Co před čtvrtstoletím začalo jako celkem přízemní závodní akčňák založený na jedné reálné automobilové reportáži, to roku 2024 stojí před finále blockbusterové ságy generující miliardy, v níž se auta do jisté míry naučila létat. Rychle a zběsile 10, konkrétně jeho první část, přišla Universal Pictures údajně na 453 milionů dolarů. Nadcházející Rychle a zběsile 11, potažmo Fast X: Part 2, jímž se má rodinná historie Dominica Toretta (Vin Diesel) uzavřít, si tak hodně lidí představuje velmi speciálně. Sám Diesel už je z toho zjevně utahaný a na Instagramu vyjádřil překvapivé přání vrátit se k praktickému pojetí úvodních dílů. A také oživit hodnotu pořádného chlapského bratrství, v němž musí zesnulého Paula Walkera nahradit jeden čas zapovězený Dwayne Johnson.
Články 57
Proč vlastně na jediném receptu šetřit, když se alespoň jednou osvědčí? Kinematografií dnes hýbou letité filmové franšízy, jež v mnoha případech startovaly takzvaně od píky, po americku lze patrioticky říct s velkým snem a skromným zázemím podněcovanou kreativitou. Vezměte si Star Wars, jež George Lucas roku 1977 málem nedokončil a zadlužil se tak, že mu hrozil osud mrakodrapových skokanů po krachu newyorské burzy. Nová naděje ale obrovsky uspěla a následný úder Impéria stál třikrát tolik – nemluvě o moderních Disneyho článcích, jež i se započtením inflace své rozpočty trvale znásobují. Tento text vám představí několik zásadních filmových pokračování, jejichž rozpočty závratně vylétly buď nárazově oproti přímému předchůdci, nebo i postupně v průběhu let v rámci dlouhodobé série.
Jak tenká je hranice mezi obdivem a pohrdáním? Pětatřicetiletá herečka s americkým i kanadským občanstvím Brie Larson, rodným jménem Brianne Sidonie Desaulniers, si začátkem roku 2018 dláždila cestu k hvězdným profesním výšinám. Po obdržené zlaté sošce za drama Room a budovaném renomé kvalitní herečky z autorských a nezávislých filmů dostala úlohu marvelovské superhrdinky Captain Marvel. Lidé však hnědookou blondýnu začali brzy nenávidět za její feminismus a prosazování menšin, popřípadě si našli hůl i analýzou videorozhovorů, v nichž Larson prý vystupovala nafoukaně. Dnes blockbusterová a internetová osobnost se Zlatým glóbem i Oscarem dílem ztělesňuje vše, co mnohým tolik vadí na Disneyho progresivitě i směřování Marvelu.
Když loni na jaře vlétli do světových kin údržbáři Luigi a Mario v animované adaptaci legendární videohry od Nintenda, zejména o prvním víkendu je málem zbořili. Super Mario Bros. ve filmu (Super Mario Bros.: The Movie) vydělal při prvotním uvedení víc peněz než jakýkoli jiný animák od Disneyho nebo Pixaru a ukázal, jak hluboko v popkultuře tenhle osmdesátkový námět zakořenil. Filmové pokračování ve spolupráci Nintenda, produkující společnosti Illumination a distribuujícího Universalu dorazí 3. dubna 2026 a práce na něm už brzy započnou.
Filmový svět Marvelu utváří od roku 2008 mnoho propletených linií, časových vrstev, mnohovesmírů a samozřejmě superhrdinů. Jednou z největších stálic je asgardský princ Thor, jehož Chris Hemsworth ztvárňuje od roku 2011, má na kontě čtyři sólové filmy a pátý nás zřejmě nemine. Stejně jako v případě takřka všech důležitých postav, také blonďák s poslušným kladivem neprošel castingem „na první dobrou“ a Hemswortha málem předběhl Alan Ritchson. Současný představitel Jacka Reachera v oceňovaném seriálu od Amazonu však konkurz podcenil v domnění, že na herecký um se u Marvelu stejně nehraje. Mnoho lidí by mu dalo za pravdu, i když výjimky potvrzují pravidlo.
Vedle Adama Sandlera v úloze Kosmonauta z Čech (Spaceman) ozdobí nadcházející premiéry Netflixu také Millie Bobby Brown ze Stranger Things, která se 8. března představí jako Mladá dáma (Damsel). Vržená do temné propasti svým smluveným ženichem, pohledným princem Henrym (Nick Robinson), Elodie se stává součástí drastické obětní tradice a přesnídávkou pro draka. Houževnatá dívka se však s osudem, který potkal mnoho nevinných žen, nehodlá smířit. V takřka tříminutovém traileru se z pohádkové nevěsty mění v akční hrdinku, jejíž příběh vypadá epicky – pokud z něj tedy tvůrci neukázali to nejlepší.
Z kin si odnesl 952 milionů dolarů a Akademie jej poctila třinácti oscarovými nominacemi. Sám režisér Christopher Nolan považuje životopisný snímek Oppenheimer za svůj jasně nejúspěšnější projekt, který mu 10. března může po Zlatém glóbu vynést také Oscara za nejlepší režii. Spletitý příběh plný fyzikálních, politických a morálních paradoxů ušel od červencového simultánního uvedení s miliardovou Barbie dlouhou cestu, již pomyslně završí čerstvě ohlášenou premiérou na VOD. Oppenheimer se objeví na streamovací službě SkyShowtime 21. března.
Testosteronem napěchovaný trailer, v němž si to Jake Gyllenhaal (Mariňák) rozdává s šampionem UFC Conorem McGregorem, láká na remake kultovního akčňáku Hrozba smrti (1989) s Patrickem Swayzem. Gyllenhaal, jenž loni některé scény natáčel během turnaje UFC 285 a podstoupil zinscenovaný souboj se zápasníkem Jayem Hieronem, ztvárňuje v novince Road House ztroskotaného bojovníka a nynějšího vyhazovače v prestižním floridském baru, kde mu na železnou pěst nadbíhá mnoho členů mafie. Film režiséra Douga Limana (Na hraně zítřka) poputuje v březnu na Prime Video, přestože měl jít do kin a režisér ho chce bojkotovat.
Je už takovou tradicí, že několik hodin před vyhlášením oscarových nominací se připomene i jejich protipól v podobě Zlatých malin. Mnohými vysmívané ocenění každoročně dostávají ty nejhorší filmy, stejně jako herci a herečky. A „oceňují“ se samozřejmě nejvíce blockbustery či filmy, jež se dostaly do kin či ve větší míře na stream. Letos si nejvíce pozornosti po zásluze vysloužilo zbytečné pokračování Expendables (Expend4bles) a návrat Vymítače ďábla (The Exorcist: Believer). Pozadu však nezůstaly ani komiksovky.
Lidé ze uplynulý rok v amerických kinech nechali lehce přes devět miliard dolarů, což je jasně nejlepší výsledek od roku 2019. Tehdy se tržby vyšplhaly na 11,4 miliardy, načež pozitivní prognózy spláchl koronavirus. Rok 2023 je příslibem lepších zítřků především díky trojici filmových hitů – Barbie od Warner Bros. si celosvětově přišla na 1,4 miliardy (636 v USA) a produkce Universal Pictures Super Mario Bros. ve filmu a Oppenheimer vydělaly 1,3 miliardy, respektive 950 milionů (v USA 575 milionů a 326 milionů). Právě Universal se stal nejúspěšnějším studiem roku, když s tržbami 4,907 miliardy poprvé od roku 2015 porazil bezkonkurenční společnost Disney.