Zajímavosti o Dunkerk

80%

Zajímavosti 158

  • Jeden z novinových titulků zobrazených v závěrečné scéně říká: "Nájezd duchů na ropné nádrže v Gentu". Podél obranných linií řek Šeldy a Lysu, mezi městy Gent a Kortrijk, stále probíhaly boje mezi belgickou a německou armádou. Králi Leopoldovi se podařilo odložit kapitulaci belgických ozbrojených sil na 28. května.
  • Jedná se o třetí film uvedený v letech 2016-2017, který se zaměřuje na evakuaci Dunkerku. Snímek Jejich nejlepší (2016) režiséra Loneho Scherfiga zachycuje filmový štáb, který natáčí film na motivy evakuace Dunkerku, zatímco snímek Nejtemnější hodina (2017) režiséra Joea Wrighta zachycuje prvních 40 dní Winstona Churchilla ve funkci britského premiéra. Evakuace Dunkerku proběhla necelý měsíc po Churchillově nástupu k moci.
  • Postava pana Dawsona je podobná postavě Charlese Lightollera, který jako první důstojník přežil potopení Titaniku, sloužil v první světové válce a také osobně zachraňoval vojáky z Dunkerque na vlastním člunu. Stejně jako pan Dawson, i jeho syn zahynul ve válce jako letec RAF.
  • Christopher Nolan měl vždy v úmyslu mít ve filmu skutečný torpédoborec v "plné velikosti" jako kulisu v pozadí i jako kulisu pro některé scény. Filmový štáb údajně cestoval po celém světě a hledal vhodné lodě. Jejich první volbou byl HMS "Cavalier" (R73), torpédoborec třídy C Královského námořnictva uvedený do služby v roce 1944, vyřazený v roce 1977 a nyní muzejní loď v Historické loděnici v Chathamu v Kentu ve Spojeném království, poslední zbývající britský torpédoborec z období druhé světové války. Nakonec nebyl "Cavalier" použit jak kvůli nákladům, které s tím byly spojeny, tak kvůli neochotě zainteresovaných orgánů vyvézt jej z bezpečí Chathamu. Podle zákulisních informací i knihy Jamese Mottrama "The Making of Dunkirk" navrhly přístavní úřady v Dunkerque pro filmové účely francouzský torpédoborec "Maillé-Brézé" (D627), který byl uveden do služby v roce 1957, v roce 1988 byl vyřazen a kotví v Nantes jako muzejní loď. Na jejich radu byl "Maillé-Brézé" následně pronajat, zkontrolován a odtažen do Dunkerku a ve finále filmu vystupoval jako HMS "Vivacious" (D36) a HMS Vanquisher (D54).
  • Královské letectvo bombardovalo německá města již šestnáct dní, když začala evakuace. První nálet se uskutečnil 10. května 1940 na Dortmund a následující noc byl bombardován Mönchengladbach.
  • Tento film se svým stylem podobá válečným dramatům němé éry, jako byla Velká přehlídka (1925), protože je vyprávěn převážně vizuálně a dialogy jsou v něm použity jen v minimální míře.
  • Tom Glynn-Carney (Peter) se vyjádřil o tom, jak bylo natáčení vzrušující: "Díky tomu bude každá moje další práce nudná."
  • Jediný film mezi nominovanými na nejlepší film, který nebyl nominován v žádné herecké kategorii.
  • Všechny letouny Supermarine Spitfire, které vidíme na obrazovce, mají levé křídlo natřené téměř úplně černě v rámci rozpoznávacího systému "přítel nebo nepřítel", který se používal na začátku války, ale od kterého se v době bitvy o Británii většinou upustilo.
  • Jedná se o první film natočený ve formátu IMAX, který byl nominován na Oscara za nejlepší film.
  • "ME-109" je ve skutečnosti Buchon Hispano HA-1112-M1L postavený po válce pro španělské letectvo. Má motor Rolls-Royce Merlin, stejný jako Spitfire.
  • Britská vláda se rozhodla pokračovat ve válce již v době, kdy se britské expediční síly cítily ztraceny. Válečný kabinet projednal 26. května 1940 nabídku stále ještě neutrálního Benita Mussoliniho na zprostředkování vyjednaného ukončení války. O dva dny později sir Winston Churchill přesvědčil všechny členy kabinetu, aby pokračovali v boji bez ohledu na cenu. Celkový význam návratu nejméně dvou set tisíc britských bojovníků však nelze bagatelizovat, neboť to bylo nejméně sedmdesát pět procent všech britských expedičních sil v severní Francii.
  • Ke konci filmu napsal skladatel Hans Zimmer prodlouženou verzi skladby Edwarda Elgara "Nimrod" z "Enigma variací". Elgar je anglický skladatel, který složil známou znělku "Pomp and Circumstance", která se používá při slavnostních promocích. Nimrod má hudebně vyjadřovat obrovské vítězství nad nevýslovnou tragédií, což se k tomuto filmu hodí, protože Dunkirk byl katastrofou, a přesto jeho strategický ústup zvrátí průběh druhé světové války. Elgarovu skladbu si vybral také Newyorský filharmonický orchestr krátce po útocích z 11. září 2001.
  • Během své děkovné řeči při přebírání ceny BAFTA za "Nejlepší úspěch v mixáži zvuku" za kolektivní práci na tomto filmu Gregg Landaker zmínil, že se jedná o jeho dvě stě sedmý a poslední film, protože v roce 2018 oficiálně odchází do důchodu (Royal Albert Hall London / 18. února 2018).
  • Mezi herci jsou tři držitelé Oscara: Mark Rylance, Sir Kenneth Branagh a Sir Michael Caine a dva nominovaní na Oscara: Tom Hardy a Barry Keoghan.
  • Britská armáda měla v roce 1940 necelé tři miliony mužů a z Dunkerque se jich zachránilo jen tři sta třicet tisíc. Z těchto tří set třiceti tisíc bylo asi dvacet procent francouzských vojáků. Británie potřebovala v době Dunkerku vycvičit a vyzbrojit nové rekruty, ale nebyla bez vojáků. I kdyby Německo zajalo vojáky u Dunkerque, nebyli připraveni napadnout Anglii. Královské námořnictvo stále kontrolovalo kanál La Manche a Kriegsmarine ztratila v Norsku příliš mnoho lodí. Je sporné, zda Hitler skutečně zamýšlel napadnout Spojené království, protože německé vrchní velení se začátkem července 1940 začalo připravovat na invazi do Sovětského svazu. Pokud by se Ose podařilo napadnout Spojené království, mělo Royal Navy pokračovat ve válce z Kanady.
  • Některé ze skutečných lodí z bitvy u Dunkerque, které byly ve filmu použity, jsou Hilfranor, Elvyn, Endeavor, Mary Jane, Caronia, New Britannic a Princess Elizabeth.
  • Jedno z nejnáročnějších natáčení pro kameramana Hoyte Van Hoytema kvůli neustálému používání kamer IMAX o hmotnosti od čtyřiceti šesti liber (jednadvaceti kilogramů) do dvou set padesáti liber (sto třinácti kilogramů).
