‘Podle křesťanských evangelií byla Marie Magdaléna přítomna při smrti Ježíše i jeho pohřbu; a je uznávána jako první svědek jeho zmrtvýchvstání. V roce 591 papež Řehoř První prohlásil, že Marie Magdaléna byla prostitutka. Tento mylný názor přetrvává až dodnes. Roce 2016 byla Marie Magdaléna oficiálně prohlášena papežským dekretem za apoštolku apoštolů a první zvěstovatelku vzkříšeného Ježíše.’ Film byl inspirován příběhem Marie Magdalénské, který se nachází v evangeliích. A je potřeba si to přečíst, aby se tento snímek správně uchopil. Jedná se o portrét Marie Magdalény žijící v době, kdy muži rozhodovali o osudech žen pod taktovkou zákona Boha. Máří Magdaléna je v podstatě velice kontroverzní osoba a protože se o ní říká ledasco, je velice těžké biblicky tuto osobu přijmout a nebo se od ní odvrátit. Něco jsme se o ní dozvěděli už ve snímku ‘Šifra mistra Leonarda’. V tomto portrétu je však vidět, že tvůrci byli velice opatrní, aby snad nebyl někdo pohoršen. A tak se nic nového o Máří Magdaléně nedozvíme. Jen putovala po boku Ježíše a byla přítomna při jeho zatčení, odsouzení i popravě, zatímco všichni ostatní utekli nebo se schovávali. Natočeno je to však impozantně, citlivě a biblicky velice citově. A co víc, ať se to někomu líbí nebo ne, Ježíšův postoj k lidem je, jak se dnes říká, genderově vyvážený. Nevytváří rozdíly mezi muži a ženami. Všechny respektuje a učí naprosto stejně. Jestli v tom je úmyslně skrytá současná politika o rovnoprávnosti je těžké říct, ale podle toho, jak příběh začíná, to tak na sto procent vypadá. Každopádně je snímek v jistých směrech inteligentní. Atmosférou si vykračuje téměř artově, ale k dosažení takového cíle přeci jen ještě něco chybí. Po dramatické stránce tak pochopitelně není o co stát. I dvouhodinová stopáž je dost málo na to, aby bylo odvyprávěno vše zásadní a tak tu máme z Bible jen určité útržky. Ano celkově to je hodně málo, ale je to prostě jen celovečerní film. Takovéto téma je na své rozšíření spíše hodno k TV seriálu. Co se týče Máří Magdalény, zmínka o ní je i v seriálu ‘The Bible’ z roku 2013 a snímku ‘Kipling Jesus’ (Proč zabili Ježíše) z roku 2015, kde si Máří Magdalénu dle kritiky velice úspěšně zahrála Martha Issová.
Jako katolík a historik umění jsem se těšil na další zpracování novozákonního tématu a velmi mě přesvědčil režisér Garth Davis, který natočil úžasný snímek Lion. A tímto filmem mi potvrdil, že není one hit wonder, ale velmi zajímavý vypravěč. Vybral si herce, které mám rád a jsou mi sympatičtí - Rooney Mara, Joaquin Phoenix a Chiwetel Ejiowor z těch hlavních, ale je tam i řada francouzských herců v rolích vedlejších. Oproti Gibsonovým Pašijím je tento film přeci jen ve zcela jiném žánru. Na filmu se mi opravdu líbila atmosféra, žádné laciné senzace, (viditelné) triky nebo falešná mystika. Tenhle film obsahuje klíčové scény, které z dobře známého příběhu očekáváte, ale přidává tam další a i přes novátorskou interpretaci nikdy nesklouzává k laciné senzaci ála Šifra mistra Leonarda, která tento příběh převyprávěla thrillerovým, ale přitom hodně bajkařským způsobem.
Jsem velmi zvědav, kam se Davis bude ubírat příště, ale peněz za lístek rozhodně nelituji.
