Recenze filmu Joker

86%

Komentáře a recenze 156

Dle počtu bodů
Brenan88
Brenan88
47 170 bodů
9.5
Oscara za hlavní roli získává Joaquin Phoenix za dechberoucí výkon ve snímku Joker! Přesně takto bude vypadat Oscarový večer. Viděl jsem letos spoustu filmů, tudíž i spousty zajímavých hereckých výkonu, ale žádný ani zdaleka nedosahoval takových kvalit, aby mohl Phoenixe překonat. Joker je jeho film! Bez něj by byl celý zážitek poloviční. Po skončení jsem film nazval ódou na šílenství a za tím si stojím. Po celé dvě hodiny jsem snad ani nemrknul. Nechtěl jsem přijít ani o vteřinu. No a kdyby se mi přece jen podařilo na chvíli zavřít oči, tak by se o mne okamžitě postaral úžasný hudební doprovod, který jsem si zamiloval (připomínal mi Revenant). Todda Phililipse mám rád už od Road Tripu, ale Mládím v trapu si získal místo v mém žebříčku nejlepších režisérů. No a teď jen potvrdil, že tam patří právem. Za ty léta nasbíral dostatek zkušenosti, aby se mu je teď podařilo všechny zužitkovat. Hluboká poklona však patří za samotný scénář a vlastně i odvahu jít proti proudu. Joker totiž není filmem, který by se chtěl lacině vnucovat a zavděčit všem. Je to příběh o chlápkovi, kterýmu život sere na hlavu a on si řekne dost. Pokud by se film jmenoval jakkoliv jinak,tak by nikdo nemohl říct ani popel. Spojení s ikonou DC je spíš jen takovou třešničkou na dortu. Není zde žádná akce, žádní načančaní herci a vlastně ani nic příjemného na pohled. Tohle je tvrdá realita, která se nesnaží nic schovat. Tohle je svět kde je i Thomas Wayne svině! Myšlenka filmu? Když ti svět sere, tak se mu postav! Věřím, že spousta lidi se v Jokerovi zhlédne a najde si k němu sympatie. V podstatě je to chudák, který byl zatlačen do kouta. Jenže tímto se zase vracím na začátek a to Phoenixovi, který to zahrál jako pan herec. Poslední 20timinutovka je jeho hereckým koncertem. Jakkoliv je závěr očekávaný, tak stejně dokázal potěšit a to i fandy Batmana, kteří zde určitě pocítili spojitost jejich miláčka s ikonickým padouchem. Ještě si to nechám uležet, ale začínám se přiklánět k názoru, že máme co dočinění s nejlepším představitelem Jokera.
Chrustyn
Chrustyn
44 025 bodů
8
Ne, opravdu to není komiksový film v pravém slova smyslu. Joker je nepříjemný a depresivní film, který ukazuje New York (pardon Gotham City) jako nejhorší místo na zemi, plné zlých a ošklivých lidí. Joaquin Phoenix exceluje jako nikdy předtím a myslím, že Oskar je jistý. Bohužel je Joker trochu jednotvárným filmem, který spěje k něčemu velkému, ale jen výjimečně překvapuje nebo snad dokonce strhne. Je to film Joaquina Phoenixe, který ho naštěstí s přehledem táhne v podkresu poutavé hudební složky a snesitelné ale nijak strhující režie, která překvapuje pouze tím, že jí má na starosti výhradně komediální režisér.
