkal s oříznutými hlavami v žádném záběru, výprava a kostýmy také na vysoké úrovni. Lanthimos pojal příběh velmi svérázně, místy až vulgárně, ale to mi vůbec nevadilo. Pěkná podívaná.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 532 bodů
8
Jeden z těch filmů, kde jen zhruba sleduju příběh, protože energie každého záběru je tak velká, že soustředit se na víc není moc potřeba..
hanys_
hanys_
18 781 bodů
8
Trošku zklamání, že se nejedná až o tak velkou úchylárnu, jak by člověk od Lanthimose čekal. Ale jinak parádní historické drama, lekce dějepisu jako víno, herecky od všech tří dam velký koncert.
Sheldon
Sheldon
16 079 bodů
10
Film je vyprávěný po vzoru Tarantina a mnoha jiných v kapitolách, které příběh rámují do několika epizod, které gradují do finále, jež je na Lanthimose překvapivě docela slabé. Já ovšem na filmu oceňuji věrnost barokní době a práci, jakou si filmaři dali se zachycením ducha doby. Všechny ty bizarnosti tak mají v Lanthimosově podání konečně opodstatnění a nejsou jen formálními hříčkami. Není to film, u kterého byste si zřejmě řekli, že jste se báječně pobavili a určitě se na to chcete podívat znova. To ani náhodou. Za sebe musím říct, že jsem rád, že jsem ten film viděl a zkuste mu dát šanci i vy. Neříkám, že to bude vítaná změna, ale změna to bude.
lamps
lamps
15 325 bodů
8.5
Přistoupíte-li na Lanthimosovu svéráznou životní poetiku a stylistické choutky, bude pro vás Favoritka dost možná nejzábavnějším filmem roku. Přestože rozčlenění do kapitol a některé obrazové deformace vyvolávají dojem pofidérnosti, tak absurdní vygradování konfliktu, hra s prostředím a osvětlením, herecké výkony a hudba jsou natolik dobré, že film plyne skoro stejně suverénně, jako kdyby ho kormidloval sám Kubrick. Je moc fajn, že v éře hollywoodského feminismu se bude prát o tolik oscarů snímek, v němž jsou ženské postavy buď nevzdělané a nerozhodné nebo nesnesitelné manipulativní mrchy.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
8
S režisérem Yorgosem Lanthimosem mám podivný vztah- Vždy jsem sice oceňoval jeho řemeslné kvality, hned první film který jsem od něj viděl jménem Humr ale dodnes nemusím především kvůli jeho přehnané přechytralosti a snaze o to ukázat, že vzniká perfektní dílo o všem, které ve skutečnosti mělo až příliš děr a nefungovalo téměř vůbec jak mělo po všech stránkách. Trošku jiný šálek kávy poté byl další Lanthimosův film jménem Zabití posvátného jelena ,ten mi přijde mnohem lépe scénáristicky vykreslený, po stránce postav smysluplnější, s obstojným napětím a atmosférou, mrtvý posvátný jelen má ale zase problém v tom, že se začne po první půlce víceméně rozpadávat a působilo to na mně, že Lanthimos prostě nevěděl kudy kam. Na další Lanthimosův film jsem ale začal být zvědavější o trochu víc.... A vše to vyvrcholilo dnes: pátek 28. prosince, po náročným období trochu toho volna, jedinečná příležitost vidět nový Lanthimosův film Favoritka téměř měsíc dopředu v Lucerně. V 18:15 už sedím v sále v 11 řadě ve středu, pomalu čekám až se roztáhne plátno a Lucerna najednou film odpálí téměř bez reklam, takže nebyl čas si ani nějak srovnat myšlenky a šlo se rovnou na věc.... a ve výsledku dorazil film, který nejen strčí do kapsy Humra a Zabití posvátného jelena (a stane se tak Lanthimosovým nejlepším filmem, který jsem viděl!) ale, kterému budu přát na těch Oscarech co největší úspěch! Ani ve snu bych nečekal, že ve mně Lanthimosova novinka vzbudí takový pocit, mám ale pocit, že na vině je především ta věc, že na rozdíl od Humra a Mrtvého posvátného jelena scénář nepíše Lanthimos (ani jeho spoluscénárista u obou projektů Efthymis Filippou) ale scénáristická debutantka Deborah Davisová společně s Tony McNamarou. Ve