West Side Story

70%
West Side Story
West Side Story vypráví klasický příběh o vášnivé rivalitě dvou pouličních gangů a romantické lásce dvou mladých lidí v prostředí New York City roku 1957. Film režíruje držitel Oscara Steven Spielberg podle scénáře Tonyho Kushnera, držitele Pulitzerovy ceny a ceny Tony®. Nový snímek je plný oblíbených muzikálových a hudebních hvězd: Ansel Elgort (Tony); Rachel Zeglerová (María); Ariana DeBoseová (Anita); David Alvarez (Bernardo); Mike Faist (Riff); Josh Andrés Rivera (Chino); Ana Isabelleová (Rosalía); Corey Stoll (poručík Schrank); Brian d’Arcy James (strážník Krupke); a Rita Morenová (jako Valentina, která vlastní rohový obchod, ve kterém Tony pracuje). Rita Morenová – jedna z pouhých třech umělkyň oceněná cenami Academie®, Emmy®, GRAMMY®, Tony® a Peabody Awards – je také jednou z výkonných producentek filmu. V tvůrčím týmu filmu, ve kterém se snoubí to nejlepší z Broadwaye i Hollywoodu, je i scénárista Tony Kushner, který zároveň slouží jako výkonný producent; Držitel ceny Tony® Justin Peck, který měl na starosti choreografii hudebních čísel ve filmu; proslulý dirigent Losangeleské filharmonie a držitel ceny GRAMMY Award® Gustavo Dudamel, který pomohl při nahrávání ikonické partitury; Skladatel a dirigent nominovaný na Oscara David Newman („Anastasia“), který zařídil partituru; Skladatelka oceněná cenou Tony ® Jeanine Tesori („Fun Home“, „Thorfully Modern Millie“), která dohlížela na obsazení zpěvu; a hudební supervizor nominovaný na Grammy® Matt Sullivan („Kráska a zvíře“, „Chicago“), který pro film pracoval jako výkonný hudební producent. Film produkují Steven Spielberg, producentka nominovaná na Oscara Kristie Macosko Krieger a producent Tony Award® Kevin McCollum. Film „West Side Story“ byl upraven pro plátno z původního broadwayského muzikálu z roku 1957, který vznikl podle knihy Arthura Laurentsa, hudbou ho obdařil Leonard Bernstein, texty Stephen Sondheim a koncepcí, režií a choreografií Jerome Robbins. (Falcon)



Recenze: West Side Story

Kinobox.cz
85%

Spielbergovo West Side Story je dle očekávání velkolepou podívanou, která je audiovizuálně vysoce precizní. Zatímco u WSS z roku 1961 se chvilkami nešlo úplně ubránit pocitu, že některé momenty zavánějí studiovou kulisovostí odkazující k divadelní předloze, zde díky další parádní práci fenomenálního oscarového kameramana (a jednoho z dvorních Spielbergových spolupracovníků) Janusze Kamińského a špičkové výpravě budete mít po celou stopáž dojem dokonalé evokace doby a místa. Výtečně nasnímaná jsou i veškerá velká taneční čísla, která mají oku lahodící choreografii a hýří krásnými barvami.