Pete69
Pete69
32 824 bodů
8.5
Skvělý film, skvělá hudba i atmosféra, skvělý Joaquin Phoenix a zasloužená soška. Kdo nezná Batman, tak asi kouká, co je to za psychopatického klauna, ale kdo zná, dostane pro něho Batman ještě další nový rozměr. Nevím, jak by snímek dopadl bez geniálního výkonu J. Pheonixe ale já si jen těžko umím představit dokonalejšího Jokera.. Trumfnout Jacka Nicholsona, to už chce "fištróna" :)
xxmartinxx
xxmartinxx
22 532 bodů
4
Kdyby mi bylo 15, byl jsem uprostřed nějaké edge fáze a neviděl jediný film Scorseseho nebo Lumeta z 70s a 80s, tak by mi tahle polopatická a doslovná imitace dobrého filmu přišla jako něco hrozně cool. Ale bohužel. Kdybych si vzal jednotlivé segmenty, řeknu, že jsou ok - ale to, jak nezaslouženě se tu exponuje to největší lidské zlo na tak zhuštěném prostoru, mi začalo připadat podobně vyprázdněné a upachtěné jak v Nabarveném ptáčeti. Vzhledem k nulové kontinuitě, gradaci a tematické domyšlenosti (jednotlivé motivy jsou náhodně naházeny vedle sebe, nekomunikují spolu a nic z nich nevyplývá než implicitně vyblitý narativ o ublíženém muži, který chce uznání, i když si ho nemá na základě čeho nárokovat) to pro mě nemělo větší hodnotu než hodně dlouhé dobře odvedené kamerové cvičení na téma "12 Rules for Life by Jordan Peterson v kontextu komiksu". Považuju za naprosto absurdní si ten film jakkoliv idealizovat a zase nechápu, co tady blbneme, když všude jinde je to přijímáno především jako "slušný film", zatímco v Česku se orgasmicky řve něco o nějaké revolučnosti - u filmu, který dokonale jede na vlně trendů a nedělá to ani moc dobře. Jasně, mohl bych povinně pochválit Phoenixe, ale mě dobrý herecký výkon v mizerném filmu fakt nezajímá. PS: Tak se zdá, že Todd Phillips se rozhodl jít v demonstraci spasitelského komplexu "full Marhoul" a dává rozhovory o tom, jak přináší pravdu do nepřátelského prostředí a odváží se na rozdíl od ostatních točit "pravé filmy". Není divu, že jsem měl během celého Jokera nabarvené flashbacky. Jen teda Marhoul má pro svoje grandiózní bludy větší opodstatnění, protože opravdu musel překonat nějaké překážky a nešel v cestě vyšlapané předchozími hity. Joker je jen hloupoučký film člověka, který je zhrzený z toho, že mu producenti přestali chtít dávat peníze na všechno, na co je chtěl (protože svět prostě nepotřeboval čtvrtou Pařbu ve Vegas, ač si to pan režisér nechce přiznat), tak z jedné módní vlny přesedlal na druhou a dojí jinou masu.
kunafix
kunafix
20 062 bodů
10
Obsahuje spoilerové hlášky... Konečně správnej a dospělej komiksovej film, po dlouhé době mě zas něco potěšilo. Samozřejmě ten vývoj postavy, to je to největší dobro ve všem tom Džoukerově zle. Nejdřív jsem si myslel, že budu zklamaný z toho, jak moc bude pomalovanej a zároveň civilní, ale všechno je tam po právu. Ten jeho smích, to se ani nemusí uležet, aby bylo jasné, že již teď je legendární. Mít tak kostnatou postavu, smát se a vypadat, že brečet, to nezahraješ. Joaquin Phoenix jo a všechna ocenění si zaslouží na sto procent. A finální vystoupení ve studiu, kdy se nechá představit jako Joker a když se chystá za oponou a pak to jeho entrée... a co následuje pak... úžas. K té psychologii postavy mi nesmírně seděly i ty hluboké myšlenky, které se nenápadně promítaly do děje. Jako třeba, že komedie je tak subjektivní, že nikdo nemá právo říkat mi, čemu se smát a čemu ne (a zde apeluji na všechny ty hňupofily, kteří vás pak mají za homofoby a idioty bez vkusu). "Je to zvláštní. Když jsem byl kluk a říkal jsem lidem, že budu komik, všichni se mi smáli. Teďse nesměje nikdo." Nesmím zapomenout na hudbu od Hildur Guðnadóttir, která je tak správně temná a ponurá jak ponrava. Ještě více to podtrhuje všechny ty deprese Arthura Flecka a nepokojnou atmosféru města. "Říkal jsem si, že můj život je tragédie. Teď mi ale dochází, že je to posraná komedie." Trochu se bojím, co chtějí vymyslet do dvojky... Chtěl jsem dát jen 4, ale ne, tentokrát se odvážu. "You get what you fuckin' deserve!"
hanys_
hanys_
18 781 bodů
10
Taxi Driver pro 21. století. Todd Phillips je fakt frajer. Ne že bych to po skvělých War Dogs nečekal, ale s Jokerem mi i tak vyrazil dech. Strašlivě vyspělé, ty 70ky jsou tady jak vyšité, Phoenix fantastický, hudba taky oscarová. Masterpiece.
