Chrustyn
43 674 bodů •
6
Rozbor úpadku jednoho obyčejného vztahu v kulisách francouzských Alp a nějaké té laviny. Herecky silné, jen zbytečně táhle a s ne úplně uspokojivým koncem.
Provokativní a mezinárodně uznávaný švédský režisér Ruben Östlund přináší ve svém čtvrtém celovečerním filmu mrazivou psychologickou studii moderní rodiny. Po observačních povídkových dramatech (Mongoloid s kytarou, V moci davu) a znepokojujícím obrazu dětské šikany (Play), ve kterých s trpkým humorem zkoumá lidské jednání na hranici společenských pravidel, však Östlund zachází ještě dál. Ve snímku Vyšší moc reflektuje jednání lidí v nečekaných a životu nebezpečných situacích, kdy zavládne “primitivní“ instinkt přežití.
Čtyřčlenná švédská rodina cestuje do francouzských Alp, aby si při lyžovaní oddychla a nerušeně spolu strávila pár vzácných volných dní. Dovolenkovou idylu s hřejivým sluncem a zasněženými velkolepými horami však naruší mohutná lavina, řítící se během oběda na otevřenou restauraci na terase. Ebba chrání své vyděšené děti a zoufale volá na svého manžela Tomase, který však v panickém strachu utíká do bezpečí. Lavinová katastrofa se nakonec nekoná, avšak ze vzniklé sněžné mlhy se postupně vynořuje zahanbení, nejistota a výsměch. Manželství Tomase a Ebby i pokojný život rodiny visí na vlásku a Tomas vnitřně bojuje s vlastním selháním a všemožně se snaží obnovit svou napjatou úlohu otce.
Vyšší moc představuje existenciální drama o tradičních rolích muže a ženy v rodinném životě a jejich vzájemných očekáváních, které z nich vychází. Östlund za něj na MFF Cannes v roce 2014 obdržel Cenu poroty a nominaci na Hlavní cenu v sekci Un Certain Regard, kde se režiséři uchází o cenu za nejoriginálnější výpověď a výrazovou poetiku. (Film Europe)