Chrustyn
Chrustyn
44 045 bodů
6
Dost možná zbytečný, ale spielbergovsky precizní přepis muzikálové klasiky. Geniální kamera, nasvícení, kompozice scén i vedení herců. Vše je jak má být a filmařsky není co vytknout, ale záleží na divákově vztahu k původní verzi a tu já nemusím a muzikálová čísla mě ničím nezaujali, přestože v tomto případě jsem alespoň mohl obdivovat filmařskou kvalitu, která v původní verzi nebyla na takové úrovni. Do budoucna bych si ale od Stevena přál nějaký zásadnější kousek.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 654 bodů
10
West Side Story patří mezi nejslavnější muzikály všech dob, kdy jeho popularitě výrazně pomohla i filmová adaptace z roku 1961. Ta získala celkem 10 Oscarů a vstoupila do historie jako jeden z nejoceňovanějších filmových muzikálů všech dob. Jejím fanouškem se stal i Steven Spielberg, který chtěl 40 let natočit muzikál a to právě nové zpracování West Side Story. Píše se rok 2021 a jeho West Side Story se po odkladech způsobené pandemií konečně dočkává svého uvedení. Nová verze West Side Story se přitom kvalitami zcela vyrovná původní adaptaci. Steven Spielberg za svou kariéru vyzkoušel praktický každý žánr (chybí mu pouze western, který by měl přijít na řadu již brzy). Válečné filmy, horory, dobrodružné filmy, sci-fi i životopisná dramata. Za ta léta přitom nepřišel o své mistrovské audiovizuální vypravěčské schopnosti, což platí i u nového zpracování West Side Story. Ta se zásadními změnami v zápletce nepřichází a nejvýraznější změnou je fakt, že postava doktora je zde nahrazena jeho ženou Valentinou, kterou ztvárnila Rita Moreno, která se již objevila v roce 1961 v roli Anity a získala za ní Oscara. Příběh je ovšem jinak zcela věrný původnímu muzikálu a Spielberg jednoduše natočil muzikál, který v mnoha ohledech dokáže evokovat původní adaptaci, jde ovšem pořád o moderní a i díky tomu energičtější zpracování. Spielbergovi sice při jeho aktuálních 74 letech táhne na 80 let, o svou energii ovšem očividně nadále nepřišel. Spielbergovo West Side Story skutečně působí jako vysněný projekt. Projekt, který si jeho tvůrce neskutečně hýčkal a snažil se ho dovézt k dokonalosti. Jde o mistrovské dílo, které Spielbergova dvorního kameramana Janusze Kamińskiho předvádí v největší formě za poslední roky. Jakmile totiž Spielbergovo West Side Story započne, začnou znít známé hudební motivy Leonarda Bernsteina a do toho se v průběhu objeví všechna ta překrásná práce s barvami a osvícením, je jasné, že diváka čeká neskutečný vjemový zážitek, který od začátku zaujme i dobovou výpravou, kostýmy a především tím, že se ukáže, že je díky rasismu či násilí West Side Story zcela aktuálním dílem i pro 21. století. A i proto nové zpracování zbytečným filmem. Už původní West Side Story přenáší příběh Romea a Julie z italské Verony do ulic New Yorku 50. let. Spielbergovo uchopení je poté plné energie, v těch správných momentech ovšem jeho West Side Story dokáže fungovat i jako shakespearovská tragédie. West Side Story z roku 1961 má dodnes neskutečné kouzlo, přeci jen ovšem nevyhnutelně působí trochu zastarale a nové Spielberovo zpracování bude pro moderního diváka v podstatě vděčnější. Má výhodu i v tom, že je její 100-milinový rozpočet rozhodně vidět a v podstatě komorní příběh dvou znesvářených gangů a prokleté lásky díky tomu působí velkolepě. Klíčové je ovšem to, že zde je Spielberg jako tvůrce v největší formě za posledních 20 let a do svého vysněného projektu dává naprosto vše. V muzikálových vodách nezkušený Spielberg se postará o několik povedených hudebních čísel. Celé Spielberogo West Side Story je v podstatě složené z perfektních záběrů/sekvencí, které fungují díky Kamińskiho schopnostem za kamerou a pochopitelně i díky schopnostem samotného Spielberga. Skvělá dobová výprava, parádní střih dvojice Michael Kahn a Sarah Broshar. Jednotlivé momenty mají parádní gradaci, neskutečnou energii a vyvolávají pocit, že líp to prostě nešlo. Jakmile