  • Skladatel Hans Zimmer původně napsal hudbu k filmu jako jednu hodinu a čtyřicet minut dlouhou skladbu, což se nikdy předtím nestalo. Později byla z praktických důvodů rozdělena do několika různých skladeb, ale téma odbíjení hodin je prvkem, který spojuje všechny skladby v jedno dílo.
  • Quentin Tarantino v podcastu označil tento film za svůj druhý nejoblíbenější film desetiletí.
  • Dědeček Willa Attenborougha, sir Richard Attenborough, hrál v předchozí verzi této historické události, ve filmu Dunkirk (1958).
  • Z mnoha torpédoborců, které se účastnily operace Dynamo, zůstal poslední polský torpédoborec třídy Grom ORP "Blyskawica". Během operace Dynamo byla loď pod kontrolou Royal Navy, ačkoli její posádka byla polská. Blyskawica sloužila s vyznamenáním až do poválečné éry a po téměř čtyřiceti letech služby byla v roce 1976 vyřazena ze služby. Je také nejstarším dochovaným torpédoborcem na světě a nyní kotví v polské Gdyni.
  • Z britské pěchoty je zobrazen pouze Tommy a několik vojáků střílejících na německá letadla z pušek. V obou případech nic nezasáhnou.
  • Z více než čtyřiceti tisíc zajatých britských vojáků, kteří bojovali v týlu, bylo více než deset tisíc Skotů. V této úpravě 51. horalské jednotky je však pouze jeden pozoruhodný údaj.
  • Kritici si stěžovali, že film ignoruje francouzskou armádu, která během evakuace zadržovala německé divize u města Lille.
  • Tento film měl pětiminutový IMAX prolog, který se hrál před filmy Rogue One: A Star Wars Story (2016) a Kong: Ostrov lebek (2017). Je to již potřetí, co měl film Christophera Nolana prolog vydaný šest měsíců před filmem. Dalšími dvěma byly IMAX prolog k filmu Temný rytíř (2008), který se hrál před filmem Já, legenda (2007), a IMAX prolog k filmu Temný rytíř povstal (2012), který se hrál před filmem Mission: Impossible - Ghost Protocol (2011).
  • Pro kameramana Hoyte Van Hoytema to byla druhá spolupráce se scenáristou, producentem a režisérem Christopherem Nolanem. Předchozím snímkem byl Interstellar (2014).
  • Po filmech Počátek (2010) a Temný rytíř povstal (2012) se jedná o třetí spolupráci Toma Hardyho a Christophera Nolana.
  • Některá letadla viděná v tomto filmu jsou ve skutečnosti velké (dvoumetrové) rádiem řízené modely. Produkce vyrobila a použila čtyřicet přesných modelů letounů Junkers Ju-87 "StuKa" a Messerschmitt 109, především pro scény nízkých letů a náletů.
  • Přestože Tom Hardy dostal hlavní roli, jeho tvář je vidět jen na pár okamžiků. Většinu filmu stráví za kyslíkovou maskou a brýlemi, když létá a bojuje ve svém Spitfiru.
  • Válečné lodě použité v tomto filmu zahrnují: Francouzský torpédoborec třídy T-47 Maillé-Brézé (D627) představuje britské torpédoborce třídy V H.M.S. Vivacious (D36) a H.M.S. Vanquisher (D54). Nizozemské minolovky třídy Dokkum H.N.L.M.S. Naaldwijk (M/PW809) a H.N.L.M.S. Sittard (M830), přičemž Naaldwijk ztvárňuje britskou minolovku H.M.S. Britomart (J22) a Sittard současně britský torpédoborec třídy H H.M.S. Havant (H32) a britský torpédoborec třídy J H.M.S. Jaguar (F34). Britský přístavní obranný motorový člun H.M.S. Medusa (ML1387). Hlídkový člun amerického námořnictva na řece Rýn U.S.N. P22. Nizozemská víceúčelová loď M.L.V. Castor (A810) jako britský torpédoborec H.M.S. Basilisk (H11). Britský motorový torpédový člun MTB102 (který byl přítomen skutečné evakuaci Dunkerku a stal se nejmenším plavidlem, které se stalo vlajkovou lodí Královského námořnictva, když na něj admirál Frederic Wake-Walker přešel poté, co byla jeho předchozí vlajková loď, torpédoborec H.M.S. Keith (D06), vyřazena z provozu).
  • Když na konci filmu vojáci přijíždějí na nádraží ve Wokingu, jedná se ve skutečnosti o nádraží Swanage v Dorsetu. Nádraží bylo pro natáčení v červenci 2016 rozsáhle přestavěno, včetně veškerého značení. V souladu s tím, že Christopher Nolan vypráví co nejvíce příběhu z pohledu postav, je však nádraží vždy zahlédnuto pouze z oken vlaku, takže téměř veškerá práce štábu na převlékání není ve finálním střihu ve skutečnosti vidět.
  • Natáčelo se převážně ve Francii pod názvem "Bodega Bay".
  • Tento film byl kritizován za to, že neukazuje indické vojáky. V Dunkerque byly během evakuace přítomny čtyři roty Královského indického armádního servisního sboru, neozbrojení mulaři. Bylo jich méně než tisíc z téměř půl milionu mužů. Tři z nich byly evakuovány a jedna padla do německého zajetí. V září 1939 vyzval Mohandas Karamčand Gándhí všechny Indy, aby nepodporovali britské válečné úsilí. Později v roce 1942 zahájil kampaň Quit India, kterou Britové násilně potlačili.
  • Jako dekorace v pozadí byly použity dvě historické rybářské lodě, UK 12 a UK 114. "UK" však neznamená "Spojené království". Jedná se o nizozemský kód přístavu Urk, kde se natáčela většina filmu.
  • Urk, malé rybářské městečko v Nizozemsku, bylo použito jako základna pro natáčení na řece IJsselmeer (první dvě písmena názvu jsou psána s velkým písmenem, protože se považují za jedno písmeno). Urk se vyslovuje přesně stejně jako druhá část názvu filmu: dunkURK. Když film přišel do kin, všichni ve městě ho chtěli vidět, ale Urk nemá vlastní kino, takže aby někteří lidé ve městě mohli film vidět ve svém sousedství, byl zřízen kinematovůz (typ pojízdného kina s několika sedadly).
  • Bylo použito přibližně tisíc komparzistů.
  • Rozsáhlou práci s ruční kamerou IMAX měl na starosti kameraman Hoyte Van Hoytema, který musel často obsluhovat zařízení vážící až 60 liber (27 kg) s plnou zátěží. Kvůli její horní části musel klíčový grip Ryan Monro stabilizovat jednotku tak, že ji během složitých záběrů fyzicky přidržoval.
  • Produkce dostala dvanáct týdnů na přestavbu "Krtka" (bílý chodník do oceánu, na němž stojí všichni vojáci, kteří jsou vystaveni), postavili ho na skutečném památníku na dunkerském bojišti a vycházeli z původních plánů původního "Krtka". Byl také postaven podle předpisů místního přístavního úřadu.
