Recenze filmu West Side Story

70%

Komentáře a recenze 16

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
44 045 bodů
6
Dost možná zbytečný, ale spielbergovsky precizní přepis muzikálové klasiky. Geniální kamera, nasvícení, kompozice scén i vedení herců. Vše je jak má být a filmařsky není co vytknout, ale záleží na divákově vztahu k původní verzi a tu já nemusím a muzikálová čísla mě ničím nezaujali, přestože v tomto případě jsem alespoň mohl obdivovat filmařskou kvalitu, která v původní verzi nebyla na takové úrovni. Do budoucna bych si ale od Stevena přál nějaký zásadnější kousek.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 654 bodů
10
West Side Story patří mezi nejslavnější muzikály všech dob, kdy jeho popularitě výrazně pomohla i filmová adaptace z roku 1961. Ta získala celkem 10 Oscarů a vstoupila do historie jako jeden z nejoceňovanějších filmových muzikálů všech dob. Jejím fanouškem se stal i Steven Spielberg, který chtěl 40 let natočit muzikál a to právě nové zpracování West Side Story. Píše se rok 2021 a jeho West Side Story se po odkladech způsobené pandemií konečně dočkává svého uvedení. Nová verze West Side Story se přitom kvalitami zcela vyrovná původní adaptaci. Steven Spielberg za svou kariéru vyzkoušel praktický každý žánr (chybí mu pouze western, který by měl přijít na řadu již brzy). Válečné filmy, horory, dobrodružné filmy, sci-fi i životopisná dramata. Za ta léta přitom nepřišel o své mistrovské audiovizuální vypravěčské schopnosti, což platí i u nového zpracování West Side Story. Ta se zásadními změnami v zápletce nepřichází a nejvýraznější změnou je fakt, že postava doktora je zde nahrazena jeho ženou Valentinou, kterou ztvárnila Rita Moreno, která se již objevila v roce 1961 v roli Anity a získala za ní Oscara. Příběh je ovšem jinak zcela věrný původnímu muzikálu a Spielberg jednoduše natočil muzikál, který v mnoha ohledech dokáže evokovat původní adaptaci, jde ovšem pořád o moderní a i díky tomu energičtější zpracování. Spielbergovi sice při jeho aktuálních 74 letech táhne na 80 let, o svou energii ovšem očividně nadále nepřišel. Spielbergovo West Side Story skutečně působí jako vysněný projekt. Projekt, který si jeho tvůrce neskutečně hýčkal a snažil se ho dovézt k dokonalosti. Jde o mistrovské dílo, které Spielbergova dvorního kameramana Janusze Kamińskiho předvádí v největší formě za poslední roky. Jakmile totiž Spielbergovo West Side Story započne, začnou znít známé hudební motivy Leonarda Bernsteina a do toho se v průběhu objeví všechna ta překrásná práce s barvami a osvícením, je jasné, že diváka čeká neskutečný vjemový zážitek, který od začátku zaujme i dobovou výpravou, kostýmy a především tím, že se ukáže, že je díky rasismu či násilí West Side Story zcela aktuálním dílem i pro 21. století. A i proto nové zpracování zbytečným filmem. Už původní West Side Story přenáší příběh Romea a Julie z italské Verony do ulic New Yorku 50. let. Spielbergovo uchopení je poté plné energie, v těch správných momentech ovšem jeho West Side Story dokáže fungovat i jako shakespearovská tragédie. West Side Story z roku 1961 má dodnes neskutečné kouzlo, přeci jen ovšem nevyhnutelně působí trochu zastarale a nové Spielberovo zpracování bude pro moderního diváka v podstatě vděčnější. Má výhodu i v tom, že je její 100-milinový rozpočet rozhodně vidět a v podstatě komorní příběh dvou znesvářených gangů a prokleté lásky díky tomu působí velkolepě. Klíčové je ovšem to, že zde je Spielberg jako tvůrce v největší formě za posledních 20 let a do svého vysněného projektu dává naprosto vše. V muzikálových vodách nezkušený Spielberg se postará o několik povedených hudebních čísel. Celé Spielberogo West Side Story je v podstatě složené z perfektních záběrů/sekvencí, které fungují díky Kamińskiho schopnostem za kamerou a pochopitelně i díky schopnostem samotného Spielberga. Skvělá dobová výprava, parádní střih dvojice Michael Kahn a Sarah Broshar. Jednotlivé momenty mají parádní gradaci, neskutečnou energii a vyvolávají pocit, že líp to prostě nešlo. Jakmile dojde na hudební čísla v tělocvičně či na policejní stanici, nemůže být pochyb o tom, že Spielberg se v neobydlených muzikálových vodách zabydlel solidně. Skvěle přitom vypadají nejen velkolepá vystoupení, ale i osobní momenty. První osudové setkání Tonyho a Maríe má ten správný nádech toho, že se Země zastavila a v pohybu zůstal jen vyvolený člověk, který někomu padl do oka. Na jednu stranu je Kamińskiho dokonalost už v jistém ohledu nezajímavá, na druhou