většině je pak celý scénář prací právě Davisové a člověk by měl začít jí psané projekty vyhlížet, jelikož Davisová jako scénáristka dokáže to, že divák si zamiluje úplně každou postavu a dokonce i ty postavy, které by se měli divákovi z lidského pohledu jednoduše hnusit. A to není vůbec snadné! Budu se asi hodně opakovat, ale rozhodně se jedná o nejlepší, nejpromakanější a nejzajímavější Lanthimosův film od roku 2015. TA KAMERA! TEN STŘIH! TA VÝPRAVA! Nádherně se na to dívá, nádherně se to poslouchá a i když jsou Lanthimosovy trademarky hodně poznat, jedná se o hodně stravitelnější podívanou než v jeho předchozích kouscích. Hledáte ženskými hereckými výkony nejsilnější film roku 2018? Tak jste doma! Emma Stone je samozřejmě perfektní a Rachel Weitz na to dle očekávání pořád má, hvězdou filmu ale není ani Stone ani Weitz, nýbrž představitelka královny Anny Olivia Colman. Právě královna Anna je základním pilířem filmu a výkon Colman v této roli je zase srdíčkem celého filmu. V historii filmografie se jedná pravděpodobně o jeden z nejzajímavějších romantických trojúhelníků. Na rozdíl od postav z Humra nebo Zabití posvátného jelena mají postavy z Favoritky také perfektně vykreslený charakter, divák daleko více chápe jejich chování a cíle a především je miluje takové jaké jsou, i když jsou sebehorší. Vyhrožování, chrlení ohně nebo urážení jsou scénářem podány parádně a všechny tři herečky je dokáži správně odehrát. Problém je možná v tom, že stejně jako u Humra nebo Zabití posvátného jelena nedorazí to pravé ořechové uspokojivé finále po kterém by si divák řekl, že to jelo fakt do morku kosti a toto skutečně nečekal. Finální scéna má ale naproti tomu ve finále pořád své jedinečné kouzlo. A ne u humra nebo jelena, teprve u králíků dokázal Lanthimos natočit něco s opravdovým satyristickým přesahem. Zároveň se nestydím prohlásit, že se jedná o nejlépe zvládnutou lesbickou romanci co jsem měl možnost vidět. Čím víc nad tím přemýšlím, už teď za měsíc čichám alespoň 8 Oscarových nominací, konkrétně za scénář, herecké výkony Weisz, Stone a Coleman, výpravu, kostýmy, kameru a věřím i v procpání do kategorie nejlepší film. A nemám s tím vůbec problém! Právě naopak jsem ve finále z filmu příjemně překvapen a přeji mu v rámci možností ten největší možný úspěch. Úplného vrcholu u mně Lanthimos ještě pořád nedosáhl, má k němu ale rozhodně blíž než u jeho dvou předchozích projektů. Takže Yorgosi, Yorgosi co s tebou ty chlape? Jednou jsem ti dal za 1 z 5, podruhé za 3 z 5 a nyní si to dokázal uhrát na 4 z 5.... no nevím co s tebou chlapče. A už to mám, teď budu přát tvojí novince úspěch na cenách, ty si zatím po zásluze odpočiň a čekám, že do dvou let uvidím v kinech tvojí novinku, která snad bude mít blízko k Favoritce a možná jí i překoná. A vůbec by mi ty chlapče jedná řecká nevadilo, kdyby se ti zase trochu povedlo změnit žánr a natočit zase něco trochu jiného avšak s tvými trademarky. Ale ať se trademarky drží na uzdě jako u Favoritky! Tak do dvou let Yorgosi, zatím zdar!
avenis
avenis
11 392 bodů
8
Obvykle nedávám moc vysoké hodnocení filmům, u kterých mi není dobře. Toto je výjimka. Tak dekadentní a odpudivě obhroublý způsob, s jakým jsou postavy prezentovány v přenádherném prostředí dřevěných skvostů, krajek, variací na modrobílé róby a zavšivených paruk je podivným způsobem přitažlivý. Rozhodně má na tom lví podíl herecké umění všech tří hlavních postav. Královna se svým nezměrným smutkem mě dokázala rozbrečet u scény s dítětem na chodbě, což se mi už stává málokdy. Souboj starší a mladší důvěrnice je tak tvrdý, že těžko hledám důvod, pro který bych jedné či druhé stranila... Muži jedou vedlejší kolej a spíš jen vyplňují prostor. Úžasné filmové dílo.