Sheldon
Sheldon
16 079 bodů
10
Joker je v mých očích vynikající film. Není to až na poslední rozmáchlou půlhodinku komiksový film, ale poctivé psychologické drama s perfektně napsanými postavami. Je to velmi psychologicky hutný předfilm rozmáchlého Temného rytíře, který je nepřekonaným komiksovým velkofilmem a majstrštykem. Je jasné, že Joker 2 nikdy nebude, stejně jako, že Phoenix se už v roli Jokera nikdy neobjeví. Jednou stačilo. Palec nahoru.
lamps
lamps
15 325 bodů
5
Slabota. Povrchní honba za stylovostí a hlubokomyslnou sociální kritikou, která si přitom jen půjčuje z jiných filmů a nezadře se pod kůži ani zdaleka tak, jak si režisér myslí. Vliv okolní společnosti na 'vývoj' psychicky labilního jedince je okleštěn na minimum, reprezentované mediální satirickou manipulací, a scénář na diváka ledabyle hází motivy kolem chudinské revolty, oidipovského komplexu a batmanovského univerza, což jde dohromady jen těžko (obzvlášť, když neúměrně dlouhou část stopáže stejně zaberou atmosféru navazující scény o ničem). Klíčový přerod jedince pod tíhou depresivního a zákeřného okolí je tak v podstatě neviditelný a tolik chválený výkon Joaquina Phoenixe nakonec spočívá jenom v ponoření se do těla magora, jenž je hubený a směje se jako blázen, když nemá. Pár momentů obsahuje brilantní černohumorné zvraty a oceňuji rovněž skvělou hudbu a jistou snahu o osobitost - bohužel ale zůstává jen u té kostrbaté snahy. Phillips by se měl vrátit ke svým Pařbám, kam patří.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
10
Komiksových adaptací za poslední dekádu vzniklo fakt spoustu. Diskuze o tom jestli je komiksový žánr bohatý nebo je to vše na jedno brďo je diskuze, která se vede už hodně dlouho a pravda se asi jen tak nerozlouskne. Žánr komiksových adaptací se každopádně rozrůstá a vzhledem k úspěchu asi tvorba komiksových adaptací jen tak neskončí. I když Steven Spielberg prorokuje, že komiksové filmy skončí jako Westerny a stanou se tudíž žánrem minulosti, nic tomu aktuálně prostě nenasvědčuje. S komiksovými adaptacemi ale jde pracovat různě a záleží jen na skvělé vizi, která komiksový žánr pojme tak výrazně jinak, že se ve finále bude vlastně spekulovat jestli se ony filmy dají brát jako komiksové filmy. Měli jsme tu Trilogii o Temném rytíři od Christophera Nolana, dva roky nazpátek tu byl Logan v režii Jamese Mangolda.... a k těmhle ,, jiným komiksovým filmům" se aktuálně může přidat Joker Todda Phillipse. Tvůrce Trilogie Pařba opustil žánr komedie, protože je prý podle něj víceméně mrtvý a odstartoval nový začátek svojí kariéry. Byl to právě Phillips, který přišel s námětem k Jokerovi, byl to on kdo ho na pitchingu odprezentoval studiu Warner Bros. a byl to on kdo dotáhl Jokera až k finále. Do hlavní role si potom Phillips sehnal Joaquine Phoenixe, který třeba odmítl role Hulka nebo Doctora Strange jednoduše proto, že se nechtěl upisovat na x filmů dopředu a především se mu komiksové filmy nezdají a bere je jenom jako zábavu pro chlapce a nevyspělé lidi (nebudu si to brát osobně Joaquine, protože odsuzovat tě po tom co jsi v Jokerovi předvedl by byla chyba!). Bylo tak hned jasné, že film opravdu nebude sázet na žádná pokračování a především, že půjde o jiný komiksový film. A jestli se u Trilogie o Temném rytíři nebo Logana dalo řešit jestli jde o komiksové filmy, tady je to možná ještě komplikovanější. Máme tu sice Jokera, Gotham City, Wayneovi, Alfreda a Arkham, zároveň by ale onen film mohl fungovat bez jediné ze zmíněných osob nebo míst. Gotham vyměňte za New York a Arkham za anonymní psychologickou léčebnu, Arthurovi Fleckovi nepřezdívejte Joker, vyhoďte Wayneovi a Alfreda a máme tu film, který předlohu v Batmanovských komiksech nepotřebuje. Spíše se tu bere inspirace z klasik Martina Scorseseho. Inspirace Taxikářem nebo Krále komedie je výrazná a dalo by se ve finále i snadno věřit, že režíruje Martin Scorsese. Scorsese akorát vždy i do temnějších filmů dával nadhled a černý humor, který v Jokerovi sice nechybí, rozhodně ho ale není zas tak tolik. Joker je spíše místo toho 2 hodiny dlouhá temná, špinavá