Recenze filmu Skleněný pokoj

47%

Komentáře a recenze 23

Dle počtu bodů
martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
36 593 bodů
7
Snímek režiséra Juliuse Ševčíka je svým námětem a hlavně zpracováním v české filmu doslova jako zjevení. Je vidět, že pokud je k dispozici patřičný rozpočet, je šance vzniku skutečně honosného filmového díla. To se bohužel neobejde bez koprodukce, ale má to i jiné pozitivum. Alespoň někde se v herecké profesi neobjevují stále stejné tváře, což film, který byl navíc natočen v angličtině, posiluje ještě více. Snímek je natočen na základě stejnojmenného románu britského autora Simona Mawera inspirovaného skutečným osudem Vily Tugendhat stojící v Brně, který na pozadí příběhu majitelů vily zrcadlí tragédii celého českého národa. Dějově se sice jedná o čistou fabulaci, neboť je v něm vila přejmenována na Vilu Landauer, a to se také týká i samotného příběhu, avšak svým melodramatickým kouzlem a touhou o ctižádost přesto umí okouzlit. Román je dějově a osudy postav skutečně skvostný a tak do přenesení do filmového scénáře ne zrovna jednoduchý. Avšak stalo se a tak těžko říct, jestli něco bylo vynecháno už scénáristou, či zapracovali střihačské nůžky. Některá dějová odvětví totiž vyznívají dosti zkratkovitě a ve svém vývoji ne zrovna logicky. Vytváří to pocit, že v nich ještě něco chybí. Zkrátka a dobře, jakoby se jednalo o sestřih televizního seriálu. Snaha o jedinečné dílo je však znatelná, což se zase musí nechat. Atmosféra je taková, jaká má být, jen určitý emoční druh přicházejícího nebezpečí poněkud vázne. V těchto scénách je té romantizující atmosféry spíše na škodu. Každopádně se Julius Ševčík pokusil o něco, na co si nikdo jiný doposud netroufnul a tak si alespoň v tomto zaslouží úctu. Jak se říká, chybami se člověk učí, tak příště to snad bude zase o něco lepší.
Pete69
Pete69
32 609 bodů
7.5
Tento snímek zde má průměrné hodnocení 58% a to mě velmi překvapilo. Příběh vily Tugendhat a jejich původních majitelů je velmi kvalitně zpracován, samozřejmě zahraniční koprodukce a mix českých a zahraničních herců mi není uplně příjemná , ale asi lepší, než kdyby hrál hlavní roli třeba Jirka Langmajer :-) Snímek působí až příliš melodramaticky, přesto mi je toto pojeti celkem sympatické a film se mi moc líbil.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 532 bodů
2
Film, který kouzelným způsobem kloubí snobství s oplzlostí, v důsledku čehož jsou majetek a sex jediné věci, které tu mají nějaký tvar. Když se podíváme na jiná dvě díla motivovaná primárně prostorem, v němž se odehrávají, vidíme hned ten rozdíl. Hugův román Chrám matky boží v Paříži a Cameronův Titanic (což jsou dva blockbustery pro masy, co taky dost pracují s majetkem a sexem jako motivy, takže jde o celkem trefné srovnání) především fetišisticky propadají svým prostorám a příběh rozehrávají jen proto, aby mohly milované objekty skrz něj ožít. Okouzlení a zájem jsou patrné a z nich pramení zážitek. Ševčík naprosto nezvládá (a vlastně se nezdá, že by se o to zvlášť pokoušel) představit prostor Tugendhatu jako jedinečný pomocí audiovizuální komunikace, pouze neustále někdo opakuje, o jak DRAHÝ a EXKLUZIVNÍ produkt se jedná, i když si o něm divák (s výjimkou jedné