dojde na hudební čísla v tělocvičně či na policejní stanici, nemůže být pochyb o tom, že Spielberg se v neobydlených muzikálových vodách zabydlel solidně. Skvěle přitom vypadají nejen velkolepá vystoupení, ale i osobní momenty. První osudové setkání Tonyho a Maríe má ten správný nádech toho, že se Země zastavila a v pohybu zůstal jen vyvolený člověk, který někomu padl do oka. Na jednu stranu je Kamińskiho dokonalost už v jistém ohledu nezajímavá, na druhou stranu ovšem Kamiński ovšem zkouší právě nové hrátky s osvícením či stíny a v součtu v zácpě všech těch nádherných filmů předvádí jeden ze svých nejpůsobivějších výkonů za delší dobu. Spielberg si ovšem pochopitelně klasicky ohlídal i casting. Především obsazení Rachel Zegler, která nejen, že skvěle zpívá, ale i výtečně hraje a do svého výkonu v roli Marie dává naprosto všechno. Tahle debutující herečka má před sebou velikou kariéru a má na to se jednoho stát velkou hollywoodskou hvězdou. Ansel Elgort je poté velmi fajn, krom dvou stěžejních momentů ovšem nedostává příliš herecké příležitosti. Krom ústřední dvojice ovšem skvěle funguje i obsazení vedlejších rolí. Za role Bernarda a Anity v adaptaci z roku 1961 získali George Chakiris a Rita Moreno herecké Oscary, jejich náhradníci David Alvarez a Ariana DeBose jsou ovšem též skvělí. Především DeBose předvádí ve stěžejních momentech až vyloženě děsivý herecký výkon a předvádí pověstná šťastná rozhodnutí v případě Spielbergových castingů. Těch pamětihodných výkonů je ve filmu ještě víc a Rita Moreno je ve své nové roli též výtečná, Zegler a DeBose si ovšem celý film kradou pro sebe. Důležité je ovšem to, že všichni ovládají zpěv i tanec. Realizace moderního zpracování ovšem dává smysl i proto, že některá témata West Side Story dokáží reflektovat současné problémy, West Side Story pořád nepřišlo o onu klasickou muzikálovou nadsázku, témata o rasismu a přeci jen zbytečném násilí ovšem přeci jen dokážou nejspíš s aktuální společností rezonovat. I proto West Side Story nemusí fungovat jen jako splněný sen jednoho tvůrce, ale právě i jako film, který vzniká v ideálním čase. Spielbergovo West Side Story není jen Spielbergovým splněným snem, ale naprosto funkčním novým zpracováním muzikálové legendy v tom nejlepším audiovizuálním kabátě. Spielberg a Kamiński spolu vytvořili audiovizuálně obsahově i obrazově silný zážitek, který má skvělé obsazení, famózní hudební čísla, dechberoucí vizuální zpracování a především nadále výtečného audiovizuálního vypravěče Spielberga za kamerou. Kvalitami se nové West Side Story může zcela rovnat verzi z roku 1961, pozici jednoho z nejlepších filmů roku a jednoho z nejsilnějších kandidátů na Oscara mu asi už nic jen tak nesebere......
jirikzaboj
jirikzaboj
2 829 bodů
10
Každý filmový remake má všeobecně těžkou úlohu a rozhodují i malé krůčky o jeho případném (ne) úspěchu. Dvakrát tolik, když se jedná o jednu z nejslavnějších muzikálových adaptací. Na druhou stranu si může nové West Side Story obhájit svou existenci právě tím, jak moc slavný je a jak dlouho už se hraje v různých verzích v divadle po celém světě. Je to fenomén už přes více než 60. let a filmová aktualizace mi dává perfektní smysl. Spielberg to převzal s grácií a naservíroval precizní a propracovanou podívanou, která je na řemeslném vrcholu. Je to rychlejší , svižnější a ještě o kus barevnější. Ubralo se na naivitě poetických dialogů a přidaly se větší opodstatnění postav a jejich osudovosti. Zmodernizována hudba a dynamické tance v prostředí sutin New Yorku a jeho industriální době filmu taktéž sluší. U některých písniček bylo ubráno, u některých zas přidáno, ale ty klasické nám zůstaly a Steven má pravdu, na ty se nesahá! Ve výsledku se jedná o velkou poctu Wiseove adaptaci, ale také o našlapanou novou verzi, která stojí minimálně za pár zhlédnutí. Frame po framu je radost sledovat, jak funguje každá scéna sama za sebe a jak snímek umí dýchat v každém okamžiku neskutečnou atmosférou.


