Recenze filmu Toman

68%

Komentáře a recenze 34

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
44 045 bodů
6
Po všech směrech standardní, český, velkolepý, historický snímek, který ukazuje tu temnější verzi bývalého Československa, ve které kdo není s námi je proti nám a poté si s ním můžeme udělat co chceme. Kostýmy a celková výprava jsou na výborné úrovni, ale herecky film příliš nefunguje, (u Macháčka mám při pomyšlení na jeho hudební produkci problém představit si ho v seriózní roli) kdy všichni hrají podle určitých šablon a nijak z nich nevystupují. V rámci české produkce nadprůměr, v rámci všeobecné kinematografie za 3 s odřenýma ušima.
Pete69
Pete69
33 033 bodů
8.5
Tento snímek tu nemá moc dobré hodnocení, ale mě doslova pohltil. Příběh napsal sám život, dlouho jsem neviděl tak detailní film o kontroverzní osobě, jakou byl Toman. Autentické prostředí, skvělé herecké obsazení i výkony herců samotných. Já jsem velmi spokojen.
hanys_
hanys_
18 781 bodů
8
Všechny ty výtky sedí. Příliš mnoho postav, smrtící stopáž...ale i přesto jsem si Tomana fakt užil. Macháček tak nějak ok, tady je ale v hlavní roli především ten silný příběh, kdy se Toman po stylu Forresta Gumpa přimotává k tomu nejdůležitějšímu v naší zemi od 45. do 48...
Sheldon
Sheldon
16 079 bodů
6
Režisér Trojan, který byl před patnácti lety nominovaný na Oskara za Želary sliboval epický příběh o antihrdinovi v podání Jiřího Macháčka, ale díky nedůsledné dramaturgii se mu nepovedlo udržet slibně nastolené téma srozumitelné a zejména udržet tempo filmového vyprávění po celou značně přemrštěnou stopáž. Je to škoda, protože herci hrají velmi dobře, zejména trio Macháček, Winterová, Luknár a i po stránce výpravy to vypadá velmi slušně. Těžko říct, zda je ten příběh pravdivý, ale to není až tak podstatné, protože nejsme v dokumentu, ale v hraném filmu a jako avizované drama se silnými momenty obstojí tak napůl.
lamps
lamps
15 327 bodů
6.5
Není to vůbec špatný. Toman byl velmi zajímavá osobnost a ideální průvodce obdobím raného rozkvětu komunistické strany, protože on sám nepředstavoval zrovna vzorného straníka. Film je velmi pečlivý právě v obeznámení s tehdejší politickou náladou a aktéry a na ploše tří let pokrývá dostatečné množství zvratů a motivací, aby navzdory dlouhé stopáži nezačal nikdy nudit. A to i přesto, že příběh i režie působí až příliš mechanicky a přes upřednostňovaný popisný charakter komorní výpravy nezvládá děj zajímavě eskalovat - jedná se spíše o sled mnoha epizod, které spojuje titulní postava a jež tvoří komplexní studii komunistických praktik, ale už ne silný příběh jednotlivce, na nějž jsem byl navnaděn spíše (ten se dostává výrazně ke slovu až v závěru, kdy už jsou všechny předešlé linie uzavřeny nebo odvedeny do nepodstatných odboček). Škoda té tendence všechno zjednodušovat (jeden příklad za všechny - divné představovací titulky), aby se stihlo podat tolik informací, protože Trojan měl jinak koncept dobře zmáklý,. Líbilo se mi, že se nechce podřizovat komfortu diváků, kteří viděli příliš amerických životopisných filmů, a zaujalo mě vykreslení nejednoznačného, emocionálně odtažitého Tomanova charakteru (který Macháček svým strohým herectvím neobohacuje, ale kupodivu ani neshazuje)..
