Matt Damon jako bájný Odysseus na cestě z padlé Tróje, jehož opětovné setkání s manželkou Penelope oddalují šlamastiky s Kyklopem nebo svůdnými sirénami? Režisér Christopher Nolan má konečně Oscary a v merku navíc kolosální adaptaci Homérovy epické básně Odysseia, kterou mu studio Universal po famózních výsledcích životopisného Oppenheimera velmi štědře pojistí. Výpravný historický snímek plný známé mytologie v desetiletém dějovém rámci má být vůbec nejdražším v režisérově bombastické kariéře, rozpočet 250 milionů dolarů značně překonává poslední projekt a konkuruje podobně nákladné komiksovce Temný rytíř povstal.
Články 93
Kdo bude hrát Jamese Bonda? Doposud zásadní téma debaty po odzvonění služby Daniela Craiga se v minulých týdnech skrčilo pod zřejmě mnohem závažnější problémy, které se dotýkají autorských práv a rozštěpených vizí v zákulisí největší špionážní franšízy kinematografie. Na šestadvacátou bondovku si podle všeho ještě počkáme, ale řešit novou identitu agenta 007 je prostě příliš vděčné. Oči na šťopkách má také britská sázková kancelář Betfred, jejíž data, opřená o všelijaké statistiky showbyznysu i zákulisní klepy, momentálně mocně favorizují čtyřiatřicetiletého herce Joshe O'Connora z Rivalů či seriálu Koruna.
Nejmocnějšího kouzelníka z knižní série J. K. Rowling si ve filmových adaptacích i propojených prequelech dosud zahráli tři britští velikáni – Richard Harris, Michael Gambon a Jude Law, jenž se ve Fantastických zvířatech objevil jako mladší Albus Brumbál. HBO nyní aktivně připravuje seriálové převedení sedmi hlavních knih o Harrym Potterovi, jehož bradavický ředitel formuje pro nevyhnutelný střet s pánem zla, Lordem Voldemortem. Ze zákulisí se ozývají informace, podle nichž showrunnerka Francesca Gardiner (Boj o moc) do úlohy vousatého čaroděje s brýlemi preferuje oscarového laureáta, divadelní personu a držitele rytířského titulu Marka Rylance (Most špiónů).
Christopher Nolan je největším režisérem světa a jen co vyšlo najevo, že v jeho novém projektu uvedeném roku 2026 zazáří Matt Damon, už se rojí spekulace o utajovaných detailech kolem příběhu i žánru. Podle některých se autor oscarového Oppenheimera či sci-fi Interstellar chystá natočit horor, jiní vytahují inspiraci klasickým britským seriálem a ty nejnovější spekulace, do nichž se vkládá zatím nejvíc důvěry, zmiňují rozsáhlé terénní přípravy na futuristický akční příběh ve stylu pozapomenuté klasiky Létající oko (Blue Thunder) z roku 1983.
Po letech se opět schyluje k tomu, že hollywoodské herecké hvězdy přijdou o svou výsadní pozici komerčních vábniček na úkor talentovaných lidí za kamerou. Režisér a scenárista oscarového hitu Oppenheimer Christopher Nolan má za sebou výjimečnou kariéru, již aktuálně zpečetil právě oscarovým triumfem a téměř miliardovými tržbami pro papírově méně přitažlivý životopis konstruktéra jaderné zbraně. Snímek plný slavných herců přetavil konverzační i politickou látku v mainstreamový kulturní zážitek a zlaté sošky zajistil také Cillianu Murphymu a Robertu Downeymu jr. Největší hvězdou ovšem zůstal Nolan, jenž si dle zákulisních informací přišel až na sto milionů dolarů a jehož další tvůrčí kroky bedlivě monitoruje celý Hollywood.
Oba patří k nejoblíbenějším hercům své generace a v březnu zřejmě oba poprvé potěžkají Oscara za role dvou ideologických soupeřů v životopisném hitu Oppenheimer. Cillian Murphy v něm ztvárnil vývojáře atomové bomby J. Roberta Oppenheimera, jehož senátní kandidát Lewis Strauss v podání Roberta Downeyho Jr. předvedl před výbor zabývající se prokomunistickými aktivitami. Downey, jemuž po letech drogové závislosti nakopla kariéru úloha Tonyho Starka v Iron Manovi, nově prozradil, že roku 2005 mohl hrát záporáka Scarecrowa v komiksové adaptaci Christophera Nolana Batman začíná (Batman Begins). Ta ovšem připadla právě Murphymu, jenž se díky ní mezinárodně proslavil.
Christopher Nolan je možná nejoblíbenějším režisérem své generace, jenž právě sklízí uznání i ocenění za svůj nejúspěšnější snímek. Loňský Oppenheimer o vývojáři jaderné bomby propletl Nolanův mysteriózní vrstevnatý narativ s důležitým nadčasovým tématem a kromě publika, které na Britova hutně strukturovaná díla reagovalo vždy vstřícně, se chytají i lidé rozhodující o prestižních filmových cenách. Ty se Nolanovi zatím spíše vyhýbaly a na Oscarech jej Akademie vyloženě odbývala. Avšak loňská nadšená kritická i divácká reakce, téměř miliardové tržby a čerstvý triumf na oscarovém předvoji v podobě Zlatých glóbů naznačují, že tvůrce Počátku či Temného rytíře se bude smát jako poslední.
Kvůli stávce hollywoodských scenáristů a herců odsunulo studio Warner Bros. premiéru dlouho očekávané druhé Duny Denise Villeneuvea na rok 2024. Fanoušci režiséra a knižní předlohy smutní, profitovat by z toho ale mohl jiný ceněný autor, Christopher Nolan a jeho novinka, biopic Oppenheimer, pojednávající o vynálezci atomové pumy. Proč?
Jsou filmy režiséra Christophera Nolana moc hlučné? O tom se mluví někdy od dob jeho snímku Batman začíná (2005). Sci-fi Počátek i Interstellar zvýšily hladinu hluku i hudby ještě víc, pro spoustu lidí byl neposlouchatelný válečný Dunkerk. S tříhodinovým dramatem Oppenheimer to není jiné. Nolan sice změnil hudebního skladatele Hanse Zimmera, ale i jeho nástupce Ludwig Göransson pokračuje ve stejně lomozivém duchu.
Filmy Christophera Nolana jsou s námi již čtvrt století. Cesta tohoto metodického filmaře začala v roce 1998 zdánlivě nenápadným mysteriózním thrillerem Sledování a od té doby nám přináší jeden památnější zážitek za druhým. Který je ale nejlepší? A kdo takzvaně tahá za nejkratší konec?