  • V inscenaci bylo použito dvacet lodí, které byly použity při skutečné evakuaci.
  • Filmový debut Fionna Whiteheada (Tommy) a Harryho Stylese (Alex).
  • Rozkaz k zastavení odsouhlasili polní maršál Gerd von Rundstedt, velitel skupiny armád A, a generál Gјnther von Kluge, velitel 4. armády, na žádost velitele tankových jednotek generála Paula von Kleista, který ztratil polovinu svých obrněných sil a potřeboval čas na přeskupení. Po válce se von Runstedt snažil svalit vinu za zastavovací rozkaz na Adolfa Hitlera. Von Rundstedtův životopisec připustil, že to "nepředstavuje celou pravdu", protože původní podnět k zastavení vzešel od Kleista a von Rundstedta.
  • Aby kostýmní návrháři napodobili efekt viditelně nošené a používané vojenské uniformy, nanesli na vlněné oblečení vodu, okamžitě ho vysušili hořákem a poté vydrhli kartáčem. To se provádělo stále dokola, aby se dosáhlo požadovaného efektu.
  • Tento film byl šestým společným dílem scenáristy, producenta a režiséra Christophera Nolana a skladatele Hanse Zimmera. Předtím spolu pracovali na trilogii Temný rytíř, Počátku (2010) a Interstellar (2014). Zimmer byl za filmy Počátek (2010), Interstellar (2014) a tento film nominován na Oscara.
  • Tento film měl nejširší uvedení v 70mm širokoúhlém formátu za posledních 25 let od filmu Rona Howarda Daleko a daleko (1992). Kopie v 70 mm formátu se promítala ve 125 kinech, čímž byl překonán dosavadní rekord 100 kin filmu Quentina Tarantina Osm hrozných (2015).
  • Paralely mezi zážitky malého člunu sira Marka Rylance a člunu "Sundowner" (který vzal do Dunkerque komandér C. H. Lightoller, DSC, RNR (ve výslužbě)) si můžete přečíst na stranách 201-3 knihy "Dunkirk" od A. D. Divina (vydáno v roce 1945). Lightoller (dříve druhý důstojník a nejstarší přeživší člen posádky R.M.S. Titanic) vzal s sebou jako posádku svého syna a námořního zvěda. Ten vyzvedl trosečníky z vracejícího se motorového křižníku a odvezl je zpět do Dunkerku, "aby jim poskytl dodatečné potěšení znovu čelit peklu, které právě opustili". Jeho nejmladší syn Brian (ztratil se při letu na Blenheimu při prvním náletu na Wilhelmshaven) mu předtím poradil úhybnou taktiku a on ji použil, aby se vyhnul německému stíhači, který se třikrát neúspěšně pokusil potopit loď, pak to vzdal a odletěl. Topič P.O., který asistoval při vylodění sto třiceti mužů, se skutečně zeptal, kam je dal. Překvapením je, že několik stejně dramatických příhod z tohoto vyprávění nebylo ve filmu použito, takže se možná pracovalo s jinou verzí Lightollerova příběhu.
  • Vojáci evakuovaní z Dunkerque tvořili v roce 1940 pouze desetinu britských ozbrojených sil.
  • Nemocniční loď, která je vidět na začátku filmu, hrála M/S Rogaland, norská osobní loď postavená v roce 1929, která sloužila za druhé světové války a byla potopena v roce 1944. Později byla vyzdvižena a přestavěna a dodnes pravidelně funguje jako výletní loď se základnou ve Stavangeru v Norsku.
  • Na několika záběrech jsou jasně vidět přístavní jeřáby a domy, které nevypadají příliš staře. To je skutečně historicky přesné. V Dunkerku v té době byly přístavní jeřáby a domy na nábřeží skutečně vypadaly spíše jako "modernizované" tří- nebo čtyřpatrové činžovní domy.
  • Důstojníci královského námořnictva, kteří na začátku filmu provádějí rekvizice lodí, mají na čepicích nesprávné odznaky. Místo odznaku na čepici, který nosí důstojníci na znamení pověření, mají odznak poddůstojníka, tedy poddůstojnické hodnosti.
  • Britský voják na pláži salutuje důstojníkovi, který nemá na hlavě žádnou pokrývku hlavy. To by se v britských službách nikdy nestalo. Kdyby neměl na hlavě čepici nebo podobnou pokrývku hlavy, jednoduše by se postavil do pozoru a oslovil důstojníka.
  • Jde o pátou spolupráci Cilliana Murphyho a Christophera Nolana.
  • Až do pádu Singapuru v roce 1942 byla evakuace britských expedičních sil z Dunkerque všeobecně považována za nejhorší porážku v britské historii.
  • Podle scénáristy, producenta a režiséra Christophera Nolana napětí, které pociťuje při sledování filmu Zachraňte vojína Ryana (1998), nebylo tím napětím, které chtěl pro tento film.
  • S délkou 1 hodina a 46 minut se jedná o nejkratší film Christophera Nolana od jeho debutu Following (1998). Je také o více než hodinu kratší než jeho předchozí film Interstellar (2014).
  • Na začátku je vysvětleno, že německé tanky se zastavily, protože "proč plýtvat drahocennými tanky, když nás mohou sejmout ze vzduchu". Ve skutečnosti tanky zoufale potřebovaly údržbu a palivo a také čekat na pomaleji se pohybující německou pěchotu a další posily, které byly kilometry, někdy i desítky kilometrů, za nimi.
  • Film byl natočen podle 76stránkového scénáře. Christopher Nolan původně zamýšlel natočit improvizovaný film.
  • Při psaní a natáčení tohoto filmu byli konzultováni skuteční veteráni bitvy u Dunkerque Robert Halliday (strávil šest dní na pláži, zachránil mnoho životů), Arthur Taylor (přežil Dunkerque a nakonec v den D zaútočil na pláž v Normandii) a Vic Viner (strávil šest dní na námořní lodi při evakuaci vojáků).
  • Většina filmu se zaměřuje spíše na přežití než na hrdinství, ale v poslední minutě cituje skladatel Hans Zimmer hlavní melodii z filmu Nimrod, devátou variaci z populárních "Enigma variací" sira Edwarda Elgara. "Nimrod" je orchestrální/kapelová skladba často spojovaná s britským patriotismem. Stejná skladba zazněla spolu se Sirem Kennethem Branaghem při zahajovacím ceremoniálu Olympijských her v Londýně v roce 2012, když pronášel verše z "Bouře" Williama Shakespeara.
  • Po filmech Batman začíná (2005), The Prestige (2006), Temný rytíř (2008), Počátek (2010), Temný rytíř povstal (2012) a Interstellar (2014) se jedná o sedmý společný film Christophera Nolana a sira Michaela Cainea. Caine se objevil v nekreditovaném hlasovém cameu jako velitel letu královského letectva. Caine předtím ztvárnil pilota RAF ve filmu Bitva o Británii (1969).