filmfanouch6
filmfanouch6
12 654 bodů
6
Už jsem se párkrát zmínil, že rok 2018 je bohatý na zajímavé české projekty- Tátova volha, Jan Palach, Úsměvy smutných mužů.... zase jednou byl důvod chodit do kina na české filmy. A není to konec, do konce roku se totiž o slovo ještě přihlásí ambiciozní Zlatý podraz, ne-úplně k zahození pohádka Čertí brko nebo právě teď aktuální Toman. Režíruje Ondřej Trojan, který točil už chválené filmy Želary (ty ty to v roce 2004 dotáhli až na nominaci na Oscara) a Občanský průkaz a já ani jeden z těch filmů neviděl! Bohužel, jedná se o dlouhodobé resty, které musím dohnat, jisté však je, že se jedná o jednoho z nejvychválenějších českých režisérů současnosti což zapříčinilo to, že bude každá jeho novinka hodně zpozorovaná. Tentokrát si Trojan vybral příběh Zdeňka Tomana, člověka, kterého si příliš lidí nepamatuje a je to možná škoda. Zjistit si informace o Zdeňku Tomanovi, pravým jménem Asherovi Zeligu Goldbergerovi je opravdu oříšek (nemá ani vlastní stránku na wikipedii) nicméně jeho příběh je hodně zajímavý a bylo zajímavé sledovat jak se Trojanovi povede Tomanův příběh podat. Naštěstí ne úplně k zahození. Trojan dokáže během pár minut vybudovat slušnou atmosféru, která se drží celým filmem. Problém možná tkví v tom, že jsou všechny postavy stejné- svině, které spíše než o blaho ostatních jde o blaho své a nebojí se šlápnout do hodně špinavých louží. A nějak výrazně jinak na tom ve filmu není ani Toman. Toman je prostě další svině, která je ale na rozdíl od ostatních mazanější a dokáže situace využít ve svůj prospěch a sedí ve stínu jako loutkář, zatím co jeho loutky dělají tak jak píská. A, že měl Toman ansámbl loutek bohatý- Češi, Američani, židové, Rusáci... vše prostě Tomanovi procházelo a okrádal každého a všechny. O nějak komplexní postavu se tedy nejedná a divákovi je vlastně jedno co s ním bude dál. Naštěstí ho ale perfektně hraje Jiří Macháček a divákovi tak není úplně u zádele. Problém je také možná v materiálu- Film trvá 145 minut. Mám rád dlouhé filmy, ale pouze ty dlouhé filmy, které dávají smysl a jsou rozpracované. Tady je ale film v zaseklém kruhu- Toman taktizuje, Toman vydělává další peníze, Toman si s někým vyhraje a to se stane asi pětkrát, i přesto, že už podruhé to bylo moc. Musí se ale ocenit fakt řemeslný- Ve filmu je představeno spoustu poslanců a úředníků a všichni jsou nám představeni prostřednictvím textu- jak jménem, tak funkcí. Toto je velice zajímavý, svěží a neokoukaný nápad a dost výrazně pomohl v zapamatování jmén a v tom abych věděl kdo je kdo. Dále na rozdíl od jiných, známých českých filmů jsou všechny zahraniční dialogy otitulkovány a nejsou post-dabingování do češtiny. Všechno to tak působí reálněji a autentičtěji. Film také velice rychle utíká, problém je, že se asi uprostřed kolem 80-110 minuty trošku zarazí a nějak se nehýbe kupředu, což změní poslední půlhodina, která slušně vygraduje. Ten fakt, že vznikl profesionálně odvyprávěný příběh důležité doby je prostě fajn. Je pouze škoda, že i přes produkční český nadprůměr jde pořád o nevyužitý potenciál. Problém je taky ten, že je ve filmu příliš zbytečných scén, které výrazně děj nikam neposouvají a ve filmu ani nemuseli být. To jak je film reálný a jak to opravdu bylo asi nechám na jiných. Toman je slušně natočená česká filmařina, která pravděpodobně za pár měsíců posbírá alespoň 8 nominací na Českého lva.... a já s tím nemám problém, jelikož jde o s láskou natočený produkt, který dal opravdu zabrat. Na druhou stranu se ale nedá říct, že bych hltal každou scénu, zajímal se o postavy nebo chtěl vědět jak to vše vyvrcholí jelikož je předvídatelný až běda. Herecké výkony, režie hudba, kamera a produkční design ale na jedničku, takže palec nahoru!