stranu ovšem Kamiński ovšem zkouší právě nové hrátky s osvícením či stíny a v součtu v zácpě všech těch nádherných filmů předvádí jeden ze svých nejpůsobivějších výkonů za delší dobu. Spielberg si ovšem pochopitelně klasicky ohlídal i casting. Především obsazení Rachel Zegler, která nejen, že skvěle zpívá, ale i výtečně hraje a do svého výkonu v roli Marie dává naprosto všechno. Tahle debutující herečka má před sebou velikou kariéru a má na to se jednoho stát velkou hollywoodskou hvězdou. Ansel Elgort je poté velmi fajn, krom dvou stěžejních momentů ovšem nedostává příliš herecké příležitosti. Krom ústřední dvojice ovšem skvěle funguje i obsazení vedlejších rolí. Za role Bernarda a Anity v adaptaci z roku 1961 získali George Chakiris a Rita Moreno herecké Oscary, jejich náhradníci David Alvarez a Ariana DeBose jsou ovšem též skvělí. Především DeBose předvádí ve stěžejních momentech až vyloženě děsivý herecký výkon a předvádí pověstná šťastná rozhodnutí v případě Spielbergových castingů. Těch pamětihodných výkonů je ve filmu ještě víc a Rita Moreno je ve své nové roli též výtečná, Zegler a DeBose si ovšem celý film kradou pro sebe. Důležité je ovšem to, že všichni ovládají zpěv i tanec. Realizace moderního zpracování ovšem dává smysl i proto, že některá témata West Side Story dokáží reflektovat současné problémy, West Side Story pořád nepřišlo o onu klasickou muzikálovou nadsázku, témata o rasismu a přeci jen zbytečném násilí ovšem přeci jen dokážou nejspíš s aktuální společností rezonovat. I proto West Side Story nemusí fungovat jen jako splněný sen jednoho tvůrce, ale právě i jako film, který vzniká v ideálním čase. Spielbergovo West Side Story není jen Spielbergovým splněným snem, ale naprosto funkčním novým zpracováním muzikálové legendy v tom nejlepším audiovizuálním kabátě. Spielberg a Kamiński spolu vytvořili audiovizuálně obsahově i obrazově silný zážitek, který má skvělé obsazení, famózní hudební čísla, dechberoucí vizuální zpracování a především nadále výtečného audiovizuálního vypravěče Spielberga za kamerou. Kvalitami se nové West Side Story může zcela rovnat verzi z roku 1961, pozici jednoho z nejlepších filmů roku a jednoho z nejsilnějších kandidátů na Oscara mu asi už nic jen tak nesebere......
jirikzaboj
jirikzaboj
2 829 bodů
10
Každý filmový remake má všeobecně těžkou úlohu a rozhodují i malé krůčky o jeho případném (ne) úspěchu. Dvakrát tolik, když se jedná o jednu z nejslavnějších muzikálových adaptací. Na druhou stranu si může nové West Side Story obhájit svou existenci právě tím, jak moc slavný je a jak dlouho už se hraje v různých verzích v divadle po celém světě. Je to fenomén už přes více než 60. let a filmová aktualizace mi dává perfektní smysl. Spielberg to převzal s grácií a naservíroval precizní a propracovanou podívanou, která je na řemeslném vrcholu. Je to rychlejší , svižnější a ještě o kus barevnější. Ubralo se na naivitě poetických dialogů a přidaly se větší opodstatnění postav a jejich osudovosti. Zmodernizována hudba a dynamické tance v prostředí sutin New Yorku a jeho industriální době filmu taktéž sluší. U některých písniček bylo ubráno, u některých zas přidáno, ale ty klasické nám zůstaly a Steven má pravdu, na ty se nesahá! Ve výsledku se jedná o velkou poctu Wiseove adaptaci, ale také o našlapanou novou verzi, která stojí minimálně za pár zhlédnutí. Frame po framu je radost sledovat, jak funguje každá scéna sama za sebe a jak snímek umí dýchat v každém okamžiku neskutečnou atmosférou.
Ahsoka
Ahsoka
1 228 bodů
6
S muzikálom West Side Story som doteraz nemala tú česť a toto je pre mňa prvé stretnutie. Inšpirácia v príbehu od shakespearovského megahitu všetkých čias je viac ako zjavná, čo by nevadilo, keby konkrétne v tomto prevedení romantická zložka nepôsobila tak hlúpučko, priam rozprávkovo naivne. Ústredná dvojica je tiež rozpačitá. Mladá, sympatická Rachel Zegler vo svojom debutovom filme ide ako parný valec, kdežto z Ansela Elgorta z môjho pohľadu nevychádza dostatočná chémia. Na filme sa ma najviac očarili muzikálové prvky, piesne predpokladám, že prevzaté, ale prespievané nádherne, spolu s výborne vyladeným tancom, peknou kamerou a výpravou. Aj keď posledná tretina filmu akoby muzikálom úplne zabudla byť.
RafCapone
RafCapone
722 bodů
9
Jediný muzikál, který mě za celou svoji délku ani na chvilku nepustil. Poutavě natočeno, zahráno, sestřiženo. Jenom těm postavám se mohl dát lepší charakter, než který mají v divadle. Stačilo pár vět a hereckých perliček a hned by to bylo lepší.