  • Jedná se o první film Christophera Nolana, který je založen na historických událostech. Všechny jeho ostatní filmy byly buď původní scénáře, remaky, adaptace románů a povídek, nebo komiksové adaptace.
  • Loď pana Dawsona pluje pod modrou vlajkou (protože byl členem jachtařského klubu a/nebo byl vysloužilý člen královského námořnictva); většina ostatních lodí pluje pod červenou vlajkou, která označuje obchodní loď.
  • Americký miliardář Dan Friedkin, vášnivý sběratel historických vojenských letadel, umožnil produkci použít pro tento film dva letouny Spitfire Mk1 ze své sbírky. Hodnota každého z letadel je pět milionů dolarů a jeho sbírka je tak rozsáhlá, že jediná osoba, která vlastní více Spitfirů než on, je královna.
  • Sir Kenneth Branagh hrál velitele Boltona z královského námořnictva, velitele mola v Dunkerku. Scénárista, producent a režisér Christopher Nolan vysvětlil, že postava Boltona byla složená z několika důstojníků, kteří se během evakuace hrdinsky zachovali, ale především z velitele Jamese Campbella Cloustona. Clouston se narodil 31. srpna 1900 v Montrealu v provincii Québec a do Královského námořnictva vstoupil uprostřed první světové války. Kanadské královské námořnictvo bylo v té době začínající službou a nebylo neobvyklé, že mladí Kanaďané, kteří chtěli sloužit na moři, vstoupili do Královského námořnictva. Clouston si vedl dobře, když postupoval službou a kvalifikoval se jako dělostřelecký specialista, považovaný za špičku námořnictva. V roce 1937 se stal kapitánem torpédoborce HMS Isis, který procházel rekonstrukcí, když koncem května 1940 vypukl Dunkerque. Okamžitě se přihlásil na pomoc a byl jmenován velitelem mola v obleženém přístavu. Podle všech svědectví prokázal mimořádné služby, pracoval nepřetržitě v těch nejnáročnějších podmínkách, aby evakuoval co nejvíce vojáků. Zůstal, dokud už nebylo možné evakuovat žádné další, ale zahynul v Lamanšském průlivu na cestě zpět do Anglie, když na loď, na níž byl, zaútočilo německé letadlo. V červenci 1940 mu bylo uděleno Mention in Despatches, nejvyšší posmrtné vyznamenání za statečnost po Viktoriině kříži.
  • Christopher Nolan dostal nápad na tento film v roce 1992, když se plavil do Dunkerku se svou přítelkyní (později manželkou) Emmou Thomas.
  • Jako inspiraci pro davové scény tohoto filmu Christopher Nolan uvedl němé filmy jako Chamtivost (1924), Intolerance (1916) a Východ slunce (1927): "Strávil jsem spoustu času prohlížením němých filmů kvůli davovým scénám. Způsob, jakým se komparsisté pohybují, vyvíjejí, jak je prostor inscenován a jak jej snímají kamery, použité pohledy." Nolan také studoval filmy Muž na útěku (1956), Kapsář (1959), Zachraňte vojína Ryana (1998) a Mzda strachu (1953), aby rozebral proces vytváření napětí pomocí detailů.
  • Pokud si na Mapách Google (Street View) vyhledáte místo, na pláži Dunkirk uvidíte, jak budují úvodní uličku, kterou Tommy běží na pláž. Jsou vidět zábrany s připevněnými nápisy "film". Po přiblížení si můžete všimnout, že většina detailů pozadí je totožná s tímto filmem. Odstraněny byly pouze dopravní značky; světlo ve stylu 20. let se skleněným kulovým stínítkem tam bylo původně. 15 Digue de Mer 59240 Dunkerque Francie.
  • Pro vytvoření iluze obrovského počtu mužů během evakuace bylo umístěno velké množství kartonových vystřihovánek vojáků a tisíc komparzistů.
  • Ke konci filmu je vidět, jak Spitfire bez paliva sestřeluje střemhlavý bombardér Stuka. To je historicky správně.. Stuky byly pro stíhací letouny notoricky snadným cílem (zejména když se připravovaly ke střemhlavému letu) a v následující bitvě o Británii jich bylo sestřeleno značné množství.
  • Christopher Nolan v jednom rozhovoru přirovnal obsazení hudebníka Harryho Stylese k obsazení Heatha Ledgera do role Jokera ve filmu Temný rytíř (2008), protože ho lidé také podcenili.
  • Sir Winston Churchill byl v době zahájení evakuace britským premiérem pouhých 16 dní. Poté, co lord Halifax 26. května 1940 navrhl využít stále neutrálního italského diktátora Benita Mussoliniho ke zprostředkování vyjednaného ukončení války, Churchill odpověděl: "Byl bych vděčný, kdybychom se z našich současných potíží dostali za takových podmínek, pokud bychom si zachovali to podstatné a prvky naší životní síly, a to i za cenu ztráty některých území." Řekl, že "kdybychom se z této šlamastyky mohli dostat tím, že se vzdáme Malty a Gibraltaru a některých afrických kolonií, skočil by po tom. Ale jedinou bezpečnou cestou bylo přesvědčit Hitlera, že nás nemůže porazit".
  • Na otázku, proč do tohoto filmu obsadil Harryho Stylese, odpověděl scenárista, producent a režisér Christopher Nolan: "Prošel jsem doslova tisíce konkurzů na mladé muže v různých kombinacích a on na to měl."
  • "The Hollywood Reporter" uvedl, že Christopher Nolan obdržel plat 20 milionů dolarů oproti 20 % z kasovního zisku, což je spolu s Peterem Jacksonem, který obdržel stejnou částku za King Konga (2005), největší dohoda pro jakéhokoli režiséra. Časopis "Vanity Fair" však uvedl, že Nolan souhlasil s nízkým platem předem výměnou za velké procento zpětně.
  • Jedná se o třetí film Christophera Nolana, který celý napsal on sám. Dalšími byly Following (1998) a Inception (2010). Memento (2000) vzniklo podle povídky jeho bratra Jonathana Nolana. Na scénářích k filmům Temný rytíř (2008), The Prestige (2006), Temný rytíř povstal (2012) a Interstellar (2014) se Jonathan Nolan podílel. Na scénáři k filmu Batman začíná (2005) se podílel David S. Goyer. Jediným nenapsaným filmem Christophera Nolana je Insomnie (2002), k níž Nolan napsal scénář pro závěrečné natáčení.
  • Scénárista, producent a režisér Christopher Nolan, který i nadále prosazuje film před digitálními formáty, se rozhodl natočit tento film na kombinaci 65/70mm filmu IMAX a 65mm filmu Super Panavision, aby dosáhl maximální možné kvality obrazu. Po filmech Mistr (2012) a Osm hrozných (2015) se jednalo o třetí velkofilm roku 2010, který byl primárně natočen a promítán v kinech na 70mm filmovém pásu. Měsíce po uvedení Dunkerku bylo odhaleno, že i Vražda v Orient expresu (2017), kterou natočil sám Sir Kenneth Branagh, byla natočena v 65mm formátu a dočkala se rovněž 70mm uvedení, i když v porovnání s ostatními třemi filmy v omezeném rozsahu.