a depresivní podívaná. Reálně se ve filmu nenachází jediná scéna, která by byla schopna vyvolat pozitivní pocit. A i těm pár co se to povede se nakonec rozplyne v dodatečném dosvětlení nebo v tom, že i scény u kterých se zdá, že vyvolají optimistický dojem se zvrhnou v přesný opak. A fakt to ve finále nebude film pro každého. Jedná se o 2 hodiny do nakoukávání duše mentálně nemocného člověka, kterému se vše celý život boří pod rukami a on toho má ve finále akorát dost. Arthurovi se nedaří, skoro každý mu svým způsobem hází klacky pod nohy a on sám se sebou není spokojený. Nebál bych se Jokera žánrově označit jako psychologický film a v takovémhle případě jde rozhodně o jeden z nejlepších psychologických filmů co jsem kdy viděl! Svou roli v tom hraje především Joaquin Phoenix. On je prostě tak geniální a boží Joker, že to není možný. A odmítám ho srovnávat s Romerem, Nicholsonem nebo Ledgerem (O Letově Jokerovi se radši vyjadřovat nebudu), jednoduše proto, že každý si Jokera pojal jinak, zahrál jinak a ve finále si zahrál úplně jiné postavy. Romero byl především ten vtipný Joker, Nicholson byl gangster Joker a Ledger anarchista Joker (Letův Joker parodie pro pobavení fanoušků Lil Peepa). Phoenixův Joker není ani jedno z toho. Během filmu se vlastně z Arthura Flecka teprve postupně stává Joker a i když je zároveň hrozně psychicky nepříjemné s takovým protagonistou trávit čas (podobně jako třeba v Taxikářovi), s Phoenixem se prostě ten čas tráví skvěle. Phillips trefil castingovou trefu, která se skvěle divně hýbe, skvěle děsivě kouká a především si Phoenix neskutečně dává Arthurův duševní stav. Arthur totiž trpí tím, že se během nervozity nebo úzkosti začne hlasitě smát i když je mu zrovna zároveň k pláči. Phoenix sám řekl, že inspiraci nikde nečerpal a zahrál si Jokera po svém. A to se mu povedlo. Nedá se říct, že jde o Ledger Jokera 2.0 nebo Nicholson Jokera 2.0, protože je to prostě Phoenix Joker. Kdybych ale měl srovnávat tak si pořád myslím, že byl Ledger jako Joker lepší, pořád je ale aktuálně Phoenix 2. nejlepší inkarnace. A to je při tý konkurenci taky dost parádní pozice. Hlavním hrdinou je Joker a dalo by se tak bát o to jestli se dokáže Phillips postarat i o vedlejší postavy. Ale zvládl to! Robert De Niro je ve svém štěku skvělý a bylo fajn ho po delší době vidět v opravdové pecce. Frances Conroy je jako Arthurova matka velmi fajn, Zazie Beetz funguje jako Arthurův crush, Bryan Callen je ve finále fajn Thomas Wayne... Phillips si casting skutečně pohlídal a postaral se o to abychom se v tý řadě lidí co hází Arthurovi klacky pod nohy vyznali. A ve finále si člověk těch postav pamatuje dost i když to samosebou stojí především na hlavním protagonistovi. Vzhledem k mládeži nepřístupnému ratingu je film i brutální a opět se v něm dějí věci, které ne každý překousne. Zároveň je to ale pořád především psychologický film o mentální nemoci. Téměř bez akce, sázící především na dialogy a sem tam lehký černý humor. Pořád je to ale především pořádná deprese, která je hezká alespoň audiovizuálně. Joker stál něco kolem 55-64 milionů dolarů, což je zhruba 1,5/4 toho kolik stojí normální komiksovka. Většina peněz (krom doufám vysokého honoráře pro Joaquina Phoenixe) pravděpodobně tak šla především na kulisy 80.let a technické profese. Lawrence Sher, který už s Phillipsem točil Trilogii Pařba právě zde ukázal, že s kamerou pracuje hodně hezký. A ten rukopis je vidět i tady. Sher si opět hraje s velkými celky nebo záběry z výšky. Po tom co letos od něj vypadala luxusně Godzilla II, stejná věc platí i tady a doufám, že Sher bude mít plodnou zásobu nabídek a pracovních příležitostí. Jeho kamera je boží! A pochválit se musí i autorka soundtracku Hildur Guðnadóttir. Ta stojí už za soundtrackem k seriálu Černobyl a soundtrack téhle slečny z Islandu je prostě boží. A opět jde o hudbu, která je schopna diváka naplnit negativními pocity, i přesto jí člověk rád poslouchá. I tady prostě paráda. Některé možná naštve, že je ve filmu hodně Arthura Flecka a ,,málo Jokera". Vše je to ale o tom pochopit, že ten film