Bývaly doby, kdy šestašedesátiletý Tim Burton třímal žezlo nejžádanějšího hollywoodského filmaře. Původem nadaný animátor a stvořitel frankensteinovského pejska Frankenweenieho stál u zrodu komiksového Batmana, představil Střihorukého Edwarda, Ospalou díru či zbožňovanou Mrtvou nevěstu a hravě kombinoval dětské elementy s gotickou temnotou. Alenkou v říši divů přičichl k miliardovým tržbám a studio s podobiznou Mickeyho Mouse jej v závěru minulé dekády najalo na předělávku klasického animáku Dumbo, která s vysokým rozpočtem 170 milionů dolarů pohořela. Projekt, na který nevzpomíná v dobrém ani herec Michael Keaton, režisérovi nadcházející fantasy Beetlejuice Beetlejuice málem z profesního hlediska zlomil vaz.
Články 78
Být ženou v branži, kde se chlapi s žílami na bicepsech ohání velkými kvéry a cedí drsné hlášky směrem k protivníkům, jež se chystají oddělat, není jednoduché. Maskulinní osmdesátá léta, kdy kinematografie jako čelní hvězdy uznala Arnolda Schwarzeneggera a Sylvestera Stalloneho, přesto otevřela prostor také hrdinkám, které nemohou čekat na pomocnou ruku. Silné ženy v akčních filmech, ať už těch dobrodružných, hororových či komediálně laděných, v některých případech ještě nesetřásly sexuální objektivizaci, ale mužům to dokázaly nandat a obstarat i lidštější, empatický přístup.
Máme tu další letní víkend, v němž na streamovacích službách probíhá menší oddech. Řada z nich totiž chce své seriálové trumfy uvést až ke konci prázdnin, a tak nás čeká na novinky chudší víkend. To ovšem neznamená, že nebudou mít filmoví a seriáloví fanoušci z čeho vybírat.
Desátá léta se jistě zapíšou do učebnic kinematografie jaké éra, kdy komerčnímu filmu vládly komiksy. A ta dvacátá je dost možná budou následovat jako dekáda, kdy tato bublina bolestivě splaskla. Není to ostatně poprvé, kdy sledujeme v přímém přenosu, jak vychází mainstreamový trend z módy. A taky to není poprvé, kdy jsme svědky toho, jak si to producenti odmítají připustit.
Magazín Forbes i letos zveřejnil pravidelný žebříček nejlépe vydělávajících herců a hereček Hollywoodu. Některá jména vzhledem ke své vytíženosti a dlouhodobé popularitě nepřekvapí, u jiných však není na první pohled zřejmé, jak se do elitní desítky dostaly. Ve hře je však složitá hollywoodská matematika, u níž nejde jen o kasovní úspěšnost jednotlivých titulů, nýbrž i to, jaké podmínky si daná osobnost dokáže vyhádat do smlouvy.
Tento víkend se na streamovacích službách nese na vlně příchodu velkých blockbusterů i ambiciózních titulů, z nichž ovšem řada z nich v kinech nezabodovala tolik, jak se čekalo. Netflix pak nabízí premiéru dvou nových sci-fi, jedna z nich pak nese výraznou českou stopu už v samotném názvu. Ano, na stream konečně dorazil očekávaný Kosmonaut z Čech (Spaceman) s Adamem Sandlerem.
Česká kina mají za sebou velmi slabý víkend, které malinko spasila jen novinka Madam Web či trvalka Jeden život o Nicholasu Wintonovi. Opadá totiž zájem o tuzemské počiny a jeden z největších propadů poslední doby zažila sci-fi komedie Franta mimozemšťan, která u diváků naprosto vyhořela. Minule sice slavila prvenství, teď se ale ani nedostala do top 5!
V roce 2025 definitivně začne zcela nová kapitola komiksového universa DC, kterou dostal na starosti známý režisér James Gunn (Strážci galaxie, Sebevražedný oddíl) a producent Peter Safran. Už dříve obsadili tvůrci nového Supermana, jehož si zahraje doposud zejména seriálový herec David Corenswet (Hollywood) a nyní se oficiálně dočkala nové tváře i jeho sestřenka Supergirl.
Několikatýdenní stagnace a sucho v českých kinech je u konce. Po období, kdy se žebříček návštěvnosti prakticky nehnul a vévodily mu filmy Jedeme na teambuilding, Wonka či Aquaman a ztracené království (Aquaman and the Lost Kingdom), vítáme na vrcholu nového vítěze. Tím se podle očekávání stala česká komedie Aristokratka ve varu. Ta sice velmi naplnila čím dál prázdnější kina, i přesto se od ní možná čekala ještě o trochu větší návštěvnost.
Lidé ze uplynulý rok v amerických kinech nechali lehce přes devět miliard dolarů, což je jasně nejlepší výsledek od roku 2019. Tehdy se tržby vyšplhaly na 11,4 miliardy, načež pozitivní prognózy spláchl koronavirus. Rok 2023 je příslibem lepších zítřků především díky trojici filmových hitů – Barbie od Warner Bros. si celosvětově přišla na 1,4 miliardy (636 v USA) a produkce Universal Pictures Super Mario Bros. ve filmu a Oppenheimer vydělaly 1,3 miliardy, respektive 950 milionů (v USA 575 milionů a 326 milionů). Právě Universal se stal nejúspěšnějším studiem roku, když s tržbami 4,907 miliardy poprvé od roku 2015 porazil bezkonkurenční společnost Disney.