  • Město Dunkirk si přálo, aby se některé části filmu natáčely v původním prostředí. Městská správa vytvořila oddělení kinematografie, které propagovalo a organizovalo natáčení ve městě. Během prvních osmnácti měsíců získali dvě stě sedm natáčecích dnů z různých projektů.
  • Produkce měla k dispozici pouze pětačtyřicetiminutový čas na natočení záběru Farrierova letadla přistávajícího na dunkerském pobřeží, protože kvůli přílivu by byl písek pro přistání letadla příliš nestabilní.
  • Christopher Nolan použil pro zvukový design filmu Shepardův tón, při kterém se stoupající tóny jemně cyklicky střídají, aby vytvořily dojem nekonečného stoupání výšky tónu. Také scénář chtěl napsat podle tohoto principu, aby si diváci mohli splést dohromady tři dějové linie, které neustále stoupají v napětí a úzkosti. Takže zatímco jedna dějová linie vrcholí, druhá se teprve buduje a třetí vstupuje do poslední fáze.
  • Ve filmu bylo použito více než 50 lodí na moři a 10 na pláži.
  • Letouny, které bombardovaly pláž, byly střemhlavé bombardéry Junkers Ju-87 Sturzkampfflugzeug "Stuka" a charakteristický zvuk, který vydávaly, nevycházel z jejich motoru ani vrtule, ale ze sirén umístěných na náběžných hranách jejich odpružených hlavních podvozkových nohou, takzvaných Jericho Trompete ("Jericho trumpet"), které terorizovaly pozemní vojska a staly se propagandistickým nástrojem, který během druhé světové války hlásal německou leteckou moc. Ačkoli Stuky byly jedinými letouny vybavenými takovýmto systémem sirén, stal se charakteristickým zvukem letounů střemhlavě klesajících a útočících.
  • K významu bitvy u Dunkerku Christopher Nolan uvedl: "Je to zásadní okamžik v dějinách druhé světové války. Kdyby tato evakuace nebyla úspěšná, Velká Británie by musela kapitulovat a celý svět by byl ztracen, nebo by poznal jiný osud. Němci by nepochybně dobyli Evropu, USA by se do války nevrátily. To je skutečný bod zlomu ve válce a ve světových dějinách. Rozhodující okamžik. A úspěch evakuace umožnil (siru Winstonu Churchillovi) prosadit myšlenku morálního vítězství, což mu umožnilo zjitřit své vojáky jako civilisty a prosadit ducha odporu, zatímco logikou této posloupnosti měla být kapitulace. Z vojenského hlediska se jedná o porážku. V lidské rovině je to kolosální vítězství."
  • V tomto filmu mnoho vojáků proklínalo Královské letectvo, že je neochránilo před bombardéry Luftwaffe. Vůbec však není zmíněno, že Královské letectvo již bylo venku, útočilo na bombardéry vyslané bombardovat vojáky na plážích a bombardéry, které útočily, byly pouze ty, které se dostaly přes stíhačky. K těmto soubojům docházelo spíše ve vnitrozemí od Dunkerque, což je důvod, proč vojáci na plážích během evakuace neviděli mnoho stíhaček a proč si mysleli, že je Royal Air Force opustilo.
  • Název "Dunkirk" je rozdělen do tří barevných segmentů: blankytně modré, tmavě modré a bílé, které odkazují na dějový triptych vzduchu, moře a země.
  • Na rybářské lodi, která je na dně, vedou vojáci dlouhou diskusi o tom, koho obětovat, aby mohli vzlétnout. Během hádky zaplaví díry po kulkách několik kubických metrů vody, která váží víc než všichni muži dohromady a činí debatu zbytečnou.
  • Christopher Nolan se zaměřil na "realističnost" každého aspektu. Pro mnoho záběrů z kokpitu nechal sestavit dvoumístné letadlo tak, aby přední část střechy a kokpit vypadaly jako skutečný Spitfire, ale s nefunkčními ovládacími prvky, a skutečný pilot řídil letadlo ze zadního kokpitu, takže herec mohl hrát pilota tak, jak letadlo skutečně letí. Na repasovaný Spitfire také namontoval přední a zadní kamery. Kromě toho nechal kameramany plavat s herci ve vodě.
  • Tento film se natáčel na skutečné pláži u Dunkerque, kde proběhla evakuace. Při průzkumu pro film našel Christopher Nolan v písku knoflík z uniformy anglického vojáka.
  • Scéna, v níž Farrierův (Tom Hardy) Spitfire přistává na pláži Dunkerku, byla skutečná, natočená přímo na místě se skutečným Spitfirem v letu a bylo to poprvé, co na této pláži přistálo letadlo od roku 1940. Po dokončení scény však Spitfire uvízl v písku. Následně došlo k horečnému spěchu, aby se cenný Spitfire dostal z pláže dříve, než ho poškodí příliv.
  • Přestože Němci po celý film střílejí a bombardují spojenecké jednotky, až do závěrečných záběrů filmu nejsou žádné německé jednotky vidět; i tehdy jsou rozostřené a ve stínu.
  • Zvuk tikání, který je klíčovým motivem hudby, nahrál skladatel Hans Zimmer z jedněch kapesních hodinek Christophera Nolana. Zvuky pak vložil do syntezátorů a různě je upravil pro soundtrack.
  • Přestože měl být padák při střemhlavém letu otevřený, všechny Spitfiry mají ve dveřích pilotní kabiny uloženo páčidlo (které je pilotovi snadno dostupné) pro takovéto nouzové situace.
  • Při určování polohy "balíčku" velitel ukazuje na mapu a uvádí, že se nachází na 51 stupni severní šířky a 37 stupních východní délky. 37 stupňů východní délky prochází Izraelem. Dunkerque leží na 51 s. š. a 2 v. d.
  • Fotografie a videozáznamy pořízené na plážích u Dunkerque po evakuaci ukazují, že pláže jsou posety opuštěnými vozidly, vybavením, troskami a těly. Pláže ve filmu zůstávají po celou dobu filmu relativně čisté.
  • V závěrečných titulcích je uvedeno, že se ve filmu objevilo dvanáct původních malých lodí, které se účastnily evakuace z Dunkerku, a znovu tak ztvárnily svou přítomnost v roce 1940.
