Nežijí už 65 milionů let, ale věčný pokoj dinosaurům nikdo nedopřeje. Jurský park byl roku 1993 natolik výrazným technickým milníkem a navrch skvělým dobrodružným blockbusterem, že po jednatřiceti letech přichází na řadu už třetí zážeh pravděpodobné trilogie – po Spielbergově originálu, který následovaly filmy Ztracený svět (1997) a Jurský park 3 (2001), se ke slovu od roku 2015 dostal třídílný Jurský svět. Ten nyní pokračuje kvapným rebootem Jurassic World: Rebirth z pera scenáristy původního filmu Davida Koeppa a od režiséra Garetha Edwardse (Stvořitel), v němž se Scarlett Johansson na nové fotce připravuje na neuvěřitelné množství všemožně zasazených scén a napínavé i zábavné akční momenty.
Články 130
Žena vpřed. Filmovým Star Wars po pětileté odmlce a většinou mlhavým plánům do budoucna hrozí, že se samy stanou kulturní nostalgií, kterou Disney z předaleké galaxie od roku 2015 tak zuřivě doluje. Na stříbrná plátna se oficiálně podívají Mandalorian & Grogu, tedy nejúspěšnější streamovací produkt Lucasfilmu. Jinak panují zmatky a koncepce se tříští i samy o sebe, jak dokládají nové zákulisní zprávy ohledně chystaných i alternovaných projektů. Jejich ohniskem má každopádně nadále být Rey Skywalker, hrdinka poslední trilogie s tváří Daisy Ridley, již prý studio považuje za nejcennější, ne-li jedinou filmovou Star Wars komoditu dneška.
Natočit film je pořádná řehole. I když hlavní slovo má mít režisér, zvlášť u studiových produkcí se názory střetávají, představy se vyvíjí a původně dosazení členové štábu či obsazení z různých důvodů nemohou na projektu pokračovat. A tak se nadstavbové miliony dolarů občas musí vrhnout do přetáčení už pořízeného materiálu, což je v Hollywoodu naprosto běžnou praxí s různícími se kvalitativními efekty. Kuloáry nedávno pročísly zvěsti o masivních dotáčkách Baleríny ze světa Johna Wicka, jejichž drastičnost vůči přínosu režiséra Lena Wisemana sice zákulisní zdroje posléze mírnily, ale o zajetých praktikách věčně nespokojených studií říkají své. Pojďme si nastínit stručnou historii významných filmových přetáček, v angličtině nazývaných reshoots, které za pět minut dvanáct proměnily slavné filmy a občas i kulturu jako takovou.
Nedávno jsme si připomínali, že The Mandalorian & Grogu režiséra Jona Favreaua, jehož první díl se chystá na přespříští rok, je de facto jediným živým filmovým projektem ze světa Star Wars. Sedmiletou pomlku mezi filmy si Disney rozhodně nepředstavoval, když značku kupoval, ale chladné reakce na nové filmy vedly producenty k zmražení svých plánů a restartu. Zmínili jsme, že se kutí šest dalších námětů, ale žádný z nich není jistý. Jeden z nich se nyní dere na povrch.
V podstatě každou dekádu má premiéru nějaký snímek, který dramatizuje realistickou historii v amerických dobových reáliích lépe a památněji než všelijaké faktické záznamy. Ke Kmotrovi, Tenkrát v Americe, Až na krev či Lincolnovi se dle dosavadních festivalových reakcí přiřadí 215 minut dlouhá a univerzálně chválená novinka Bradyho Corbeta Brutalista (The Brutalist), v níž Adrien Brody jako imigrující maďarský architekt prožívá komplikovaný a velmi komplexní americký sen. Minutový trailer sice objemnou fresku přirovnávanou k perfektní americké novele nemůže vystihnout, ale přece z něj nejdou spustit oči a nejen netradiční titulkovou formou předesílá, že od 23. ledna zřeme v českých kinech něco výjimečného.