extra drahé stěny a jednoho extra exkluzivního okna) nemůže udělat vůbec představu - v prostoru se nemáme jak zorientovat a většinou nevybočuje z anonymity jakékoliv jiné kulisy. Protože pro Ševčíka je Tugendhat pouze symbolem statusu, je majetkem a objektem, který jde vlastnit (a mít v něm sex), i když žádná z postav není dost hluboká nebo alespoň všímavá, aby čemukoliv okolo sebe vůbec věnovala pozornost. Když postava popisuje, co se jí na Tugendhatu líbí, sama zdůrazňuje, že jen opakuje, co jí řekl architekt (během sexu). Což by nemuselo být špatně, kdyby si to film na nějaké rovině uvědomoval a stavěl na tom, namísto křečovité snahy o poetiku každé vteřiny jak z reklamy na Mattoni směřující do prázdna. Nakonec není jasné, o čem se ten film snaží být... Kdo nechápe význam Tugendhatu, nebude tušit, proč se film tak soustředí na dům, který se pomalu ani neukáže v celku, a že by se vybudovalo pořádné lidské melodrama, tak o tom nemůže být ani řeč, na to jsou vágnost a prázdnota moc všudypřítomné. Vždyť není ani jasné, kdo je kdo a jaké jsou vztahy postav mezi sebou. Když tak moc zmiňuju jiná díla, co se věnují svým prostorám lépe, tak to nedělám proto, že bych to automaticky vyžadoval - ale protože podobný cíl si ten film očividně stanovil, i když v něm totálně selhal. Skleněný pokoj nemiluje architekturu, ale představu architektury jako komodity (nedaří se ani vyvolat dojem, že je Tugendhat symbolem něčeho, že má nějakou opravdovou návaznost na lásku hrdinek). A zároveň si to vše odmítá připustit.
hanys_
hanys_
18 781 bodů
4
Ševčík tímhle Hollywoodské dveře rozhodně nerozrazí. Unylé, v čase zmateně (hlavně pro cizince) skákající a jediná věc, která to mohla vytáhnout (herecké výkony), je doprtkaná dabingem.
avenis
avenis
11 227 bodů
7
Ač původem z Brna, strohá vila Tugendhat mi k srdci nikdy nepřirostla. Zažila jsem ji už jako OUNZ, kam jsem vodila sestru na rehabilitaci. Maminka vzpomíná na školu rytmiky paní Hladké... Příběh filmový je sice vymyšlený, ale v podstatě se drží reality. Hezky zpracováno, zajímavé lesbické téma. Možná trochu zaráží slabá akce, žádné násilí, v podstatě se všichni chovají slušně. A to moc věrohodně nevyznívá, na tu dobu... (19.2.2021)
hrumsrt
hrumsrt
10 651 bodů
4
Příběh nejznámějšího nejfantastičtějšího domu v Brně a dost možná i v celé České republice. To místo je magické, byť prázdné mluví z něj historie a nádherný příběh. A přesně tohle nám tento snímek absolutně nenabízí! Několik lepších zahraničních herců jež doplní příšerný simultánní dabing. Film ze začátku děsně spěchá než aby divák nasál tu monumentálnost celé budovy, tak už se řeší strasti války. Ale nebojte nakonec je to srdceryvný příběh o lásce dvou lesbiček! Pro mě snad až strojový film, který se snaží působit dojemně ale akorát to tím celé kazí. Nic nebrání v cestě nudnému filmu... Snad se jednoho dne tenhle architektonický poklad dočká daleko lepší pocty. 30%
Wally007
Wally007
9 625 bodů
2
Vyloženě nudný film bez pořádného příběhu, zápletky, hereckých výkonů a časového určení, kdy nepoznáte jestli mezi za sebou vloženými scénami uplynul týden, rok nebo 10 let... Další voda na mlýn lidem brojícím proti koncesionářským poplatkům ČT, protože tohle jsou vyloženě vyhozené peníze...