  • Vypráví se ze tří pohledů: na pláži s pěchotou (včetně Fionna Whiteheada a Harryho Stylese), při evakuaci námořnictvem (Cillian Murphy a Sir Mark Rylance ukazují, jak civilisté přišli na pomoc) a poté ve vzduchu (Tom Hardy se účastní boje s letadlem). V rozhovoru pro časopis Premiere Christopher Nolan uvedl, že struktura vyprávění je následující: "Pro vojáky, kteří se pustili do konfliktu, se události odehrávaly v různých časových rovinách. Na souši někteří zůstali týden trčet na pláži. Na vodě trvaly události maximálně jeden den, a pokud jste letěli do Dunkerque, britské Spitfiry s sebou vezly hodinu paliva. Aby se tyto různé verze historie prolnuly, bylo třeba promíchat časové vrstvy. Proto ta komplikovaná struktura; i když je příběh velmi jednoduchý. Neopakujte to studiu: bude to můj nejexperimentálnější film."
  • Scénárista, producent a režisér Christopher Nolan se spolu se svou ženou, producentkou Emmou Thomasovou, a přítelem vydal z Anglie do Dunkerku na lodi tak, jak to dělali civilisté během původní evakuace. Podle Nolana to kvůli podmínkám na moři trvalo 19 hodin.
  • Poté, co se scenárista, producent a režisér Christopher Nolan dozvěděl o evakuaci z Dunkerku z první ruky a zjistil, jak mladí a nezkušení byli vojáci, rozhodl se obsadit do plážového prostředí mladé a neznámé herce.
  • V sekvenci, kdy Spitfire spadne do kanálu La Manche, byla do kokpitu připevněna kamera IMAX, která natáčela Collinse (Jack Lowden), jak se snaží dostat ven. Během natáčení se však letadlo s kamerou uvnitř potopilo rychleji, než se předpokládalo. Vytažení letadla trvalo tak dlouho, že se kryt kamery IMAX naplnil vodou, což mohlo drahou kameru i film uvnitř zničit. Kameraman Hoyta Van Hoytema použil starou filmovou techniku uchovávání filmu ve vlhkém stavu a poslal ho zpět do Los Angeles, kde ho nechal zpracovat, než vyschne. Záběr z této scény je ve filmu.
  • Loď "Moonstone" pana Dawsona je vyobrazena, jak se vrací z Dunkerque do Weymouthu v Dorsetu. To je 250 mil - což by při cestovní rychlosti 7 uzlů trvalo více než dva dny. Skutečné malé lodě pluly do míst, jako je Ramsgate.
  • V 89. minutě, když se pilot stíhačky připravuje na přistání na pláži, se na blízké straně jeho brýlí objeví odraz něčeho, pravděpodobně jiného letadla.
  • Podle sira Kennetha Branagha se premiéry v Londýně zúčastnilo zhruba třicet lidí, kteří přežili Dunkerk a kterým bylo kolem 90 let. Když byli dotázáni na film, měli pocit, že přesně zachycuje událost, ale že soundtrack byl hlasitější než skutečné bombardování, což velmi pobavilo scenáristu, producenta a režiséra Christophera Nolana.
  • Když Tommy a Gibson na začátku filmu ženou zraněného vojáka na nosítkách k lodi, jsou v písku po obou stranách záběru jasně vidět stopy po pneumatikách od kamerového zařízení.
  • Když se vojáci vracejí do Anglie ve vlakovém vagonu, zdá se, že jde o mnohem pozdější vagón britských železnic (s nápadně modrým interiérem a moderními okny), než jaký byl používán za 2. světové války.
  • Během vysokého záběru na Weymouth je vidět současný pavilon. Ve skutečnosti se jedná o přestavěný pavilon poté, co v 50. letech 20. století vyhořelo divadlo Ritz. Zřetelně je vidět také bývalý terminál společnosti Condor Ferries, který je stále vyveden v jejich firemních barvách.
  • Ke konci filmu je v pozadí přístavu Dunkirk vedle zeleného skladiště vidět mikrovlnná věž (ve verzi IMAX je jasně viditelná).
  • Na záběru z kormidelny jsou k levému přednímu zábradlí lodi Moonstone přivázány dva bílé plastové blatníky. Plastové blatníky by nebyly k dispozici ještě mnoho let a blatníky by pravděpodobně byly spleteny z lana, i když v té době byly k dispozici i jiné typy.
  • V první scéně, když běžíte ulicí, má jeden z domů vpravo na fasádě moderní hliníkový rám.
  • Sedadla ve vlaku jsou nejstaršího vydání z 50. let.
  • Stíhacím letounem Luftwaffe (německého letectva) používaným v době událostí u Dunkerque by s největší pravděpodobností byl Messerschmitt Bf 109E. Letoun použitý ve filmu je Hispano Aviación HA-1112, což je španělská varianta Bf-109 zavedená po válce, poháněná motorem Rolls-Royce Merlin, stejně jako Spitfire. Letouny HA-1112 se běžně používají jako náhrada za Bf 109, protože jsou vzhledově téměř totožné, až na méně proudnicový kryt HA-1112.
  • Když je Spitfire zobrazen, jak přistává na pláži, jsou v pozadí nad písečnými dunami vidět kontejnerové jeřáby. Tento typ jeřábů se poprvé začal používat v 50. letech 20. století.
  • V pozadí scén na pláži jsou zřetelně vidět obří "moderní" kontejnerové jeřáby z roku 1970. Tyto obří kráčející jeřáby byly vyvinuty v 80. letech 20. století, aby usnadnily stěhování lodních kontejnerů, a v roce 1940 ještě neexistovaly. Objevují se v pozadí mnoha scén včetně vrcholné závěrečné scény.
  • Na dunkerské promenádě jsou vidět moderní sloupy veřejného osvětlení s novým osvětlením, které by v roce 1940 neexistovalo.
  • V pozadí mnoha záběrů komandéra Boltona na konci mola Mole je jasně vidět velké modrozelené skladiště - nejedná se o rozestavěnou budovu ze 40. let.
  • Několikrát jsou v pozadí zřetelně vidět jeřáby kontejnerového terminálu a komíny továrny Arcelor Mittal v současném přístavu Dunkerque.
  • Moderní kontejnerové jeřáby v pozadí záběrů z Dunkerku.
  • Film ukazuje několik vozidel pozdějšího typu z druhé světové války. Pochopitelně je obtížné sehnat dobová vozidla, protože naprostá většina z nich byla v té době buď zničena, sešrotována, nebo prostě shnila.
  • Některé záběry konstrukce vlnolamu pod dřevěným molem jasně ukazují, že vlnolam je vyroben z betonových prefabrikátů Dolos (obří betonové verze zvedáků na hračky), které byly vynalezeny až v roce 1963 pro boj s erozí pláže.
  • Ve verzi IMAX je na domech v pozadí Weymouthu vidět spousta televizních antén.
  • Ve Weymouthu jsou k vidění moderní dopravní značky a dopravní značení.