Jak moc je pro herce důležitý jeho hlasový projev? Bavíme-li se o Jamesi Earlu Jonesovi, jenž naposledy vydechl včera ráno ve věku 93 let a jehož hluboký chraplák naháněl husí kůži snad i Morganu Freemanovi, můžeme si rovnou odpovědět výčtem jeho nesmrtelných dabérských momentů ze Star Wars, Lvího krále, Simpsonových či všemožných dokumentů. Darth Vader, největší záporák kinematografie, by byl bez Jonese poloviční. Rodák z Mississippi přitom válel i v televizi a na divadelních prknech a spadá mezi malou hrstku umělců přezdívaných EGOT podle čtyř největších uměleckých ocenění, jež lze v zámoří vyhrát – Emmy, Grammy, Oscar a Tony.
Studio Universal Pictures má naspěch. Loni sice zažilo rekordní sezónu a jeho celkové tržby z kin převýšily díky animáku Super Mario Bros. ve filmu či Oppenheimerovi i jindy nezdolatelného Disneyho. Hitem byl o rok dříve také Jurský svět: Nadvláda (Jurassic World Dominion), zatím poslední střípek ze série odstartované Jurským parkem (Jurassic Park), která je z kasovního hlediska hollywoodskou stálicí. Navzdory miliardovým tržbám ale velké vyvrcholení hexalogie generovalo tak tristní kritické přijetí, že o dinosauří budoucnost se všichni bojí. Scenárista originálního filmu Stevena Spielberga David Koepp a režisér Gareth Edwards tak už sepsali a natočili pokračování, které prvními fotkami se Scarlett Johansson či Mahershalou Alim láká na premiéru o příštím Dnu nezávislosti. Ponese název Jurassic World: Rebirth a synopse se vrací ke kořenům prvního snímku.
Kamery nového Jurského světa, který pod dohledem Garetha Edwardse (Godzilla) a Davida Koeppa (Jurský park) restartuje oblíbenou dinosauří sérii, se rozběhnou už v létě. Směle stanovená premiéra na červenec 2025 si po odstoupení původně zvažovaného režiséra Davida Leitche (Kaskadér) žádá rychlý vývoj a podle webu The Insneider se produkce sešla s herečkou Scarlett Johansson ohledně nabídky na hlavní roli. Představitelka Black Widow a držitelka oscarových nominací za Manželskou historii (Marriage Story) a Králíčka Jojo (Jojo Rabbit) zatím nepodepsala, ale její angažování by ambicióznímu projektu prospělo a postavilo ji před novou blockbusterovou výzvu.
Zatímco na filmovém plátně si dává svět Hvězdných válek menší dovolenou, na Disney+ se franšíza prostřednictvím seriálů jako Mandalorian či Obi-Wan Kenobi vesele rozrůstá. Jen ne vždy ke spokojenosti svých fanoušků. Jednotlivým sériím bývá často vytýkána proměnlivá kvalita či přílišná sázka na fan servis. Andor z roku 2022 se však těmto neduhům dokázal vyhnout a skalními příznivci je považován za nejlepší Star Wars dílo poslední dekády. Druhá sezóna si však dá ještě na čas.
V současné kinematografii existuje málo jistot, přičemž obliba třicetileté jurské série je jednou z nich. Trilogie Jurský park (Jurassic Park) nastartovaná roku 1993 nadčasovým trikovým dobrodružstvím Stevena Spielberga se roku 2015 přehoupla v Jurský svět (Jurassic World), jehož tři části završily proniknutí geneticky vyšlechtěných prehistorických tvorů do lidské civilizace. Poslední díl s podtitulem Nadvláda (Jurassic World: Dominion) sesbíral neobvykle záporné ohlasy, i když byl trochu po vzoru Avengers velkou týmovkou spojující dvě generace protagonistů. Pořád ale vydělal přes miliardu dolarů a na cestě je spin-off, který pod dohledem scenáristy Davida Koeppa (první Jurský park, Válka světů) snad zachová atraktivitu látky a současně překlene její kvalitativní krizi. Podle nových zpráv k tomu bude mít po ruce režiséra Garetha Edwardse, jenž trikovým filmům a velkým hrdinským příběhům zasvětil celou kariéru.