Tim Burton, hollywoodský král podivínů, se posledních 15 let spíše hledal. Jeho pověstný cit pro vizuál, horor a osobitost všeho druhu vyčpěl a milovaný tvůrce ve filmech jako Temné stíny (Dark Shadows) či Dumbo servíroval jen nezáživnou rutinu, která už nebavila ani jeho skalní fanoušky. Seriálový hit Wednesday ale ukázal, že Burton možná ještě neřekl poslední slovo a druhý Beetlejuice (Beetlejuice Beetlejuice) prokazuje, že režisér po letech tápání znovu našel potřebný tvůrčí zápal a energii.
Články 32
Tim Burton se v devadesátých letech vkradl do srdce nejednoho puberťáka, proto bylo tak smutné sledovat v novém století postupnou ztrátu jeho šarmu. Druhý Beetlejuice ale podle většiny prvních reakcí představuje pro svého režiséra návrat do formy. Vyplňme tedy poslední okamžiky před vpádem Michaela Keatona do kin tím, že vzpomeneme na milovaný první díl a zapřemýšlíme nad tím, v čem vlastně spočívá nechvalné upadnutí Burtona do irelevance v posledních letech.
Bývaly doby, kdy šestašedesátiletý Tim Burton třímal žezlo nejžádanějšího hollywoodského filmaře. Původem nadaný animátor a stvořitel frankensteinovského pejska Frankenweenieho stál u zrodu komiksového Batmana, představil Střihorukého Edwarda, Ospalou díru či zbožňovanou Mrtvou nevěstu a hravě kombinoval dětské elementy s gotickou temnotou. Alenkou v říši divů přičichl k miliardovým tržbám a studio s podobiznou Mickeyho Mouse jej v závěru minulé dekády najalo na předělávku klasického animáku Dumbo, která s vysokým rozpočtem 170 milionů dolarů pohořela. Projekt, na který nevzpomíná v dobrém ani herec Michael Keaton, režisérovi nadcházející fantasy Beetlejuice Beetlejuice málem z profesního hlediska zlomil vaz.
Disneymu se nedaří. Myšákovo impérium letos slaví stoleté výročí, které však má trochu nahořklou pachuť. I když se v poslední dekádě jednalo o největšího hollywoodského hráče, v poslední době se mluví o jednom neúspěchu za druhým – alespoň pokud vynecháme zábavní parky a další neaudiovizuální aktivity. Počet předplatitelů Disney+ stagnuje, nové seriály ze světa Hvězdných válek či od Marvelu budí rozporuplné reakce a filmová novinka Marvels si připsala nejhorší tržby v dějinách MCU.
Příběh kolouška Bambiho z roku 1942 patří k těm méně známým, ale o to víc traumatizujícím disneyovkám. Zachycuje totiž smrt maminky hlavní postavy. Zdá se, že nová verze, která bude fotorealistická, bude v něčem vůči publiku citlivější.
Z Hollywoodu poslední dobou moc nadšených hlasů ohledně umělé inteligence neslýcháme. O to víc překvapí tvrzení filmaře a bývalého novináře Corda Jeffersona, jehož debut American Fiction se stal před pár dny miláčkem publika na festivalu v Torontu. V rozhovoru pro Los Angeles Times řekl: „Tenhle vývoj je dobrý, jen si myslím, že musíme najít způsoby, jak využít technologie k podpoře skutečných umělců, ne jako cestu k vyřazení lidských bytostí z kreativního procesu.“
Dlouho připravované pokračování hororové komedie Tima Burtona Beetlejuice 2, které vzniká pětatřicet let po premiéře jedničky, sbírá nejen hvězdná herecká jména, ale i další osvědčené lidi z filmové branže. Režisér, který nedávno zaznamenal obrovský úspěch na streamovací platformě Netflix se svým seriálem Wednesday, už oznámil Michaela Keatona (bez kterého by to, samozřejmě, nešlo), Winonu Ryder, Jennu Ortegu a naposled i Willema Dafoea. Krom toho s ním bude opět spolupracovat oceňovaná kostýmní výtvarnice Colleen Atwood.
Studio Disney, které si v minulém století vybudovalo základy na animované tvorbě, pokračuje v obchodním trendu zaměřeném na předělávky klasických animáků do hrané podoby. Nejočekávanějším letošním titulem je Malá mořská víla, která se do kin podívá už v květnu. První plnohodnotná upoutávka se odvysílala během oscarového ceremoniálu, což svědčí o ambicích hojně diskutovaného a kontroverzního projektu.
Letošní televizní nabídka vánočních filmů, pohádek a romantických komedií je opravdu pestrá. V záloze jsou ale i známé dobrodružné tituly či horory. Stačí si jen vybrat.
Jsou slavní, talentovaní a renomovaní, ovšem jejich herecký rejstřík v poslední době úplně neodpovídá požadavkům, jaké na ně automaticky kladou filmoví fanoušci a kritici. Tito herci a herečky až příliš často znevažují své jméno účastmi v mizerně přijímaných snímcích, po nichž pár dní po premiéře ani pes neštěkne.