Česko-slovenské nebo Slovensko-české české filmy Dům a Cigán ovládly slovenské filmové ceny Slnko v sieti 2012, které se udělují jednou za dva roky. Ceny se předávaly 17.4. 2012 v budově Slovenského národního divadla. My přinášíme výsledky. Za českou stranu si ceny si odnesli i čeští herci Miroslav Krobot, Taťjana Medvecká a režisér Jan Švankmajer.
Články 6
Herci Miroslav Krobot, Taťjana Medvecká a Kristýna Liška Boková, scenárista Petr Jarchovský, hudební skladatel Petr Ostrouchov, dokumentaristka Erika Hníková, kameramani Martin Šec a Jan Baset Střítežský, výtvarníci Jan Švankmajer a Veronika Hrubá, střihači Jiří Brožek a Vladimír Barák, mistr zvuku Lukáš Moudrý... Ti všichni budou 17. dubna 2012 v napětí, až se budou v nové budově Slovenského národního divadla udílet slovenské filmové ceny Slnko v sieti. Zatímco Český lev bilancuje filmovou úrodu každoročně, Slnko v sieti vystavuje účet jednou za dva roky.
Bolavá traumata minulosti, na to čeští filmoví akademici slyší. Loni vyzdvihli Protektora, 3 sezóny v pekle a Kawasakiho růži, letos nejvíc nominací posbíraly snímky o temném období normalizace - thriller Pouta jich má třináct, komediální drama Občanský průkaz jedenáct. Aspoň na jednu nominaci dosáhlo deset z loňských jednadvaceti hraných filmů. Českým lvem za nejlepší zahraniční film byla oceněna akční sci-fi Počátek s Leonardem DiCapriem v hlavní roli, Cenou Magnesia za nejlepší studentský film roku a stotisícovou finanční prémií animovaný snímek Graffitiger. Návštěvníkům portálu kinobox.cz se nejvíc zamlouvala vztahová komedie Ženy v pokušení.
Pokud pýcha opravdu předchází pád, pak českou kinematografii nečeká v nejbližší době nic pěkného. Český filmový rok 2010 totiž charakterizuje především víra tvůrců ve vlastní neomylnost, která je vede k tomu, že na svých filmech jsou už nejen režiséry, ale stále častěji i scenáristy, dramaturgy, střihači, kameramany, píáristy... Těžko říct, jestli je to důsledek omezených finančních možností či hlubokého přesvědčení o vlastní genialitě, ale jisté je jedno - tahle cesta vede do pekel. Ničí řemeslo, českou kinematografii zavádí do bažin amatérského nadšenectví a vysilujících bojů o průměr. A pokud bojujeme o průměr, nemůžeme dosáhnout na špičku.
Dvousetminutová reklama na nejzářivější období českého filmu? Nebo osvětová přednáška o tom, co to vlastně byla tzv. nová vlna? Filmový historik Jan Lukeš průvodcem po pečlivě olepených škatulkách v kabinetu zvaném Zlatá šedesátá.
Televizní cyklus Zlatá šedesátá režiséra Martina Šulíka a producenta Čestmíra Kopeckého vstupuje do kin. Dvacet osm loňských televizních autoportrétů předních tvůrců tzv. československého filmového zázraku 60. let nyní doplňuje dvoudílný snímek, v němž pětadvacet klíčových filmů nejvýznamnějších tvůrců oněch let ze všech stran představí a proklepnou jejich režiséři, herci, kameramané, scenáristé, dramaturgové i filmoví historici. Víte třeba, že v Ostře sledovaných vlacích neměl hrát Neckář, Somr a Zelenohorská, ale Pucholt, Hrušínský a Janžurová?