Pohlídat si rozpočet u filmů, které své téma prezentují pomocí speciálních efektů či futuristickým zasazením, není vůbec snadné. Někdy ale tvůrci prostě musí šetřit a utažený opasek nahrne do hlavy kreativní krev, jaká se studiovým kapesným v hodnotě stovek milionů dolarů prostě neprobublá. Následující desítka celovečerních filmů svede uhranout minimálně svým audiovizuálním provedením, ačkoli jejich náklady se ani zdaleka neblíží kolosům typu Marvelu, moderních Star Wars či Avatarů. A přitom často vypadají mnohem lépe a okouzlují také vypravěčskými formáty, které rozpočtové limity ladně maskují.
Články 133
Rok 2025 se ponese ve znamení velkých seriálových událostí. Čekají nás epická finále nejoblíbenějších seriálů posledních let, oceňovaná dramata i videoherní adaptace. Své seriálové štěstí dokonce poprvé vyzkouší milovaný Vetřelec. Jakým seriálům byste letos měli určitě věnovat pozornost?
Prehistorický život si v kinech zase jednou najde cestu v červenci 2025, sedmý film ze série zažehnuté před jednatřiceti lety Jurským parkem ponese název Jurassic World: Rebirth, natáčí ho Gareth Edwards (Rogue One, Stvořitel) a scénář obstaral autor originálu a prvního pokračování Ztracený svět David Koepp. Ten v novém rozhovoru přiblížil svůj kreativní proces, který zahrnoval konzultace s nynějším producentem Stevenem Spielbergem. Společně by rádi modernímu publiku nabídli dobrodružství tonálně podobné původnímu snímku, s partou lidských postav na misi ve známém světě, kde se snoubí dinosauří hrozba, polidšťující humor i reálný vědecký základ.
Nežijí už 65 milionů let, ale věčný pokoj dinosaurům nikdo nedopřeje. Jurský park byl roku 1993 natolik výrazným technickým milníkem a navrch skvělým dobrodružným blockbusterem, že po jednatřiceti letech přichází na řadu už třetí zážeh pravděpodobné trilogie – po Spielbergově originálu, který následovaly filmy Ztracený svět (1997) a Jurský park 3 (2001), se ke slovu od roku 2015 dostal třídílný Jurský svět. Ten nyní pokračuje kvapným rebootem Jurassic World: Rebirth z pera scenáristy původního filmu Davida Koeppa a od režiséra Garetha Edwardse (Stvořitel), v němž se Scarlett Johansson na nové fotce připravuje na neuvěřitelné množství všemožně zasazených scén a napínavé i zábavné akční momenty.
Žena vpřed. Filmovým Star Wars po pětileté odmlce a většinou mlhavým plánům do budoucna hrozí, že se samy stanou kulturní nostalgií, kterou Disney z předaleké galaxie od roku 2015 tak zuřivě doluje. Na stříbrná plátna se oficiálně podívají Mandalorian & Grogu, tedy nejúspěšnější streamovací produkt Lucasfilmu. Jinak panují zmatky a koncepce se tříští i samy o sebe, jak dokládají nové zákulisní zprávy ohledně chystaných i alternovaných projektů. Jejich ohniskem má každopádně nadále být Rey Skywalker, hrdinka poslední trilogie s tváří Daisy Ridley, již prý studio považuje za nejcennější, ne-li jedinou filmovou Star Wars komoditu dneška.
Natočit film je pořádná řehole. I když hlavní slovo má mít režisér, zvlášť u studiových produkcí se názory střetávají, představy se vyvíjí a původně dosazení členové štábu či obsazení z různých důvodů nemohou na projektu pokračovat. A tak se nadstavbové miliony dolarů občas musí vrhnout do přetáčení už pořízeného materiálu, což je v Hollywoodu naprosto běžnou praxí s různícími se kvalitativními efekty. Kuloáry nedávno pročísly zvěsti o masivních dotáčkách Baleríny ze světa Johna Wicka, jejichž drastičnost vůči přínosu režiséra Lena Wisemana sice zákulisní zdroje posléze mírnily, ale o zajetých praktikách věčně nespokojených studií říkají své. Pojďme si nastínit stručnou historii významných filmových přetáček, v angličtině nazývaných reshoots, které za pět minut dvanáct proměnily slavné filmy a občas i kulturu jako takovou.
Nedávno jsme si připomínali, že The Mandalorian & Grogu režiséra Jona Favreaua, jehož první díl se chystá na přespříští rok, je de facto jediným živým filmovým projektem ze světa Star Wars. Sedmiletou pomlku mezi filmy si Disney rozhodně nepředstavoval, když značku kupoval, ale chladné reakce na nové filmy vedly producenty k zmražení svých plánů a restartu. Zmínili jsme, že se kutí šest dalších námětů, ale žádný z nich není jistý. Jeden z nich se nyní dere na povrch.
V podstatě každou dekádu má premiéru nějaký snímek, který dramatizuje realistickou historii v amerických dobových reáliích lépe a památněji než všelijaké faktické záznamy. Ke Kmotrovi, Tenkrát v Americe, Až na krev či Lincolnovi se dle dosavadních festivalových reakcí přiřadí 215 minut dlouhá a univerzálně chválená novinka Bradyho Corbeta Brutalista (The Brutalist), v níž Adrien Brody jako imigrující maďarský architekt prožívá komplikovaný a velmi komplexní americký sen. Minutový trailer sice objemnou fresku přirovnávanou k perfektní americké novele nemůže vystihnout, ale přece z něj nejdou spustit oči a nejen netradiční titulkovou formou předesílá, že od 23. ledna zřeme v českých kinech něco výjimečného.
Jak moc je pro herce důležitý jeho hlasový projev? Bavíme-li se o Jamesi Earlu Jonesovi, jenž naposledy vydechl včera ráno ve věku 93 let a jehož hluboký chraplák naháněl husí kůži snad i Morganu Freemanovi, můžeme si rovnou odpovědět výčtem jeho nesmrtelných dabérských momentů ze Star Wars, Lvího krále, Simpsonových či všemožných dokumentů. Darth Vader, největší záporák kinematografie, by byl bez Jonese poloviční. Rodák z Mississippi přitom válel i v televizi a na divadelních prknech a spadá mezi malou hrstku umělců přezdívaných EGOT podle čtyř největších uměleckých ocenění, jež lze v zámoří vyhrát – Emmy, Grammy, Oscar a Tony.
Studio Universal Pictures má naspěch. Loni sice zažilo rekordní sezónu a jeho celkové tržby z kin převýšily díky animáku Super Mario Bros. ve filmu či Oppenheimerovi i jindy nezdolatelného Disneyho. Hitem byl o rok dříve také Jurský svět: Nadvláda (Jurassic World Dominion), zatím poslední střípek ze série odstartované Jurským parkem (Jurassic Park), která je z kasovního hlediska hollywoodskou stálicí. Navzdory miliardovým tržbám ale velké vyvrcholení hexalogie generovalo tak tristní kritické přijetí, že o dinosauří budoucnost se všichni bojí. Scenárista originálního filmu Stevena Spielberga David Koepp a režisér Gareth Edwards tak už sepsali a natočili pokračování, které prvními fotkami se Scarlett Johansson či Mahershalou Alim láká na premiéru o příštím Dnu nezávislosti. Ponese název Jurassic World: Rebirth a synopse se vrací ke kořenům prvního snímku.