Biblických příběhů není nikdy dost. Za ta léta vzniklo spoustu adaptací jako Noe, Exodus či Umučení Krista. Právě Ježíš Kristus se dočkává nové podoby a nehraje ho nikdo jiný než Joaquin Phoenix. Tenhle film je ale především o Máře Magdaléně, někdy označovanou jako Ježíšovu manželku. Ne v tomto filmu nehledejte žádný milostný či sexuální vztah mezi Ježíšem a Máří. Čekejte spíše film který si s biblickou předlohou především občas až přehnaně vytírá řiť. I člověk který bibli otevřel jednou v životě si všimne několika změn. Ne, nebudu tady řešit to Petra hraje Chiwetel Ejiofor tedy afroameričan kterým Petr nebyl. A to ne kvůli tomu, že ho Ejiofor hraje dobře ale spíše kvůli tomu, že do nějaké etniky nechci vůbec zasahovat. Za větší změnu spíše beru charakteristiku Jidáše či Poslední večeři která vypadá úplně jinak. Vzpomněl jsem si při tom na Umučení Krista od Mela Gibsona který sice taky není úplně přesný film ale dokáže, že z té nepřesnosti vykecat perfektním vizuál. Tím perfektním vizuálem který Máří Magdaléně chybí. Máří Magdaléna má sice nádhernou kameru, hudbu při které se dá pobrukovat, režii Gartha Davise která je snaživá ale je pořád obyčejná. Jediné co film dělá výjimečným jsou herecké výkony dvou hlavních představitelů Joaquina Phoenixe a Rooney Mary. Ztvárnění Ježíše Joaquinem Phoenixem je jedno z nejlepších ztvárnění Ježíše v dějinách kinematografie a Rooney Mara je v roli perfektní. Ta Rooney Mara která mě ještě před 3 roky totálně štvala v Panovi či Carol. Beru fakt, že ukřižování Krista vzalo v potaz právě zmíněné Umučení Krista ale vzhledem k tomu, že je Máří Magdaléna pořád film o Ježíšovi bych nečekal odbytí ukřižování pouhými 2 minutami. A to samé se vzkříšením které by klidně utáhlo také minimálně na půl hodinu (však se také už chystá celovečerní verze aneb pokračování Umučení Krista). Vlastně mě občas mrzelo, že se film někde zastaví a takovými důležitějšími událostmi se tolik nezaobírá. Je to však pořád nadstandardní produkce která vypadá perfektně a kvůli tomu člověk nemůže ten film nenávidět... ale ani ho nějak zvláště milovat.
Meditativní pojetí umožňující nahlédnout do nitra Marie a Ježíše. Gath Davis se inspiroval prohlášením Marie Magdalény za apoštolku apoštolů v roce 2016. Zatímco apoštolové žijí v představách o svržení nenáviděné římské nadvlády, Marie od počátku daleko jasněji chápe Ježíšovo poselství. Zajímavě pojatý Jidáš jako fajn sympaťák, který přišel o rodinu. Davis se nijak neodklání od biblického textu, jen vypráví z pohledu Marie, která pochopila víc než všichni ti chlapi dohromady. Bez velkolepých scén, přesto hodně působivé.
Snímek natočený pro konkrétní cílovou skupinu a asi i věrně se držící biblických faktů a nových skutečností o Maří Magdaléně. Po shlédnutí tohoto snímku jsem hned googlil apoštoly a zjišťoval, zda jich bylo opravdu tolik tmavé pleti jako ve filmu. Na Máří Magdalénu bych rozhodně do kina nešel a přiznám se, že jsem si ho pustil jen kvůli tomu, že zde hraje Joaquin Phoenix, který se role zhostil opravdu velmi dobře.
Dojemný, láskyplný, krásný film o tom jak slyšet slova, neznamená jim rozumět. Je to nádhera dívat se na film a být plný emocí, od začátku do konce. Jsem vděčný...