  • Standardní municí pro britské stíhačky na počátku 2. světové války byl náboj ráže .303 s osmi (*) křídelními kulomety. Náboje byly v uspořádání s kulovými, trasovacími, zápalnými a pancéřovými střelami rozptýlenými v náplni munice. Zvláštní pozornost si zaslouží zápalný náboj B4/B4Z, který měl ve střele zaletované otvory (přes fosforové jádro), které se při výstřelu roztavily třením střely opouštějící hlaveň, což zanechalo viditelnou kouřovou stopu při letu střely vzduchem. To je patrné na skutečných bojových záběrech použitých v dřívějších filmech ("Bitva o Británii") s účastí Spitifrů nebo Hurricanů, kde britské letouny vystřelily ze svých kulometů, a směrem k cíli se táhla řada spirálovitých kouřových stop. Tento typ munice byl pomůckou pro střelbu. Později ve válce Britové přešli na používání trasovací munice, která zanechává ve vzduchu jasně zbarvenou stopu.
  • Během scén natáčených ve Weymouthu je několikrát vidět vrchol weymouthské věže Sealife Tower, která byla postavena kolem roku 2012.
  • Ve dvou případech se německý Heinkel He-111 stane terčem útoku britského Supermarine Spitfire. V obou případech zní Heinkel, jako by na svou obranu střílel z kanónů. Varianta Heinkel He-111 H-3, která se v daném období používala, kanóny jako obrannou výzbroj neměla. Byl vyzbrojen kulomety MG 17 jako obrannou výzbrojí.
  • Železniční vozy v závěrečných scénách pocházejí z 50. let 20. století a mají vzory sedadel z 80. let.
  • Luftwaffe začala natírat příďové kužely stíhacích letounů na žluto až později v roce 1940. Christopher Nolan však přiznal, že to bylo provedeno záměrně, aby diváci německá letadla snáze identifikovali.
  • Jeden ze záběrů, kdy se vojáci krčí na krtinci, je použit dvakrát (hledejte vojáka v dece). Časové značky: 0:26:34 a 1:28:31.
  • Během leteckých bojových záběrů zobrazujících pohled na Spitfire z přídě je vidět kulatý kryt motoru. Spitfiry neměly radiální motory s kulatým krytem, Spitfiry používaly spíše řadový motor Merlin. Tyto záběry byly pravděpodobně pořízeny z letounu Jak-52, který byl použit při výrobě filmu.
  • "Malá loď" Moonstone a její posádka - včetně sedmnáctiletého George Millse - má otevřenou základnu ve Weymouthu v Dorsetu. Vracejí se do Dorsetu a míjejí bílé útesy. George Mills pochází z Dorsetu. Místní noviny - "Weymouth Gazette" - však na titulní straně vzdávají hold Georgi Millsovi a uvádějí, že je "z Ramsgate". Přímořské město Ramsgate leží v Kentu, nedaleko Doveru, asi 150 mil východně od Weymouthu.
  • V celém filmu jsou britské stíhačky Spitfire zobrazeny s obdélníkovým "chladičem" pod pravým křídlem. Avšak na konci filmu, právě v době, kdy Farrier přepíná na přídavnou palivovou nádrž, je krátký vnější pohled na letící letadlo, kde se tento "chladič" zdá být pod levým křídlem. Je možné, že v tomto klipu byl film převrácen.
  • Mnoho záběrů Farriera v kokpitu Spitfiru bylo natočeno v jiném dvoumístném vrtulovém letadle (k vidění na videu na YouTube - vyhledejte Dunkirk Lee na Solentu), které bylo upraveno tak, aby připomínalo zadní část Spitfiru a jeho charakteristický ocas. Prozrazujícím prvkem je prodloužené ocasní kolo, které je delší než u Spitfiru.
  • Podle charakteristického zvuku motorů Rolls-Royce Merlin pan Dawson pozná, že se k němu zezadu blíží letadla Supermarine Spitfire. V té době však tento motor používalo mnoho dalších letadel, včetně dalšího běžného stíhacího letounu Královského letectva, Hawker Hurricane. Samotné zvuky motorů by tedy panu Dawsonovi nemusely nutně umožnit tak snadnou identifikaci Spitfirů od jiných letadel.
  • Když Spitfire klouže nad dunkerskou pláží, řada domů v pozadí byla rozhodně moderní, některé s hliníkovou fasádou. Architektura mnoha domů se zdá být z konce 20. století.
  • Během filmu je pláž zničena neustálým bombardováním. V závěrečné sekvenci, kdy se Farrier vznáší nad pláží a snaží se přistát, je povrch zcela hladký. Mnohé oblasti pláží u Dunkerque však byly poměrně rovné a tvořené z tvrdého písku. Bylo zaznamenáno, že piloti je považovali za ideální přistávací plochu, a některá letadla RAF na plážích skutečně přistála.
  • Ukazuje flotilu malých lodí, které přivážely vojáky domů, ale většinu jich přivezly námořní lodě, po kterých nebylo ani stopy.
  • v čase 1:47 filmu byl minolovný člun H32 právě bombardován německým bombardérem, během několika vteřin britská stíhačka proletí nad minolovným člunem a pronásleduje ho, ale od okamžiku, kdy bomby dopadly, do několika vteřin, kdy Spitfire proletěl kolem zastaveného plavidla, již položil kotevní lano... sotva je čas, aby se pohybující se plavidlo pod útokem spustilo a nastavilo kotvu.
  • Film ukazuje jediné molo vytvořené z vozidel, zatímco ve skutečnosti byla dvě. Ta sloužila k rychlejšímu nakládání malých lodí.
  • Během jedné z evakuačních sekvencí v druhé části filmu se objeví minolovka s označením "J22". Ačkoli v té době skutečně byl v provozu minolovný člun Královského námořnictva s tímto číslem praporu, evakuace z Dunkerku se nezúčastnil.
  • Loď pana Dawsona se nachází v přístavu Weymouth. Na horní nakládací rampě jsou na podlaze vidět koleje pro přístavní jeřáby, ale žádné přístavní jeřáby zde nejsou. Ty by zde byly v roce 1940 a ve skutečnosti byly odstraněny v 70.-80. letech 20. století.
  • Poté, co Collin opustil svůj Spitfire, není schopen otevřít vrchlík. Pokus o jeho rozbití také selže. Pan Dawson ho nakonec osvobodí tak, že vrchlík rozbije hákem. Toto sklo je však akrylové nebo plexisklo. Takto ho lze nanejvýš poškodit.
  • Vlečky před nádražím Woking se nacházejí uvnitř města, kde jsou budovy, které tu byly před rokem 1940. Film ukazuje vlečky uprostřed země, která se nepodobá krajině hrabství Surrey, kde se Woking nachází. Na vyobrazení stanice Woking je také vidět červený nápis modernějším písmem British Rail, který byl zaveden až po roce 1965.
  • "Když dva piloti diskutují o tom, zda se vyplatí letět z 1000' do 2000', není mezi těmito dvěma výškami žádný rozdíl v průtoku paliva v letadle s pístovým motorem." Zatímco při letu ve výšce 1000' nebo 2000' by nebyl velký rozdíl ve spotřebě paliva, změna výšky při zachování rychlosti by vyžadovala zvýšení spotřeby paliva, i když ne ve velké míře. Co se snad dá říci, že taktická chyba, ať už zamýšlená "in character", nebo neúmyslná chyba při psaní scénáře, mohla být učiněna v tom, že i 2000' se zdá být strašlivě málo pro vstup do areálového souboje. Ale to lze přičíst i nedostatku zkušeností pilota, který by odpovídal úrovni zkušeností průměrného pilota RAF té doby.