liborek_
liborek_
7 283 bodů
4
Marně teď vzpomínám, kdy naposledy jsem byl takto zklamaný výsledkem, který čerpal z tak silného námětu (i když to možná bylo částečně i mou neznalostí Mawerovy předlohy, o které jsem věděl pouze to, že byla inspirována příběhem vily Tugendhat; ovšem tuším, že adaptace je stejně jen vykostěným torzem předlohy...). Nehledě však na Mawerovu předlohu, film samotný u mě selhal takřka ve všem: Avizovaný "příběh vily" (zde vily "Landauer", jelikož jde o zhola fiktivní příběh), je zcela zastíněn naprosto tuctovým a poměrně prázdným milostným příběhem dvou žen z vyšší společnosti, kterým nepřeje osud (a o nichž nevíme prakticky nic, než že jejich manželé jsou z nějakého důvodu velmi bohatí); příběhem, který tak úspěšně zamlčuje jakýkoli vztahový kontext, že není moc jasné, o co mezi těmi postavami vlastně jde. Např. role obou manželů zmíněných dam je upozaděná do té míry, že si u jednoho zpětně vybavuju pouze jednu emoční chvilku na letišti při odletu do Švýcar a u druhého pouze jednu emoční chvliku se špagátem. (Á propos české hvězdy Roden a Hofmann hrají ve filmu každý tak 20 minut, přičemž druhý jmenovaný řekne míň vět, než kolik si napočítáte prstů... ) Celý film je doslova naňahňaný na klasické schéma "první republika - protektorát - komunistická diktatura - Pražské jaro", přičemž přechody mezi obdobími jsou bizarní až směšné (viz např. scéna noci na 21. srpna 68, kdy se už vážně nešlo ubránit smíchu: helikoptéra přelétává zrovinka nad vilou, do toho zvuky motorů a dusotu tanků a zmatené pobíhání lidí...) a jednotlivá období jsou příliš zkratkovitá, než aby fungovala víc než jako záminka pro změnu dekorací. A aby nikdo nebyl na pochybách, v jaké době se zrovna nacházíme, tak jsou na stěnách velmi viditelně umístěny portréty Hitlera, Chruščova & Novotného, Brežněva & Dubčeka... Ševčíkova obsese lesbickými & autoerotickými scénami by byla pochopitelná, kdyby ty scény nebyly ve výsledku tak podivně cudné a při absenci jakýchkoli uvěřitelných emocí vlastně i dosti nepatřičné. Vedle extrémně slaboučkého scénáře a jalových dialogů by se mohla Štrbova kamera ucházet o Oscara, nicméně ani u té se občas nejde ubránit dojmu (hlavně ze začátku filmu), že se koukáme na jakési propagační video Muzea města Brna lákající k návštěvě vily Tugendhat (viz samoúčelné průlety schodišti, mezi pokoji apod.). Pomalé plynutí děje by vůbec nebylo na škodu, pokud by příběh byl skutečně orientován na samotnou vilu a její místo v historii rodiny & města (její příběh je víceméně redukován pouze do postavy oportunistického Láníka (Karel Dobrý)), takhle to ale v kombinaci s "poetickými" záběry na vodu, křoví a stromy a s přemírou uplatněných klišé funguje víc jako spolehlivý generátor nudy. Bez ironie nejsilnější moment tak nastane až v posledních dvou minutách filmu, a to zase jen díky tomu baráku, kterému je nějaký hloupý milostný příběh ukradený (jako bude i spoustě diváků...). Ale to je dost málo. Nabubřelý film, který si hraje na světovost, z kterého ale provinčnost a banalita sálá každým coulem...
damned_sweeney
damned_sweeney
2 631 bodů
2
Přehlídka strnulých a toporných dialogů, nepřirozeného mejkapu, náhodného Vintage oblečení, souložení a špatně napsaných dialogů, až se člověk ztrácel v pseudoději.
stantheman
stantheman
2 399 bodů
9
Krásný film , kde drama pulzuje pod povrchem . Film svou strukturou připomíná nádhernou architekturu této vily. Nešel jsem do kina s nadměrnými očekáváními , ale výsledek stál za to . Jistě tento film není pro "dnešní" diváky , není akční není nesmyslně nasekaný ale plyne ....děkuji za krásný zážitek