to prostě zkusil jinak a to pomalu budovat děj s postavou u které divák chápe jak to s ní dopadne. Gotham City je prohnilé místo, to ostatně dává najevo každá adaptace Batmana a jen někteří se s tím dokážou smířit. A na tom ten film staví a není se ve finále čemu divit kolik zla v Gothamu je. Je mi ve finále jen líto, že se řeší jestli ten film nepodporuje násilí a terorizmus a jestli náhodou nebude moct za to, že se bude opakovat událost když se před 7 lety při premiéře Temného rytíře povstal vystříleno jedno kino. Příjde mi to jako holý nesmysl. Ten film se jen dotýká vrstev vzájemné nenávisti mezi chudými a bohatými Gothamu a faktu, že toho mají všichni ve městě plné zuby. Řeči typu, že pokud uvidíte film tak si uvědomíte jak vlastně nenávidíte svět ve kterém žijete a půjdete hned vystřílet místní školu jsou totálně mimo a mrzí mě, že film, který se dnes jen zhruba dotkne vážného tématu okamžitě podporuje anarchii a terorizmus. To už je ale diskuze pro jiný čas. Prostě jen fakt neviňte filmy z činů mentálně nemocných lidí! Je mi jedno jestli Joker podporuje anarchismus, neřeším jestli Joaquin Phoenix opravdu seřval kameramana Shera nebo jestli jsou Phillipsovi řeči o konci žánru komedie mimo. Ve finále jsem totiž opravdu rád, že Joker vzniknul a přeju mu každý dolar už jen proto, že by podobných ,, jiných komiksových filmů" mohlo vzniknout více a bylo by to dobře. Po Temném rytíři povstal a Temném rytíři za mně nejlepší DC Comics film, 2. nejlepší ,, komiksový film" roku a jeden z nejlepších filmů tohoto roku. Zlatý lev rozhodně zasloužený a doufám, že se Jokerovi povede i na Oscarech. Minimálně Phoenix by měl nominaci dostat určitě! Viděno v kině: 4x
hrumsrt
hrumsrt
10 741 bodů
9
Najdeme několik konkrétních ročníků, které znamenají pro komiksové filmy. Zcela určitě historický milník snímek Adventures of Captain Marvel z roku 1941, když poprvé se vůbec nějaký komiksový sešit dočkal filmové adaptace. V následujících datech už se neshodnete s ostatními a jejich přelomovost je nejen diskutabilní, ale především individuální a já osobně řeknu Temného rytíře a Joker, oba více volněji adaptující svoje původní komiksové sešity, až dokonce jde o úplně vlastní adaptaci stojící jen a pouze na základní mytologii svých ústředních postav a navíc oba spojuje právě postava Jokera.. Ikonický batmanův záporák, který nedominuje silou nýbrž lstí, se dočkal mnoha uvedení na filmová plátna, ale nikdy v takové péči a podobě, jakou nabyl se jmenovkou Arthura Flecka.. Z pera Todda Phillipse se tvůrci rozhodli vyjmout charakter Jokera z batmanovského univerza a zasadit jej do zcela syrovějšího a reálnějšího světa. I proto není úplně fér porovnávat tenhle film s ostatními DC filmy, a osobně by mu mnohem víc i seděl český distribuční překlad šašek/vtipálek, který by třeba více odklonil postavu od světa, ke kterému kromě hrstky motivů nemá vztah.. Joker s tváří Arthura Flecka je příběhem o vzpouře, o tom že teprve na dně se rodí síla. Když se zlomený socialitou vyvržený podivín rozhodne vzít otěže do vlastních rukou a jít zmařené slávě naproti zcela jiným směrem. Joaquin Phoenix po pauze zase dokazuje, že on sám hraje úplně jinou soutěž a nepřeberným charizmatem absolutně bez zaváhání táhne i takhle roztříštěnou postavu.. Joker je nemocný film, kde psychicky postižený člověk nadobro odmítne přijímat rány života a rozhodne se mu je vracet. A i když se to zdá banální, takový čin je naprosto raritní, a tak není divu, že kdo má odhodlání vzdorovat a měnit chod, je pro ostatní symbol bez ohledu na to, jak legálně ošemetné jeho skutky jsou.. Todd Phillips si umí hrát s divákem, umí zatřást Scorseseho filmografii a prodat ji v novém hávu a přitom si málokdo všimne, že vidí, co už viděl. A kromě toho dokáže dvě hodiny vyprávět o postavách, které možná ani neexistují.. Zlá podívaná, ve které je smích nejdepresivnějším pocitem. A i když uznávám, že mě po letech lehce ztrácí a samotná eskalace šílenství je lehce uspěchaná, stejně vůbec nemám problém si tuhle Phoenixovu one-man show užít a vstřebat.. That's life! /viděno v kině/ 90%