Na české poměry výborná výprava, bohužel mám problém s pro mě nepříliš zajímavý příběhem a nevýraznou hlavní postavou v nepřesvědčivém podání Karla Rodena.
Perfektní výkon Karla Rodena, který mě snad nikdy nezklamal. Nevím, jak moc je příběh pravdivý a jak přesné jsou detaily filmu, ale byla to strhující doba a tento snímek je velmi důstojný a kvalitně natočený. Jediným velkým mínusem jsou příliš časté skoky v čase, které dělají film zbytečně zmatečným.
Ve scénáři jako by se střetávalo akademické drama s halucinogenním bludištěm. Tento potenciálně fascinující střet bohužel není využit, Ševčík se nakonec rozhodl přiklonit čistě k standardnímu pojetí a onen vnitřní rozpor místo aby se stal předností filmu, ho vnitřně rozkládá. Hrdina není lidsky přesvědčivý ani dramaticky uspokojivý a s tím padá i celý jeho příběh. Ten je navíc svými retrospektivami značně nepřehledný a kdo nezná události Mnichova, ten se dost možná ztratí. 55 % 2 a 1/2
Vystylizovaná nuda. Chyba je hlavně ve scénáři, který je chladný, neosobní a hlavně se věnuje úplným kravinám (léčebna). Tohle měl někdo natočit jako politický thriller a ne jako "životopisnou" uspávačku. Víc než Roden mě herecky dostal Olda Kaiser aka Beneš.
Film stojí a padá s hlavním představitelem. Karel Roden ve filmu podává strhující herecký výkon a pro mě je opět velkým překvapením charakterní role Oldřicha Kaisera, který si ve svých scénách krade film pro sebe. Příjemným překvapením je pro mě ale i obsazení Evy Herzigové. Se zahraničních hráčů prokazují své schopnosti výborná Arly Jover v roli Marcie Daveport a zejména Hanns Zischler jako doktor Stein. Myslím si, že v rámci historických biografických snímků je Masaryk velmi kvalitním a zdařilým počinem a oproti současným výročním snímkům televizním je možné dávat tento snímek za žánrový vzor.
Karel Roden je herecky tak dobrý, že postava, kterou vytvořil, je strašně nesympatická. Nevím, do jaké míry se má jednat o Jana Masaryka, ale pokud tohle byl on, pak mám problém s ním jakkoliv sympatizovat, přestože politicky mu to myslelo správně. Celkový dojem? Už se k filmu nechci vracet, protože je depresivní.
Ševčíkův Masaryk má jeden velmi podstatný problém - a to, že jinak řemeslně kvalitní, dobře zahraný a divácky velmi vděčný film klame hned úvodním titulkem "Podle skutečných událostí". Kdyby tam bylo "inspirováno skutečnými událostmi", pak bych sklapnul podpatky a bezezbytku bych si užil dobrou a napínavou mystifikaci à la Amadeus. Takto ale trio Ševčík, Koenigsmark, Kolečko vytvořilo pochybný mýtus o Masarykovi-feťákovi; efektní fikci, která diváky odláká od historických fakt do hájemství alternativních pravd (Masaryk se neléčil v letech 38-39 v žádném sanatoriu, jeho vztah k Benešovi nebyl provázen osobním zklamáním nebo agresivitou, přeměna z velvyslance v exilového ministra nebyla tak krkolomná, diplomatická bitva kolem ultimáta probíhala také jinak.. apod.). Drobné nepřesnosti vem čert (např. zapřísáhlý abstinent Beneš nemohl přijímat francouzské a anglické ultimátum se sklenkou vína na stole, s Marcie Davenportovou se Masaryk seznámil až v průběhu války... apod.), ale pokud je celá kostra scénáře vybudovaná na fabulaci, která se natře barvou v odstínu "takto to bylo", pak s tím budu mít vždycky problém. Přesto mě film zaujal - výpravou, kamerou, Rodenovým herectvím; jen ta přemíra skoků v čase a retrospektivní cyklování působilo dost rušivě až školometsky. Což je problém o to větší, že tento film je víc silná umělecká licence než historicky spolehlivá školní pomůcka. Navíc je Masaryk příliš zaměřený na českého diváka a je to dost znát... U nás může trochu rozčeřit filmovou nudu, v zahraničí ale zapadne (na to je moc eklektický). 3 a 1/2 * __ Appendix: Pseudoskandálek s udílením Českých lvů je celkem směšný. Masaryk splnil pravidla, producentský kalkul využít předávání jako dobré promo je pochopitelný a ničemu se nezpronevěřuje... To, že takřka všechno dostal jeden film, je věc a vizitka hlasujících "akademiků", ne problém producenta nebo jeho filmu...
Profesně dobře zvládnutý film s perfektními hereckými výkony zejména Karla Rodena coby Jana Masaryka a Oldřicha Kaisera v roli Edvarda Beneše, ale na 12 Oscarů to tedy nevidím. Hlavně za scénář bych tomu Oscara nedala. Víme ale, jak to s těmi Oscary bylo. O urychlené premiéře, atd. Kdo ví, ten ví, kdo neví, ať si to vyhledá. V prvé řadě bych upravila název na "Jan Masaryk". Hodně lidí včetně mě si zřejmě myslelo (nebo ještě myslí), že jde o film o T.G. Masarykovi. Pak si nemyslím, že by byl film příliš srozumitelný. (To je zas právě věc scénáře.) Že velká část filmu se odehrává v psychiatrické léčebně v Americe, to rovněž nepovažuji za příliš vydařené. Ostatně není až tak jednoznačné, jestli tam Jan Masaryk vůbec byl. Ty milostné scény a časté záběry na mořské vlny byly též zbytečné. A chápu, že každý film je hodně o fikci včetně filmů historických, ale Beneš a Jan Masaryk si nikdy netykali. Proč to nezachovat?! Oceňuji kameru i nenápadnou, ale působivou hudbu, která film dobře doplňuje. Tento film, ač řemeslně dobře zvládnutý, nicméně podle mě skončí v propadlišti filmové kinematografie.
Krásná filmová práce a excelentní výkon Karla Rodena. Divák, který není zapálený do historie se bude přesto asi trochu nudit, z dějové linky to poutavěji nešlo.