Dodatečné informace

Původní název:
West Side Story (více)
  • USA West Side Story
  • USA 웨스트 사이드 스토리
  • USA ウエスト・サイド・ストーリー
  • USA Amor sin barreras
  • USA Amor Sin Barreras
  • USA Amor, Sublime Amor
  • USA Batı Yakası'nın Hikayesi
  • USA Câu Chuyện Phía Tây
  • USA Historia del lado oeste
  • USA Poveste din cartierul de vest
  • USA Priča sa zapadne strane
  • USA Sipour Ha'Parvarim
  • USA Vestsaidas stāsts
  • USA Vestsaido istorija
  • USA Zgodbe z zahodne strani
  • USA Вестсайдская история
  • USA Вестсайдська історія
  • USA Прича са западне стране
  • USA Уестсайдска история
  • USA 西城故事
Premiéra v ČR:
9. 12. 2021
Distributor:
Falcon
Země původu:
USA, Kanada, Velká Británie
Přístupnost:
12+
Rozpočet:
100 mil. USD
Tržby:
76,02 mil. USD (celosvětově)
Čeština:
West Side Story je dostupný s českými titulky a českým dabingem

Podobné


Powered byJustWatch

  • V písni "Gee, Officer Krupke" Jets parodují různé interpretace chování svého gangu, které slyšeli od orgánů činných v trestním řízení, soudců, psychologů, sociálních pracovníků atd. V jedné ze slok A-rab vtipkuje: "Podle mého názoru tomu dítěti vůbec nemusíme zmenšovat hlavu. Kriminalita mladistvých je čistě sociální nemoc." Action říká: "Hej, já mám sociální nemoc!" A-rab odpovídá: "Tak ho vezmi k sociálnímu pracovníkovi!". Později v písni pokračují v tématu "sociální nemoci": "Jé, strážníku Krupke, / klečíme na kolenou / protože nikdo nechce chlapa / se sociální nemocí". Diváci původní inscenace West Side Story z 50. let minulého století jistě pochopili (ale diváci filmu z roku 2021 možná nepochopili), že "sociální nemoc" je zastaralý slangový eufemismus pro to, co se dnes označuje jako sexuálně přenosná infekce (např. syfilis, kapavka atd.). Původní diváci seriálu by tedy pochopili, že Jets se v něm nevybíravým způsobem vyjadřují k sexuálním aktivitám, i když okatě, což by u cenzorů v polovině 50. let minulého století prošlo.
  • West Side Story vychází z Romea a Julie od Williama Shakespeara. Jedná se o volnou adaptaci, ale tato verze obsahuje přímý odkaz, který v předchozích verzích nebyl. Ve slavné "balkónové scéně" (ztvárněné na požárním schodišti) Maria volá Tonyho zpět a pak říká: "I forgot why I called you." V této scéně se Tony vrací do svého pokoje. Tony odpovídá: "I'll wait till you remember." To je přímý odkaz na Shakespearovu hru, kde Julie volá Romeovi a pak říká: "I have forgot why I did call thee back." Romeo odpoví: "Let me stay here till thou remember it." Romeo si vzpomene na to, co se stalo.
  • V epizodě Jak na to s Johnem Wilsonem (2020) jsou scény, kdy jsou ulice New Yorku během natáčení převlečeny za kulisy filmu "West Side Story".