  • Torpédoborec má na zádi vyvěšenou vlajku RN, což se děje pouze v přístavu. Válečné lodě RN v bitvě vždy vyvěšují bojový prapor ze stěžně.
  • Několik různých typů letadel má při potápění zvuk sirény. Ve skutečnosti nesl sirénu "Jericho Trumpet" pouze střemhlavý bombardér Junkers Ju 87 Stuka.
  • Po zkušebním zakotvení první lodi se zpočátku používaly krtci s několika zakotvenými loděmi najednou. To bylo omezeno, když se staly větším cílem. Většina vojáků byla evakuována velkými loděmi, včetně velkých civilních plavidel (což by nemělo snižovat úspěch malých lodí po boku).
  • Když Spitfiru dojde palivo, klouže po pláži nepřiměřeně dlouho, dokonce se otočí, aby přeletěl podruhé, a přitom sestřelí německý bombardér.
  • Na pláže útočí německé bombardéry Ju87 Stukas. Verze, kterou Luftwaffe v této době nasadila v tomto divadle, byla Ju87B, která nesla celkem 5 pum - 1 x 250 kilogramů pod trupem a 2 menší 50kilogramové pumy pod každým křídlem. (Film ukazuje pouze jednu bombu vypuštěnou z jedné Stuky, což by ukazovalo na Ju87A). Všechny bomby byly vypuštěny současně na dně střemhlavého letu, na filmu je vidět dlouhá řada 14 bomb vybuchujících postupně, což by z těchto bombardérů nebylo možné.
  • U vrtulového letadla se při katastrofické ztrátě výkonu vrtule (tj. při ztrátě dodávky paliva do motoru) vrtule nepřestane točit. Dopředná hybnost letadla (které se pohybuje rychlostí 100-300 mil za hodinu) má na vrtuli stejný účinek jako foukání na ozubené kolo. V reakci na vzduch, který je do ní vháněn, se vrtule nadále otáčí. Pilot by však vrtuli okamžitě seřídil, aby snížil aerodynamický odpor. Pérování vyrovná vrtulový list s proudem vzduchu, čímž se zastaví otáčení vrtule a sníží se odpor vzduchu - tím se prodlouží dolet a doba letu.
  • Během leteckých soubojů britští piloti střílejí na nepřátelská letadla vždy, když se jejich cíle nacházejí přímo uprostřed jejich zaměřovačů, bez ohledu na směr pohybu cílů. Reálně by museli své cíle "vést", tj. mířit na bod před nepřátelskými letadly, aby kompenzovali čas, který kulkám trvá urazit danou vzdálenost.
  • Ve filmu je zobrazen útok jediné Stuky na pláž, zatímco podle dunkerského veterána Alfreda Spoonera útočilo najednou čtyři nebo pět Stuk.
  • Piloti Spitfiru spotřebují během své hodinové mise více než 70 sekund munice. V roce 1940 museli být piloti mnohem úspornější: Spitfiry by se musely přezbrojit po pouhých 15-20 sekundách.
  • Před střemhlavým náletem nebo nuceným přistáním by byl pilot vyškolen, aby otevřel vrchlík a zabránil tak jeho zaseknutí vlivem nárazových sil (mimochodem, v mnoha případech si piloti startující z letadlových lodí nechávali vrchlík otevřený pro případ, že by se ihned po vzletu střemhlav vrhli do vody). Nejenže se to ve filmu neděje, ale v jednom případě pilot dokonce otevře vrchlík a před přistáním ho nevysvětlitelně zavře zpět (ve skutečnosti ho nechá pootevřený o jeden nebo dva centimetry). Ve druhém případě se vrchlík předvídatelně zasekne a pilot se málem utopí. Dále v tomto druhém případě pilot mává otvorem. Nebyl by to však dostatečný otvor, aby jím mohl protáhnout předloktí.
  • Ve filmu je vidět jen velmi málo vozidel, přitom britské expediční síly byly jednou z prvních plně mechanizovaných armád. BEF ztratila přibližně 600 tanků, 64 000 vozidel a 20 000 motocyklů, z nichž mnohé by se nacházely v Dunkerque.
  • Jakmile se holandská rybářská loď vznáší na vodě, film ukazuje, že kulky pronikají trupem lodi i v hloubce, kde se únik vody nedal kontrolovat. Když je loď na dně, je pravděpodobné, že by kulky pronikly trupem lodi. Jakmile by však loď plula, je nepravděpodobné, že by běžné německé náboje pronikly trupem kvůli odporu vody.
  • Zobrazené Spitfiry Mk 1 měly celkovou kapacitu paliva 85 imperiálních galonů. Ten byl uložen ve dvou nádržích - jedna nad druhou. Horní nádrž se vyprazdňovala do spodní, dokud se nevyčerpala. Palivoměr, který piloti kontrolují, byl schopen měřit pouze spodní nádrž, která obsahovala 37 galonů. Proto by piloti nemohli zjistit, že jim zbývá 50 galonů paliva.
  • Žádná z civilních budov v Dunkerque není poškozena. Mezi pozemními boji a leteckým bombardováním byla velká část města zdevastována ještě před zahájením evakuace. Natáčení na místě ve skutečném Dunkerku poté, co jeho válečné škody téměř zmizely, bylo nevyhnutelné, protože filmaři rozhodně nemohli "vrátit" město do zničeného stavu z druhé světové války.
  • Během přistání Spitfiru s vysazeným motorem ke konci filmu se střihy přerušují mezi záběry podvozku, vnějšího záběru celého letadla a nakonec záběry z kokpitu, kde Farrier pumpuje uvolňovač podvozku.Záběry podvozku jsou zjevně pořízeny v určité výšce (odhadem 500-1000 stop nad mořem, ve srovnání se záběry vnějšího záběru, které ukazují letadlo ve výšce asi jen 100 stop nad mořem až k zemi.Je to sice otravná sekvence, jakmile si jí všimnete, ale ne taková, která by snižovala brilantnost celého filmu.
  • Na začátku míří tři britské Spitfiry k Dunkerku nízko ve výšce 500 stop. Pak velitel ohlásí "banditu", německý Messerschmitt Bf 109. V dalším záběru divák vidí, jak se Spitfiry rozptylují ve zjevně mnohem větší výšce.
  • Plážová část filmu se odehrává týden, zatímco letecká část filmu trvá hodinu. Krátery, které byly dříve zobrazeny na pláži, by se během několika dní před přistáním pilota spitfiru zaplnily pískem, takže by v době, kdy se tato scéna odehrává, nemusely být krátery ještě na pláži.
  • Později ve filmu má Winant správné dva odznaky a korunu plukovníka.
  • Po náletu německých stuk na pláž nemá Tommy ve vlasech žádný písek, přestože ho chvíli předtím zasypal nedaleký výbuch.