avenis
avenis
11 545 bodů
8
...a tak to v politice fungovalo vždy, funguje a fungovat bude... Moc zachutná každému, peníze a majetek se pak hromadí snadněji, důležité je vědět na každého něco a držet se vzájemně za koule... Politika mi připomíná dětskou hru do ruky, zvanou fotbal. Kulička se kutálí a je třeba ji nechat propadnout některou z dírek. Která dírka to bude, závisí na obratnosti rukou toho, který právě hru drží. Mám ráda filmy o minulosti, tento se mi (přes veškerou hrůznost té doby) líbil. (12.2.2021)
liborek_
liborek_
7 283 bodů
6
Jako hraný dokument může Toman velice dobře sloužit při školních projekcích. Při výuce dějepisu může být skvělým východiskem pro vysvětlení dobových kontextů, událostí atd... Díky Trojanově profesionálně odvedené práci, vsunutým dobovým záběrům, přemíře textových titulků a úzkostlivému lpění na faktické přesnosti (včetně zohlednění vzhledů jednotlivých postav) se podařilo myslím poměrně dobře zachytit atmosféru a události přelomových let 1945-48, ale také celkem nenásilně ukázat pravou tvář komunistické strany (tj. bandy moci- a majetkuchtivých kriminálníků, která je ve skutečnosti Marxovým idejím na kolektivizované hony vzdálena...). Ale pořád je to jen lepší hraný dokument, který selhává v klasickém vyprávění, utápí diváka v množství epizod, které nijak nerozvíjí, a rezignuje na jakékoli budování napětí, čímž činí z Tomana umělecky poněkud nesmělý film. Volba Macháčka pro hlavní roli je vlastně příznačná a podtrhuje kvalitativní úroveň filmu: Vedle toho množství skutečně dobrých herců jako jsou Dulava, Finger, Plesl atd., kteří se svých rolí ujali velmi dobře, je Macháček v hlavní roli (!) křiklavým důsledkem nemohoucnosti: Vnímáme, co v dané situaci recituje, ale nic moc to s námi nedělá a pořád víme, že se koukáme na Macháčka...
leafroller
leafroller
3 023 bodů
7
Vždy se rád dozvím něco nového. A fakt, že byl vzestup komunistů a posléze státní převrat financován z obchodu s lidmi, to jsem vážně nevěděl. A že za stejný obchod obdržel potom pan Toman dokonce vyznamenání, tak o tom se mi ani nesnilo. Pan Toman byl ryzí oportunista a za to ho obdivuji. Film v pohodě.
marie-kolarova
marie-kolarova
2 980 bodů
6.5
Zajímavé jako hraný dokument. Není komu fandit a ani nikoho speciálně nenávidět. Přehlídka soudruhů, z nichž někteří mají před sebou posledních pár let života, ačkoliv si právě myslí, jejich pozice je neotřesitelná. Jak pravil Slánský „Teď nás čeká velká budoucnost.“ Soudruhů je mnoho a splývají do jednoho typu záporného kariéristy. Pro hlubší zážitek by musel být jejich počet výrazně snížen a přiblížena jejich lidská motivace. Např. Slánský a Clementis se od sebe dost odlišovali, a i další, byli mezi nimi skuteční zmetci, ale i zbabělci anebo troubové. Ženské postavy spíš jen ilustrují děj a nejsou dotažené, Pesla projevuje záchvěv lidskosti, když pátrá po své rodině, jinak je studená a ne příliš věrohodná. Náznaky Tomanova citu k asistence nefungují, můžeme jen domýšlet, zda ji potřeboval víc než na sex. Film je historicky přesný, ale neumožní proniknout aktérům pod kůži.